Styrevalg ved HF høsten 2012 Administrativt ledermøte 20.8.12 Inger-Johanne Ullern.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Advertisements

Cristin-rapportering 2011
Fra universitetsbibliotekar til førstebibliotekar
Rekruttering av rektor og ledelse
Forbundet arbeid med Landsmøtet 2014 Presentasjon per 27. mai
VALGET FRA A TIL Å På mindre enn en time?. FRISTER Oversikt over frister på KRDs nettside gir en god ”start” på planleggingen.
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
« gir medlemmene en bedre hverdag». 2 Saker • Kort presentasjon av prosjekt og styringsgruppe • Innmeldingsskjema kvinnenettverk • Kommende seminar/kurs.
Superbrukerforum – velkommen!
1 Kommunestyre- og fylkestingsvalget 2007 Konferanse Mandal Steinar Dalbakk, KRD.
Smart bruk av Vortex til møter, samhandling/samarbeid mm
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Informasjonsmøte BACHELORSTUDENTER HØSTEN Studieadministrasjon Studiekonsulenter på Fysisk institutt: –Christine Sundtveten, rom V137 –Katrine Langvad,
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Søknader om permisjon fra stipendiater Regelverk.
Samarbeidsmøte for TOS-fag Informasjon for praksissteder Pilestredet/Informasjon-for-praksissteder.
Listeforslag Informasjonsmøte for bydelene
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Endringer i NIFs lov og regelverk som har betydning for klubbene Arne Mathisen ass. gen.sekr.
Organisasjonsgjennomgang i NFF Landsmøte 2010 Landsmøtet 2010 vedtar at det foretas en total gjennomgang av NFFs organisering i kommende landsmøteperiode.
Advokat Øyvind Renslo, KS
<Sted>, <Anledning>
,. Om meg selv Stilling/verv: Arbeidsoppgaver: Utdanning/bakgrunn:
Usit.uio.no til Ny UiO-web. Hvorfor? For å se bedre ut –Tåle lenking fra resten av UiO –Rekruttering –Vårt gode navn og rykte Felles struktur og navigasjon.
Informasjon til fylkes- og lokallag
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
Til møte i Studierådet, 22. september 2011 Styringsstruktur for undervisning på IMK.
Stillinger: a)INSTITUTTLEDER: Det er tre søkere til stillingen. En intern, to eksterne (en av disse er II-er hos oss) Reglement for tilsetting og valg.
Japan: Studier og arbeid
Valgstyret – Rita-Mari Keiserås Kommunestyre- og Fylkestingsvalget 2007 Forslag til endringer i Valgloven.
Velkommen til informasjonsmøte for studenter på profesjonsstudiet i psykologi – 6-årig løp.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Om sykefravær For ledere på USIT Feb – Britt M. Krog.
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE Lærevansker og særskilte behov i et system- og individperspektiv - påbygningsenhet Høsten 2010.
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Informasjonsmøte onsdag 24. november 04 Bachelorprogrammet i utviklingsstudier.
Tekniske valg i applikasjonen Mine studier USITs allmøte 9.oktober 2014.
Innlevering og behandling av listeforslag ved stortingsvalg v/ Siri Dolven Bystyrets sekretariat, Oslo kommune Kommunal- og regionaldepartementets valgkonferanse.
1 VELKOMMEN TIL ÅRSMØTE I SANDE GOLFKLUBB TORSDAG 29. NOVEMBER 2007.
Lovrevisjonen – Idrettstinget 2015
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
1 Quality Hotel Gardermoen Airport 14. og 15. februar 2011 Konstituerende møte og valg av folkevalgte organer Ved rådgiver Steinar Dalbakk.
Mars 2014 Listeforslag Forberedelser. Informasjon til partiene Krav til listeforslaget (f.eks. antall kandidater) Krav til kandidatene Krav til og antall.
(atg-nettverk nov-2011) –Årsmøte i Utdanningsforbundet Bergen mars Det deltar 111 delegater. –Årsmøtet er den viktigste arenaen for å være.
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
VALG 2012 Live 08/04/2017.
2005 Informasjonsmøte mandag 5.12 Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier.
MNs mål er å bli et av Europas mest attraktive steder for forskning og utdanning innen matematikk, naturvitenskap og teknologi.
For studieinformatører og –veiledere Tirsdag 30. juli 2013 Studiestarten 2013.
Institutt for spesialpedagogikk VELKOMMEN TIL INSTITUTT FOR SPESIALPEDAGOGIKK INFORMASJONSMØTE FOR NYE MASTERSTUDENTER 12. AUGUST KL. 10:15 -12:00, AUD.
Valgforum Lene Gunstrøm. FRISTER ■ Ved budsjettbehandling- beslutte 1 eller 2 dagers valg ■ 31. mars- endringer i stemmekretser ■ 31. mars kl.
Frittstående kurs Vi gjennomfører årsmøtet Robert Olsvik.
Kurs for valgfunksjonærer
Valg av tillitsvalgt og vara. Studentparlamentet Studentenes fakultetsråd Studentråd Klassetillitsvalgt Instituttledelsen Fakultetsledelsen Høgskoleledelsen.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Utfyllende bestemmelser
Oppslag pr : KUNNGJØRING nr 1
VALG Valgperioden for tillitsvalgte og hovedtillitsvalgt er 2-årig. Valget finner sted innen 1.mars i de år siste siffer utgjør et oddetall. Gjenvalg kan.
ILNs styreseminar 13. – 14. februar 2017
FORBEREDELSER Grunnlagsdata Listeforslag Manntall.
De viktigste endringene ved revisjonen i 2015
Utvidet ledergruppe Instituttstyre Instituttråd ?
Generalforsamling for Norsk Akustisk Selskap 2017
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Informasjonsmøte om VEILEDNING
Hva skjer i programmet nye Kristiansand
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Utskrift av presentasjonen:

