Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Resultat fra fokusgrupper Februar 2017

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Resultat fra fokusgrupper Februar 2017"— Utskrift av presentasjonen:

1 Resultat fra fokusgrupper Februar 2017

2 Fokusgruppe 1: norske studenter
Seks deltagere fra UiO, HiOA og BI Faddere og førsteårsstudenter En deltok på Studentslippet To timer samtale Resultatene har blitt analysert ved hjelp av innholdsanalyse SiO

3 Opplevelse av dagen En morsom dag
Møtte mange kullinger og ble bedre kjent Lett å ta kontakt med andre på arrangementet – lav terskel for å ta kontakt Var på konserten, Operataket, Jernbanetorget, stand up og på burgerrestaurant. Deltok i some-konkurransen SiO

4 Manglet X-faktoren Husker de å ha hørt om Studentslippet?
BI-studentene hadde ikke hørt om arrangementet Studentene fra UiO og HiOA mente at arrangementet var blitt godt reklamert for, de kjente godt til arrangementet og hva det innebar Hvorfor deltok de ikke på Studentslippet? Arrangementet manglet en x-faktor som hadde gjort det attraktivt Var sliten etter to uker med fadderopplegg Var bortreist eller kunne ikke denne dagen Hadde det som post i fadderuken, men oppfattet det som en frivillig å delta SiO

5 Hva ønsker de å gjøre? Konsert på kvelden Flash mob
En X-faktor; f.eks en kjempestor sklie, noe som tiltrekker seg alle, noe eksklusivt som man bare får oppleve på Studentslippet Boblefotball/sport Rebusløp/poster man skal oppnå, stempel underveis, hvis du klarer ti ting så….. Guidet tour gjennom byen Aktivitet på hver skole, så man visste hvordan skolene så ut. Frognerbadet/Tøyenbadet/Sørenga eller et annet sted man kan bade Holmenkollen, zipline, simulator Felles utflukt (f.eks til Vettakollen eller et annet sted i marka) Konkurranser (fysisk sted hvor du kan konkurrere om noe) Aktivitet i regi av SiO Athletica (f.eks. volleyball- eller fotballturnering, sandvolleyball, frisbeegolf). Kino/utekino Parkliv; grilling på St.Hanshaugen, yogatime i parken Båtene til øyer i Oslofjorden Brettspill på f.eks. Colonel Mustard e.l. SiO

6 Tidspunkter Arrangementet bør starte kl. 11 (10 er for tidlig, 12 er for sent). Det bør være mulig å hente ut bånd/kart i minst to timer. Viktig å informere tydelig om dette Attraksjonene/aktivitetene bør være åpne til , litt avhengig av type aktivitet Rabatten på mat bør gjelde hele dagen, så lenge spisestedene er åpne SiO

7 Kartet SiO

8 Praktisk med kart i papirutgave
Lærestedene bør synes på kartet Upraktisk størrelse, men må være så stort skal man finne frem Lett å finne frem på kartet Fint med gangavstand mellom postene, men med kollektivtilbud utvider man mulighetene Praktisk med papirutgave, i stedet for digitalt hvis man går tom for strøm App eller en enkel nettside med mulighet for å zoome inn, finne attraksjonene hadde vært fint Innhold på nettsiden: info om studentslippet (alt man kan finne på), kartet, tips til hvor det er lurt å dra, videoene for å selge inn arrangementet (gir en bedre forståelse for hva arrangementet er). Tosidig kart – den ene siden kart, den andre attraksjoner Et stort kart som viser større deler av Oslo, og et kart som er zoomet inn på sentrum. Oslo er så mye mer enn sentrum. Inkludere viktige steder på kartet, selv om det ikke skjer noe der den dagen, f.eks. Rockefeller og Mathallen SiO

