ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

-ikke bare for zippylæreren…
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
ZIPPYS VENNER Opplæringsprogram for barn mellom 6-8 år. Fokus mestring
-ikke bare for zippylæreren…
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Evaluering av oktober på blå
”Psykisk helse i skolen –Noe å snakke om -Noen å snakke med?"
LEK - Livsstilendringskurs
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Mette Grytten, prosjektleder for BIRUS 2009 – 2012
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
”Foreldrenes betydning for barns vennskap”
Å leve med ADHD i familien
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
I dag snakker vi om psykiske problem:
Vi som jobber i skolesatsningen Psykisk Helse i Skolen er veldig glade for å bli invitert med på denne dialogkonferansen med ungdom og psykisk helse som.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Bakgrunn for satsingen
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Hovedmålsetninger:  Forebygge psykiske problem hos ungdom  Utfordre unges holdninger og deres fordommer overfor psykisk helse og psykiske problemer.
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
HelART i Ulåsen barnehage
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
SMIL – styrket mestring i livet
Forebygging, ungdom og alkohol Arbeidsseminar Nord-Troms oktober 2008 Førstelektor Øystein Henriksen.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Felles tema i mars: Selvkontroll
 Utfordringer skoleåret 2014/ Flere elever enn tidligere allerede i systemet (BUP, psykisk helsesøster, UPA ) - Økende tendens med selvskading –
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN PROGRAM: Informasjon fra lærere Raz-kids Kartleggingsprøver Sosialt Matematikk Info fra klassekontaktene Grupper:
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Bapp gruppe Bapp gruppe er et forebyggende kurs for barn år(barn) og for ungdommer 13– 17 år(ungdom) som lever nært mennesker med psykiske vansker.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Programmet har som mål å lære barna å mestre dagliglivets utfordringer og problemer å støtte andre som har det vanskelig å identifisere og snakke om følelser Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

6 MODULER 24 timer Følelser Kommunikasjon Vennskap Å takle konflikter Endring og tap Mestring Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Zippy´s Friends til Norge 2004 Voksne for Barn lisens og ansvar for programmet i Norge www.vfb.no Psykisk helse i skolen 2007 Finansiert av Helsedirektoratet 462 skoler i 2009/2010 Voksne for barn er en frivillig,ideell og landsomfattende medlemsorg som har som hovedmål å arb for barn og unges oppvekst og psykiske helse. Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn 4

Innhold i modulene Hvordan beholde en venn? VENNER OG UVENNER Hvordan beholde en venn? Å mestre ensomhet og avvisning Hvordan takle konflikter med venner Hvordan få nye venner FØLELSER Å være lei seg - å være glad Å være sint eller irritert Å være sjalu Å være nervøs

Innhold i timene Aktiviteten i timene varierer mellom historien om Zippy -tegning -rollespill -øvelser -lek -samtale

modul 2 Kommunikasjon Mål : Å bedre barnas evne til å snakke om følelser Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Å takle konflikter modul 4 mobbing/erting

Å takle konflikter Hjelp og støtte Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Pedagogiske prinsipper Legges vekt på betydningen av overføring av læring, ved gjentakelse av læringserfaringer i stadig nye situasjoner, både i prosjekttimene og skolehverdagen for øvrig. Samspill og dialog og barna stimuleres til å dele opplevelser og erfaringer

Evaluering av Zippys venner Brian L. Mishara Centre for Research and Intervention on Suicide and Euthanasia, University of Quebec at Montreal Mette Ystgaard SSFF Universitetet i Oslo Forsker, leder forebyggende enhet RBUP Øst og Sør I 1998-1999 i Danmark, i 2000-2001 i Danmark og Litauen

Sammenligningen viste at Elevene som deltok i programmet viste tydelig bedring i sosiale ferdigheter i forhold til samarbeid, positiv selvhevdelse selvkontroll evne til innlevelse i andres situasjon

Barna som deltok i programmet hadde EVALUERINGEN Barna som deltok i programmet hadde bedre mestringsstrategier enn barn som ikke deltok i programmet også ett år etter gjennomføring Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Norsk evaluering av Zippys venner R-bup øst-sør v/Mette Ystgaard og Solveig Holen Oppstart skoleåret 2007/2008 1400 elever Skoler i Trondheim, Bodø og Østfold Resultater vil foreligge i 2010 Ca 750 elever i intervensjonsgruppen, 750 i kontrollgr 14

HVORFOR UTVIKLE ET FOREBYGGENDE PSYKISK HELSE PROGRAM? Alle har en psykisk helse – gode og dårlige dager Fysisk helse kontra psykisk helse? 6-7 av elevene i en klasse kommer til å slite i løpet av skoletiden Zippy - en mental vaksine, lærer barna mestringsstategier til å takle hverdagens små og store utfordringer

Erfaringer ”Zippytimen er en av de kjekkeste timene vi har. Den har en trygg og fast ramme, og temaene er veldig relevant for ungenes egen hverdag. Å kjenne på følelsen av at flere har opplevd det samme som deg er verdifullt. Gjennom Zippytimen øver vi oss i å fortelle hvordan vi har det, og vi trener på hvordan vi har lyst til å være mot andre. På sikt er jeg sikker på at vi vil se resultater.” Anne Lise Søyseth, lærer Madlamark skole

”Zippy er et godt strukturert, Erfaringer ”Zippy er et godt strukturert, gjennomarbeidet og lite ressurskrevende opplæringsprogram for de yngste skolebarna. Vi opplever at elevene her lærer å identifisere, sette ord på og mestre følelser . Gjennom Zippyprogrammet får elevene nyttige strategier til frustrasjonsmestring og konfliktløsning. Et flott program som kan anbefales!” Margunn Bjerkreim avd.leder, Kvernevik skole

Psykisk helse i skolen Nasjonal satsing 6 skoleprogram for grunnskole og videregående Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet, frivillige organisasjoner Sekretariat i Stavanger www.psykiskhelseiskolen.no