Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

ZIPPYS VENNER Opplæringsprogram for barn mellom 6-8 år. Fokus mestring
-ikke bare for zippylæreren…
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
”Psykisk helse i skolen –Noe å snakke om -Noen å snakke med?"
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2012 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
Pedagogisk analyse.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Haugaland og Karmøy Distriktspsykiatriske Senter (DPS)
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Konsultasjonsteam for skolevegring
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Veiledning og Informasjon om Psykisk helse hos ungdom
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Overgangsprosjektet NY GIV
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Den Norske Turistforenings satsing på skole Studieforbundet Natur og miljø, Orkanger 24. april 2004.
Psykisk helse i skolen.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Vi som jobber i skolesatsningen Psykisk Helse i Skolen er veldig glade for å bli invitert med på denne dialogkonferansen med ungdom og psykisk helse som.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Bakgrunn for satsingen
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Hovedmålsetninger:  Forebygge psykiske problem hos ungdom  Utfordre unges holdninger og deres fordommer overfor psykisk helse og psykiske problemer.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Velkommen til Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
 Utfordringer skoleåret 2014/ Flere elever enn tidligere allerede i systemet (BUP, psykisk helsesøster, UPA ) - Økende tendens med selvskading –
Skolehelsetjenesten Nadderud vgs. Helsesøster Kari Andrine Bondø Skolehelsetjenesten Nadderud videregående skole.
En introduksjon.
Helsesøster Revheim skole
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
KOMPETANSEHEVING MOLDE 31. OKTOBER 2017 OVERGREP OG VOLD
Hva driver barn og unge i Asker med? Hvordan har de det?
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Kristianslyst skole 3. september 2018
Velkommen til Heggedal skole
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet  Satsingen har : program for barneskole, ungdomsskole og videregående opplæring

Hvorfor ungdom som målgruppe?  ca tjue prosent av ungdommene sliter i dag psykisk  ca fire til syv prosent sliter så mye at de trenger profesjonell hjelp  sterke fordommer  høy terskel for å søke hjelp

Hvorfor opplæringsprogram?  Skolen en god arena for forebyggende arbeid  Ungdommene ønsker opplæring om temaet på skolen  Opplæringsloven §9a.

Målsettinger for programmene i skolesatsingen:  Hvordan ivareta egen psykisk helse  Hvordan være venn for en som sliter  Kunnskap om hjelpeapparatet: Hvor og hvordan søke hjelp?

WEBSIDEN  Hjem > VELKOMMEN TIL PSYKISKHELSEISKOLEN.NO PSYKISK HELSE I SKOLEN består av skoleprogrammer som er lett å ta i bruk i barneskole, ungdomsskole og videregående opplæring. Programmene gir barn og ungdom kunnskap om psykisk helse, hvordan være venn for en som sliter og kunnskap om det lokale hjelpeappratet. Les mer om programmene under Grunnskole, VGO og Om oss HjemGrunnskoleVGO Om oss  DIALOGKONFERANSER OM VERDENSDAGEN 2007 Ungdom og psykisk helse er tema for Verdendsdagen for psykisk helse 2007.Dialogkonferansene er for mange starten på planleggingen av Verdensdagen :: Les mer DIALOGKONFERANSER OM VERDENSDAGEN 2007 :: Les mer  FEIL PÅ BESTILLINGSSYSTEMET HOS OSS Tom postkasse? Mange har ringt og sagt at de savner materiell de har bestilt på websiden vår. Vår postkasse har dessverre ikke fått alle bestillinger. Feilen skyldes omlegging til nye websider. :: Les mer FEIL PÅ BESTILLINGSSYSTEMET HOS OSS :: Les mer  OPPDATERT MATERIALE FOR UNGDOMSSKOLEPROGRAMMET Endelig er de nye permene med oppdatert materiale for programmet Alle har en psykisk helse ferdig - og oppdatert ift Kunnskapsløftets krav og evalueringer fra lærere som har brukt permen. :: Les mer UNGKUL FAMILIESTUDIE Hvordan mestrer barn og unge med ulik kulturell bakgrunn hverdagen? :: Les mer :: Flere nyheter i arkivet OPPDATERT MATERIALE FOR UNGDOMSSKOLEPROGRAMMET :: Les mer UNGKUL FAMILIESTUDIE :: Les mer :: Flere nyheter i arkivet

Avklaring:  Eleven må sette grenser for hvor personlig og privat en vil være – og samtidig respektere andres grenser og åpenhet  Noen elever blir mer berørt enn andre. Det er viktig å kunne trekke seg ut av prosessen og komme tilbake når ting er mer på plass  Programmene våre handler om hvordan håndtere egen og andres situasjon når livet går i motbakke

”Zippys venner” elever i grunnskole: 1. trinn  Et program i regi av Voksne for Barn  Beregnet på 1. klasse.  24 timer i løpet av et skoleår

”Alle har en psykisk helse” elever i grunnskole: 8, 9 og 10 trinn  Utarbeidet av Rådet for psykisk helse  Tema for hvert skoletrinn: 8.kl ”Selvopplevelse og identitet” 9.kl” Annerledeshet” 10.kl” Frykt for det ukjente”

”VIP” elever på VG1  - står for Veiledning og Informasjon om Psykisk helse hos ungdom  utviklet av Blakstad sykehus  bygger på tett samarbeid med skoleledelse og helsetjenesten på alle nivå  fagfolk kommer på skolebesøk, svarer på spørsmål og har dialog med ungdommene

”STEP- ungdom møter ungdom” elever i VG2 og VG3  et program i regi av Voksne for Barn, tilpasset norske forhold  aktivitetsfag som går over et skoleår  elevstyrt psykososialt miljøfag  elever og lærere får opplæring i å lede programmet

”Venn1.no” elever i VG2 og VG3  utviklet av Mental Helse  en miks av samtale, øvelser, foredrag - personlig erfaring og informasjon fra kursholdere  tre timers gjennomføring  Tilleggsmoduler: Firkløver= fire faglige opplegg A-Å pakke= prosjektuke

”Hva er det med Monica?” for lærere, helsepersonell og andre som jobber med ungdom  utarbeidet av Stiftelsen Psykiatrisk Opplysning  gjør deg tryggere når du står overfor elever som sliter psykisk  gjør deg bedre i stand til å ta opp psykiske tema i undervisningen  lærere blir kurset av psykiatere/psykologer, samfunnsvitere og pedagoger ift ungdom og psykisk helse

Hvor mange har vi nådd?  elever (gjelder vgo)  220 vgo bruker minst et av vgo-programmene  470 ungdomsskoler bestilt materiell  180 skoler bruker ”Zippys venner”  lærere/andre

Evaluering  prosjektene vurdert positivt av lærere og elever  elevene har lært mer om psykisk helse og psykiske lidelser  gitt ungdom informasjon om hvor de skal søke hjelp  lærerne synes de får et verktøy i hverdagen  bedre klassemiljø

 Sekretariatet Psykisk Helse i Skolen Breigaten21, 4006 Stavanger Telefon | Faks  E-post:  Web: