Bosetting av flyktninger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bosetting av enslige mindreårige
Advertisements

Egnet bolig for flyktninger
Deltaking, inkludering og velferd
De ‘papirløse’ g’ Hvem er de? Hva er deres situasjon?
Husbankens virkemidler – en innføring og oversikt
UTFORDRINGER Boliganskaffelse for flyktninger i Hamar kommune
Den smertelige boligkøen i Bergen Nov 2007 Innlegg fra Bergen lokallag av NFU v/ Tom Skauge, leder.
Kurs for nye bosettings-kommuner Oslo 3. juni 2010
Bosetting Nina Gran.
Organisering av flyktningarbeidet
400+ VILJE OG PRIORITERING GIR RESULTATER!
Levanger kommune rådmannen Ola Stene Rådmannens forslag til økonomiplan
Boligløsninger for enslige mindreårige
§12 konferanse Sandnes/Åna 1. Og 2. september 2011
Asylmottak – statlig oppgave på kommunal grunn
Samarbeid om mottak og bosetting av flyktninger Kommunekonferansen 10. februar 2009 Statsråd Dag Terje Andersen.
Levanger - en trivelig by
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
Rammebetingelser på flyktningfeltet
Seminar for nyansatte i flyktningetjenesten
Fra anmodning til vedtak om bosetting: eksempel fra Bærum kommune
IndikatorerÅr 2010Kommentar Sosialhjelpsmottakere (totalt)2029Ant. klienter varierer fra mnd til mnd Antall deltakere på KVP (totalt)150 Sosialhjelpsmottakere.
Rask og god bosetting – kommunenes rolle Bjørn Gudbjørgsrud,
Flyktningkonferansen 2008
Samarbeid for doblet bosetting av flyktninger Flyktningkonferansen i Bergen den 9. juni 2008 Statsråd Bjarne Håkon Hanssen.
Fakta om asylankomster Hvordan kan UDI og mottakene bidra i bosettingsarbeidet? Direktør Ida Børresen, UDI 9. juni 2008.
Husbanken – Klar til å bistå kommunene Geir Barvik Administrerende direktør.
”Papirløse” i Norge Frode Forfang, assisterende direktør 30. november 2010.
IKVOs landskonferanse oktober 2006 Voksenopplæringens plass i det kommunale integreringsarbeidet Statssekretær Libe Rieber-Mohn.
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Barnevern – store satsinger, udekkede behov Helge Eide, KS Agder høstkonferanse
Boligkonferansen 2004 Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet 24. mars 2004.
Situasjonen i barnevernet i Agder fylkene Barneverntjenestene i Vest-Agder hadde samlet ved utgangen av 2008, 122,8 stillinger De mottok 1475 nye meldinger.
8.Juni Åpent informasjonsmøte for frivillige organisasjoner Tilskudd til bosetting og integrering av flyktninger og inkludering av innvandrerbefolkningen.
Seminar om bosetting av flyktninger
Bosetting Eivind Holen IMDi
PLANER FOR ELDREOMSORGEN I BERGEN
Introduksjonssenteret - en vei til arbeid og utdanning
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde
Mulighetenes Bergen - Bergen kommunes erfaringer, utfordringer og muligheter Monica Mæland Byrådsleder i Bergen.
Tuberkulosekontrollen i Stavanger
Kurs for nye bosettingskommuner 1. juni 2010 i Oslo
Kurs for nye bosettingskommuner 1. juni 2010 i Oslo Hvem skal bosettes? Hilde Rasmussen Nilsen, seniorrådgiver IMDi Vest.
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Flyktningehelsetjenesten i Tromsø kommune
Flyktningsituasjonen – utfordringer og muligheter for kommunene Audun Kvale, Spesialrådgiver KS.
Kristiania i 1905: Én tyrker, 16 fra Afrika og svensker.
Frivillighet og integrering IMDi v/Morten Tjessem Erfaringskonferanse Norsk Folkehjelp
Bosetting av flyktninger. Anmodningen IMDI har anmodet Asker kommune om følgende bosettingstall for 2016 og 2017: > Bosetting i 2016: 135 flyktninger,
NAV Integrering Sandefjord Anette Guldahl. Bakgrunnsinfo om NAV integrering Endringer i høst og dagens situasjon Frivillighet og integrering i Sandefjord.
Fra utenforskap til inkludering – viktige rammevilkår for boligsosialt arbeid Helge Eide, områdedirektør KS.
Bosetting av flyktninger – det er i kommunene det skjer! Helge Eide, KS Akershus strategikonferanse
Dialogmøte for økonomiansvarlige hos Fylkesmannen Onsdag 9. mars 2016 Flyktingesituasjonen.
VÅRE NYE BARN EN NY SAMARBEIDSMODELL FOR MOBILISERING AV RESSURSER I LOKALSAMFUNNET FOR BARNAS OG NORGES BESTE OSLO, NOVEMBER 2015.
Prosjektorganisering av arbeidet med enslige mindreårige i Bufetat region nord. desember 2015 – desember 2018 OSO barnevern
Barn på flukt som kommer alene til Norge – Enslige mindreårige asylsøkere under 15 år Tlf: Gaute Ingeson Fossbakk.
Enslige mindreårige IMDi Vest ved Katrine Vidme.
Uforutsigbare forutsetninger 2 Stor nedgang fr november 2015 og januar 16 november Statsbor g. Uke 44 Uke 45 Uke 46 Total Afghanistan.
Status på asyl- og mottaksfeltet Fylkesberedskapsrådet i Troms 15. oktober (1)1 (1)
Status flyktningsituasjonen i Møre og Romsdal Utfordringsbilde – status Møre og Romsdal Flyktningekoordinator Sverre Veiset, Fylkesmannen i Møre og Romsdal.
Regional planstrategi
Mot en raskere og mer stabil bosetting
Asyl- og flyktningsituasjonen
Evalueringens problemstillinger
Flyktningesituasjonen Økonomisk styring
Evalueringens problemstillinger
Mot en raskere og mer stabil bosetting
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Barn som kommer alene til Norge – under 15 år
Fra 5000 – 8000 , hvordan møte utfordringen i kommune - Norge
Utskrift av presentasjonen:

