Velkommen !. Agenda Presentasjon av skolen Rammer og forutsetninger Skolens målsetninger Pedagogisk støtte Presentasjon av kontaktlærere*

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Advertisements

Velkommen til infomøte på Tanks vgs
STUDIESPESIALISERING 2012/2013
Studieforberedende utdanningsprogram
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Snart klar for videregående skole
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Velkommen til foreldremøte 27.aug 2013
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
Kontaktmøte for Vg Del 1: Samling i kantina med informasjon fra rektor og Elevtjenesten (rådgivere, PPT, helsesøster og miljøarbeider) Del 2:
Velkommen til informasjon om fagvalg for 1ST for skoleåret
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Velkommen til informasjonsmøte for Vg Resultater/fullført og bestått Karriereveiledning Eksamensperioden Møte m/kontaktlærer Fagvalg.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Velkommen!.
Velkommen!.
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
LOFSRUD SKOLE Lofsrud skole Kunnskap - muligheter - trivsel
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
MATEMATIKK - Kunnskapsløftet innvirkning på matematikkfaget.
MATEMATIKK - Kunnskapsløftets innvirkning på matematikkfaget.
MATEMATIKK Kunnskapsløftet og matematikkfaget. Gjeldende regler: -Alle må ha matematikk i minimum 2 år -P og T kurs (Praktisk og Teoretisk) -Helt ulike.
Veien videre etter ungdomsskolen
Overgangsprosjektet NY GIV
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Ta fag fra videregående skole
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Velkommen til Foreldremøte Tertnes videregående skole.
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
Informasjon om søknad til videregående opplæring Torsdag 13.september 2012 Nina Hågensen Venås rådgiver Mail: Informasjon.
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
Valg av programområde og fag til Vg2
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Slåtthaug ungdomsskole
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Velkommen til Rælingen vgs Møte med foresatte torsdag
Oppdatert Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Kunst, design og arkitektur Medier og kommunikasjon Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg-
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 og Vg 2 4. september 2012.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 SSP 3. september 2014.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1- idrett 2. september 2014.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
FORELDREMØTE 10. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 11. september 2013.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Velkommen til informasjonsmøte
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til
Velkommen til August 2017.
Rådgiver Marianne Stray Aas
Velkommen til Laksevåg videregående skole
"Tjuvstart på videregående" FORELDREMØTE FORSERT LØP 30.MAI 2018
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Møte for foresatte Vg
Studiespesialisering
Utdanningsvalg 10. trinn -valg av videregående opplæring
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen !

Agenda Presentasjon av skolen Rammer og forutsetninger Skolens målsetninger Pedagogisk støtte Presentasjon av kontaktlærere*

Ajer videregående skole Hamar katedralskole Ankerskogen videregående skole 3 VGS I HAMAR Presentasjon av skolen

Areal m2 Antall elever ca 1340 Antall ansatte ca 235 Budsjett140 mill Studieprogram Studiespesialisering Design og håndverksfag Medier og kommunikasjon Service og samferdsel Elektrofag Teknikk og industriell produksjon Grunnskoleopplæring for minoritetsspråklige Presentasjon av skolen

TB F3 F4 F1 F2 Presentasjon av skolen

Vårt perspektiv

Presentasjon av skolen

Skolens pedagogiske plattform Trygghet og ansvar for kunnskap og læring K – A – T – T - A

Skolens pedagogiske plattform Dere skal ha forventninger til at vi skal tilby en læringssituasjon preget av K A T T A

RAMMER OG FORUTSETNINGER

Vi har et vedtatt skolereglement som regulerer flere viktige forhold.skolereglement Vi har et sett med husregler som er en forenklet huskeliste for alle.husregler Hamar katedralskole skal være en mobbefri og rusfri skole. Vi har null-toleranse i forhold til oppbevaring og bruk av rusmidler. –Dette gjelder også nikotinholdige midler som tobakk og andre sentralstimulerende midler. –I samarbeid med politiet gjennomfører vi kontroll Rammer og forutsetninger

–Retningslinjer for arbeidet med § 9a i opplæringsloven og KriseplanRetningslinjer for arbeidet med § 9a i opplæringslovenKriseplan –ForskriftsendringForskriftsendring Oppmøte til vurderingssituasjoner Varsel om ikke vurdering Lærerplanen har ulike målsetninger som måles i vurderingssituasjonen. Standpunkt representerer eleven kompetansenivå når karakteren settes!

