Den maritime bergensregionen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Advertisements

VERDIEN AV SAMARBEID ved rekruttering Næringskonferansen i Vest Trond Wisnes Nilsen Sotra Contracting AS - SOCON / VNR Verkstedsgruppen.
Strategi for Kom vekst AS og Kom vekst
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
En vekstkraftig nasjonal næringsklynge rustet til omstilling? Arild Hervik og Oddmund Oterhals Presentasjon for Maritim Bransjeforening 26. april 2007,
Kommersialisering av teknologi som satsingsområde for Trondheimsregionen Workshop 5. mars 2014 Berit Rian, leder Næringsrådet og adm. Direktør NiT.
Om skole og næringslivssamarbeid
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Næringsrettet forskning og utdanning Petter Westnes, RF-Rogalandsforskning Martin Gjelsvik, RF-Rogalandsforskning Kjetil Alfsnes, Rogaland Kunnskapspark.
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Energirådet Internasjonalisering av energibransjen 25. februar: Arbeidsgruppe nedsatt av Energirådet på Olje- og energiministerens initiativ:
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Klimaet er i endring Pilotprosjekt - Bruk av forsikringsdata
Workshop om Norges Omdømme 17. juni 2003 ”Merkevaren” Norge Hvorfor og hvordan Innlegg ved NHOs adm. dir. Finn Bergesen jr.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Maritim visjon 2020 v/ Lars Peder Solstad Haugalandskonferansen 2010.
1Næringslivsringen strategiplan 2002 STRATEGIDOKUMENT OKTOBER 2002 Innhold Næringslivsringens ( NLR ) formål Næringslivsringens langsiktige hovedmål Næringslivsringens.
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Insert company logo here Næringsliv i Bergensregionen.
Sist oppdatert november 2013.
Senter for operativ virksomhet i nord NMI Årskonferanse 22.okt.2008 Kristine Lind-Olsen, senterleder Møte mellom forskning og næringsliv.
1 Bedriftssamarbeid som middel for økt rekruttering Et case fra Høgskolen i Vestfold 24. Okt 2008 v/Marius Imset.
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Maritim strategi - ubalanse mellom tilbud og etterspørsel etter maritim kompetanse 17. September 2014 Ove Trellevik. Maritimpolitisk talsmann. Næringskomiteen.
maritim rekruttering og næringens behov
Storbyundersøkelse 2011 Næringslivets utfordringer.
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Oppdraget  Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen  Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor.  Arbeidet utføres av Osloregionens.
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
Forskningsbasert Kompetansemegling i Nordland – organisering og status Et samarbeid mellom: Nordland fylkeskommune Innovasjon Norge – Nordland Nordlandsforskning.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
Korleis utvikle næringsområde som legg tilhøva til rette for nyskaping Jens Kristian Fosse, Senter for nyskaping.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Styreleder Halvdan Skard Strategikonferansene 2010.
Strategi- og aktivitetsplan
Regionalavdelingen Foto: Bragdøya kystlag EUs Blå vekst og Norsk Maritim strategi Presentasjon på dagskonferanse om Blå vekst 5.juni Jon.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Hvorfor regionale møter?
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
Overordnet strategi SV-fakultetet
Miljøstrategiprosjekt Telemark 2017 «Telemarkindustriens posisjon i det grønne skiftet» Status Steinar Kvisle og Grant Gundersen Periti AS.
SYV MILJØER FÅR NY KLYNGE-STATUS --- ACT BLIR ARENA-KLYNGE
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Utskrift av presentasjonen:

Den maritime bergensregionen Bergen Maritime Personal Forum - 2. september 2009 04.04.2017

Regionens maritime posisjon 04.04.2017

Klarer vi å beholde posisjonen? Utfordret av Torger Reve Ønsker vi å beholde og utvikle posisjonen Bidrar til stor verdiskapning Næringen gir regionen identitet Næringen som har skapt regionen Internasjonalt fortrinn Unik industri, langt fremme internasjonalt Bør brukes mer i profilering 04.04.2017