Bosetting av flyktninger Spesialrådgiver Nina Gran, KS

Bosetting 1200 overføringsflyktninger årlig Asylsøkere som har fått oppholdstillatelse Familiegjenforente til disse Annen innvandring: Arbeidsinnvandrere Familiegjenforente til arbeidsinnvandrere innvandrere norske statsborgere

Asylankomster 2006-08 - prognose 2009 4 Kilde: UDI 04.04.2017 • 4

Bosettingsbehov i 2009: 8200 Dette er flere enn under Bosnia-tiden på midten av 1990-tallet Men vi klarte det da! Bosettingsbehovet for 2008 (5000) og 2009 (8200) er prognoser 4-5000 bosatt årlig fra 2000 Bakgrunn (se også figur i ”Beredskapsfoiler” – ”Asylankomster og prognoser”) Kraftige økning i tallet på nye asylsøkere tidlig i 2008 som økt utover året. Prognosene er på bakgrunn av dette oppjustert flere ganger. Nåværende prognose er på 15000 asylankomster i 2008. Høsten er for øvrig erfaringsmessig perioden med de høyeste ankomsttallene. Foreløpig har ikkje de store ankomsttallene materialisert seg i tilsvarende mange vedtak av tillatelser som danner grunnlag for bosetting med offentlig hjelp. UDI har nå bygget opp kapasiteteten og vi regner med å se resultatene av dette utover høsten, vinteren og langt inn i neste år. *2679 bosatt per 31.08.2008 5 04.04.2017 • 5

Bosettingsmodeller Problemer med å få nok bosettingsplasser i 2000. Regjeringen vurderte en ny modell. Så på alternativer i nabolandene: Sverige. Asylsøkerne kan flytte inn til venner. Når de får opphold gis de rett til å bli i den kommunen de oppholder seg. Kommunen har ingen innflytelse på antallet Stor konsentrasjon i de største byene. Trangboddhet. Store sosiale problemer. For asylsøkere fra mottak er det samme system som i Norge: Kommunene anmodes om et årlig antall. I både den svenske og danske modellen har kommunen selv liten/ingen påvirkning i antallet flyktninger, da det er flyktningene selv eller staten som bestemmer hvor de skal bo. KS ønsket derimot en modell som var basert på frivillighet fra kommunene, og som tok hensyn til den enkeltes evt. behov.