Styrevalg ved HF høsten 2012 Administrativt ledermøte Inger-Johanne Ullern

Reglementer UiOs valgreglement – reglement.xmlhttp:// reglement.xml Normalregler for instituttene – ansatte/organisasjon/beslutninger/normalregler.htmlhttp:// ansatte/organisasjon/beslutninger/normalregler.html –Evt innarbeidet i egne styrings- og administrasjonsereglementer HFs styrings- og administrasjonsreglement – ansatte/organisasjon/beslutninger/styringsreglement- hf.htmlhttp:// ansatte/organisasjon/beslutninger/styringsreglement- hf.html Retningslinjer for studentmedvirkning ved HF – studiene/studentdemokrati/studentmedvirkning- retningslinjer.htmlhttp:// studiene/studentdemokrati/studentmedvirkning- retningslinjer.html

Informasjon Arrangere valg ved UiO: –

Fakultetsstyret Elektronisk valg –2 valgkretser: Studenter og midlertidig vitenskapelig ansatte. –Valgperiode 2013 –Informasjonsmøter og forslagsfrist –Klagefrist

Instituttstyrene UiOs valgreglement, kapitlene 1 og 5UiOs valgreglement 4 valgkretser: –Fast vitenskapelig ansatte (3 representanter) –Teknisk og administrativt ansatte (1 representant) –Midlertidig vitenskapelig ansatte (1 representant) –Studenter (2 representanter) Antall vararepresentanter er lik antall representanter Forslag om eksterne styrerepresentanter –Vedtas av fakultetsstyret etter forslag fra instituttstyrene Styreperiode –Studenter og MVA 2013

Instituttstyrevalg: Forberedelser Forberedelser i fakultetets valgstyre: Valgtidspunkt –Oktober eller november (valgreglementet) –Unngå uka for valg til fakultetsstyret –Ved forrige valg i 2008 felles valgdato –Forslag: Uke 47, Frist for kandidatforslag: 2 uker før valget. Forberedelser i instituttstyret: –Valgstyre Oppnevnes av instituttstyret (september) –Elektronisk valg men instituttstyret kan bestemme at valget skal avholdes som postvalg eller urnevalg (september) –Valgoppgjørsform for studenter Listevalg eller preferansevalg (september)

Instituttstyrevalg: Forberedelser forts. Forberedelser i instituttets valgstyre/administrasjon – –Sende e-post til valgkretsene og be om forslag til kandidater Forslag til kandidater: Valgreglementet § 9Valgreglementet Krav om kjønnsmessig balanse: Valgreglementet § 9Valgreglementet –Sjekke stemmerett og valgbarhet, godkjenne kandidater Stemmerett: Valgreglementet § 5 og Retningslinjer for studentmedvirkning ved HF ”Allmøtet”, 2. avsnitt.ValgreglementetRetningslinjer for studentmedvirkning ved HF Valgbarhet ansatte: Valgreglementet § 6Valgreglementet Valgbarhet studenter: Valgreglementet § 7Valgreglementet Underrette kandidatene om forslag –Kandidatpresentasjon Ved forslagsfristens utløp Nett/informasjonsmøter …

Instituttstyrevalg: Forberedelser forts. Forberedelser i fakultetsadministrasjonen –Bestille manntall og elektronisk valg: –Søke om fritak fra Reglement for tilsetting og valg av ledere ved fakulteter og institutterReglement for tilsetting og valg av ledere ved fakulteter og institutter –Felles informasjon i HF-aktuelt

Instituttstyrevalg: Gjennomføring Valg av tilsatte: Forholdstallsvalg som preferansevalg Opptelling av stemmer - sett av tid siste valgdag. Instituttets valgstyre innkalles for å delta med valgoppgjøret og godkjenne valget. –Valgstyret tar stilling til om noen innkomne stemmer skal forkastes. Lag valgprotokoll. Valgprotokoll sendes til det organet det er blitt foretatt valg til. Resultatet av valget kunngjøres straks av instituttvalgstyret. Klagefrist 8 dager etter kunngjøring –Valgreglementet § 19Valgreglementet

Instituttstyrets eksterne medlemmer Oppnevning i Fakultetsstyrets møte 7. desember Leveringsfrist for forslag fra instituttene 23. november Oppnevningsbrev fra fakultetet snart etter møtet 7.12.