Rammer og forutsetninger § 3-8. Bortvising og tap av rettar …….. rektor bestemme at lærarane skal ha mynde til å ta avgjerd om bortvising frå eiga undervisning for ei opplæringsøkt, avgrensa til to klokketimar. Hovedårsak for slik bortvisning skal være rettet mot ro og orden

Rammer og forutsetninger Fravær i VGS Alt fravær skal føres Årsaken til fravær kan kreves lagt som vedlegg Sykdom - legeerklæring, fratrekk fra fjerde dag - Kronikere unntak - legg frem dokumentasjon i forkant

Rammer og forutsetninger Foreldrene/ foresatte til ikke myndige elever på Vg1 og Vg2 har første halvår av opplæringsåret rett til en planlagt og strukturert samtale med kontaktlæreren om hvordan eleven arbeider daglig og eleven sin kompetanse i fagene. Samtalen skal klargjøre hvordan eleven, skolen og foreldrene skal samarbeide for å legge til rette for læringen og utviklingen til eleven. Eleven har rett til å være med i samtalen med foreldrene/ foresatte. Samtalen kan ses i sammenheng med samtalen med eleven etter § 3-11 tredje ledd og halvårsvurdering i fag etter § 3-13.

VÅRE AMBISJONER OG SATSNINGER I 2011/2012

Hva er vår felles målsetning? Målet er at alle elever skal fullføre vgo innenfor normert tid (gjennomstrømming) Målet er at alle elever skal ha fullført en grunnutdanning for å kunne fortsette innenfor et felt de trives og lykkes med.

Litt om våre resultater og Hovedmål 1Prosent fullført og bestått av elever per 1.10 unntatt IOP 86,7 Hovedmål 1Samlet fravær fra skolen i prosent (gjennomsnitt)* 8,3 % Hovedmål 1Antall elever sluttet etter 1.oktober ** (kode = S) 28 Hovedmål 1Antall elever fullført men ikke bestått (kode = I) 109 Hovedmål 1Antall elever som mangler karakter i ett eller flere fag (kode = M) 55 Hovedmål 2Trivsel ( ) Vg1-Vg34,18 Hovedmål 2Sosial trivsel Vg1 – Vg34,29 Hovedmål 2Trivsel med lærerne Vg1 – Vg33,78 Hovedmål 2Mestring Vg1 – Vg33,84 Hovedmål 2Motivasjon Vg1 – Vg33,81 Hovedmål 2Faglig utfordring Vg1 – Vg33,26 Hovedmål 2Faglig veiledning Vg1 – Vg32,84 Hovedmål 2Medbestemmelse Vg1 – Vg32,43 Hovedmål 2Arbeidsro Vg1 – Vg33,18 Hovedmål 2Orden og oppførsel Vg1 – Vg32,6 Hovedmål 2Karriereveiledning Vg13,32 Hovedmål 2Mobbing Vg11,3

–Våre utviklingsprosjekter har hovedfokus rettet mot arbeidet med elevene i undervisning- og vurderingssituasjon –Vårt arbeid med fagene og elevene skal dokumenteres i ITL –Vår målsetting er at vi gjennom god prosjektledelse skal evne å skape rett fokus for å løfte vår skole, sammen til det beste for elevene –Delings – og samhandlingskultur er en viktig forutsetning for at vi skal kunne lykkes med å tilby våre elever de beste forutsetninger og muligheter Utviklingsprosjektene

Klasseledelsesprosjektet Kjennetegn på måloppnåelse: Pedagoger ved Hamar katedralskole deler sin pedagogiske kompetanse med kollegaer som en naturlig del av egen pedagogisk praksis. Vurdering Kjennetegn på måloppnåelse: Lærere ved Hamar katedralskole kommuniserer tydelige kompetansemål og gir fremovermelding. Elever ved Hamar katedralskole opplever at de får delta aktivt i vurdering og veiledning rundt sin opplæring samt opplever at de har fått økt mulighet til medvirkning. Hamar katedralskole anvender resultater fra elev og lærerundersøkelsen aktivt i medarbeidersamtalen for vurdering av arbeid og planlegging av faglig og personlig utvikling. Læringsplattformen brukes aktivt i vurderingsarbeidet, tilbakemeldinger og framovermeldinger Entreprenørskap og næringssamarbeid Kjennetegn på måloppnåelse Hamar katedralskole samarbeider med UE Hedmark slik at ungdomsbedriftsarbeidet fremstår med helhet og kvalitet. Hamar katedralskole skal aktive ordninger for kompetanseheving gjennom jobbrotasjon innen yrkesfagene. Skolen samarbeider aktivt med arbeids – og næringslivet og HIHM slik at kompetanse deles. Pedagogisk utvikling

IKT i opplæringen Kjennetegn på måloppnåelse Hamar katedralskole har et system som sikrer at kompetanse i bruk av IKT i læring deles og videreutvikles. Kompetanseutviklingsstrategi for Hamar katedralskole Kjennetegn på måloppnåelse: Hamar katedralskole skaper utviklingsstrategier som gir muligheter og handlingsrom til kompetanseutvikling for den enkelte ansatte og skolen. Studieverksted Kjennetegn på måloppnåelse: Elever ved Hamar katedralskole følges tett opp og utvikler sin kunnskap i fagene norsk og matematikk som del av satsningen på NY GIV. Biblioteket Kjennetegn på måloppnåelse: Biblioteket inspirerer elevene til lesing og gode litteraturopplevelser, og skal bidrar aktivt til å styrke elevenes generelle lesekompetanse i alle fag. Biblioteket utvikler elevenes digitale kompetanse med å bidra med opplæring i bibliotekbruk, kildekritikk og nettvett.