Danmark. En ”rettferdig” fordeling til alle landets kommuner, samme prosentandel innvandrere. De større byene bosetter ikke pga høy andel innvandrere. Kommunene er pålagt å bosette. Antallet fastsettes av staten. Boplikt i 2 år.

NY BOSETTINGSMODELL -01 Etter forhandlinger mellom KS og staten ble det enighet om en ny modell. MÅL: Rask og stabil bosetting I størst mulig grad unngå sekundærflytting ”De kommuner som har gode betingelser for god og stabil bosetting bør bosette.” Reduksjon fra 380 – 205 bosettingskommuner fra 2001 – 2007. Sverige: Folk oppmuntres til å flytte inn hos venner og kjente. Store konsekvenser mht trangboddhet og problemer for alle parter. Danmark: Alle kommuner skal bosette bortsett fra de som har mange fra før. Lite overførbart til norske forhold.

Nasjonalt bosettingsutvalg . Nasjonalt bosettingsutvalg . Opprettelse av Nasjonalt Utvalg : 5 + 1 vara fra stat (IMDI, UDI, Fylkesmannen, Husbanken, BUF direktoratet) 5 + 1 vara fra KS/kommuner (KS, ordfører, rådmann) Oppgaver: Fastsette behovet for neste års bosetting, og evt endringer ved økt/redusert tilstrømning Foreslå årlig fordeling til fylkene. Følge opp bosettingsarbeidet/foreslå evt tiltak

Avtale mellom AID og KS fra 2004, en videreføring av bosettingsmodellen 2001 Forutsetninger for KS` rolle: 1: Frivillighet for kommunene 2: Gode rammebetingelser for kommuner som påtar seg oppgaven med bosetting og integrering.

1. Har mod. basert på frivillighet lykkes? Mange viktige bosettingskommuner økte bosettingstallene Ved utgangen av 2001 hadde kommunene vedtatt å bosette 7000 pers. (tidl.3-4000) Antall bosettingskommuner er redusert fra 380 til 220 i 2008 Tiltross for at antallet kommuner er redusert, har et bosettingsbehov på rundt 5000 årlig vært dekket. De fleste kommuner har fulgt opp anmodningene etter modellen 2001. Noen kommuner har i perioder vedtatt å ta imot færre enn anmodet (pga øk, boligmangel) Kun 2 sentrale kommuner har sagt nei i perioden 2001-08. Aldri oppnådd 100% vedtak, men behovet har vist seg mindre enn forventet (anmodningene)

Fordeling av flyktninger 2009 2008 Region Øst 1995 1555 Region Indre Øst 1320 825 Region Sør 1175 770 Region Vest 1680 1025 Region Midt 1260 784 Region Nord 1220 795 Totalt 8650 5754

Hvem skal bosettes? 1800 Bosettingsklare i dag: 84% av bosettingssakene gjelder enslige 16% av sakene gjelder familie enheter 357 bosettingsklare enslige mindreårige under 15 år: 45 personer 15 - 18 år : 256 personer over 18 år : 56 personer Andelen som oppga å være EMA økte i 2008 til 9,5 prosent av alle som søkte asyl, etter å ha ligget på mellom 5,4 og 6,4 prosent de foregående tre årene. Samlet for januar og februar 2009 var andelen EMAer blant asylsøkerne 13,3 prosent. Dette er det samme nivået som i desember 2008. Anslaget for andelen EMAer blant asylsøkerne er derfor satt opp fra 10,5 prosent til 12 prosent.   Økningen i andelen enslige mindreårige asylsøkere er særlig knyttet til enslige mindreårige over 15 år. Andelen søknader fra enslige mindreårige under 15 år har vært relativt stabil. For 2009 og 2010 er det antatt at andelen søknader fra EMAer under 15 år vil bli på 1,6 prosent, mens andelen søknader fra enslige mindreårige over 15 år er antatt å utgjøre 10,4 prosent av alle asylsøknader. 13 04.04.2017 •

