Forelesning 6: Aristoteles’ Praktiske Filosofi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
Advertisements

Hinduismen og Buddhismen
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
VERDIGHETSPRINSIPPER
Læren om sjelen.
Forelesning 20: Modernitet og Modernisme
Kjærligheten landet i julen
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Aten og Sparta.
Salme 45. Salme 45 Min tunge er som griffelen til en dyktig skriver. Mitt hjerte strømmer over av gode ord, jeg vil synge min sang for kongen. Min.
Forelesning 19: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser
Filosofi og etikk Horisonter Kapittel 1.
Venstres sosialliberalisme
Etiske modeller - hva er det?
Frihet til likeverd Likhetsverdier, lokal tilpasning og ansvarsfordeling 2011 Heidi Haukelien Halvard Vike Aina Landsverk Hagen Gudrun Rudningen.
Forelesning 5: Aristoteles’ Teoretiske Filosofi
FORELESNING 2: Sofistene og Sokrates
Johannes 16, Om sorg og glede
Forelesning 11: Moderne Politisk Teori
Stavanger Bliss Janne Haaland Matlary
FIL 1002 Erkjennelsesteori vår 2006 Lars Reinholdtsen.
Helseøkonomi Forelesning nr. 8.
Antikkens Hellas f. Kr.
Seminar Senter for byggenæringen 31. august 2010.
Kapittel 6: Antikkens Hellas
Biologiske og sosiale modeller for AI. Forskere begynte å studere verden rundt seg for å finne nye modeller for AI Bakgrunn: GODAI -Good Old Fachioned.
Tenn alle lysene! Julemesse, Misjonssalen Sandnes 29. november 2013 Asbjørn Kvalbein 1.
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
Forelesning 17: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser
Forelesning 13: Kants Politiske Filosofi/Utilitarismen
Forelesning 11: Kants Teoretiske Filosofi
Forelesning 12: Hume Narve Strand.
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
FORELESNING 4: Platon II: Praktisk Filosofi
Forelesning 10: Hume Narve Strand.
Forelesning 9: Den Klassiske Liberalismen I
Forelesning 5: Aristoteles’ Teoretiske Filosofi
FORELESNING 3: Platon I: Teoretisk Filosofi
Forelesning 14: Kants Etikk
Forelesning 21: Kuhn og Vitenskapelige Revolusjoner
Forelesning 8: Descartes
Forelesning 8: Middelalderen
Forelesning 7: Vitenskap fra Aristoteles til Galen
Ingvild L, Hege, Thomas og Ørjan ALU 2F 2002/3
Hva er kunnskap?.
Tilregnelighetsutvalget – enkelte sider ved utvalgets mandat, arbeid og overveielser Anders Løvlie, sekretær og advokat (H) phd.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Oppsummering Retorikk og dialektikk hos Platon
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
«Verden er grunnleggende urettferdig.»
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
Hans Skjervheim: Eit grunnproblem i pedagogisk filosofi
TEMA: VALG, ANSVAR, UTFORDRINGER LÆRINGSMÅL: -REFLEKTERE OVER ETISKE SPØRSMÅL KNYTTET TIL MELLOMMENNESKELIGE RELASJONER, FAMILIE OG VENNER -VITE HVA KONSEKVENSETIKK,
Sosial ulikhet og goder Goder og byrder fordeles av noen Og noen har mer makt til å bestemme fordelingen enn andre I alle samfunn er godene ulikt fordelt.
Hva gjør mennesker lykkelige? Jens Tennebø Jensenius.
Dei tre store Sokrates, Platon, Aristoteles. Sokrates f.kr. Ein av antikkens tre største filosofar Hovudkjelda til hans liv er Platon, kva er.
Platon: Menneskesyn og etikk. Platon ( f. Kr.) virket i Aten. Elev av Sokrates. Kilder: hans egne dialoger samt gjengivelser i samtidige filosofers.
MILL OG KONSEKVENSETIKK. Litteratur: Erik Brøntveit og Knut Duesund, Filosofi, livssyn og etikk. Bergen: Fagbokforlaget, 2. utg., 2004, kap. 9, 18 Jan-Olav.
Lekens egenverdi.
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Antikkens filosofer 8. trinn
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
11 måter å elske en bok.
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
Johannes 16, Om sorg og glede
Etikk og politikk Filosofiske og praktiske tanker om
Utskrift av presentasjonen:

Forelesning 6: Aristoteles’ Praktiske Filosofi Narve Strand

Mennesket To vesensdefinisjoner: (1) Mennesket = logisk dyr (2) Mennesket = politisk dyr

Fra Sokrates & Platon Dygdslæra. (1) Menneskenatur må formes (2) Formål: Dyktighet, fungere godt (3) Rasjonell aktivitet, tilstand = målet (4) Kun de rasjonelle = lykkelig

Mot Sokrates & Platon Rasjonell handling ikke basis teori (1) Ikke innsikt evige former (2) Ikke ufeilbarlige definisjoner (3) Ikke formale bevis Viljesvakhet

Middelvei mellom verdirelativisme og absolutt sannhet og rettferdighet?

Disiplin Kunnskapstype theoria episteme (sikker viten) praxis fronesis (skjønn, praktisk visdom) poiesis techne (kunst og/eller tekninsk kunnen)

Oppnår Dygd? Trene opp evne → Tilstand (nødvendig) Lykke i handling, aktivt liv (tilstrekkelig)

Hva trenger vi for å være lykkelig? Ikke bare dyktighet Eller rasjonalitet, ekspertise Også vennskap og yttre goder!

Samværsformer Mennesket et sosialt dyr (utfoldelse, ikke selvtilstrekkelig) Samværsformer bygd på vennskap Basalt: familie, husstand (hierarkisk).

Staten Høyeste samværsform (vennskap) Frihet, likhet, overtalelse (ikke-hierarkisk) Aktivt borgerskap → Fullverdig menneske

Kvinnen? Ikke fullt ut rasjonell → ikke helt menneskelig Skapt for å underordnes mannen Kvinnens sanne dygd: føde barn; holde kjeft! (Sofokles)

Rettferdighet = Likevekt; gjengjeldelse To former: aritmetisk (rettsstat) og geometrisk (dygdsetikk)

Mellom Platon og Aten Kritikk Platon: (1) Assimilerer praktiske til teoretiske (2) Assimilerer stat til familie/husholdning

Følge Platon: (1) Helst ekspertvelde, (2) Atensk demokrati = urettferdig, defekt (3) Kompromissløsning: ”Blandet” konstitusjon

Konklusjon Aristoteles helt klart elitist og anti-demokratisk, men ikke anti-politisk agenda som Sokrates og Platon.