MediaStud AS Bjørn Johan Bye Styremedlem. 03.06.2005Bjørn Johan Bye2 Hva skal jeg snakke om? Generell selskapsinformasjon Økonomi Enhetenes markedsposisjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
MediaStud AS Bjørn Johan Bye Styreleder Bjørn Johan Bye2 Hva skal jeg snakke om? •Kort fortalt •Årsresultat for 2005 •Noen strategiske muligheter.
Arbeidet med rekruttering i Fiskeri- og kystdepartementet Årsmøte FOSFOR - 4. desember 2007 Politisk rådgiver, John Erik Pedersen.
Litt mer om PRIMTALL.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Medievaneundersøkelse for Mediastud, 2001 Undersøkelsen er gjennomført i form av 301 personlige intervu med studenter på NTNU og HiST i perioden 2. mai.
Torstein Ertsgaard Daglig leder Stjørdal 3D verksted as
MediaStud AS: økonomisk og strategisk status
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
”KOMPETANSE SOM REGIONAL UTVIKLINGSFAKTOR” Kystnæringssenteret, Sortland Onsdag 12. desember kl – NÆRINGSLIVETS KOMPETANSEBEHOV v/ Marit Liberg,
OFFENTLIG BREDBÅND I MIDTRE VESTFOLD ET SAMARBEIDSPROSJEKT Tema: ORGANISERING.
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
Mediebruk blant tenåringer Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
Styrearbeid i Norwegian
« gir medlemmene en bedre hverdag». 2 Saker • Kort presentasjon av prosjekt og styringsgruppe • Innmeldingsskjema kvinnenettverk • Kommende seminar/kurs.
Markedsundersøkelse studentmedier
Mediebruk i tid og rom Trender 2006: Seminar for Fagpressen Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
HFS/TBS 23.juni 2000 Pressefrokost bredbånd Telenor Expo, 29. juni 2000.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
:50 Evaluering Lysvåken i Bergen domkirke menighet 1 Svarlogg.
Vest-Finnmark regionråd Samarbeid med kommunene i Vest-Finnmark Bjørn Engum Adm. dir. Helse Finnmark HF.
Clear Water 42 Holding ASA Presentasjon
Betraktninger om lærlinger på sykehus!
Ungdom i norske aviser Mediebedriftenes landsforening Unge lesere, Gardermoen 21. november 2006 Nils Petter Strømmen, medieanalytiker Reidar Dischler,
Siv.agr. Dag Åsmund Bilstad1 Evaluering – en oppsummering Tilbakemelding fra en del av mottakerne av næringsfondmidler fra Nore og Uvdal kommune
Kapittel 6: Lagermodeller
Kapittel 14 Simulering.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Statsbudsjettet 2010 Noen kommentarer om Østfoldkommunenes situasjon Utviklingen i frie inntekter Videre arbeid med inntektssystemet Fordelingen av skjønnsmidlene.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Norturas satsing på spesialiteter og regionmat
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Redaktørundersøkelsen 2008 Knut Petter Rønne Redaktør, Ukebrevet Mandag Morgen.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Profilundersøkelsen 2008 Hovedpunkter
Publiseringssituasjonen ved HF Publiseringsanalysen 2010 Denne analysen gir en oversikt over publiseringssituasjonen ved HF i Den peker.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
PAGE 1 - Presentasjon 2. kvartal august 2003.
Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
PRINTER NORGE AS -Tillegg pris per kopi driftsavtale color, mono og multifunksjonsskrivere.
Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Bibliotek i forandring Oppsummert spørreundersøkelse Gjennomført i desember 2010.
”Justert organisasjon” Økonomiplanseminar 8.mars 2006 Inger Marie Bakken.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august.
Kort om Bysiden Norges største byguide på nett (52 byer) ‏ Aktuell informasjon om arrangementer. Hva skjer, hvor og når? Brukeren kan selv legge ut informasjon.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Økonomiorganisasjon 2007 Månedsrapporteringen –Praktisk gjennomføring av rapportering er utfordrende fordi det kun er jeg (og Inger Lise) som ser helheten.
Gruppeundervisning /
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Status TV-kamper – og framtidige muligheter Knut Kristvang, Direktør TV & Media NFF 10. Mars 2007.
Adresseavisen konsern 2006 og første kvartal 2007 Konsernsjef Per Axel Koch Juni 2007.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Utskrift av presentasjonen:

MediaStud AS Bjørn Johan Bye Styremedlem

Bjørn Johan Bye2 Hva skal jeg snakke om? Generell selskapsinformasjon Økonomi Enhetenes markedsposisjon –Under Dusken –Studentradio’n –StudentTV’en Utfordringer for selskapet

Bjørn Johan Bye3 Selskapets formål Mediastud skal gi studenter i Trondheim et bredt tilbud av medier drevet av studenter; blant annet nærradioen Studentradio’n, tidsskriftet ”Studentersamfundet prenta blad Under Dusken”, TV- og filmproduksjon i StudentTV’en og webmedier.