PEDAGOGISK STØTTE

Pedagogisk støtte Støtte opp rundt elevenes læring og utvikling Inntak - fagvalg (Utdanningsleder har ansvaret for inndeling av klasser og elevenes fagvalg.) Tilrettelegging - rådgivning både pedagogisk - sosialt samarbeidspartnere Spesialpedagogiske og sosialpedagogiske tiltak Karriereveiledning Videre søkning

Du finner oss på hjemmesiden Snart i en oppdatert og mer riktig utgave…..

Hvem er pedagogisk støtte ? Spesialpedagogisk rådgivere: Gry Sønsthagen og Wenche Tegdal koordinere skolens arbeid for elever med sosiale- og spesialpedagogiske behov. Assistenter, miljøarbeidere Følge opp enkeltelever/grupper i forhold til deres behov. Basert på sakkyndig uttalelse og vedtak Spesialundervisning ca 10 årsverk, innefor ulike fag og fagområder. Ulik organisering.

Elevmiljø/rådgivere ERIK ALFSTAD Service og samferdsel Studiespes. m/formgivning AMO Ekstern karriereveiledning Tlf: E post: Rådgivere: Karriereveiledning, sosial- og pedagogisk rådgivning. Elevmiljøarbeider: Rune Pedersen jobben som miljøarbeider i elevmiljøet på Katta. Prosjekt psykisk helse.

Rådgivere OVE DOLVA Teknikk - og industriell produksjon (TIP). Elektrofag Intern karriereveiledning Tlf: e-post: TOVE SPIKKERUD Design og håndverk Medier og kommunikasjon Utdanningsmesser Tlf: e-post:

Rådgivere JAN ERIK FRANTZHUS Studiespesialisering( Trinn A –E) Utvekslingselever Tlf: e-post: MARIT ENGDAL Studiespesialisering ( Trinn F–H) 4 ST Tlf: e-post:

Testing VG1 Alle VG1 elever skal gjennomføre kartleggingsprøver fra UDIR i 2 fag, (for noen klasser er det i tillegg testet elever med Kartleggeren) Norsk Matematikk Karleggingen starter i nær fremtid, viktig at man er seriøs i besvarelsene. Oppfølging av resultatene Studieverkstedet Det blir gitt et tilbud om prosjekt ” skoletrøkk ” for de som har skåret lavt på testen. Skrives avtale mellom elev/foresatte og skole Behov for spesialundervisning –Sakkyndig uttalelse –Enkeltvedtak –Tiltak –Evaluering

Søknad om tilrettelegging ved eksamen og prøver – frist 1. oktober. –Kjente behov. –Dokumentasjon. (eks. Lege, PP-tjeneste..) –Spesielle behov som dukker opp igjennom året, søke så raskt som mulig! Psykisk helse Det vil i alle vg1 klasser bli gjennomført et opplegg med fokus på psykiskhelse. Normalisere, ufarliggjøre og øke kunnskapen.

Overgangen ungdomsskole - videregående skole –Fortsatt følge opp og sette grenser. –«Delta» i skolehverdagen. –Felles holdninger. –Søvn, PC –Kontaktlærere/foreldresamtalen nå i høst.

Valg av matematikkmodul P og T Alle elever på studieforberedende program, skal ha minimum 8 timer matematikk. 5t på vg1 og 3t på vg2.

Matematikk er delt i to moduler, T og P, og elevene skal velge en av modulene. Modulenes innhold: 1P har mindre algebra og mindre funksjonslære enn 1T. I 1P arbeider du i stedet med mål innen økonomi og geometri. Vi har erfaring for at 1P er mindre krevende enn 1T.

Spesielle krav Dersom du ønsker å studere medisin, ingeniør, arkitekt, farmasi, odontologi og lignende stilles det krav til spesiell studiekompetanse. Dette betyr at du må velge programområde for realfag på vg2 og programfaget matematikk R1 eller matematikk S1+S2. For å kunne ta R1 anbefaler vi sterkt at du på vg1 velger 1T. For å oppnå generell studiekompetanse kan du fritt velge mellom T- og P-modulen. Du vil da få 2P på vg2 og har oppfylt kravene til generell studiekompetanse.

Presentasjon av kontaktlærer

Takk for oppmerksomheten !