Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
UNDERENTREPRISE ER NÅR INNLEIE ER NÅR
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Ferdige veiledere høring fra –
Skole – hjem samarbeid.
Arbeidstakermedvirkning i HMS-styring
Bedre kommunikasjon Line Sagberg
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Lørenskog Idrettsforening
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Ansvar i byggesaker Egil Stabell Rasmussen
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Den vanskelige samtalen
Hva forventer vi av søkerne? Hovedkrav: Pålitelig og dugelig Kompetent innen sitt fagområde Kjenne aktuelle lover og bestemmelser Følge aktuelle lover.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.

Rollen som ”ansvarlig søker”
Ansvarlig søkers rolle
Samarbeid mellom skole og hjem
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Lederstil og Motivasjon.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Tilsyn i byggesak En temaveiledning. Tilsyn i byggesak En temaveiledning.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
KOMMUNIKASJON.
Teknisk utstyr database
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Byggesaksbehandling Tiltak som krever søknad og tillatelse Tiltak som krever søknad og tillatelse, uten krav om ansvarsrett Tiltak.
Ledelsens evaluering: krav til løpende forbedring Oversikt over lov, forskrift Definert ansvar og myndighet Bedre introduksjon for nyansatte Medarbeidersamtaler.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Byggesaksforskriften (SAK 10)
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Lederkurs - Studentliv1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Best Value En bedre tilnærming til prosjekter Ari Soilammi, utviklingssjef RIF September 2015.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
O.prp. nr ) Ny plan- og bygningslov Byggesaksdelen.
Offentlige anskaffelser – lærlingklausul Kristiansand, 8. oktober Sturle Hamre, Innkjøpsrådgiver VAF-
Forvaltning av fondsmidler. Innhold Hva menes med forvaltning Retningslinjer for å kjøre prosjekt Samle inn og bruke TRF midler Regnskapspraksis Krav.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Samhandling og prosessledelse
Samhandling for effektive planprosesser
Evaluering av Styret IR IKS Februar 2017 N = 7 Skala fra 1 -6.
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Kompetanse for framtiden
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Trepartssamarbeid Et avtalefestet samarbeid mellom politikere, administrasjon og fagbevegelsen Gjensidig forpliktelse i forhold til programmets mål.
Kap. 4 Matrikkel Matrikkel Kap. 3 Diverse byggeblanketter 2018.
Kapittel 1 SAMSPILL.
Norges Musikkhøgskole
Utbrudd og utbruddshåndtering i kommunale helseinstitusjoner – og når skal vi screene? ... Eller må vi det egentlig? Horst Bentele, seniorrådgiver Molde,
Utskrift av presentasjonen:

Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling? Morten Merckoll Engh - styreleder i RIF - REGIONSDIREKTØR I rAMBØLL

3 parter Tiltaks- haver Ansvarlig søker mm Offentlige myndigheter Respekt for hverandres roller. Respekt for hverandres behov og forventninger.

Partenes forventninger og behov: Aktørene i bransjen er gitt et oppdrag fra en tiltakshaver (oppdragsgiver). Oppdragsgiver forventer at saken blir løst raskt og effektivt. Myndighetene forventer at tiltaket oppfyller samfunnets krav.

Kvalitet hos ansvarlig søker Ansvarlig søker og andre aktører: Må ha gode kvalitetssystemer og rutiner. Må ha personell med kjennskap og kompetanse innenfor både lov, forskrift og fagområder. sender inn oversiktlig og tilstrekkelig dokumentasjon som skaper klarhet i formål og planer. Må ha personell som kan «stammespråket» - slik at man kan kommunisere. jeg forstår det slik at du mener dette er en forutsetning for en god prosess.

Kvalitet hos offentlige myndigheter Kommunen: Må ha gode rutiner for saksbehandling. Må ha personell med kjennskap og kompetanse innenfor både lov, forskrift og fagområder. Må være serviceinnstilt.   Må tenke over hva som er nødvendig dokumentasjon og ikke forlange mer enn nødvendig. jeg forstår det slik at du mener dette er en forutsetning for en god prosess.

Fortrolighet mellom partene Kommunen og aktørene i bransjen må kunne stole på at systemene er på plass og fungerer. krav etterleves. Dette kjennetegner seriøse aktører. Dvs bli flinkere til å ha uformell kontakt underveis ?

Kommunikasjon Der det er mulighet til å kommunisere, så gjør vi det for å løse et problem skape gjensidig tillit. Dvs bli flinkere til å ha uformell kontakt underveis ?

God saksbehandling Materialet må være Tidsfrister må holdes. fullstendig feilfritt. Tidsfrister må holdes. Problemstillinger tas opp så tidlig som mulig i prosessen.

Oppsummert Gode holdninger – tillit til hverandre. Profesjonalitet i system og kompetanse. Alle gjør jobben sin – riktig og innenfor tidsfrister. jeg forstår det slik at du mener dette er en forutsetning for en god prosess.

TAKK for meg.