LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd
Bakgrunn Som interesseorganisasjon for musikklivet: Viktig å nå beslutningstakere med informasjon om oss selv og våre synspunkter Gi beslutningstaker muligheter til å ta riktige beslutninger på bakgrunn av forståelse for vår hverdag og våre behov
Hva er lobbyvirksomhet? Hente ut informasjon Levere informasjon Få innflytelse
Hva gjør vi i dag? Mange av oss er egentlig ganske gode Vi bruker de anledninger som byr seg Kanskje for de fleste litt tilfeldig Når vi treffer beslutningstakere Hva vi legger vekt på
Hvem er gjenstand for vår lobbbyvirksomhet ? BESLUTNINGSTAKERE Politikere Administrasjon (ledere/saksbehandlere) Media (?) Enkeltpersoner gjerne del av gruppe, men ikke gruppen som sådan Viktig å vite HVEM som er ”rette vedkommende”
Hva vil vi oppnå? Innflytelse på beslutnings-prosessen, gjennom Forståelse (dvs formidle kunnskap om OSS) Meninger (hva mener VI) Vedtak (hva ønsker VI skal besluttes)
HENTE UT INFORMASJON VIKTIG !!! Grunnlaget for enhver god lobby-prosess – kjenne systemene og veiene HVEM skal vi snakke med Hva har kan vedkommende gjøre med situasjonen NÅR bør vi gjøre det Saksbehandling – fasene HVA skal vi fokusere på Forstå beslutningstakens ståsted Respektere beslutningstakers (makt)posisjon og integritet
Eksempler fra DIN hverdag HVEM er leder for HUK¨/ andre SENTRALE personer i kulturstyret Er kulturskolen underlagt kultur eller utdanning Hvordan er de politiske organiseringen (HUK/andre utvalg) Hva med sentrale saksbehandlere (navn – sak) NÅR er neste møte i HUK – interessante saker? Lese sakslister / sakspapirer / PLANER ……..
LEVERE INFORMASJON Godt forberedt – klar Konkret og nært budskap (obs: kjenne mottakeren) Aktuelt – henvise til sak og relevans ”Den gode samtale” - tillit Legg igjen (max) en side med det viktigste du har sagt Møter – samtaler – skriftlig Vær tilstede på viktige arenaer og der det forventes innspill ”What’s in it” for mottakeren
FÅ INNFLYTELSE Gi beskjed om hva du ønsker beslutningstakeren skal gjøre Begrunn forslaget
DIVERSE Langvarig prosess - kontinuerlig Systematisk ….. og tilfeldig Konkrete henvendelser framfor generelle Politikernes rolle som OMBUD blir tatt stadig mer alvorlig Sette inn innsatsen på fokus-områder Kontaktnett – tilhørighet Kanaler Personlige Profesjonelle
DIVERSE – (2) Respekt for andres tid Formell / uformell lobbyvirksomhet Bruk bekjentskapene ! ”gnagsår-effekt” Mye heller 10 forskjellige personer med hver sin henvendelse enn 1 person med 10 henvendelser Gå¨på møtene i politiske utvalg – bli kjent og tydelig (”musikkrådet”)
Politikere er lette å snakke med De ØNSKER informasjon fra oss Ta en telefon, be om et møte (gjerne i lunsjtid) Ha respekt for politikernes tid – velg ut hva du vil snakke om Prioriter se sakene du vil snakke om – og foreslå løsningene Gjerne konkret, skriftlig
Nå er det mer penger i kommunene HVA TRENGER DU / HVA TRENGER MUSIKKLIVET I KOMMUNEN
RIKTIG TIDSPUNKT Litt avhengig av hva du vil Kommentere statsbudsjettet – hva betyr det for musikklivet i kommunen vår I god tid før kommunebudsjettet Når budsjettet legges fram – hvilke konsekvenser Følg med i løpet av året