Nytt proporsjoneringssystem Bjørn Ove Lerfald SINTEF Veg- og jernbaneteknikk
Hvorfor? Dagens systemer utgått på dato? - Hveem (California 1930-åra) - Marshall (flyplasser Mississippi 1940-åra) Metodene stemte da (tilfeldigvis?) bra med felt Empiri Nye massetyper (Ska, Da, ….), bindemidler m m Gamle metoder utviklet for Ab, Agb og tilsvarende, ikke tilpasset nye materialsammensetninger Trafikken er en annen Nåtidens belastninger ikke sammenlignbare… Differensierte egenskaper etterspørres Ulike veger/dekker krever ulike egenskaper; behov for funksjonelle metoder tilpasset behovet
Hvorfor? (forts.) Ny teknologi Nye metoder og utstyr er utviklet i andre land, kompetansemessig viktig å følge opp også i Norge Standarder, lovverk (CEN) Skjerpede krav, nye produkt- og metodestandarder etc. Må forberede den nye hverdagen (både byggherre/kjøper og entreprenør/leverandør).
Nytt mix design-system, hovedstruktur Valg av dekketype Design parametre Trafikk Klima Dekketykkelse (strukturelle krav) Krav til overflate Friksjon Støy Lyshet Drenering Materialkarakteristikk Bindemidler Tilslag Tilsetningsstoffer Massesammensetning Prøvetillaging ved bruk av gyrator Bestemmelse av optimalt bindemiddelinnhold Tillaging av prøver med optimalt bindemiddelinnhold Kontroll av veiledende funksjonskrav Masseresept Kontroll av feltprøver
Etter PROKAS, hvor står vi?
Hva skjer i 2005? Prosedyre for proporsjonering er utarbeidet. Veiledende funksjonskrav for lab.prøver Funksjonskrav for ferdig dekke i felt Utprøving av systemet på dekker som legges i Region midt og Region øst i 2005.
Prosedyre ved proporsjonering Valg av dekketype + bra egenskap, 0 middel egenskap, - dårlig egenskap
Prosedyre ved proporsjonering Valg av materialer
Prosedyre ved proporsjonering Bruk av gyrator
Prosedyre ved proporsjonering Kontroll av funksjonsegenskaper Laboratorieprøver (veiledende krav) Feltprøver (krav) E-modul (NAT) Deformasjonsegenskaper (NAT) Bestandighet (Cantabro)
Nytt utstyr for testing av styrkeegenskapene: NAT – Nottingham Asphalt Tester E-modul (elastisk stivhet) Syklisk kryp (stabilitet)
Krav til funksjonsegenskaper Krav til E-modul (veiledende krav lab.prøver)
Krav til funksjonsegenskaper Krav til deformasjonsegenskaper (40 ºC - mikrostrain, µε) Lab.prøver Feltprøver
Krav til funksjonsegenskaper Bestandighet *) Når erfaringer er opparbeidet, kan det bli aktuelt å sette ulike krav til ulike dekketyper og trafikkbelastninger