9 Litt mer osloborger, litt mindre turist
Typiske attraksjoner man pleier å ta med internasjonale studenter til Ikke så kult med museer, det gir nye studenter mer verdi å bli kjent med det ekte Oslo – litt mer osloborger, og litt mindre turist De internasjonale kommer ikke hit for å være turister, men for å lære om kulturen Operaen finner du på egen hånd, det er de gjemte tingene de trenger hjelp til å finne Ville deltatt på omvisning på det norske teateret, Rumpeldunk, forestilling med komikere og spist på et av spisestedene Positivt at noe er tidsbegrenset – litt eksklusivt, førstemann til mølla Hva synes de om attraksjonene fra fjorårets kart? SiO

10 Den grafiske profilen og markedsføring av arrangementet
SiO

11 Fremhev gratis Skjønner ikke navnet – har det med kuslipp å gjøre?
Gratis bør fremheves mye mer Hvorfor er bygningene nederst på profilen? Irrelevante for selve dagen – det skjedde ikke noe her. Er bygninger det kuleste vi har å by på? Designet burde vise mer hva dagen går ut på For formell og informativ tekst, mer jovialt språk Folk som står og danser – assosieres med fest Rotete grafisk uttrykk, savner en rød tråd Hvor lenge varer arrangementet? Burde stå på plakaten Må ikke ha med all informasjon på plakaten (putt det på nettsiden), men samtidig nok informasjon til at det fanger oppmerksomheten. Liker ikke uttrykket Social Media Challenge SiO

12 Kanaler for markedsføring
Gjennom sosiale medier Gjennom fadderne og skolen Plakater, ikke bare på lærested, men i sentrum Nevnes på immatrikulering og infomøter Vanskelig å skille seg ut fordi man får så mye informasjon de første ukene Viktig at arrangementet er en del av fadderprogrammet – viktig at faddersjefene får det inn i sitt program SiO

13 Social Media Challenge
SiO

14 Flaut å posere med tiger´n
Gøy med konkurranse, men usikker om de ville deltatt Mer aktuelt om det hadde vært kulere utfordringer eller mer abstrakt oppgave som dagens beste bilde, fineste solnedgang e.l. Premiene bør være noe som studenter trenger, som medlemskap i SiO Athletica eller husleie hos SiO Bolig, billetter, Oslopass eller gavekort. La gjerne premiene være som en forlengelse av det som skjer på Studentslippet. SiO

15 Arrangementet i St.Olavs gate
SiO

16 Arrangement i St.Olavs gate
Ha konserten senere, så ikke trekkplasteret kommer først Trenger ikke være så formelt, som med taler fra rektorene Det bør være noen tilgjengelig der som kan guide deg Informasjonsposter hvor man kan få mer informasjon om hva som skjer på de ulike attraksjonene/aktivitetene SiO

17 Kveldsarrangement Kveldsarrangement er ikke et must, det er en bra dag uten også Ville kommet på konsert dersom det var noe bra Utekino er et fint alternativt, alkoholfritt Kunne betalt for å komme inn på konsert på kvelden (ca. 50 kr) Gratis dersom man har armbånd fra Studentslippet, eller har samlet stempler gjennom dagen. SiO

18 Punchlines SiO

19 Punchlines – de dårligste
The Oslove experience Students on a mission Studentlife in Oslo Din inngangsportal for et uforglemmelig studentliv Opplev studenthovedstaden med dine nye venner Opplev Oslos kulturtilbud med dine nye venner Oslo Ejection Bli kjent med Oslo og hverandre Students on the go SiO

20 Punchlines – de beste Oslo Student Day
Bli kjent med Oslos kulturtilbud Explore Oslo in a Day Finn ditt Oslo Bli kjent med Oslo og hverandre The Oslove experience Explore Oslo – the student capital SiO

21 Finn ditt Oslo Ditt Oslo kan være så mangt Kort og treffer alle
Føles personlig, «jeg skal finne mitt Oslo» Funker på norsk og engelsk Passer til arrangementet – kan bety både museum og bading Konklusjon: «Finn ditt Oslo» er det beste SiO

22 Deltar ikke på Studentslippet alene
Studentslippet bør være et arrangement hvor det ikke er fokus på alkohol. Fint med en pause fra alkohol på dette tidspunktet i fadderuken Drar helst på Studentslippet med faddergruppen eller venner fra samme kull, ville ikke dratt alene Føles ensomt å delta på et slik arrangement alene, måtte vært veldig trygg på seg selv For å tilrettelegge for at det er OK å komme alene: Bli kjent-aktivitet Faddere som går rundt og inviterer til å være med på fotball o.l. Gruppe med guidet tur for de som kommer alene SiO

