Bilens betydning for eldre gruppers velferd og livskvalitet Transportforum, Linköping 8. og 9. januar 2009 Randi Hjorthol, Transportøkonomisk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Lesbarhet på pakninger/rutetabeller og offentlige skjemaer
Velferdsvirkninger av økte bilkostnader for barnefamiliers aktivitetsmønstre Randi Hjorthol, Transportøkonomisk institutt, Oslo Innlegg på konferansen.
Egnet bolig for flyktninger
BISEK ’BISEK-konferansen ”Bilens roll nu och i framtiden” Stockholm 2.desember 2009 Vibeke Nenseth, TØI: ”Sosiale trenders betydning for bilbruk”
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Likestilling mellom kjønnene
Omsorg for barn og permisjon
Senter for sjeldne diagnoser Erfaringer fra kurs for brukere over 40 år May Cicilie Voldhaug, Kurs og informasjonsrådgiver FoU-dag 05. april 2013.
Hva er aktivitet og deltakelse?
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Bruk bilen med glede!! Bilfører 65+ Bruk bilen med glede! Bilfører 65+
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
© Transportøkonomisk institutt Side 1 Susanne Nordbakke (TØI) Lisa Hansson (VTI) Bilens rolle for bevegelseshemmedes mobilitet og velferd. Muligheter.
• (så): • Han følte seg ensom, så han gikk på kino. • (derfor): • Han følte seg ensom. Derfor gikk han på kino. • (siden): • Siden han følte seg ensom,
Blir morgendagens eldre annerledes enn dagens?
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
”Byggje –leve – bu” Nettverksamling for fagfelta rus/psykisk helse
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
Likestilling og transport Innlegg på SDs presseseminar i Trondheim april 2008 Randi Hjorthol Transportøkonomisk institutt,
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
”Når vi bestemmer selv”
Helge Brunborg Statistisk sentralbyrå
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Velferdsteknologi og ergoterapi
1. Spørreundersøkelse om seniorer i Hedmark sine boligønsker 2. Folkehelsedata inn i InnlandsGIS Prosjektleder folkehelsestatistikk Sissel Løkra, PhD Hedmark.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
NKIs erfaring med Læringspartnere
Kapittel 42 Religioner i Norge.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
FRAMTIDENS OMSORGSTJENESTER 2007 – 2030 MESTRING MULIGHETER MENING SBL, Bergen Halvor Holmli, leder RO.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
© Transportøkonomisk institutt Side 1 Bilens betydning for barns og unges aktivitetsmønster Randi Hjorthol, Transportøkonomisk institutt, Oslo.
Bilens betydning for eldre gruppers velferd og livskvalitet
- Hverdagsrehabilitering Del 4 - Hva er det i praksis?
BAKGRUNN På oppdrag for Boligbrygg Oslo KF har Synovate MMI gjennomført en kundeundersøkelse for å kartlegge holdningene til Boligbyggs omdømme og servicekvalitet.
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
100 lure ord å lære.
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker
1 Jobb og omsorgsklemma for gamle foreldre Heidi Gautun Forskningsstiftelsen Fafo.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Hvordan bruker ulike aldersgrupper sosiale medier?
Pust Liv eller død.
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker. Tenk deg også at disse representerte verdens befolkning slik den er i dag i alle sine variasjoner. Da ville.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Kartlegging av oppfatninger om trygghet ved transport Rune Elvik & Torkel Bjørnskau Transportøkonomisk institutt Programseminar RISIT 1-2. Oktober 2003,
Nyttekostnadsanalyse: Kollektivtilbudet i storbyer Av Steinar Strøm, Universitetet i Torino.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Et godt tre bærer god frukt, et dårlig tre bærer dårlig frukt. Matt. 7,17 Hva tenker vi om Molde menighet?
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Om undersøkelsen E-handelsundersøkelsen er gjennomført for andre gang.
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Utskrift av presentasjonen:

Bilens betydning for eldre gruppers velferd og livskvalitet Transportforum, Linköping 8. og 9. januar 2009 Randi Hjorthol, Transportøkonomisk institutt, Norge

Bakgrunnen for prosjektet  Eldre en større del av befolkningen – i løpet av år vil opp mot 25 % av befolkningen være 65 + år  I 2030 vil de aller fleste eldre ha førerkort for bil (flere blant menn enn blant kvinner  Bedre helsetilstand, mer fritid, økt tilgang til bil og rimelig god inntekt – større mulighet for aktiviteter og reiser blant de ”yngre” eldre (65-75 år) enn i dag – bilvaner fra yngre dager?  En relativt stor andel vil også tilhøre de ”eldre” eldre (80+ år), der flertallet er kvinner – med et behov for tilrettelagt transport og spesielle transporttjenester

Problemstillinger  Hva slags aktivitetsmønster/livsstil har ulike aldersgrupper av eldre?  Hva slags utvikling har vi sett over tid for eldres reisemåter?  Hvilke aktiviteter regnes som viktige og hva oppleves som mindre viktig for eldre?  Hvilken betydning har bilen for de eldres aktiviteter og livskvalitet?

