LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Advertisements

MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Media håndtering og kommunikasjon
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Uke06 Sjette gang MODUL-2: Styringsansvar og systemlojalitet Situasjonsledelse og hvordan forebygge/korrigere de negative utfallene av vedtak og beslutninger?
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Ved Svein Helland Sivertsen SLT- koordinator
Ungdommens Bystyre 21 januar 2011 Erlend Jordal (Høyre)
Om å skrive om litterære tekster
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
9 Politikk – noe for meg?. Stemme ved valg Frie politiske valg er et av de viktigste kjennetegnene på et demokrati. Ved å delta ved valg stemmer vi på.
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
- Og annet politisk påvirkning.
  Verdibasert kultur-endring som basis for prestasjonsutvikling Foredrag Cupfinale-seminaret 19.januar 2013  ”Det viktigste er at vi trener og forbereder.
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Synlige i media.
God intern kommunikasjon vær trygg
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Roller og synsvinkler Bente Erlien
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Mediene er den viktigste kanal for å skape debatt og nå ut med budskapet vårt. (eks. Sykepleierforbundets politikk eller Arbeiderpartiets politikk). Hvis.
Konferanse om generell kulturlov Innspill fra KS Kultur- og kirkedepartementets konferanse 21.april 2006 Black Box Teater Eva Lian, direktør i KS.
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Modellkommunene Hva er unikt?
Prosjektfaser m.m. Nylen 2-3..
Oppfølging av driftsstyreskoleringen 2015 Program.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Politisk påvirkning.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Hvordan oppnå politisk overbevisning…..
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Stemmer teller – ressurser avgjør Arbeid med politisk påvirkning.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Direkte kontakt og lobbyvirksomhet Vi skiller gjerne mellom to former for uformell kontakt mellom politikerne og ulike pressgrupper: Direkte kontakt og.
Bruk av livshistorie til personer med demens Astrid Håland april 2016.
Hva bør være bestemmende? Systemutvikling: Hva bør være bestemmende? (og hvem bør bestemme?) Dag Wiese Schartum Avdeling for forvaltningsinformatikk, Senter.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Mandal kommune har vedtatt hvilke verdier som skal ligge til grunn for møte med publikum. Mandal kommune er preget av et positivt menneskesyn basert på.
Politisk organisering i Ringebu
Kommunikasjon I personlig kommunikasjon er vi både sendere og mottakere og kommunikasjonen kan være verbal eller ikke-verbal I massekommunikasjon blir.
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Å drive samtalegrupper
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Roede-kurslederen på Facebook
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Ulvejakt og media.
Samarbeid og medbestemmelse
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Venner & valg Velkommen.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd

Bakgrunn Som interesseorganisasjon for musikklivet: Viktig å nå beslutningstakere med informasjon om oss selv og våre synspunkter Gi beslutningstaker muligheter til å ta riktige beslutninger på bakgrunn av forståelse for vår hverdag og våre behov

Hva er lobbyvirksomhet? Hente ut informasjon Levere informasjon Få innflytelse

Hva gjør vi i dag? Mange av oss er egentlig ganske gode Vi bruker de anledninger som byr seg Kanskje for de fleste litt tilfeldig Når vi treffer beslutningstakere Hva vi legger vekt på

Hvem er gjenstand for vår lobbbyvirksomhet ? BESLUTNINGSTAKERE Politikere Administrasjon (ledere/saksbehandlere) Media (?) Enkeltpersoner gjerne del av gruppe, men ikke gruppen som sådan Viktig å vite HVEM som er ”rette vedkommende”

Hva vil vi oppnå? Innflytelse på beslutnings-prosessen, gjennom Forståelse (dvs formidle kunnskap om OSS) Meninger (hva mener VI) Vedtak (hva ønsker VI skal besluttes)

HENTE UT INFORMASJON VIKTIG !!! Grunnlaget for enhver god lobby-prosess – kjenne systemene og veiene HVEM skal vi snakke med Hva har kan vedkommende gjøre med situasjonen NÅR bør vi gjøre det Saksbehandling – fasene HVA skal vi fokusere på Forstå beslutningstakens ståsted Respektere beslutningstakers (makt)posisjon og integritet

Eksempler fra DIN hverdag HVEM er leder for HUK¨/ andre SENTRALE personer i kulturstyret Er kulturskolen underlagt kultur eller utdanning Hvordan er de politiske organiseringen (HUK/andre utvalg) Hva med sentrale saksbehandlere (navn – sak) NÅR er neste møte i HUK – interessante saker? Lese sakslister / sakspapirer / PLANER ……..

LEVERE INFORMASJON Godt forberedt – klar Konkret og nært budskap (obs: kjenne mottakeren) Aktuelt – henvise til sak og relevans ”Den gode samtale” - tillit Legg igjen (max) en side med det viktigste du har sagt Møter – samtaler – skriftlig Vær tilstede på viktige arenaer og der det forventes innspill ”What’s in it” for mottakeren

FÅ INNFLYTELSE Gi beskjed om hva du ønsker beslutningstakeren skal gjøre Begrunn forslaget

DIVERSE Langvarig prosess - kontinuerlig Systematisk ….. og tilfeldig Konkrete henvendelser framfor generelle Politikernes rolle som OMBUD blir tatt stadig mer alvorlig Sette inn innsatsen på fokus-områder Kontaktnett – tilhørighet Kanaler Personlige Profesjonelle

DIVERSE – (2) Respekt for andres tid Formell / uformell lobbyvirksomhet Bruk bekjentskapene ! ”gnagsår-effekt” Mye heller 10 forskjellige personer med hver sin henvendelse enn 1 person med 10 henvendelser Gå¨på møtene i politiske utvalg – bli kjent og tydelig (”musikkrådet”)

Politikere er lette å snakke med De ØNSKER informasjon fra oss Ta en telefon, be om et møte (gjerne i lunsjtid) Ha respekt for politikernes tid – velg ut hva du vil snakke om Prioriter se sakene du vil snakke om – og foreslå løsningene Gjerne konkret, skriftlig

Nå er det mer penger i kommunene HVA TRENGER DU / HVA TRENGER MUSIKKLIVET I KOMMUNEN

RIKTIG TIDSPUNKT Litt avhengig av hva du vil Kommentere statsbudsjettet – hva betyr det for musikklivet i kommunen vår I god tid før kommunebudsjettet Når budsjettet legges fram – hvilke konsekvenser Følg med i løpet av året