23 Oppsummering Arrangementet bør promoteres i god tid og ulike kanaler
Legge det inn i programmene for fadderukene Endre fokus fra turist-Oslo til student-Oslo Utvide området, ikke bare holde det til sentrum Unngå overvekt av museer Konkurranse på Instagram er bra – men ikke så spesifikke utfordringer, heller del et «fang stemningen-bilde» Mer grafisk oversiktlig Egen nettside med tilgang til mer informasjon Hva studentene selv oppsummerer som det viktigste blant temaene vi har diskutert. SiO

24 Fokusgruppe Internasjonale studenter

25 Fokusgruppe 2: Internasjonale studenter
Ni deltagere, fra UiO, HiOA og BI En av deltagerne deltok på Studentslippet Blanding av studenter fra bachelor og masterprogram To timer samtale Resultatene har blitt analysert ved hjelp av innholdsanalyse SiO

26 Opplevelser av dagen En av deltagerne deltok
Opplevde det som en fin dag Besøkte noen museer og benyttet seg av rabatt på mat Viste ikke om konserten og arrangementet i St.Olavs gate, var kun innom og hentet bånd og kart Husker de andre å ha hørt om arrangementet? De fleste hadde ikke hørt om arrangementet, men ville deltatt om de viste om det En husket en plakat, men trodde ikke det var for dem fordi det var på norsk SiO

27 Hvilke steder ønsker de å besøke?
Operaen Holmenkollen (utsikt på toppen) Nobels Fredssenter Båttur til Bygdøy Omvisning på Stortinget Omvisning på Freia Sjokoladefabrikk Grilling i Frognerparken med bli kjent-leker Inngang til svømmebasseng eller tur til strand (som Hvervenbukta) Gode tilbud på mat, og enda større utvalg enn i fjor Mulighet for å vinne billetter: Skikurs Julemarkedet i Spikersuppa Findings Festival, Øyafestivalen Fotballkamp SiO

28 Tidspunkter Arrangementet bør starte tidlig, i 9-10-tiden, slik at man kan få mye ut av dagen Mulighet for å hente ut armbånd og kart hele dagen Burde være tilstede på lærestedene 3-4 dager før arrangementet og dele ut kart Attraksjonene bør være åpne så lenge som mulig SiO

29 Kartet SiO

30 Hvem er Nora og Helmer? Lærestedene burde vært markert på kartet, slik at man lettere kan orientere seg Kjente og større gater som Karl Johan burde vært bedre markert Inkluder offentlig transport Det burde vært en «du er her» markør Bilder av bygningene hadde gjort kartet mer spennende Det burde se mer ut som et skattekart Vise hvor langt det er å gå mellom attraksjonene Markere hvor det er gratis Wifi Hadde ikke klart å navigere på kartet uten internett Bedre forklaring på attraksjonene («Hvem er Nora og Helmer?») Kunne hatt en app med kartet, evt. få det som en PDF tilsendt på mail. Burde også hatt digitale billetter Flagg/skilt utenfor attraksjonene, slik at man vet at man er på rett sted SiO

31 Den grafiske profilen og markedsføring av arrangementet
SiO

32 Gjør GRATIS større Få frem ordet gratis tydeligere
Fokusere på andre ting enn en artist som mange internasjonale ikke kjenner til – det viktigste er gratis inngang Plakaten og det grafiske uttrykket er kjedelig Kanskje lage plakaten mer som en festival- poster Skulle hatt lysere farger SiO-S´en burde vært større og stått på toppen slik at man viste at det var for alle studenter. SiO

33 Markedsføring Plakater på dodører og utenfor klasserom på campus
Plakater på studentbyene, i heisene Arrangementet bør markedsføres som et SiO-arrangement Gi informasjon om arrangementet til alle som flytter inn i SiO-bolig Informer om arrangementet på infomøter og få fadderne til å snakke om det SiO