Klar tale Professor Torger Reve: (2009) Bergensregionen - Internasjonal ledende posisjon innen ”maritim drift og operasjon”. MEN hvis maritim drift og maritime operasjoner er en kjernekompetanse for det internasjonale næringslivet lokalisert i Bergensregionen, må en også kunne forvente at Bergen har de fremste forsknings- og utdanningsmiljøene innen disse sektorene. Det er ikke tilfelle. Problemet er at de fleste fagmiljøene (med unntak av maritme fagskoler , Høyskolen i Bergen og Sjøforsvaret) nærmest er kjemisk renset for tilbud som er rettet mot maritim sektor. Bergen har et generelt fagmiljø som er utmerket, men de er ikke særlig rettet mot maritim sektor, og det er nærmest ingen koplinger mot næringen. Jeg vil gå så langt som å si at de ikke kjenner sektoren. Bergen tenker offshore og ikke maritimt. Næringen er global. Norge er en maritim stormakt som 5. største sjøfartsnasjon. I denne presentasjonen kommer jeg til å fokusere på det regionale. Hvilket potensiale har regionen og hvordan skal vi utnytte det. 04.04.2017

Maritimt Forum Bergensregionen Selvstendig stiftelse . Nettverksorganisasjon for den maritime næringsklyngen i Bergensregionen. Etablert i 1995 (Maritime Bergen). Område: Bergen, nordre del av Hordaland og Sogn og Fjordane. Stiftere: Bergen Kommune, LO i Hordaland, Bergens Rederiforening, Rolls Royce Marine og Mjellem & Karlsen. 115 medlemmer. Doblet på tre år. Arbeider for fellesinteresser og utfordringer til hele næringen. Nettverk med 7 andre maritime fora nasjonalt. To ansatte. Tett samarbeid med Bergens Rederiforening, Business Region Bergen og Bergen Næringsråd. Nettside: www.maritimebergen.no 04.04.2017

Maritimt Forum Bergensregionen Formål: Maritimt Forum Bergensregionen skal være en aktiv pådriver i arbeidet med å synliggjøre, fremme og styrke hele den maritime næringen i Bergensregionen. Hovedoppgaver: Kartlegging og synliggjøring. Nærings- og kompetanseutvikling. Nettverksbygging og nettverksstyrking. Myndighetskontakt. Omdømmebygging. 04.04.2017

Klyngen som samarbeider Fiskeri Bank og finans IKT Verft Forskning Forsikring Utstyrsleveranser Finansiering Rederier Klassifisering Skipsdesign Petroleum Juridisk Utdanning Verft

Skip og tonnasje i NIS og NOR Bergen 534 Oslo 223 Bergen 5591397 Oslo 4307853 04.04.2017

Fakta Over 1200 bedrifter (400 store) Stor betydning for regionen - viktig for sysselsetting i distriktene. Stor verdiskapning i regionen. Nest største næring etter olje og gass. Kompetansenæring - En av de mest komplette næringsklyngene i landet. Ledende innen industriell shipping. (kjemikalie, tank og bulk. ) Det store maritime drifts- og operasjonsområdet i landet. Flere store verft. (Bergen Group, Aker Stord,) Utstyrsleverandører i verdensklassen (TTS Marine, Frank Mohn, Rolls Royce, Wartsila) Ledende miljøer innenfor skipsfinansiering, forsikring, skipsmegling, design, klassifisering og skipsregistre. Hovedbase for Sjøforsvaret – Norges største forsvarsby. Betydelige maritime kompetansemiljøer, både innenfor forskning og utdanning. En av de største havnene i Europa - ny storhavn kan styrke byens maritime posisjon ytterligere. 04.04.2017

Maritime yrker er populært! Ikke for alle – en suksess! Rekordsøkning til alle skoler. Maritime høgskoler + 19% Videregående: + 30% Viktig budskap: En utdanning du kommer langt med. Veien videre? Næringens behov? 04.04.2017

Shippingtrainee 27 traineer på tre år Teknisk, øk/adm, operasjon og befraktning. Ut fra næringens behov. Finanskrisen. Skal vi fortsette i 2010? I hvilken form? 04.04.2017

