PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Advertisements

FAU Berger Skole Barbro Nordland Johannessen, FAU leder
Åsmund Sollien Schau og
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Veiledet lesing Mørkved skole
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Vurdering for læring på Linderud skole
VURDERING.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Tilpasset opplæring i en lærende skole
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ingjerd, Beate, Kristin, Arne Olav
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Åskollen skole Drammen
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Organisering og arbeidet i kommunene
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
SYKEHUSUNDERVISNINGEN ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: Å skape et positivt læringsmiljø som gjennom trygghet, trivsel og mestring.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
FORELDREMØTE 10. TRINN 11.oktober 2012
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Samarbeid mellom skole og hjem
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
SYKEHUSUNDERVISNINGEN ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: SYKEHUSUNDERVISNINGEN ”…en ordentlig skole, men ingen.
Vedtak i bystyret 2008: ”Drammensskolen – Norges beste skole, en skole der hver enkelt elev oppfyller sitt fulle faglige potensial og blir et trygt og.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE Det sies at det er to varige ting vi må gi våre barn -det ene er røtter -det andre er vinger (Lee Ezell)
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
VIRKSOMHETSPLAN SYKEHUSUNDERVISNINGEN 2014 – 2015 ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: Å skape et positivt læringsmiljø som gjennom.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Lokal arbeidstidsavtale
Horten vidergående skole
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til Varden skole Program i kveld
LEKE,LÆRE,LE – sammen gjør vi det! Visjon Røyslimoen skole 2013.
Velkommen til foreldremøte for trinn.
Velkommen til førskoledag
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Velkommen til foreldremøte for 5. – 7.trinn
Utviklet av pedagoger i
VIRKSOMHETSPLAN SYKEHUSUNDERVISNINGEN 2015 – 2016 ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: VIRKSOMHETSPLAN SYKEHUSUNDERVISNINGEN.
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Rykkinn skole September 2017
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Overgang for elever med spesielle behov
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008 Visjon for Lillehammerskolen. Elevene i Lillehammerskolen opplever en skole der de blir møtt med åpenhet, tillit og respekt, og de får støtte og utfordring i sin utvikling og læring I Lillehammerskolen er det rom for alle og blikk for den enkelte

Tilpasset opplæring Vi har en felles forståelse av begrepet tilpasset opplæring Vi har kunnskap om hvorfor opplæringa skal tilpasses og hvordan det skal gjøres Vi har høy vurderingskompetanse; både formell og uformell, skriftlig og muntlig Mål: Tiltak: Ansvar: Vurdering: Komme til en felles forståelse av begrepet tilpasset opplæring Kursdag m/ T.Nordahl 17. aug. Drøfting av begrepet på team og i PU-tid høst 07 Skolekontoret Teamleder/ PU-gr Inngår i skolebasert vurdering. Foreldre / foresatte skal kunne mene noe om og ha medvirkning ifht læringstilbudet for sitt barn (jfr tilsynsrapport og foreldreundersøkelsen) Begrepet tilpasset opplæring tas opp på alle foreldremøter høst 07. Tilsynsrapport og foreldreundersøkelsen følges opp i FAU Hjem/ skole samtaler høst 07 og vår 08 Teamleder Rektor Kontaktlærer FAU-møte i november. Vi skal ha kunnskap om læringsstiler og læringsstrategier, og bruke dette i undervisninga Intern / ekstern kursing for alle lærere PU-gruppa Spes.ped team Skriftlig vurdering teamvis 2 ganger pr. år. Bruke vurdering som metode for tilpasset opplæring Kursing, erfaringsutveksling, gruppearbeid i vurdering som metode i pu-tid. Vår 2008.

Læring og utvikling Utvikling av leseferdighet Utvikling av matematisk ferdighet Utvikling av digital kompetanse Utvikling av sosialkompetanse Mål: Tiltak: Ansvar: Vurdering: Leseferdighet: Ligge over landsgjennomsnittet på standardiserte prøver 2. trinn og nasjonale prøver for 5. trinn. Bruke målark og Jørgen Frost`s metodikk i begynneropplæringen i hht skolens norskplan. Systematisk utsjekking av utviklingen i faget hos hver elev. Følge opp testresultater av nasjonale prøver. Fagbok i bruk for 5.-7. trinn Aktive leselysttiltak. Norlis leselystaksjon Lærere 1. og 2. trinn / spes.ped team Alle Kontaktlærer 2. og 5. tr Kjersti/Anne-Mari Spes.ped.team Kontaktlærer/ Kjersti/Anne-Mari Kontaktlærere/ bibliotekansvarlig Kontinuerlig Minst 4 ganger i året Sjekklister, tester Kartleggeren 5.-7. trinn Når resultatet for landet er klart Alle kontaktlærere Bibliotekansvarlig Nov 07

