Tor-Arne Solbakken Nestleder i LO TARIFFKONFERANSE FLT 11. februar 2010 Tor-Arne Solbakken Nestleder i LO 04.04.2017
VIKTIGE SATSINGSOMRÅDER FOR LO 2009 - 2013 EVU Livslang læring Skift- turnus 04.04.2017 Forbundsstyret Norsk Tjenestemannslag Landsstyre EL & IT forbundet
Hovedpunkter i oppgjøret: Den økonomiske situasjonen Lønn – herunder likelønn og lavlønn Overenskomstspessifike spørsmål ”På vent”: Tjenestepensjon (privat sektor) EVU 04.04.2017
Arbeidsløshet i pst av arbeidsstyrken 04.04.2017
Hensynet til de konkurranseutsatte næringene tilsier en gradvis normalisering av bruken av oljepenger… Det internasjonale tilbakeslaget rammer industrien ved: Lavere etterspørsel og lavere priser En sterkere krone vil forverre situasjonen Sysselsetting i industrien og priser på eksport av tradisjonelle varer i norske kroner 1 000 personer Indeks 04.04.2017
”Den norske modellen har vært en suksess” 6 ”Den norske modellen har vært en suksess” Lav ledighet og høy sysselsetting Sterk konkurranseutsatt sektor Små lønnsforskjeller Bidrar til stor omstillingsevne i næringslivet (høy etterspørsel etter høyt utdannet arbeidskraft) Stimulerer til investeringer og gir høy økonomisk vekst i makro Inntektspolitikken gir et virkemiddel for å gjennomføre arbeidslivsrelatert politikk (inkluderende arbeidsliv, arbeidsmiljø, pensjonsreformer, etc.) (forsker Roger Bjørnstad, SSB på TBU seminar 9.nov 2009) 04.04.2017
Bjørnstad konkluderer med at den utvikling som fant sted i Sverige ikke var heldig: ”Institusjonelle endringer i den svenske lønnsdannelsen bidro trolig til å forsterke lavkonjunkturen på 1990-tallet. Analysen viser at dersom Norge hadde opplevd det samme, kunne det bidra til 1 prosentpoeng høyere ledighet. Mye tyder på at lønnsdannelsen i Sverige nå er resentralisert.” 04.04.2017
Vi har flere i jobb enn ”alle” andre Andel i jobb i pst. av befolkning 15-64 år i 2008 Menn Kvinner Norge 80,6 75,4 UK* 78,5 66,9 USA* 76,4 65,5 Tyskland 75,9 64,3 EU-15 74,4 60,4 Kilde: OECD Employment Outlook 2009; 16-64 år 04.04.2017 04.04.2017 side 8
Bred jobbvekst; mest privat Sysselsettingsendring. 1000 årsverk (NR-SSB) 04.04.2017 9
LO er ikke i mål med pensjon! Tjenestepensjoner under press- Må forbedres 04.04.2017
Det nye er at fra 1/1/11 blir AFP påslagsordning og øker ved utsatt uttak 04.04.2017
Banklovkommisjonens oppdrag Konsekvenstilpasninger Brede pensjonsordninger NOU 2009:13 Bygge videre på vedtatte endringer i lov om FT og AFP privat sektor provenynøytralitet Frist 30 april 2010 04.04.2017
EVU – livslang læring Finansiering av livsopphold Kompetansesenter og kompetansetillitsvalgte Treparts prøveprosjekter i perioden 2010 – 2012? 04.04.2017
LØNN Kjøpekraft Lavlønnsproblematikken Likelønn De med høyere utdanning – privat/offentlig sektor 04.04.2017
LO Frontfaget og Organisasjonsbildet - mye som skal på plass i et oppgjør! LO FF NI NHO YS HSH LO P.Servce Akad. Spekter (sykehus) LO-St. LO-K FAD Unio KS 04.04.2017 04.04.2017 side 15
ULIK SAMMENSETNING AV LØNNSVEKST Gjennomsnitt årene 2003-2008 Bidrag fra Overheng Tillegg Glidning Industriarbeidere 1,5 1,0 2,0 Kommunene 1,1 2,7 0,7 Stat 1,5 2,6 0,6 Industri i alt 1,9 0,5 2,5 04.04.2017
STOR PARALLELLITET Lønnsutvikling i prosent fra året før Kilde: TBU 04.04.2017
Bra lønnsvekst Årslønnsvekst, endring fra året før i prosent 2007 2008 2009 Industriarbeidere (NHO) 5,5 5,7 3 1/2 - 4 Offentlig ansatte 5,1 6,7 4 1/2 04.04.2017
NOEN LØNNSTALL (foreløpig) Industriarbeiderlønn 2009 ca 370 000 kr Lavlønnsgrense (85%) 313 000 Gjennomsnitt totalt 420 000 NHO-området 435 000 Antall lavlønte ca 400 000 04.04.2017
04.04.2017
Lavlønnsandel (under 85 % industriarbeiderlønn) Kilde: Beregningsutvalgets rapporter 04.04.2017
Lønn etter utdanning? Offentlig mot privat sektor??? 04.04.2017
