MediaStud AS Bjørn Johan Bye Styremedlem
Bjørn Johan Bye2 Hva skal jeg snakke om? Generell selskapsinformasjon Økonomi Enhetenes markedsposisjon –Under Dusken –Studentradio’n –StudentTV’en Utfordringer for selskapet
Bjørn Johan Bye3 Selskapets formål Mediastud skal gi studenter i Trondheim et bredt tilbud av medier drevet av studenter; blant annet nærradioen Studentradio’n, tidsskriftet ”Studentersamfundet prenta blad Under Dusken”, TV- og filmproduksjon i StudentTV’en og webmedier.
Bjørn Johan Bye4 Selskapets organisering Aksjeselskap (Kapital NOK) Eies av Studentersamfundet i Trondheim (50%) og Studentsamskipnaden i Trondheim (50%) Selskapets eiere har en aksjonæravtale hvor partene forplikter seg til å yte NOK i året (40/60 fordeling).
Bjørn Johan Bye5 Selskapets organisering Selskapet har 4 produksjonsenheter med omtrent medarbeidere. Under Dusken (60), Studentradion (40), StudentTV’en (40) og STV Prosjektor (9). Lederne av Under Dusken og Studentradio’n velges av Storsalen.
Bjørn Johan Bye6
Bjørn Johan Bye7
Bjørn Johan Bye8
Bjørn Johan Bye9
Bjørn Johan Bye10
Bjørn Johan Bye11 Økonomi Sterk finansiell stilling. Egenkapitaldekning på 80 %. Lave og variable driftsmarginer. Svært avhengig av utviklingen i annonsemarkedet. Høye faste kostnader versus variable. Høye kapitalkostnader og avskrivinger. Svært ujevn fordeling av inntekter mellom enhetene.
Bjørn Johan Bye12
Bjørn Johan Bye13
Bjørn Johan Bye14
Bjørn Johan Bye15
Bjørn Johan Bye16 Under Dusken 70 % av studentene leser hvert eller annethvert nummer av Under Dusken. Enestående markedsposisjon blant studentene i Trondheim. Antallet lesere synker: –I alderen år leser 39 % ingen aviser, 37 % 1 avis. Synkende trend. –64 % leser papiravisene på nettet hver dag.
Bjørn Johan Bye17 Under Dusken Mangel på tid til å lese Under Dusken kan ses på som at den ikke prioriteres som nyhetskilde. Mangler ”må ha” informasjon i enkelt format.
Bjørn Johan Bye18
Bjørn Johan Bye19
Bjørn Johan Bye20
Bjørn Johan Bye21
Bjørn Johan Bye22
Bjørn Johan Bye23 Studentradio’n Svak markedsposisjon. 5.2 % hører på Studentradio’n 1-2 dager i uka eller mer. Ugunstig sendetid. Kun 26 % av studentene hører på radio Manglende oppfatning/profil. Distribusjon er kanalens fremste problem. Kanallojalitet vanskeliggjør rekruttering.
Bjørn Johan Bye24
Bjørn Johan Bye25
Bjørn Johan Bye26
Bjørn Johan Bye27
Bjørn Johan Bye28
Bjørn Johan Bye29 StudentTV Kostnadskrevende innholdsproduksjon. Lav produksjon medfører lite sendetid. Marked med ekstremt hard konkurranse. Vanskelig sendetidspunkt. (Søndag 23.15) Dårlig profil blant potensielle seere.
Bjørn Johan Bye30
Bjørn Johan Bye31 Analyseområder Markedsposisjonering Finansiell stabilitet Organisasjonsutvikling Satsing på teknologi/logistikk
Bjørn Johan Bye32 Markedsposisjonering? Er fallet i radiolytting en trend? –Færre og færre unge generelt hører på radio (47 %) –Høyt utdannede bruker mindre tid på radio enn andre. –Ipod erstatter musikk-kanalene? Tabloid eller magasin? –Billigere å trykke, enklere å lese. –Virkningsløst: nyhetslesing skjer på internett? Kanalbygging –24-7 sending. ”Svisj”-programmer. –Interaktiv TV/radio/avis.
Bjørn Johan Bye33 Finansiell stabilitet Bør inntektsgrunnlaget utvides? –Annonseinntekter i radio og TV? –Støtte fra utdanningsinstitusjonene for formidlingsreportasjer? Strengere kostnadskontroll –Nytt økonomisystem? –Remittering?
Bjørn Johan Bye34 Organisasjonsutvikling Er oppgavene optimalt fordelt? –Felles annonseenhet? –Felles økonomi- og IT-enhet? Har vi den kompetanse som trengs? –Rekrutterer vi de riktige medarbeidere? –Hvordan utvikler vi nye medarbeidere? –Strukturert opplæring. Content-crossover? –Kan produsert innhold benyttes i flere kanaler samtidig?
Bjørn Johan Bye35 Teknologi/logistikk Økende internettbruk. –Vil utbyggingen av bredbånd forplante seg til at internett brukes til å se TV/høre radio? (DAB) –Utvikling av selskapets internettsider for å takle enklere oppdatering og brukervennlighet Nye distribusjonskanaler. –SiTs kabelnett (radio, tv) –Under Dusken på døra (studentbyene) –Mobiltelefoner (primært radio)