Mulige mestringsfaktorer :

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Fortet” på Gudeberg Et lavterskeltilbud for alle skolens elever og
Advertisements

IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
Blagg og Yule (1984) – Bruk av makt i tilbakeføring. •3 grupper barn til ulik behandling: A) 30 ”forced flooding”, B) 20 hjemundervisning og terapi, C)
Normer, verdier og holdninger
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Psykiske utfordringer ved MS
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Motivasjon.
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Helse og sykdomsbegrepet
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
SKOLEVEGRING Veileder i skolevegringsproblematikk
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
i overgangen barn/voksen, sett fra habiliteringstjenesten for voksne.
Avoidance Frode Svartdal Okt
LÆRING Grunnleggende prosesser
Et økende problem i skolen?
Nulltoleranse for mobbing
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Arbeid med ungdom i risikosonen for radikalisering
FamilY Åshild Skulstad-Hansen Helsesøster/prosjektkoordinator
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Å leve med ADHD i familien
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Av Sturla Falck Avslutningskonferanse 8. desember 2006
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
v/Marianne Farstad Gjermo
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Senter for atferdsforskning
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
SEVU-PPT Kirsten M. Bjerkan
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
KONFLIKTER ER EN NATURLIG SIDE VED MENNESKELIG KONTAKT
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Ambulant team for barn og ungdom
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Reguleringsvansker PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Reguleringsvansker (AD/HD)hos barn i barnehage og skole PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Medikamentell behandling av angst hos personer med UH
Bli med! Barn.
Helsesøsterkongressen 2017
Skole- hjem samarbeid.
Profesjonelle læringsfellesskap
Roller og forventninger
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Psykisk helse.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Yngre personer med demens
EN RANDOMISERT KONTROLLERT STUDIE AV EFFEKTEN AV ICDP BLANT FAMILIER I NORGE – foreløpige planer og ideer for prosjektet. ICDP-NORDENS FORSKNINGSSEMINARIUM.
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Mulige mestringsfaktorer : Motivasjon for skolefag. Andre talenter og interesser. Ønske om sosial kontakt, venner, opplevelser som kan skje på skolen. Positive voksenrelasjoner i familien og på skolen.

Familien.

Familie – funksjon. Problemer i familien er medvirkende til skolevegring, men ikke mange studier. Familien kan ha negative holdninger til skolen eller lærere. Flere enslige forsørgere (39 %) enn i generell populasjon, men som BUP ellers. SØS normal, men i noen alvorlige tilfeller er det multiproblemer.

Familie ”subtyper” med FES skala: ”Enmeshed” – Sammensmeltet, avhengig. ”Detached” – Fraværende, avstand. ”Conflict” – Høyt konfliktnivå ”Isolated” – Sosialt isolerte. ”Healthy” – Balanse mellom ressurser og problemer, harmoni.

64 Skolevegrer-familier på FES. T-skårer < eller > enn 1 SD 33 % skårer lavt på uavhengighetsskala. (16 %) 35 % skårer høyt på konfliktskala. (16 %) Ca 30 % skårer lavt på skalaer som måler aktivitet og engasjement utenfor familien. Disse søker sjelden – og følger ikke opp hjelp. (16 %) Ikke signifikant forskjell på ”detachment” skala. 39 % skårer med profiler som tilsier ”healthy family” (68 %)

Family – Assesment – Measure 1) Familierolle – utøvelse 2) Normer og verdier. Problemer med 1) = Uenighet om roller i familien og vansker med nye roller. Problemer med 2) = Forskjell / konflikt i verdier mellom familien og den kulturen de tilhører.

FAM og skolevegrere Lite FAM – problemer i familier med barn med bare angstforstyrrelse. Problemer med rolleutforming i familier med barn m/depresjon og angst/depresjon. Problem med både rolleutforming og normer / verdier i familier med barn med atferdsforstyrrelser.

Familieproblemer ved skolevegring. Oppdragelse satt ut av spill – p.g.a. barnets sterke symptomer. Skolevegring er alltid maktkamp. Over- innvolvering i barnets følelser ? (mor) Fraværende og tilsidesatt ? (far) Skilsmissebarn og skolevegring. Konflikter hjem / skole vanlig – hvem har skylda, mange negative erfaringer ??

Skolens rolle i skolevegring - + Høyt lærerfravær. Lite struktur og mye uro i klassen. Dårlig føring av - og inkonsistens i oppfølging av fravær. Lav kompetanse om angst. Godt oppfølgings-system for fravær. Tidlig involvering av foreldre og hjelpeapparat. Vilje til tilpasning, tilrettelegging og intervensjon.

Skolens rolle II: Skolen bør ha en aktiv og inkluderende rolle. Har ansvar for tilrettelagt undervisning. Registering og oppfølging av fravær og kontakt med hjemmet. Bidra til gjennomføring av særtiltak: Henting, egne lokaler, individuell plan, støttepedagog, sosiallærer, assistent, rektor e.t.c. Hvor går grensen for skolens virke, ved skoleporten eller hjemme ?

Hjemmeundervisning I Norge er det undervisningsplikt – ikke skoleplikt. Hjemmeundervisning dekker ”juridisk” skolens plikt, men lite hensiktsmessig. Kan brukes i særtilfeller ved etablering av kontakt og med opptrappingsplan. ”Sykemelding” på ubestemt tid uheldig.

Den ”gode” læreren: Rolig og trygg. Bryr seg, men spør ikke for mye. Passe oppmerksomhet på barnets prestasjoner. Samarbeider med foreldre Kunnskaper om fagfeltet.

Utredning

Metoder – individuell diagnostikk Samtale – gjerne hjemme hos familien i starten, fokus på skolegang. Standardiserte symptomsjekklister og spørreskjemaer (CBCL, DAWBA, og om skolevegringen. Medisinske undersøkelser ved kroppslige plager. Psykologisk testing ved kognitive vansker.

Utredning – barn : Anamnese – skolevegring: Kartlegging av skolefravær, hvor lenge, hvor mye, hva er årsaken. Hva skjer når barnet skal på skolen, detaljer. Kartlegging av barnets ressurser og motivasjon for å gå på skole. Kartlegging av fritid, søvn, maktkamp e.t.c.

School refusal assessment scale – R, Kearny 2002 24 spørsmål, fire faktorer a) avoidance of negative affect b) escape from aversive sosial situations c) attention seeking behavior d) positive rewards. God konstruksjonsvaliditet og test-retest reliabilitet. ”Pirat” - oversatt, ikke norske normer.

Observasjon – hjemme / på skolen Direkte observasjon av situasjonen der vegring inntreffer er ofte nødvendig. Folk gjør ofte andre ting enn de forteller. ”Nanny-hjelpen” direkte observasjon, sette opp regler om forandring, lage avtaler, prøve ut avtalen.

Utredning – ressurser og system. Familiefunksjon og samspill med barnet, maktkamp. Skole – og skolemiljømessige forhold, skolens mulighet til å følge opp. Samarbeidsrelasjoner skole og familie. Andre instansers rolle, og mulighet til å følge opp. Vennerelasjoner.

Behandling