Lønnsfordeling, kroner per måned 2008 04.04.2017
Kvinners inntekt som andel av tilsvarende for menn Kvinner har: lavere timelønn, 85% lavere kapitalinntekt, 28% lavere yrkesinntekt, 65%, blant annet på grunn av deltid Kvinner mottar mer i overføringer Skatten utligner også noe av forskjellen Kvinners inntekt og lønn som andel av tilsvarende for menn NB Søylene viser lønn og inntekt relativt til menn. Menn = 100. Forskjellen i inntekt og lønn mellom kvinner og menn varierer etter hva det er vi måler. Likelønn mellom kvinner og menn, dreier seg om timelønn. Kvinners timelønn er i gjennomsnitt omlag 15 prosent lavere enn menns timelønn. Kvinner har lavere kapitalinntekter Kvinner har lavere yrkesinntekt, omlag 65 prosent av menn. Yrkesinntekt består av lønnsinntekter og næringsinntekter per år. En viktig grunn til de store forskjellene i yrkesinntekt, er at mange kvinner arbeider deltid. Kvinner mottar mer i overføringer fra det offentlige. Skatten omfordeler og gjør at forskjellen i samlet inntekt blir redusert. 04.04.2017
KAM over fordelingen, mnd. 2008 i alt KAM: kvinners lønn i akt. desil for kvinner som andel av menns lønn i aktuell desil for menn Kilde: Bearbeiding av data fra Statistikkbanken, SSB 04.04.2017
Høy utdanning er ingen ”kur” mot ulikelønn 04.04.2017
Soria Moria II - LIKELØNN Partene må komme til enighet om hvilke yrkesgrupper som skal prioriteres, og om at nye relative lønnsforhold ikke skal utløse kompensasjonskrav fra andre grupper. På dette grunnlag er regjeringen beredt til å gå inn i en dialog med partene om likelønn. Regjeringen vil be partene avklare om det er grunnlag for et særskilt likelønnsløft i offentlig sektor, og utarbeide et forslag til grupper som skal omfattes. 04.04.2017
Videre må de utforme nødvendige og tilstrekkelige mekanismer for å oppnå en varig utjamning og for at en slik utjamning kan skje innenfor ansvarlige rammer i det enkelte lønnsoppgjør slik at det norske systemet for lønnsdannelse ikke svekkes. Avhengig av hvor langt partene har kommet i dette arbeidet er regjeringen innstilt på å gå inn i en nærmere dialog om likelønnsspørsmålet allerede i forbindelse med tariffoppgjøret 2010. Det første punktet arbeider vi løpende med bl.a gjennom Banklovkommisjoenen og kontakt med myndigheten. Her har vi ofte hatt arbeidsgiversiden med oss i å bremse livselskapenes makt over systemet, som har en tendens til å legge risko og kostander på ordningene for åp beskytte egen næring. Andre ganger er det mer utenforstående krefter som påcvirker, jfr regnskapssaken. Det andre er vi i gang med. Her er det nå større grunn til å håpe på mindre motsatnd fra arbeidsgiversiden, jfr FAFOs undersøkelse. I tilleg er det gjennom AFP lagt et godt grunnlag for en styring fra arbedistaker- og arbeidsgiversiden på bejkostaning mest av livselsskapene, jfr de danske løsninger. Vi har her en billig og effektiv adminstrasjon, støtte fra myndighetene og nødvendig ekspertise til å bygge opp noe bedre er det spredte og utilstrekkelige som preger dagens bedriftsvise ordninger. Lo er også representer i et ofnetlig utvalg ledet av Jon Hippe som skal se næremere på problemstillingene (mandat) 04.04.2017
Likelønn krever samarbeid i LO fellesskapet – og med andre Alle må forplikte seg (intensjoner) Regjeringen må ”slakke” på SM II Frontfaget må starte Overførings- eller ”vekslingsbart” Videreføres i HSH, Staten og KS OBS OBS Spekter Helse 04.04.2017 04.04.2017 side 29
En mulig løsning? Lavlønn = likelønn i frontfaget/ -ne Andre elementer i tillegg: Ytterligere målrettet økonomi Bidrag fra myndighetene til økt seriøsitet Konverteres til økte rammer i offentlig sektor 04.04.2017 04.04.2017 side 30
Lykke til med lønnsoppgjøret. Takk for oppmerksomheten! 04.04.2017