ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Music: Nightengale Serenade
Hvem skal bestemme?.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Et mangfoldig Rotary En god vei inn i det norske samfunn er gjennom kontakt og vennskap med nordmenn Kanskje Rotary er noe for deg?
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
PRESIDENT ELECT TRAINING SEMINAR | 1 STYRKE ROTARY – VI ER HVA VI GJØR Inger-Britt Zeiner, Rotary Public Image Coordinator sone 16.
Barn og unges rett til deltakelse
Å VÆRE KIRKENS ANSIKT UTAD
1 Klubbens lederplan Anbefalt administrativ struktur for rotaryklubber i D2260. Implementeres senest 1. juli 2007.
Vest-Agder fylkeskommune Seminar Bokvalitet – etterlyses! Kommunens syn Er planene gode nok? Blir resultatet kvalitetsmessig bra? Foredrag 15. november.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
- roller og forventinger
TITLE Regionmøte region 3 9. April 2014 hos Sandvika Rotary klubb Thon Hotell Oslofjord, Sandvika.
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Resultatene av Spørreundersøkelsen i Langesund Rotaryklubb.
Guvernørens månedsbrev
President – AG – DG PETS 2009 Distrikt President – AG – DG Skal i fellesskap sikre Aktive, godt fungerende klubber.
ROTARYS OMDØMME PÅL ROSENVINGE DISTRIKTSLEDER 2310 PUBLIC RELATIONS.
Omdømme: Quo vadis?- eller Rotarys omdømme møter media Distriktssamling 2009 R.I. distrikt 2310 DGE Per Olav Stenseth18. april
TITLE KLUBBENS MÅL OG PLANER PETS D
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Vannforvaltning som regional planlegging - Verktøy for teknokrati eller politikk? Fagkonferansen, HIOA, 24. oktober 2013 Sissel Hovik.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
©TNS Norsk Finansbarometer 2014 Norsk Finansbarometer 2014 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
c. Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 2 oppgave e) Sett inn preposisjoner eller adverb
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Utfordringer og forventninger til kommende rotaryår Distriktssamling 2009 R.I. distrikt 2310 DGE Per Olav Stenseth18. april
Foredrag Rudshøgda 19. september 2009
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
"Rotaryskolen i D2250"1 Velkommen til informasjon om Rotary Klubb Bilde av klubbens banner/vimpel.
"Rotaryskolen i D2250"1 Velkommen til informasjon om Rotary Klubb Bilde av klubbens banner/vimpel.
Svein-Eirik Jensen Tel: , Mob: SEJ Rotarys etiske grunnlag.
PROFILUNDERSØKELSE APRIL Datainnsamling: Telefonintervju Utvalg: Tilfeldig, representativt utvalg på 500 personer 15 år+ ble intervjuet i Møre&Romsdal,
KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING Per-Arne Davidson.
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Informasjon og omdømme Kort innlegg på PETS 17. april 2010.
Godt lokalvalg hva må til? -erfaringer
Tanker og utfordringer D Mitt Rotary Medlem fra 2001 President i Huseby -Flatås 2007 – 2008 District Trainer i Distrikt 2280 i
Medlemsutvikling på klubbplan er en av våre viktigste oppgaver fremover! Kommunikasjon er en nødvendighet i dagens strabasiøse dagligliv! Omdømmet gjenspeiler.
Modellkommunene Hva er unikt?
Åsane Rotary Klubb Velkommen til informasjon om
Strategi- og aktivitetsplan
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Slik lager du sjablonger med Gimp!
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Hvordan lage kampanje Fra tanke til handling!
Gang.
Samarbeid og medbestemmelse
Rotary Klubb Velkommen til informasjon om
Utskrift av presentasjonen:

ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA DG Harald Bjørgo Distrikt 2310

Omdømme er summen av oppfatninger som ulike grupper har av oss. DEFINISJON Omdømme er summen av oppfatninger som ulike grupper har av oss.

OMDØMME Omdømme dannes ut fra det mennesker har opplevd, sett, hørt og/eller lest!

Hva kjennetegner Rotary Gjør mye godt i verden Betydelig nettverk Et klart og tydelig fellesskap Beslutningstakere i nøkkelposisjoner Respekterte yrkesutøvere Effektive program Fastsatte regler og retningslinjer

Rotary: Gjør mye godt i verden Medias syn: Det er ikke noe galt med Rotarys formål Mange andre gjør det samme – aldri mange nok Pensjonister er like velkomne som alle andre – men kunne kanskje ha startet noe tidligere..

