Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN 2008-2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bergen en sykkelby med potensiale
Advertisements

Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
SIO- Folkehelse.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» BUSKERUD FYLKESKOMMUNE VÅRE OPPGAVER.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
TryggTrafikk v/ Distriktsleder Idar Ertsås Pressekonferanse 2. januar 2012.
Inndeling av vegnettet
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Reduksjon av hjorteviltpåkjørsler på vei og bane Tom André Edvardsen Mo i Rana, tirsdag 10. desember Foto: Bjørn Erik Olsen.
Bruk bilen med glede!! Bilfører 65+ Bruk bilen med glede! Bilfører 65+
Barn og unges kommunestyre kårer den sprekeste skolen og de tre mest aktive klassene, høsten 2014 Bli med og vinn fine premier! Beste skolen: Innskripsjon.
Spørsmål fra Ragnhild Røed, AP: 1.Om skoleveier; sikkerhet og brøyting 2.Om vinterdrift i sentrum.
Øyer ungdomsskole.
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Konnerudgata Trafikksikring og bussholdeplasser
Matendo Kreativ Ungdom (MKU)
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Litt om Statens vegvesen
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Innherred Vekst AS v/Randi Mona Søknad Partnerskapsavtale for byutvikling i Levanger sentrum Levanger Gjennomføring.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Nettverkssamling om barnefattigdom
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Gang/sykkelveger langs fylkesveger og omklassifisering av fylkesveger. Vestfold fylkeskommune er positiv til å overta det driftsmessige og økonomiske.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Utfordringen Tidligere presentert: Best case: Bufferfond mill i minus i 2012 Worst case: Bufferfond 1 milliard i minus i 2012 Anslag pr 20. mai:
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
FOLKEHELSE OG PLAN FOLKEHELSEPARTNERSKAPET TRYSIL 12. OG 13. FEBRUAR 2009.
Regional transportplan Agder
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Barn og unges kommunestyre 2012
Av Sturla Falck Avslutningskonferanse 8. desember 2006
Indikatorbasert måling og evaluering av tilgjengelighetstiltak Norsk Ergonomiforenings seminar 5. juni 2007 Seniorrådgiver Trine Hagen Utbyggingsavdelingen,
SKOLESKYSS Vestviken Kollektivtrafikk AS (VKT) er Vestfold og Telemark fylkeskommuners innkjøps- og saksbehandlingsorgan for kollektivtrafikk og skoleskyss.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
TRAFIKKSIKKERHETSTILTAK LANGS AVLASTNINGSVEI I BYGGEPERIODEN FOR FIREFELTS E6 - Sikring av myke trafikanter gjennom Steinsvingen.
Arbeidsgruppe for sykkel med representanter fra
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Informasjonsmøte i Ytrebygda barnehage
Buskerudbysamarbeidet er et langsiktig, forpliktende samarbeid mellom 9 likeverdige partnere om areal, transport og miljø.
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Holdningsskapende arbeid og trafikksikkerhet
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
Utfordringer i trafikksikkerhets- arbeidet generelt, og i forhold til barn og ungdom spesielt Direktør Kari Sandberg, Trygg Trafikk Fylkessekretær Ivar.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Sykling på skoleveien – trygt frem og hjem 1. Sykling er bra for alle Trygg Trafikk – Statens vegvesen – Helsedirektoratet – Syklistenes landsforening.
FORELDREANSVARET BUSSORDNINGEN. Fri skoleskyss for bestemte grupper: - 1.klasse 2 km - øvrige trinn 4 km - Spesielt farlige strekninger Buss direkte mellom.
Skredsikring fra 2010 til nå
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
Trygg Trafikk orienterer. Ungdomsrådet på Notodden
  Kommunalt trafikksikkerhetsarbeid, hvor står vi i dag og hvilke utfordringer har vi fremover? Trafikksikker Kommune – Trafikksikkerhetskonferansen Unni.
Veien til hjertesone på Gokstad skole i Sandefjord
Retningslinjer trafikksikkerhet (Idrettslagets navn………)
Utskrift av presentasjonen:

Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN

Innhold 1.InnledningKrødsherad kommune har ikke tidligere hatt noen trafikksikkerhetsplan. Handlingsplanen vil være todelt: Fysiske tiltak på og langs vegene. Opplæring, informasjon og adferdsregulerende tiltak.

Innhold 1.Innledning 2.Visjoner og målsetninger i trafikksikkerhetsarbeidet Nasjonale mål: Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Nasjonal handlingsplan for trafikksikkerhet på veg 2006 – 2009 Fylkeskommunale mål: Handlingsplan for trafikksikkerhet i Buskerud 2007 – 2009 Årlige tiltaksplaner Kommunale mål: Kommuneplan for Krødsherad Fysiske tiltak på og langs veiene Opplæring, informasjon og adferdsregulerende tiltak

Innhold 1.Innledning 2.Visjoner og målsetninger i trafikksikkerhetsarbeidet 3.Veger i Krødsherad Riksveg 7: 30,4 km Riksveg 280: 10,5 km Fylkesveger: 39,0 km Norefjellvegen: 15 km Kommunale veger: 50,0 km Gang/sykkelveger: 5,7 km

Innhold 1.Innledning 2.Visjoner og målsetninger i trafikksikkerhetsarbeidet 3.Veger i Krødsherad 4.Trafikkulykker i Krødsherad Ulykkesregistrering i Krødsherad for perioden 1997 – 2007 Ulykkesregistrering i Krødsherad for perioden 1998 – 2007 fordelt på type veger Ulykkesregistrering i Krødsherad for perioden 1998 – 2007 fordelt på type trafikkanter Kilde: Seksjon Geodata, Statens vegvesen, Region Sør