Transportbehov – et avledet behov Transport er først og fremst et hjelpemiddel til å tilfredsstille behov knyttet til:  Praktiske gjøremål  Sosiale behov – men også:  Behov for sikkerhet, trygghet osv  Behov for selvrealisering, aktelse osv (Inspirert av Maslows behovshierarki)

Velferd og livskvalitet – en analyseramme Erik Allardt:  Att ha – (inntekt, arbeid, ressurser etc) – arbeidsreiser, innkjøpsreiser  Att älska – (familiefelleskap, vennskap, menneskelig samhandling) – besøksreiser, følge/omsorgsreiser  Att vara – (fritidssysler, anseelse, uerstattelighet) – fritidsreiser av ulike slag

Prosjektet er todelt  Analyse av tilgjengelige data fra de nasjonale reisevaneundersøkelsene for å undersøke utvikling av mobilitetsmønstre blant eldre over tid og variasjoner  Fokusgruppeundersøkelser av eldre om deres mobilitetsmønstre/livsstil, mobilitetsbehov og visjoner om framtida. I fokusgruppene legges det vekt på å få fram vurdering av velferds- og livskvalitetsmessige aspekter ved bilbruk og annen reiseaktivitet, grupper avholdt i Oslo og Stjørdal.

Endring i reisevaner over tid – førerkort og tilgang til bil for kvinner

Periodeeffekt for middelaldrende kvinner på 70-og 80-tallet  Mange av kvinnene i aldersgruppen år tok førerkort sent – (i en periode med tydelig likestillingsdebatt på mange områder)  Måtte ta førerkort fordi mannen ble syk og ikke kunne kjøre selv  Ble oppfordret av sine barn til å ta førerkort

Endring i reisevaner over tid – førerkort og tilgang til bil for menn

Endring i reisevaner over tid – kvinners bilreiser per dag

Endring i reisevaner over tid – menns bilreiser per dag

Har ikke bil (2005)

Eldre kvinners og menns livssituasjon er forskjellig  Svært mange kvinner på 80 + år er enker og lever alene – 72%  Svært mange menn i samme alder er gift – 72 % - og har yngre ektefeller som også vil være en praktisk støtte Med tanke på tiltak for å bedre daglig transport for eldre er dette viktig å huske på

Handlereiser - å ha - i ulike aldersgrupper (2005) – antall reiser per dag

Shopping er mer enn bare å kjøpe  Menn trekkes mer i innkjøpsaktivitet når de blir pensjonister  Butikken og kjøpesenteret blir også møtested på småsteder  Kvinner i storbyen og de som bor sentralt på småstedet handler ofte, men lite hver gang for å slippe å bære tungt

Reisemåte på handlereiser – å ha

Fritidsreiser – å være – 2005 – antall reiser per dag

Reisemåte på fritidsreiser – å være 2005

Besøksreiser – å elske – 2005 – antall reiser per dag

Reisemåte på besøksreiser – å elske 2005

Reiselengde per dag 2005

Aktivitetsmønstre blant eldre

Kjennetegn ved de ulike gruppene

Bilens betydning  Bosatte i Oslo klarer dagliglivet stort sett uten bil, men de bruker den relativt mye – særlig mennene  Bosatte i Stjørdal klarer mye av dagliglivets aktiviteter uten bil dersom de bor sentralt i tettstedet  De klarer seg ikke dersom de bor perifert i kommunen. Nesten total mangel på offentlig kommunikasjon  Bilen gir mulighet for impulsive aktiviteter, kontroll over tilværelsen – frihet, opplevelse av mestring – bidrar til positivt selvbilde

Tilpasninger av bilbruk  Kjører bare når det er lyst  Kjører ikke til sentrum  Kjører når det er lite trafikk  Kjører ikke når det er vanskelig føre  Vil ikke gi opp bilen – ”vil beholde bilen så lenge det er liv i oss”  Gudny 83 år – Sette fra seg bilen – ”nei, jeg går og tenker på hva slags bil jeg skal kjøpe neste gang”

Tiltak for å sikre de eldres mobilitet og tilgjengelighet til aktiviteter Egeninitierte:  Flytte sentralt – mindre leilighet  Bedre kjøreferdighetene (mer praksis, kurs 65+)  Begrenset bruk av bilen Ønsker - eksempler:  Å kunne bruke bilen lengst mulig  Bedre og billigere kollektivtransport  Spesielle transporttilbud: servicelinjer, TT-kort (”uten at man nærmest på være på dødens rand”)  Hjemkjøring av varer  Bokbuss  Hjelp til vedlikehold, hagestell, snømåking etc for å kunne bo hjemme lenger

Videre arbeid  Reisevaneundersøkelsene har gitt opplysninger om det faktiske reiseomfanget – men ikke om de reisene som ikke blir gjort – det reisebehovet som ikke blir tilfredsstilt  Fokusgruppene har gitt informasjon om hva de eldre setter pris på og hvilke ønsker de har – men dette er få og utvalgte grupper Det trenges derfor:  Dybdeundersøkelser (fokusgrupper, intervjuer) med flere grupper av eldre  Kvantitative undersøkelser med store representative utvalg for å kvantifisere de kvalitative opplysningene