Bjørn Johan Bye4 Selskapets organisering Aksjeselskap (Kapital NOK) Eies av Studentersamfundet i Trondheim (50%) og Studentsamskipnaden i Trondheim (50%) Selskapets eiere har en aksjonæravtale hvor partene forplikter seg til å yte NOK i året (40/60 fordeling).

Bjørn Johan Bye5 Selskapets organisering Selskapet har 4 produksjonsenheter med omtrent medarbeidere. Under Dusken (60), Studentradion (40), StudentTV’en (40) og STV Prosjektor (9). Lederne av Under Dusken og Studentradio’n velges av Storsalen.

Bjørn Johan Bye6

Bjørn Johan Bye7

Bjørn Johan Bye8

Bjørn Johan Bye9

Bjørn Johan Bye10

Bjørn Johan Bye11 Økonomi Sterk finansiell stilling. Egenkapitaldekning på 80 %. Lave og variable driftsmarginer. Svært avhengig av utviklingen i annonsemarkedet. Høye faste kostnader versus variable. Høye kapitalkostnader og avskrivinger. Svært ujevn fordeling av inntekter mellom enhetene.

Bjørn Johan Bye12

Bjørn Johan Bye13

Bjørn Johan Bye14

Bjørn Johan Bye15

Bjørn Johan Bye16 Under Dusken 70 % av studentene leser hvert eller annethvert nummer av Under Dusken. Enestående markedsposisjon blant studentene i Trondheim. Antallet lesere synker: –I alderen år leser 39 % ingen aviser, 37 % 1 avis. Synkende trend. –64 % leser papiravisene på nettet hver dag.

Bjørn Johan Bye17 Under Dusken Mangel på tid til å lese Under Dusken kan ses på som at den ikke prioriteres som nyhetskilde. Mangler ”må ha” informasjon i enkelt format.

Bjørn Johan Bye18

Bjørn Johan Bye19

Bjørn Johan Bye20

Bjørn Johan Bye21

Bjørn Johan Bye22

Bjørn Johan Bye23 Studentradio’n Svak markedsposisjon. 5.2 % hører på Studentradio’n 1-2 dager i uka eller mer. Ugunstig sendetid. Kun 26 % av studentene hører på radio Manglende oppfatning/profil. Distribusjon er kanalens fremste problem. Kanallojalitet vanskeliggjør rekruttering.

Bjørn Johan Bye24

Bjørn Johan Bye25

Bjørn Johan Bye26

Bjørn Johan Bye27

Bjørn Johan Bye28

Bjørn Johan Bye29 StudentTV Kostnadskrevende innholdsproduksjon. Lav produksjon medfører lite sendetid. Marked med ekstremt hard konkurranse. Vanskelig sendetidspunkt. (Søndag 23.15) Dårlig profil blant potensielle seere.

Bjørn Johan Bye30

Bjørn Johan Bye31 Analyseområder Markedsposisjonering Finansiell stabilitet Organisasjonsutvikling Satsing på teknologi/logistikk

Bjørn Johan Bye32 Markedsposisjonering? Er fallet i radiolytting en trend? –Færre og færre unge generelt hører på radio (47 %) –Høyt utdannede bruker mindre tid på radio enn andre. –Ipod erstatter musikk-kanalene? Tabloid eller magasin? –Billigere å trykke, enklere å lese. –Virkningsløst: nyhetslesing skjer på internett? Kanalbygging –24-7 sending. ”Svisj”-programmer. –Interaktiv TV/radio/avis.

Bjørn Johan Bye33 Finansiell stabilitet Bør inntektsgrunnlaget utvides? –Annonseinntekter i radio og TV? –Støtte fra utdanningsinstitusjonene for formidlingsreportasjer? Strengere kostnadskontroll –Nytt økonomisystem? –Remittering?

Bjørn Johan Bye34 Organisasjonsutvikling Er oppgavene optimalt fordelt? –Felles annonseenhet? –Felles økonomi- og IT-enhet? Har vi den kompetanse som trengs? –Rekrutterer vi de riktige medarbeidere? –Hvordan utvikler vi nye medarbeidere? –Strukturert opplæring. Content-crossover? –Kan produsert innhold benyttes i flere kanaler samtidig?

Bjørn Johan Bye35 Teknologi/logistikk Økende internettbruk. –Vil utbyggingen av bredbånd forplante seg til at internett brukes til å se TV/høre radio? (DAB) –Utvikling av selskapets internettsider for å takle enklere oppdatering og brukervennlighet Nye distribusjonskanaler. –SiTs kabelnett (radio, tv) –Under Dusken på døra (studentbyene) –Mobiltelefoner (primært radio)