LP og evidens i undervisningen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Advertisements

Spesialundervisning under Kunnskapsløftet
Noen utfordringer for skolene
Fra prøving og feiling til
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
”Det er fedt” Evaluering av det frivillige 10. skoleår i Danmark
Pedagogisk analyse.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
KLASSELEDELSE.
Ulikheter og variasjoner
Kunnskapsløftet og læringsutbytte - hva bør skoleeiere ta tak i?
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Utfordringer i spesialundervisningen
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
”Det er fedt” Evaluering av det frivillige 10. skoleår i Danmark
Professor Thomas Nordahl
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Ungdomstrinn i utvikling
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
ELEVMEDVIRKNING.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Forebyggende innsatser i skolen
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Organisering og arbeidet i kommunene
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Professor Thomas Nordahl Lillehammer
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Læringsmiljø og klasseledelse
Forskningsresultater Norske LP-skoler Presentasjon av noen forskningsresultater En undersøkelse i forbindelse med evaluering av LP-modellen gjennomført.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Hvordan lykkes som skoleeier?
Velkommen til et nytt skoleår!
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
PEL-eksamen Glu 5-10.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er viktig for elevers læring?
Den gode skole Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning.
Pedagogisk praksis og elevers læringsutbytte Thomas Nordahl.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Skolebasert kompetanseutvikling
Skole- hjem samarbeid.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

LP og evidens i undervisningen Professor Thomas Nordahl 13.12.10

Hva er evidens i undervisning? Evidens handler om forskning som kan gi svar på hvilken praksis som sannsynliggjør best mulige resultater for bestemte målgrupper under et sett av betingelser (Tengvall 2003) Evidens skal øke sannsynligheten for ønskede resultater, men er ingen garanti for gode resultater Evidens er spørsmål om: Hva som virker? Hvorfor virker det? Dette er spørsmål det må være vesentlig å stille i pedagogisk praksis der en søker å påvirke barn og unge sine kunnskaper, ferdigheter og holdninger. Thomas Nordahl

Forenklet forståelse av pedagogisk praksis Elevenes sosiale og kulturelle bakgrunn og de individuelle forutsetningene for læring og utvikling Læringsmiljø og undervisningen i skolen i form av innhold, arbeidsmåter, organiseringsprinsipper og lignende Bidra til faglig og sosial læring og utvikling for den enkelte elev Thomas Nordahl

Evidens og faren for instrumentalisme Å studere ”hva som virker” er ikke det samme som å jakte ”på den beste metoden” (Ogden 2008) Evidens er kunnskapsutvikling og vil innen det pedagogiske feltet i liten grad dreie seg om beskrivelser av teknikker eller utvikling av manualer Evidensbasert forskning tar høyde for at ulike tilnærminger og metoder fungerer ulike under forskjellige kontekstuelle betingelser som hvilke elevgrupper, hvilket miljø, hvilke skoler og lignende Evidensbasert praksis handler om tilnærminger, prinsipper, metoder eller strategier som lærere kan anvende når de planlegger og gjennomfører undervisning Thomas Nordahl

Evidenshierarki Før og ettermåling tilknyttet en intervensjon. Ren etterundersøkelse er ikke tilstrekkelig Evalueringen skal ha et sammenligningsgrunnlag Gruppe av individer som ikke anvender metoden/tilnærmingen (matchede sammenligningsgrupper eller tidsseriedesign) Statistisk dokumentasjon innen resultatområdet Resultater skal dokumenteres på ønskede resultatvariabler Det skal måles flere variabler enn innsatsfaktorer og resultatområder for å kunne vurdere sideeffekter ----------------------------------------------------------------------------------- Randomisering av tiltaksgruppe og sammenligningsgruppe Effekten skal være funnet i minst en uavhengig studie Meta-studier som sammenfatter resultater fra flere studier Thomas Nordahl