Innhold 1.Innledning 2.Visjoner og målsetninger i trafikksikkerhetsarbeidet 3.Veger i Krødsherad 4.Trafikkulykker i Krødsherad 5.Handlingsplan for fysiske tiltak på og langs veiene Mål: Alle grunnskoleelever uten rett til skoleskyss /Opplæringslovens § 7.1) skal kunne følge gang/sykkelveg til og fra skolen. Ingen barn skal skades på veg til og fra barnehage og skole. Det skal være trygt for fotgjengere og syklister å ferdes langs vegene. Hvert av disse målene er i planen fulgt opp med konkrete og prioriterte tiltak

Eksempel: Mål: Ingen barn skal skades på veg til og fra barnehage og skolen. Tiltak: 1.Sørge for at alle skoleveger er trygge. Trafikksikkerhetstiltak knyttet til barns skoleveg skal prioriteres ved hjelp av sikre krysningspunkter, gang/sykkelveger, snarveger og ”tråkk”. 2.Om vinteren skal gang/sykkelveger og fortau være brøytet og evt. strødd før barna går til skolen. 3.Alle transportører som befordrer elever til og fra skolen skal ha setebelter til alle passasjerer. 4.Det skal være tydelig definerte, oversiktlige og trygge av/påstigningsplasser ved både barnehagene og skolene for barn/elever som befordres med buss og bil.

Fylkesveger Ansvar: Buskerud fylkeskommune Kostnad vegbanen: 100% Buskerud fylkeskommune Kostnad G/S-veg: Minimum 40 % egenandel Krødsherad kommune 60 % kan søkes fra fylkets Trafikksikkerhetsmidler NrSted/strekningTiltakPri. 1Fv 191 Glesnetangen - GlesnemoenOpprusting eksisterende gang/sykkelveg 300 m1 2Fv 191 Glesnemoen (Km 0,980)Nytt krysningspunkt med lys1 3Fv 191 Glesnemoen - BråtastuaForlengelse av gang/sykkelveg 2 km5 4Fv 192 NorelundenNytt krysningspunkt med lys3 5Fv 192 Norekrysset - SnersrudForlengelse av gang/sykkelveg 4,3 km2 6Fv 192 Norekrysset – Nordre BjøreForlengelse av gang/sykkelveg 2,9 km6 7Fv 192 Kryss Råen/GlasrudskogenBussholdeplass4 8Fv 192 Kryss Lesteberg/RunnskogenBussholdeplass4

Innhold 1.Innledning 2.Visjoner og målsetninger i trafikksikkerhetsarbeidet 3.Veger i Krødsherad 4.Trafikkulykker i Krødsherad 5.Handlingsplan for fysiske tiltak på og langs veiene 6.Handlingsplan for opplæring, informasjon og adferdsregulerende tiltak Mål: Høg sikkerhet ved kjøp av transporttjenester. Alle barn og unge skal utvikle positive holdninger til trafikksikkerhet. Redusere foreldrekjøring til og fra skolen. Alle som ferdes i trafikken skal vise en adferd som har fokus på trafikksikkerhet. Hvert av disse målene er i planen fulgt opp med konkrete tiltak.

Eksempel: Mål: Redusere foreldrekjøring til og fra skolen. Tiltak: 1.Alle elever som bor nærmere skolen enn hva Opplæringslovens § 7-1 stiller krav om for å ha rett til gratis skyss, men som ikke kan følge gang/sykkelveg til skolen, skal få gratis skyss. 2. Oppfordre foreldre til å la elevene gå eller sykle til skolen for at de skal få frisk luft og bevegelse/mosjon før skolen starter, og for at de skal få erfaring og lære seg å ferdes i trafikken. 3.Foreldre går skolevegen sammen med de minste elevene for å lære trygg ferdsel på sin skoleveg. 4. Lage kampanjer som motiverer barn og unge til å sykle eller gå til skolen. 5. Tilrettelegge for trygg av og påstigning ved skolene. Det vil også bedre de til dels kaotiske trafikkforholdene ved skolene i enkelte perioder på dagen.

Innhold 1.Innledning 2.Visjoner og målsetninger i trafikksikkerhetsarbeidet 3.Veger i Krødsherad 4.Trafikkulykker i Krødsherad 5.Handlingsplan for fysiske tiltak på og langs veiene 6.Handlingsplan for opplæring, informasjon og adferdsregulerende tiltak 6.1Trafikksikkerhetsinformasjon på helsestasjonen 6.2Trafikkopplæring i barnehagen 6.3Trafikkopplæring i grunnskolen En opplisting av konkrete tiltak og opplegg som regelmessig gjennomføres. Forankret i: Rammeplan for barnehager Kunnskapsløftet Kommunale planer

Innhold 1.Innledning 2.Visjoner og målsetninger i trafikksikkerhetsarbeidet 3.Veger i Krødsherad 4.Trafikkulykker i Krødsherad 5.Handlingsplan for fysiske tiltak på og langs veiene 6.Handlingsplan for opplæring, informasjon og adferdsregulerende tiltak 7.Oppfølging av planen Ansvar Utarbeide årlige søknader om Trafikksikkerhetsmidler fra Buskerud fylkeskommune Utarbeide årlig statusrapport til kommunestyret Tidsplan for rullering av planen