Lærdom fra tidligere rekrutteringsarbeid Stabile rammevilkår Satse langsiktig på rekruttering Leve med et marked som svinger. Samspill mellom næring og myndigheter. Troverdighet og tillit. Synlighet på utdanningsarenaene! 04.04.2017

Viktige satsingsområder de siste årene Rekruttering, utdanning og kompetanseutvikling Maritime yrker, www.ikkeforalle.no Shippingtrainee. Rekrutteringsaktiviteter i ungdomsskoler og videregående skoler (Messedeltagelse) Rådgiversamlinger i skolen Garantiordning for kadetter Tett samarbeid med utdanningsaktører Samarbeid med VilVite (Egen simulator) Synliggjøring og profilering av maritim klynge Verdiskapningsanalyse Kjennskapsundersøkelse Maritim avis + utvikling av eget nettsted BS 2020 Medlemsmøter + aktiv verving Aktiv mediaprofil 04.04.2017

Viktige satsingsområder de siste årene Styrke samarbeid og dynamikk i næring Etablert Maritim Ressursgruppe Ny havn for Bergensregionen (styringsgruppe) Nettverksmøter og generell møtevirksomhet (Maritime forskningsmidler, Miljøvennlig transport) Bergen China Summit: 3 konferanser: Bergen, Shanghai, Beijing Rammevilkår Arbeid med rederiskatt Møter med ministre, Hordalandsbenken, Næringskomiteen Nettolønn 04.04.2017

Bakgrunn for ny strategi Bergensregionen er Norges Maritime Hovedstad En komplett maritim klynge av ledende aktører. Den største flåten, i antall og tonnasje. Sjøforsvarets hovedbase, kompetanse og utdanningssenter. Den største havnen. Skipsregistrenes hjemmehavn Etc. etc. Uansett hvordan vi ser på det er Bergensregionen ledende! Men vi får ikke gjennomslag for dette faktum! Bergensregionen er Norges Maritime Hovedstad En komplett maritim klynge av ledende aktører. Den største flåten, i antall og tonnasje. Sjøforsvarets hovedbase, kompetanse og utdanningssenter. Den største havnen. Skipsregistrenes hjemmehavn Etc. etc. Uansett hvordan vi ser på det er Bergensregionen ledende! Men vi får ikke gjennomslag for dette faktum! 03.09.2009

Bergensregionen i dag utd Næring Næring FoU Næring Næring FoU FoU FoU Sterk og internasjonal næringsklynge, men lite ”samordnet”. Fragmentert kunnskapsklynge. Myndigheter som ikke er godt nok inkludert og informert. Næring Næring Næring FoU Næring FoU FoU FoU Myndig-heter FoU Utd 04.04.2017

Noen utfordringer på kompetansesiden Samarbeidet mellom næringen og akademia er svak. (Historisk) Maritime bedrifter er lite synlig på den lokale og regionale arena, hvor er de maritime bedriftene når studentene arrangerer karrieredager? Det er for lite maritim næringsrettet forskning i regionen. Regionen mangler vesentlige utdanningstilbud som understøtter næringens behov. Lokale og regionale politikere har for liten kjennskap og kunnskap til næringens behov, størrelse og betydning. Regionen taper kampen om maritime forskningsmidler. 04.04.2017

Hvilke satsningsområder/saker mener du Maritimt Forum Bergensregionen bør jobbe med/for i tiden som kommer? 1 Styrke maritim utdanning i regionen 2 Maritim høyskole/universitet 3 Et sterkere maritimt forskningsmiljø 4 Miljøsatsingen i næringen 5 Lobbyvirksomhet (synliggjøre næringens interesser for lokale og nasjonale politikere) 6 Bedre rammevilkårene for næringen 7 Bedre den maritime næringens omdømme 8 Synliggjøre Bergen som en maritim by (nasjonalt og internasjonalt) 9 Styrke det maritime nettverket i regionen (legge opp til tettere samarbeid mellom bedriftene i klyngen) 10 Internasjonalisering (hjelpe maritime bedrifter med å etablere seg i utlandet) 11 Mer synliggjøring i media 12 Annet, spesifiser her

