Mestringsmodell Breidablikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
- Måten en maskin/ et program formidler et budskap til leseren Brukergrensesnitt.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Hva er aktivitet og deltakelse?
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Intelligens og intelligensutvikling
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Den autentiske læringsdialogen
Tidligere læreplaner.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Differensiering fordi…
Bokpresentasjon Oslo.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
YOP Yrkesrettede opplæringsplaner Steigenskolen Mestringsprosjektet.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Barns læring, voksnes ansvar!
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 4 oppgave h Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
Utdanningsvalg Gran Ungdomsskole 2008/2009
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
Borre ungdomsskole
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Ny læreplan, nye utfordringer
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE Det sies at det er to varige ting vi må gi våre barn -det ene er røtter -det andre er vinger (Lee Ezell)
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Lyshovden Oppveksttun!
Velkommen til et nytt skoleår!
Praksiseksempel fra Lørenskog
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
L ÆRINGSMILJØUTVIKLING ETTER RENDALSMODELLEN Praktisk arbeid og entreprenørskap.
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik & Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Overgang barnehage -skole Brunes naturbarnehage. Endelig eldst i barnehagen Gaupe som 3 åring, Rådyr som 4 åring og endelig ELG som 5 åring! Forventningene.
Resultater fra pilotevalueringen MiFA-Pilot 2015/2016.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Norsk skole.
Trondheim Montessori Ungdomsskole
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen til Apalløkka
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Siste året i barnehagen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Mestringsmodell Breidablikk

Må alle igjennom den samme kverna?

Prosjektmål Endelig prosjektmål: Motivasjon og mestring

Status Elever kjeder seg En del opplever sjelden mestring Urolig læringsmiljø

”Norge aksepterer skoletapere” Sier Andreas Schleiser, leder for PISA. ”Jeg vil ikke si at den norske skolen skaper tapere, fordi det høres ut som noe en ønsker å gjøre, men jeg vil si at det norske skolesystemet aksepterer at noen elever blir tapere. … og skolen klarer ikke å komme med hjelpetiltak tidlig nok.

Interesser skaper motivert læring og mestring Alle mennesker har 8 intelligenser som kan utvikles videre. Noen intelligenser kan dominere. Disse er med på å kjennetegne hvilke læringsstrategier eleven velger som verktøy.

8 intelligenser Matematisk- Logisk intelligens Kunstnerisk intelligens Sosial intelligens Språklig intelligens Personlig intelligens Musikalsk intelligens Naturalistisk intelligens Kroppslig intelligens

Breidablikk ungdomsskole ønsker å fokusere på læringsstrategier og på hvordan hvert enkelt individ på best mulig måte kan nå målene i opplæringsloven og læreplanen

Beskrivelse Tre veier med mulighet for sidesprang

Grunnskoleeksamen Frøy Frigg Odin Vektlagte intelligenser: Språklig Matematisk-logisk Naturalistisk Inkluderte intelligenser: Musikalsk Kunstnerisk Kroppslig Felles: Sosial og personlig intelligens Frigg Vektlagte intelligenser: Musikalsk Kroppslig Kunstnerisk Inkluderte intelligenser: Språklig Matematisk-logisk Naturalistisk Felles: Sosial og personlig intelligens Odin Vektlagte intelligenser: Musikalsk Kroppslig Kunstnerisk Naturalistisk Inkluderte intelligenser: Språklig Matematisk-logisk Felles: Sosial og personlig intelligens Grunnskoleeksamen

Frøy Matematisk/logisk intelligens Språklig intelligens Naturalistisk Dette passer for deg som…

Frøy liker å lese, skrive og fortelle debattere, argumentere og gjøre greie for tenke abstrakt og logisk arbeide med tall og sette ting i system finne sammenhenger og se mønstre arbeide med språk 23 – 24 t teori, 6 – 7 t praktisk (omtrent som nå)

Frigg Musikalsk Kroppslig Kunstnerisk Dette passer for deg som…

Frigg liker å spille og synge skape, være kreativ drive med fysiske aktiviteter lage mat ________________________ lese, skrive og fortelle arbeide med språk og tall 15 t teori, 15 t praktisk

Du kan velge en av fire fordypninger: Frigg Du kan velge en av fire fordypninger: Musikk Kunst og håndverk Idrett Mat og helse

Odin Musikalsk Kunstnerisk Kroppslig Naturalistisk Dette passer for deg som…

Odin liker å formulere egne prosjekter arbeide med praktiske oppgaver fordype deg i emner du er interessert i arbeide selvstendig inkludere teori i praktisk arbeid 5 t teori, 25 t praktisk

Tidsplan 1. Forberedelse 2. Oppstart høst 2007 Fase 1 Fase 2 Fase 3 jan feb mar apr mai jun jul sep okt nov des aug