Evidensbasert kunnskap og lærernes profesjonalitet og autonomi En lærers profesjonelle skjønn og autonomi må bygge på ulike kunnskapstyper og her vil evidensbasert kunnskap være en viktig type kunnskap. Det vil øke lærerens kompetanse Forskningsbasert kunnskap er en forutsetning for profesjonalitet og autonomi En profesjon uten kunnskapsstandarder kan knapt kalles en profesjon Lærere bør vite hvorfor noe virker bedre enn noe annet Det er bekymringsfullt at lærerne og skolen som selv er en kunnskapsinstitusjon, i så liten grad bygger sin virksomhet på forskningsbasert kunnskap. Thomas Nordahl

Ulike kunnskapstyper Erfaringsbasert kunnskap Brukerbasert kunnskap Den erfaringsbaserte kunnskapen vil i hovedsak være subjektiv ved at det er den enkelte læreres private erfaringer og oppfatninger som ligger til grunn. Brukerbasert kunnskap Brukerbasert kunnskap er i skolesammenheng kunnskap som er knyttet til de erfaringer foreldre og elever har fra opplæringen. Forskningsbasert kunnskap (evidens) Dette er generalisert kunnskap som er utviklet gjennom forsknings- og utviklingsarbeid, evalueringer og annen type praktisk orientert forskning. Thomas Nordahl

Utvikling av god undervisning (Hattie 2009) Det er ikke slik at alt er like bra i undervisning, vi må diskutere mer hva som er god og dårlig undervisning. Lærere må overveie og drøfte egen praksis sammen med andre og ut fra evidensbasert kunnskap. Læreren må kunne se undervisning og læring gjennom elevens øyne. Vi trenger lærere som er engasjerte i undervisningen, som utfordrer og gir tilbakemeldinger til elevene og som ikke minst skaper et miljø der det er lov å feile. Læring handler om det som foregår i undervisningen, ikke om det som er utenfor klasserommet. Thomas Nordahl

10. Klassetilbudet i Danmark Kvantitative data fra årsskiftet 2009/2010 Vi har sammenlignet 10. klasseelever med elever på 9 trinn med det samme karaktergrunnlaget i dansk, matematikk og engelsk. Antall informanter på 10 trinn = 1140 elever samt deres klasselærere. På mange resultatindikatorer i skolen blir skårene lavere desto eldre elevene blir. Vi har videre intervjuet lærere, elever og skoleledere i 10. klasse. Thomas Nordahl

Elevgrunnlag skolefaglige prestasjoner 10.kl. Thomas Nordahl

Noen bakgrunnsvariabler 9. kl (alle elever) 10. kl. Andel minoritetsspråklige 6,9 % 8,5 % Andel elever med problemer og vansker 24,7 % 22,7 % Andel elever med spesialundervisning 9,1 % 8,6 % Andel gutter 50,4 % 49,8 % Thomas Nordahl

Karakterer gutter og jenter på 9. og 10. klassetrinn Thomas Nordahl

10. Klasse - atferd Thomas Nordahl

10. Klasse relasjon til lærer og trivsel Thomas Nordahl

10. Klasse - undervisning Thomas Nordahl

10. Klasse – Motivasjon og sosial kompetanse Thomas Nordahl

Hvorfor har 10. klassetilbudet en effekt? Lærerne har en gjennomgående anerkjennende tilgang til elevene. Elevene blir sett og respektert som 16-åringer. Det er et høyt refleksjonsnivå blant lærerne, og de har et felles pedagogisk språk. Det er tydelige faglige og sosiale mål som både lærere og elever har felles. ”Du må bli noen før du kan bli noe”. Sosial kompetanse har større betydning i kunnskapssamfunnet enn i industrisamfunnet. ”Her er rom til alle, men ikke til alt”. Elevene har medinnflytelse, men innenfor tydelige rammer. Fellesskapet står sterkt. Dette gjelder både det sosiale og det faglige fellesskapet, til tross for stor faglig variasjon mellom elevene. Thomas Nordahl