10 største nasjonaliteter som venter på bosetting fra mottak Eritrea Afghanistan Statsløs Somalia Irak Russland Etiopia Iran Sri Lanka Kina Andre Personer fra 41 ulike nasjonaliteter (inkludert statsløse) venter på bosetting. 14 04.04.2017 • 14

Situasjonen pr 15. april 1358 personer er bosatt, 862 fra mottak og 496 overføringsflyktninger 54 enslige mindreårige er bosatt Behovet for 2009: 770 1800 personer i mottak har oppholdstillatelse Av disse er 808 personer søkt ut til kommuner 113 overføringsflyktninger er budsendt til kommuner Dvs 840 personer er ikke søkt ut. Det blir 3 personer pr kommune som har sagt ja til bosetting. 15 04.04.2017 • 15

Mål i bosettingsarbeidet Personer i mottak skal bosettes innen seks måneder etter innvilget oppholdstillatelse Tre måneder for enslige mindreårige. Overføringsflyktninger skal bosettes innen seks måneder etter innvilget innreisetillatelse. 16 04.04.2017 •

Raskere bosetting Forslag om å redusere tiden fra vedtak til bosetting fra 6mnd til 1 mnd Forslag som skal bidra til raskere bosetting er sendt ut på høring fra IMDi til alle landets kommuner. Frist: slutten av mai.

Hva er utfordringene i dag? BOLIG Mange kommuner får ikke det antallet de har planlagt å bosette Årsaker: - ikke nok familier til ledige familieleiligheter - stor andel enslige skal bosettes, få boliger til enslige i kommunene - små kommuner ønsker et begrenset antall nasjonaliteter - bosettingen skjer ofte i de regionene mottakene ligger – for lite bosetting på tvers av regionene

utfordringene i dag…. Mange kommuner har store problemer med å skaffe bolig Årsaker: - Krevende boligmarked, forsterkes av: - arbeidsinnvandringen - (enkelte steder) desentraliserte mottak - For lav boligtilskuddssats (20% vs 40%) - Kommunene mener boligtilskudd er et mer egnet virkemiddel for nyankomne flyktninger enn bostøtte

Hvordan kommunene kan bidra til økt bosetting: Sikre at ansvaret for bosetting er knyttet til boligkontoret i kommunen. Planlegge for boliger til enslige. Sikre at flyktninger er en del av boligsosial handlingsplan - og at denne oppfølges årlig Frigjøre kommunale boliger til bosetting. Benytte husbankens virkemidler i større grad Bygge/omgjøre boliger i en startperiode for enslige, f.eks til bofellesskap Gi raske tilbakemeldinger på anmodninger om bosetting av personer Etablere bedre rutiner for varsling til IMDi når det er ledige leiligheter

Hvordan kan staten bidra til økt bosetting: Øke Husbankens boligtilskudd fra 20 til 40% Andre ”belønninger” som volumtilskudd/ økt integreringstilskudd for enslige? Bedre kartlegging i mottak for planl av mulig bofelleskap, rask familiegjenf.) Kartlegge og formidle gode erfaringer med bofelleskap Økt koordinering av ledige plasser mellom IMDi`s regionkontor. Må se hele landet under ett.

Befolknings-veksten er ujevnt fordelt Vekst i folketall siste 11 år Antall Nedgang mer enn – 10 % Nedgang mellom –3 % og –10 % Mellom pluss 3 % og –3 % Vekst mellom 3 % og 10 % Vekst over 10 % 74 101 103 73 80 Kilde: SSB

Innvandring