læring og utvikling forts. Mål: Tiltak: Ansvar: Vurdering: Matematisk ferdighet: Egen matematikkontakt. ”Mattekvarten” –erfaringsdeling Læringsøkter i personalet Kursing Bokfrieøkter systematisk Mattedager for hele skolen Innkjøp av nytt matematikkverk, ”Multi” Rektor Pu-gruppa Matematikkontakt/ Pu-gruppa/ kommunale matematikkgruppa/ eksterne kurs Kontaklærere / matematikkontakt Skriftlig vurdering teamvis 2 ganger pr. år. Digital kompetanse: Innen utgangen av 2008 skal faglig og pedagogisk personale i udanning/opplæring –herunder skoleleder være digitalt kompetente. Inne 2008 skal vurdering med digitale mapper være tatt i bruk på alle nivå i utdanningen I løpet av 2008 skal alle læreplaner reflektere digital kompetanse (Program for Digital kompetanse 2004-2008) Rektor / (IKT-ansv) deltar på DIG3 samlinger Kursing av lærere i fellestid * It`s learning, Excel, Powerpoint 1. og 3 trinn skal i gang med digital mappevurdering. Trinnets årsplaner skal synliggjøre bruk av IKT i undervisningen Kartleggeren skal benyttes på 5.-7. trinn It`s learning skal brukes på 3.-7. trinn. LIKT-moduler skal gjennomføres fra 3. trinn Bruke IKT-veilederne i kommunen aktivt til kursing og veiledning Rektor /IKT-ansvarlig IKT_ansvarlig Teamleder Teamleder/Kontaktlærer Teamleder / IKT-ansvarlig Rektor / IKT_ansvarlig Vurdering etter hver økt, Teamet og IKT-ansvarlig vår 2008. Av adm. inne sept.07. Adm. 2 ganger pr. år. Fortløpende v/ IKT-ansv.

læring og utvikling forts. Mål: Tiltak: Ansvar: Vurdering: Sosiale kompetanse: Trygge og sosialt kompetente elever Lage en helhetlig plan for 1.-.7.trinn. Presentere planen for personalet Innføre planen på alle trinn Sosiallærer, 2 lærere Sosiallærer i PU-tid Teamleder / kontaktlærer Underveis og når planen er ferdig, våren 2008. Høsten 2008.

Læreplanarbeid De 3 ungdomsskolekretsene har felles plan for å oppnå kompetansemålene i LK-06 og en felles forståelse av hvordan målene kan nås Mål: Tiltak: Ansvar: Vurdering: *Bli kjent i skolekretsen *Utveksle erfaringer *Skape felles forståelse av LK 06 i vår region *Sikre sammenheng i progresjonen Fagsamarbeid i grupper sammensatt av lærere i Åretta krets. Uke 44: Arbeidsmåter, organisering Uke 45: Tilpasset opplæring i faget Uke 46: Innhold, tema, progresjon Uke 5, 6, og 7: vurdering og tilpasset opplæring Rektor Mandag 3. desember i utvidet ”rektorgruppe”

Skolevurdering Skolene vurderer sentrale sider ved sin virksomhet og iverksetter tiltak etter grundig refleksjon Mål: Tiltak: Ansvar: Vurdering: Skolen gjennomfører systematisk evaluering av tilpasset opplæring i egen virksomhet. Drøftinga av begrepet tilpasset opplæring på team. Hvert team plukker ut 2-3 mål for trinnet og setter i gang tiltak. Innføring og drøfting av tilpasset opplæring med foreldrene. Hvert team skriver en vurdering ifht trinnets tiltak. Samlet vurdering leveres skolesjefen. Presentasjon og gjennomgang med FAU og i kollegiet Rektor og teamleder. August/sept. Teamleder/kontaktlærer Foreldrekontakter/kontaktlærer på foreldremøte høst 2007 Teamleder, innen 30.11.07 Rektor innen utgangen av uke 50. Februar 2008. Teamvis uke 42 og uke 46. Vurdering på team 28.11.