Jakten på den umulige brukeren… eller …. hvem jager hvem..
Pasienten det er vanskelig å like
Vi kjenner han/henne…. manipulerer saboterer ustabil holder ikke avtaler ruser seg skifter mening ting må skje NÅ feil sted/feil tid kaos (ikke minst med økonomien) ikke min skyld
Eller i fagspråket…. Primitivt forsvar splitting projektiv id benekting personlighetsforstyrrelse sannsynligvis cluster B affektlabil impulsiviv konsentrasjonssvikt kognitiv reduksjon utrygg identitet intense, men ustabile relasjoner ukritisk rusatferd mistroisk
Hva med…… Den umulige brukeren er en person som gjør så godt han kan
Når man ikke liker pasienten……… Once You have learned to ride a bike - can You ever unlearn it ? 6
Relasjon All forskning er entydige:Kvaliteten på relasjonen er avgjørende (Lambert) Dobbelt så viktig for forandring enn f.eks terapeutiske teknikker/metoder
Hvorfor kan han ikke bare være som alle andre….. ?
Biologi Atferd Selvbilde Følelser Kognisjon Tilknytning Dissosiering Side 9
Traume og biologi Side 10
Traume og biologi Sentrale stikkord: Stress = mytteri Fyrbøter og maskinist presser opp turtallet Kapteinen forlater skuta Side 11
stress og affektregulering Intakt traume Adaptive response Rest Vigilance Freeze Flight Fight Hyperarousal continuum Resistance Defiance Aggression Dissosiative continuum Avoidance Compliance Dissociation Fainting Primary Secundary Brain areas Neocortex Subcortex Limbic Midbrain Brainstem Autonomic Cognisjon Abstract Concrete Emotional Reactive Reflex Mental status CALM AROUSAL ALARM FEAR TERROR Side 12
Traume og dissosiering - sett fra utsiden Rasjonelt selv ANS Emosjonelle selv EP`s ”cowboy” ”sipper”
Traume og kognisjon Oppmerksomhet Eksekutive funksjoner Hukommelse Sustained attn Selective attn Divided attn Alternating attn Task performance Working memory Prospective memory Awareness Sohlberg & Mateer, 2001 Hukommelse
hukommelse Semantisk Episodisk Prosedural (automatisert)
Eksekutive funksjoner planlegging, organisering, systematisering (inkl prioritering) Typisk vansker med flere funksjoner, slik som: Aktivering komme i gang/få begynt Fokus avledbar, ikke-fleksibel kognisjon/perseverering Innsats utholdenhet og hastighet Emosjon tilpasse emosjoner til situasjon / ”komme videre” Arbeidsminne ha flere baller i luften på samme tid / hente frem lagret informasjon 6. Selvmonitorering tilpasse atferd til situasjon (bl.a. ikke forstyrre) Side 16