Kommunikasjon på sykehus Avslutningstimen på introduksjonsprogrammet Pernille Lønne Mørkhagen, kommunikasjonssjef Kommunikasjonsavdelingen Omdømme Mål og verdier Oppsummering av kursdagene
Hva gjør en kommunikasjons-avdeling på sykehus? Det er ikke kommunikasjonsavdelingen som er spesialistene på klinisk kommunikasjon! Det er dere.... Utfordring med omdømmearbeid Omdømme er ikke noe vi kan organisere i spesifikke prosjekter (eller produkter) Omdømme er en effekt av sykehusets kvalitet totalt sett og hvor evnen til å kommunisere er ett viktig element Ansvar for skriftlig informasjon og å drifte sykehusets felles informasjonskanaler Pådrivere for å heve sykehusets kommunikasjonskompetanse Tydelig ansvar i forhold til mediehåndtering og krisekommunikasjon Koordinator for resultatområde nr 5, sykehusets satsingsområder i strategiplanen: Styrke sykehusets omdømme 2
Omdømmesirkelen Omdømme = Summen av alle historien om oss Omdømme = Vårt felles ansvar På sykehus er vi alle kommunikasjonssjefer! Det er ikke mulig å ikke kommunisere Alle ansatte har ansvar for å holde seg informert Alle med personalansvar er interne kommunikasjonssjefer Vi er alle rollemodeller
Satsingsområdene våre Videreutvikle det verdibaserte diakonale perspektivet Være robust lokalsykehus innen indremedisin, kirurgi, psykiatri og rus Være regions- og flerområdesykehus for revmatologi, revmakirurgi og psykofarmakologi Bli et foregangssykehus innen ehelse og samhandling Styrke sykehusets omdømme Styrke den nye pasientrollen Styrke sykehuset som lærende organisasjon Styrke forskning, fag og kompetanse Etablere gode rammevilkår
Respekt Kvalitet Tjeneste Rettferdighet Verdiene er vår veiledning, inspirasjon, forpliktelse Velkommen til Diakonhjemmet Sykehus og lykke til i arbeidet!