Overordnet strategi Visjon for næringen: Bergensregionen – en maritim region i verdensklasse Næringsklynge Myndig-heter MFB Kunnskaps-klynge Visjon for MFB: Maritimt Forum Bergensregionen – den fremste pådriveren for maritim næring i Bergensregionen 04.04.2017

Nord Europas ledende senter for maritim drift og operasjon. Hovedmål Bergen skal innen 5 år ha befestet sin posisjon som Nord Europas ledende senter for maritim drift og operasjon. Slik Stavanger er ”Oljeby”, Trondheim ”Teknisk hovedstad” og Haugesund har fremhevet seg på maritim sikkerhet og utdanning Vi har derfor satt oss et hovedmål 03.09.2009

Målet ! 03.09.2009

Hovedstrategi 1 Synliggjøre bergensregionen som unik (også) i maritim sammenheng, ved å fokusere på Bergensområdets særegne drift- og operasjonskompetanse For å nå det målet må vi 03.09.2009

Hovedstrategi 2: Satse på maritim utdanning og forskning Etablere behovet for FoU og Kompetanseheving. Skape/styrke samarbeid på tvers av utdanningsinstitusjoner. (Maritimt universitet) Tilby attraktiv og nyttig utdanning. Skape et internasjonalt nivå/miljø Komme på offensiven innen FoU. Når Driftsbyen Bergen ikke bare som i dag, er en realitet, men også oppfattes slik innad og utad, burde det være relativt enkelt å definere hvilke behov aktørene har, og hvem som kan tilby de enkelte komponenter. Det bør være attraktivt å drive relevant FoU i denne regionen. 03.09.2009

Mål for organisasjonen Hovedmål: MFB skal være en Aktuell Slagkraftig Spisset Prioriterte strategiske veivalg: 1) MFB skal styrke sin posisjon som en klynge- og breddeorganisasjon, og være en sentral arena og støttespiller for hele den maritime klyngen i regionen. 2) MFB skal være en katalysator og pådriver til å sette i gang utviklingsprosjekter og prosesser for maritim nærings- og kompetanseutvikling. 04.04.2017

Kartlegging av maritim utdanning og FoU Gjennomført vår og sommer 2009. Noen hovedtrekk: Betydelig maritim kompetanse i regionen (Utd og FoU) Relevant kompetanse i utradisjonelle miljø Utdanninger på alle nivå fra fagskolenivå til PhD-nivå. Svakt utbygd instituttsektor. Bergen er ledende innen maritim HMS og medisin. SKSK har en unik kompetanse innenfor nautikk- og logistikkstudier Stort potensial innenfor logistikk, men ingen helhetlig sivil utdannelse. Mangler sivilingeniørutdanning i Bergen. Offshoreteknologi kan overføres til maritim kontekst Eksisterer en rekke forsknings- og undervisningsrelasjoner. Potensial for større tverrfaglig samarbeid. Relasjoner er ofte av personlig karakter Ønske om tettere kontakt mellom FoU og næringslivet Respondentene er positive til et ”virtuelt maritimt college” Veien videre: Kartlegging av næringens behov 04.04.2017

Fagkompetanse i Bergensregionen Skips- mekling Havner og terminaler Maritim FoU Spesialiserte skipsverft utdanning Ship management Shipping forsikring finans Avansert fiskeflåte politikk Logistikk systemer MARITIM NÆRING Fagteknikere/ ingeniører Skipsmotor/ teknikk Maritim medisin Havforskning IKT Generell øk.adm. Maritime installasjoner Maritim historisk økonomi Logistikk Språk Shipping- finans Avansert skipsutstyr Markedsføring/ merkevare/ informasjon Havner / terminaler Jus/ korrupsjon HMS/ ledelse Teknisk sikkerhet Mannskap Shipping- forsikring Teknologi- utvikling Grafikkidé John Meling, Seascape