34 Social Media Challenge
SiO

35 Stor premie for beste foto
Morsomt med konkurranser på some i tilknytning til arrangement Om man ville deltatt avhenger av premiene Burde være en stor premie for beste foto gjennom hele dagen Andre premier burde være: Gavekort på matbutikker Treningstime sammen med Rumpeldunk-laget Gratis middag SiO

36 Arrangementet i St.Olavs gate
SiO

37 Arrangementet i St.Olavs gate
Bør være guider der som sørger for at alle blir kjent med hverandre Mulighet for å bli med i guidede grupper Mer fokus på at poenget med dagen er å møte og bli kjent med nye mennesker Armbåndene er fine, og kan beholdes som et minne fra dagen SiO

38 Kveldsarrangement Hyggelig å avslutte dagen med å møtes igjen på kvelden Grilling og konsert Gjerne konsert med DJ fremfor annen artist Gratis arrangement, med begrensede drikkebonger Salg av mat og drikke SiO

39 Punchlines SiO

40 Punchlines – de dårligste
Student dispersion Student ejection Student ready to go Student in orbit Students across Students ready to go The Oslove experience SiO

41 Punchlines – de beste The Oslove experience Oslo Student Day
Find your Oslo Student day out in Oslo Explore Oslo in a day Explore Oslo SiO

42 The Oslove Student Day Kombinasjon av Oslo Student Day og Oslove
Liker godt uttrykket Oslove Oslo Student Day er konkret og enkelt SiO

43 Menneskelig pyramide og maskot
Fint å bli kjent med nordmenn og studenter fra andre læresteder og faddergrupper Bør organisere bli kjent-aktiviteter som menneskelig pyramide. Social media challenge hvor man må snakke med fremmede Tilrettelegg for å komme alene på arrangementet ved å: Arrangere gruppeturer Ha stand hvor man kan melde seg på Samle mennesker i grupper, og arrangerer tur hvert 15.minutt slik at det er lett å bli med Ha en maskot e.l. som drar mennesker rundt og får dem til å bli venner Hva bør Studentslippet være? SiO

44 Oppsummering Mer markedsføring av arrangementet
Morsommere plakater med lysere farger og mer informasjon Engelsk navn på arrangementet Informer bedre om attraksjonene Del ut kart noen dager før arrangementet Inkluder arrangementet i fadderukeprogrammet Guidede grupper Hva studentene selv oppsummerer som det viktigste blant temaene vi har diskutert. SiO

45 Å være internasjonal student i Oslo
Lærestedene tilrettelegger godt for internasjonale studenter, med mye å finne på, men få aktiviteter hvor man kan treffe norske studenter Ønsker å bli kjent med norske studenter, men det er vanskelig Vanskelig for internasjonale studenter å bli medlem i norske studentforeninger SiO

46 Oppsummering

47 Attraksjoner og aktiviteter
Norske Internasjonale Må ha en X-faktor Færre museer og turist- Oslo, mer «Bli kjent med det ekte Oslo» Aktiviteter som parkliv, bading, sportslige turneringer, poster underveis, guidede turer, båter til øyene Arrangementet bør starte kl.11, mulig å hente bånd i to timer Museer er attraktivt, ønsker å se hovedattraksjoner som Operaen, Holmenkollen Omvisninger, f.eks på Freia og Stortinget Aktiviteter som bading, båttur og grilling i parken Viktig med mulighet for å vinne billetter Arrangementet bør starte tiden, mulig å hente bånd hele dagen SiO

48 Kartet Norske Internasjonale Praktisk med papir
Lett å finne frem på kartet Kartet bør vise større deler av Oslo og inkludere viktige steder Fint med gangavstand, men utvide muligheten med kollektivtilbud App eller nettside med info så man kan lese mer om attraksjonene Praktisk med papir Vanskelig å navigere, uten kjente holdepunkter markert Marker store gater som Karl Johan, skolene, kollektiv- transport, gratis Wifi Vis hvor langt det er å gå Bedre forklaring på attraksjonene App eller få kartet på PDF på mail Flagg/skilt utenfor attraksjonene

