Kommunikasjon på sykehus

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVORFOR ER VI HER? Fortid – Nåtid - Fremtid
Advertisements

Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
Diakonhjemmet Sykehus
Norsk Sykepleierforbunds Faggruppe for eHelse. Hovedmål: Sykepleierne skal: -ha kunnskap og kompetanse til anvende eHelse og velferdsteknologi -ha tilgang.
Velkommen til Prekonferanse Kirkenes Litt om tanker rundt praksiskonsulentordningen og vårt prosjekt.
7.-8. nov. Velkommen til Forum Nordlandsløftet. Forum Nordlandsløftet7.-8. nov. Om deltakerne/ gruppene Om programmet.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
samhandlingsforum Brukererfaringer med samhandlingsreformen
Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon
Hvilke verdier ønsker vi faktisk skal prege organisasjonen vår?
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Styrende dokumenter 2013 •Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF • Protokoll fra foretaks- møte i St. Olavs Hospital HF –18. februar 2013 –Krav.
Lørenskog Idrettsforening
Legemiddelindustrien (LMI)
Pedagogisk utviklingsarbeid
Morgendagens kompetanse
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Vår aktivitet bygger på vårt verdigrunnlag  Idrettsglede  Samhold  Samarbeid  Dugnadsvilje.
Fusjon HiF - UiT Fusjonserfaringer og refleksjoner
Kompetansesenter rus Midt-Norge. KoRus Midt-Norge
9-kommunesamarbeidet i Vestfold Hankø Oppsummering gruppearbeid Andebu, Hof, Holmestrand, Horten, Nøtterøy, Re, Stokke, Tjøme, Tønsberg.
Praktisk forbedringsarbeid ved Ringerike Sykehus HF
Mangfold Landskonferanse…… Trondheim september 2011 Administrerende direktør Nils Kvernmo.
Care, Awareness, Knowledge, Engagement CAKE Verdier Q1.
Tidlig ute med elektronisk meldingsutveksling.  Informasjonsutveksling mellom sykehus og kommune angående pasienter som innlegges på sykehus eller skrives.
Kommunikasjon PETS D Mars 2011 Per Ove Askeland.
Kommunen som arbeidsgiver
"God bagasje på livets reise."
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
Etikk i Haugesund Kommune
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
UNDERVISNINGSSYKEHJEM
Introduksjon Kursholderkurs del 2 1. Formål EDAG innføring ønsker å gi kursholdere dypere innsikt i temaer som oppleves som kompliserte hos opplysningspliktige.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Senter for helsefremmende arbeid - fra avmakt til mestring
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Velkommen til et nytt skoleår!
Medlemsutvikling på klubbplan er en av våre viktigste oppgaver fremover! Kommunikasjon er en nødvendighet i dagens strabasiøse dagligliv! Omdømmet gjenspeiler.
Helse Nord-Trøndelag - status og retning Presentasjon til formannskapet i Levanger 27. februar 2008 Arne Flaat.
Hva skal til – sett fra en helseregion Christel G. Meyer Spesialrådgiver Medisinsk og helsefaglig avdeling HELSE ØST.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Visuell profil for fremtiden. Arbeidsplanen 2012 Hageselskapet mot 2019 Revitalisering, modernisering og effektivisering av organisasjonen Øke synligheten.
Strategi- og aktivitetsplan
Webstep, tillit og tillitsledelse - Vår historie, våre erfaringer - Arnt R Aasen.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Utfordringer i Samhandlingsreformen Erfaringer fra prosjektet “Digitale Fosen” Samfunnsdagen august 2011 Hans Donali Tilset - Studio Apertura.
Felles LOSAM-møte Fellesadministasjonen Løypemelding – mulige modeller intern organisering
Spesialitetene i ny spesialiststruktur for leger
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Antall LIS 1 i spesialisering høsten 2017
Velkommen til strategimøte
Spesialitetene i ny spesialiststruktur for leger
Samspill eller kaos? Gode nok systemer for intern kommunikasjonen?
Styrende dokumenter 2013 Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF Protokoll fra foretaks-møte i St. Olavs Hospital HF 18. februar 2013 Krav og rammer.
Brukere for bedre helse
Asker - mulighetenes kommune
SAMMEN OM BARN EN MODELL FOR TVERRFAGLIG SAMHANDLING
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Seksjon for kvalitetsutvikling
utfordringer i en ny region
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
«. « Nasjonalformue per innbygger Historisk har arbeid vært en betydelig årsak til tidlig død og store helseproblemer. Stor innsats over mange år.
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Relasjoner Beskyttelse og tillit Utvikling og trygghet
Utskrift av presentasjonen:

Kommunikasjon på sykehus Avslutningstimen på introduksjonsprogrammet Pernille Lønne Mørkhagen, kommunikasjonssjef Kommunikasjonsavdelingen Omdømme Mål og verdier Oppsummering av kursdagene

Hva gjør en kommunikasjons-avdeling på sykehus? Det er ikke kommunikasjonsavdelingen som er spesialistene på klinisk kommunikasjon! Det er dere.... Utfordring med omdømmearbeid Omdømme er ikke noe vi kan organisere i spesifikke prosjekter (eller produkter) Omdømme er en effekt av sykehusets kvalitet totalt sett og hvor evnen til å kommunisere er ett viktig element Ansvar for skriftlig informasjon og å drifte sykehusets felles informasjonskanaler Pådrivere for å heve sykehusets kommunikasjonskompetanse Tydelig ansvar i forhold til mediehåndtering og krisekommunikasjon Koordinator for resultatområde nr 5, sykehusets satsingsområder i strategiplanen: Styrke sykehusets omdømme 2

Omdømmesirkelen Omdømme = Summen av alle historien om oss Omdømme = Vårt felles ansvar På sykehus er vi alle kommunikasjonssjefer! Det er ikke mulig å ikke kommunisere Alle ansatte har ansvar for å holde seg informert Alle med personalansvar er interne kommunikasjonssjefer Vi er alle rollemodeller

Satsingsområdene våre Videreutvikle det verdibaserte diakonale perspektivet Være robust lokalsykehus innen indremedisin, kirurgi, psykiatri og rus Være regions- og flerområdesykehus for revmatologi, revmakirurgi og psykofarmakologi Bli et foregangssykehus innen ehelse og samhandling Styrke sykehusets omdømme Styrke den nye pasientrollen Styrke sykehuset som lærende organisasjon Styrke forskning, fag og kompetanse Etablere gode rammevilkår

Respekt Kvalitet Tjeneste Rettferdighet Verdiene er vår veiledning, inspirasjon, forpliktelse Velkommen til Diakonhjemmet Sykehus og lykke til i arbeidet!