Eksisterende delnettverk Eksisterende samarbeidsrelasjoner kan brytes ned i syv delnettverk: Helse, medisin og psykologi Skipsfaglig kompetanse og utdanning Økonomi, administrasjon og jus Logistikk Informasjonsteknologi Teknologiutvikling Naturvitenskaplig kompetanse

Hva er de viktigste maritime sakene vi bør belyse ved årets Stortingsvalg? 1 Forutsigbare og konkurransedyktige rammevilkår 2 Opprettholde lav rente 3 Opprettholde nettolønnsordning for norske sjøfolk 4 Flere ordninger som gjør det enklere å komme gjennom finanskrisen 5 Redusere skatte- og avgiftsnivået 6 Økte bevilgninger til miljøtiltak og ombygginger av skip. 7 Økt tilgang på risikovillig kapital 8 Styrke utlånsordningene (GIEK og Eksportfinans) 9 Økte bevilgninger til maritime rekrutteringstiltak 10 Økte bevilgninger til maritim forskning, utvikling og innovasjon. 11 Bedre støtteordninger for eksport. 12 Annet, spesifiser her Stortingsvalget 2009 - viktige saker for maritim næring

Hovedsatsinger Maritim utdanning Maritim forskning og utvikling Nasjonalt kompetansesenter innenfor drift og operasjon. (NCE Subsea) Utdannelser som dekker næringens behov regionalt og internasjonalt Tettere samarbeid mellom utdanningsinstitusjonene. Tydeligere karriereløp. Attraktivitet – tiltrekke talenter nasjonalt og internasjonalt . Maritim forskning og utvikling Flere maritime forskningsinstitusjoner Flere maritime forskningsmidler Mer næringsrettet forskning Tettere samarbeid mellom næring og FoU Etablere større forskningsprogrammer (Arena) Kompetanse og rekruttering Norsk kompetanse på norske skip – grunnfjellet i næringen. Flere garantiordninger. Aktiv synliggjøring på alle skolenivå. (VilVite) Flere kvinner inn i næringen. (Prosjekt) Målrettede traineeordninger. (Shippingtrainee) 04.04.2017

Hovedsatsinger Miljø Samarbeid, allianser og nettverk Næringsutvikling Rammevilkår (Sjøfolk og finanskrise) Omdømme Den maritime bergensregionen Internasjonalisering Infrastruktur 04.04.2017

Prioriterte saker Nasjonalt kompetansesenter innen maritim drift og operasjon. (Innovasjon Norge) Maritim høgskoleutdanning på bachelornivå Utdanning innen shipping, maritim ledelse og maritim logistikk. (NHH, HiB) Maritim master/sivilingeniør på Høgskolen i Bergen. Gode lærlingordninger. Flere kvinner i næringen. Styrke samarbeidet mellom det sivile og Sjøforsvaret. Flere samarbeidsprosjekter mellom næring og FoU. Næringsstøttede professorater Flere miljøfyrtårn i regionen. Ordninger som bidrar til mer utvikling og bruk av miljøvennlig teknologi. Mer åpen og aktiv næring. (Omdømme) Ny godshavn i Bergen. EU og maritim politikk. Øke kunnskapen og bevisstheten om at maritim næring er strategisk viktig for regionen. Nettolønnsordningen må videreføres, men uten tak på refusjonssatsen. Mer gods fra vei til sjø Sterkere oljevernberedskap langs kysten Skoleskipet Gann må hjelpes til en bedre økonomi. Effektivisering av losplikten. 04.04.2017

Veien videre? Hva kan vi gjøre sammen for å sikre næringen lokalt og nasjonalt tilstrekkelig kompetanse? Hva kan vi gjøre sammen for å styrke kompetansemiljøet i regionen? Nettolønnsordningen må videreføres, men uten tak på refusjonssatsen. Mer gods fra vei til sjø Sterkere oljevernberedskap langs kysten Skoleskipet Gann må hjelpes til en bedre økonomi. Effektivisering av losplikten. 04.04.2017

Den maritime bergensregionen En maritim region i verdensklasse! 04.04.2017