Rotary: Betydelig nettverk Medias syn: Klart lokalt basert Ikke en demokratisk forsamling i samfunnet Gretne gamle gubber og vistnok noen damer? Til en viss grad lukket (velger sine egne) Profilen er uklar: -Yrkesbasert nettverk og/eller humanitær organisasjon (varierende budskap)

Rotary: Et klart og tydelig fellesskap Medias syn: En subkultur med fastlåst regelverk (COL) har ikke Frimurere gått til Rotary..?, eller.. Titler og symboler er ikke er så imponerende - President, Guvernør, tre-bokstavs forkortelser Status er avhengig av personene Amerikansk??

Rotary:Beslutningstakere i nøkkelposisjoner Medias syn: Ikke nødvendigvis sant tvers i gjennom Skal du først påvirke media – gjør det i et demokratisk miljø medie-samfunnet er åpent for alle

Rotary: Respekterte yrkesutøvere Medias syn: Medlemsutvelgelse basert på interne anbefalinger er ikke en sann prøving av faglige yrkesegenskaper Man ender lett opp med ”beste av de villige”

Rotary: Effektive program Medias syn: Vellykkede utvekslinger med utviklede land gir uforglemmelige personlige erfaringer Utviklingshjelp til utviklingsland gjennom Rotary Foundation (stor bidragsyter) er fortsatt noe som skjer langt borte

Rotary: Fastsatte regler+retningslinjer Medias syn: Faglige hierarkier settes alltid på prøve i enkeltsaker Respekt og tillit kommer på grunnlag av gjensidig anerkjennelse, ikke ut fra posisjoner (sammenlign med politikere) Media blir ikke imponert av formaliteter

Rotary: - med en media-politikk Medias syn: Media-politikker (om hvordan forholde seg til media) er ofte naive, på grensen til stupide En sann tilnærming til media er å komme frem med sakene slik de virkelig er – og så ta syretesten om man blir forstått og akseptert Det kan alltid bli stilt spørsmål om noen som blir betalt for å bringe et budskap til torgs

Hva får vi ut av dette? Omdømme: Hva er ditt budskap? Bruk alle mulige kanaler!

Virkemidler: Omdømme 1: Polio Plus Omdømme 2: Yrkesbasert medlemskap Lokalt……… Omdømme 2: Yrkesbasert medlemskap Omdømme 3: Mangfold Omdømme 4: Indre liv

Det er vanskelig å reklamere seg til et godt omdømme Det er vanskelig å reklamere seg til et godt omdømme. «Hvis folk jobbet litt mindre med omdømmet og litt mer med det de skulle jobbe med, så ville de fått et bedre omdømme» sier førstelektor ved Markedshøyskolen, Karl Fredrik Tangen.

Hvordan arbeide målrettet med omdømmet. Skal det styres, må det måles Hvordan arbeide målrettet med omdømmet?   Skal det styres, må det måles. Hvordan er det med virkeligheten, er oppfatning og virkelighet i balanse?    

Nøkkelområder Vi kan ikke styre det vi ikke måler. Det må være balanse mellom oppfatning og virkelighet  

KUNNSKAP OM HVA ROTARY ARBEIDER MED Hvor godt vil du si at du kjenner til hva Rotary arbeider med? - % - Base: 356 (Kjenner Rotary) Det er svært liten kunnskap om hva Rotary arbeider med. Kunnskapen er spesielt liten i de to yngste aldersgruppene.

ROTARYS PROFIL Det ble stilt 6 utsagn, svaralt. fra helt uenig til helt enig - %-andel helt eller delvis enig - Base: 356 (Kjenner Rotary) Det som første rekke karakteriserer Rotary er at organisasjonen bidrar til lokale aktiviteter og at Rotary minner om en slags frimureri. Medlemskap i Rotary er også til dels betraktet som status. Det er ikke en oppfatning at Rotary driver med politisk aktivitet og det er heller ikke en oppfatning om at det er enkelt å melde seg inn i Rotary.

OMDØMME Rotary må fremstå klart og tydelig Rotary må differensiere seg fra andre aktører Rotary må være interessant og attraktivt DET VI SELV TROR – DET ANDRE OPPFATTER MÅ HER SAMSVARES Hva er Rotary? Hva gjør Rotary - og hvorfor? Hva kan Rotary tilby? Hvorfor velge Rotary fremfor andre organsisasjoner? Er Rotary spesielt på noen måte? Positive holdninger og engasjement i prosjekter selger... Men er det nok

BETTER–BIGGER-BOLDER