Jakten på den umulige brukeren…

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Two people, both with problems in living, who agree to work together to study those problems, with the hope that the therapist has fewer problems than.
Advertisements

Traumebevisst skole i Grimstad
Hva er psykisk utviklingshemming?
Pleie og behandling til personer med diagnosen aldersdemens.
Kunden som med-designer
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Møte med ”den vanskelige” innsatte
Traumebevisst omsorg Forstå hvilken del av hjernen som er aktiv, hos den rammede og hos seg selv Ha et «hele hjernen» perspektiv Kontroll til Kapteinen.
Psykiske utfordringer ved MS
Traumebevisst flerfamiliearbeid Barn som har levd med vold i familien
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Traumebevisst praksis
Faglige og ufaglige feller. Strategier som virker mot sin hensikt.
Veiledning av elever / lærlinger
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Hjernens administrerende direktør Eksekutive vansker ved ADHD
Hva mener vi når vi sier: ”Hun trenger traumebehandling”?
EPISK DIKTNING inkl novelle
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
«Brain Based Parenting»
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
Mestringskurs ved Kognitive Endringer
Stubberud 2006 AD/HD konferansen man tir 30. mai 2006 "AD/HD hos rusmiddelmisbrukere" Hvorfor lykkes de ikke i behandlingen - en kartlegging av LAR.
Smålagsspill – Hvorfor smålagsspill? • Barn lærer på en progressiv og sekvensiell måte. Dette medfører. • Barn lærer gjennom handlinger og handlingsvalg.
LÆRING Grunnleggende prosesser
Myrsæter bo- og rehabiliteringssenter
REHABILITERING v/spesialhjelpepleier Bodil Pahr Eliassen
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Læringsteorier En første oversikt.
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
KRISTIANSUND Klinikk for Voksenpsykiatri Alderspsykiatrisk Enhet May-Britt Storjord.
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
Å møte barn og unge i krise - fokus på traumebevisst omsorg
Å møte unge som lever i frykt
Hvordan regulere inntrykk og uttrykk Karl Jacobsen, Professor, NTNU
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 1.
Årsaker og funksjon Svein Øverland
Å forstå det uforståelige
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Hva betyr nevrobiologiske funn for psykodynamisk behandlingstenkning?
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Eldre med skadelige rusmiddelvaner
Når mor og far får demenssykdom Astrid Håland sept
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Victoria og Victoria.  Når begynte vi å skulke?  Hvorfor skulket vi? ◦ U planlagt ◦ Planlagt  Hva gjorde vi når vi skulket? ◦ Sove ◦ Ruse seg ◦ Alene?
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Presentasjon av faghefter:
Nevropsykologisk utredning
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
KOGNITIV LÆRINGSPSYKOLOGI
Kognitive belastninger hos personer med utviklingshemming og autisme
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
TBO Trinn 3 dag mai 2016 Iveland Aud Ørnes, Øyvind Dåsvatn og Ruben Gausdal.
Seksualitet på avveie for gutter og menn Overgrep og uavgrenset egen seksualitet.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
Holdninger.
Når mor og far får demenssykdom
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Kasusformulering i kognitiv rehabilitering
Presentasjon for Lokalsjukehuskonferansen
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Yngre personer med demens
Utskrift av presentasjonen:

Jakten på den umulige brukeren… eller …. hvem jager hvem..

Pasienten det er vanskelig å like

Vi kjenner han/henne…. manipulerer saboterer ustabil holder ikke avtaler ruser seg skifter mening ting må skje NÅ feil sted/feil tid kaos (ikke minst med økonomien) ikke min skyld

Eller i fagspråket…. Primitivt forsvar splitting projektiv id benekting personlighetsforstyrrelse sannsynligvis cluster B affektlabil impulsiviv konsentrasjonssvikt kognitiv reduksjon utrygg identitet intense, men ustabile relasjoner ukritisk rusatferd mistroisk

Hva med…… Den umulige brukeren er en person som gjør så godt han kan

Når man ikke liker pasienten……… Once You have learned to ride a bike - can You ever unlearn it ? 6

Relasjon All forskning er entydige:Kvaliteten på relasjonen er avgjørende (Lambert) Dobbelt så viktig for forandring enn f.eks terapeutiske teknikker/metoder

Hvorfor kan han ikke bare være som alle andre….. ?

Biologi Atferd Selvbilde Følelser Kognisjon Tilknytning Dissosiering Side 9

Traume og biologi Side 10

Traume og biologi Sentrale stikkord: Stress = mytteri Fyrbøter og maskinist presser opp turtallet Kapteinen forlater skuta Side 11

stress og affektregulering Intakt traume Adaptive response Rest Vigilance Freeze Flight Fight Hyperarousal continuum Resistance Defiance Aggression Dissosiative continuum Avoidance Compliance Dissociation Fainting Primary Secundary Brain areas Neocortex Subcortex Limbic Midbrain Brainstem Autonomic Cognisjon Abstract Concrete Emotional Reactive Reflex Mental status CALM AROUSAL ALARM FEAR TERROR Side 12

Traume og dissosiering - sett fra utsiden Rasjonelt selv ANS Emosjonelle selv EP`s ”cowboy” ”sipper”

Traume og kognisjon Oppmerksomhet Eksekutive funksjoner Hukommelse Sustained attn Selective attn Divided attn Alternating attn Task performance Working memory Prospective memory Awareness Sohlberg & Mateer, 2001 Hukommelse

hukommelse Semantisk Episodisk Prosedural (automatisert)

Eksekutive funksjoner planlegging, organisering, systematisering (inkl prioritering) Typisk vansker med flere funksjoner, slik som: Aktivering komme i gang/få begynt Fokus avledbar, ikke-fleksibel kognisjon/perseverering Innsats utholdenhet og hastighet Emosjon tilpasse emosjoner til situasjon / ”komme videre” Arbeidsminne ha flere baller i luften på samme tid / hente frem lagret informasjon 6. Selvmonitorering tilpasse atferd til situasjon (bl.a. ikke forstyrre) Side 16