49 Grafisk profil Internasjonale Norske Gjør gratis større
Forstår ikke navnet Designet bør vise mer hva dagen går ut på – ikke bygninger eller folk som danser Teksten er for formell og informativ Rotete grafisk uttrykk, mangler rød tråd Ikke ha med all informasjon om arrangementet, men nok til å fange oppmerksomheten Liker ikke uttrykket Social Media Challenge Gjør gratis større Fokusere på andre enn en artist som internasjonale ikke kjenner til Plakaten/det grafiske uttrykket er kjedelig, burde brukt lysere farger Lage plakaten mer som en festival poster med mer informasjon om hva som skjer på arrangementet SiO S-en bør være større og stå øverst, slik at man forstår at det er for alle studenter

50 Markedsføring Norske Internasjonale
Plakater på campus på synlige steder som dodører Plakater i studentbyene Promoter på infomøter og få faddere til å snakke om arrangementet Gi informasjon til alle som flytter inn i SiO-bolig Bør markedsføres som et SiO-arrangement Viktig at det innlemmes i fadderprogrammet Markedsføre gjennom sosiale medier, faddere og lærested Promoter arrangementet på infomøter og immatrikulering Plakater, ikke bare på lærested med i sentrum

51 Social Media Challenge
Norske Internasjonale Gøy med konkurranse, usikker på om man ville deltatt Kulere utfordringer eller mer abstrakte oppgaver – posere med tiger´n er flaut Premiene bør være noe som studenter trenger; medlemskap hos SiO Athletica, husleie, billetter, Oslopass. Premiene bør være en forlengelse av arrangementet Morsom med konkurranse, deltagelse avhenger av premiene Burde vært en stor premie for beste foto gjennom hele dagen Andre premier bør være gavekort på matbutikker, treningstime med Rumpeldunk-laget, gratis middag

52 St.Olavs gate og kveldsarrangement
Norske Internasjonale Ha konserten senere, trekk- plasteret må ikke komme først Trenger ikke ha formelt program med tale fra rektorene Det bør være guider tilgjengelig Kveldsarrangement ikke et must, men ville kommet på konsert om det var noe bra Utekino kan være et godt, alkoholfritt alternativ Kan betale 50 kr. i inngang, eller gratis dersom man samler stempler gjennom dagen Guider som sørger for at alle blir kjent med hverandre og mulighet for å bli med i grupper Fokus på at poenget med dagen er å bli kjent med nye mennesker Hyggelig avslutte dagen med å møtes på kvelden; grilling og konsert med DJ Arrangementet bør være gratis, med salg av mat og drikke

53 Hva bør Studentslippet være?
Norske Internasjonale Et arrangement hvor det ikke er fokus på alkohol Føles ensomt å delta på et slikt arrangement alene Tilrettelegge for å komme alene på arrangementet ved å arrangere bli-kjent aktivitet, ha faddere som går rundt og inviterer til å være med aktiviteter, ha guidede gruppeturer Bli kjent med nordmenn og studenter fra andre læresteder og faddergrupper Bør inneholde bli-kjent aktiviteter, social media challenge hvor man bør snakke med fremmede Tilrettelegge for å komme alene på arrangementet ved å arrangere gruppeturer, ha stand hvor man kan melde seg på

54 Oppsummering Norske Internasjonale Mer markedsføring av arrangementet
Arrangementet bør promoteres i god tid og ulike kanaler Legge det inn i fadderukeprogrammer Endre fokus fra turist-Oslo til student-Oslo Utvide området, ikke bare holde det til sentrum Unngå overvekt av museer Konkurranse på Instagram – men ikke så spesifikt, heller «fang stemningen»-bilde Mer grafisk oversiktlig Egen nettside med tilgang til mer informasjon Mer markedsføring av arrangementet Morsommere plakater med lysere farger og mer informasjon Engelsk navn på arrangementet Informer bedre om attraksjonene Del ut kart noen dager før arrangementet Inkluder arrangementet i fadderukeprogrammet Guidede grupper


Laste ned ppt "Resultat fra fokusgrupper Februar 2017"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google