Billettautomat med felle
Forbedret automat
Klasse og operasjon i aktiviteten Klassen er Billettluke Operasjonen er pengerTilbake() Skilletegnet er dobbelt kolon
Signaler Signalet kan utløse en transisjon Signaler kan kobles til join (samling) Signaler kan merkes med joinSpec mellom krøllparenteser Dette forutsetter koding av transisjonene Spesifikasjonen kan skrives i OCL, et programmeringsspråk eller i naturlig språk
Objektbaner Objektbaner spesifiserer aktører Slike aktører kan være et objekt, en systemdel eller et levende vesen
Subaktiviteter En aktivitet kan romme flere andre aktiviteter, eller subaktiviteter Et diagram kan ikke vise alt på en gang Rakesymbolet viser til subaktivitetene
Subaktiviteter med parametre Et rakesymbol kan vise til dette diagrammet Parametre kan vises med objektsymboler En subaktivitet som denne kan vises med både inn- og utparametre
Argumenter og parametre Argumenter og parametre kan vises på ulike måter
Arrays og collections Arrays og collections kan vises med et tilsvarende symbol
Parametre som utløser instanser Vi kan vise at hvert parameter i en collection utløser en instans av en subaktivitet
Flow final Strukturen i subaktiviteten kan presiseres ytterligere Vi kan for eksempel vise flow final
Aktiviteter og kode Et diagram kan tilsvare en operasjon i programkoden
Avanserte signaler Signaler kan sendes etter en viss tid Dette kan føre til en transisjon til neste aktivitet
Kombinasjon av signaler Avanserte signaler kan kombineres Eksterne signaler kan også modelleres
Flyt og konnektorer Komplisert flyt kan forenkles med signaler og konnektorer