Folkehelsearbeid Folkehelsearbeid er samfunnets totale innsats for å opprettholde, bedre og fremme folkehelsen. God helse i befolkningen baseres på faktorer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om folkehelsearbeid
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
SLT i Sandnes Orientering om bakgrunn, formål, organisering og tiltak
Tema for presentasjonen.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Ingen Tromsværing er så liten at ikke fylkesmannen ser han eller henne Fylkesmannen i Troms: SJUMILSSTEGET Bodø januar 2013.
Om barn og unges mulighet for medvirkning
| Rekruttering av psykologer til kommunehelsetjenesten – hva skjer? - Svaret: Det skjer mye! - Innlegg Nina S. Andresen Helsedirektoratet.
FOLKEHELSEARBEID I HAMMERFEST
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
Fremtidens folkehelsearbeid
Erfaringer fra Kristiansand kommune Ved psykolog Kenneth Haugjord
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Helse- og omsorgspolitikk •Samhandlingsreformen. Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted – til rett tid •Bedre samhandling mellom kommuner.
MED FAMILIESENTER FORSØKET MED FAMILIESENTER • I St.prep.nr 1 (2000/2001) Sosial og helsedepartementet, som en del av Opptrappingsplan for psykisk helse.
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
1. Utvikling av fastlegetjenesten og samhandlingen i helse og omsorg 2. Arbeid med folkehelse – folkehelse- profilene fra Folkehelseinstituttet Grenlandstinget,
Samhandlingsreformen Utfordringer for Troms-kommunene-
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
Tillitspersonforsøket i Drammen Kommune. Formål med tillitspersonforsøket Prøve ulike modeller og metoder for oppfølging Fremme sosial inkludering og.
Helse- og omsorgsdepartementet Høring 1.Ny lov om helse og omsorg 2.Ny lov om folkehelse 3.Innspill til ny nasjonal plan for helse- og omsorgstjenester.
Joachim Bjerkvik
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
Signaler for rus og psykisk helse i Prop 1S og Meld. St. 30 – Se meg!
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Forankring av folkehelsearbeidet – hva er det?
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
AKSJON INITIATIVTAKERE: KS NAVO HSH SAMARBEIDSPARTNERE: Sosial –og helsedirektoratet Utdanningsdirektoratet NY UTDANNING PÅ VIDEREGÅENDE SKOLE.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Prosjekt FUNNKe Nord-Troms Regionråd 10 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder, NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder, Harstad.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
”BARNAS PROBLEMER ER IKKE INNDELT I FAG- OMRÅDER, FORVALTNINGSNIVÅ ELLER I KONTORER. UTFORDRINGEN ER DERFOR Å SE HELE BARNET OG I TILLEGG Å FLYTTE KOMPETANSEN.
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Boligsosialt arbeid Formålet med det boligsosiale arbeidet er å motvirke og bekjempe bostedsløshet ”På vei til egen bolig” er regjeringens strategi for.
Folkehelsearbeid i Lier kommune
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
Bakgrunn for skolehelserådet
Omsorgsplan 2015 – Hva kan Fylkesmannen bistå kommunene med? Møte med helse- og omsorgsnettverk Selbu – 4.mars 2009 Fylkeslege Jan Vaage.
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Tilskudd til forebygging av uønskede svangerskap og abort 2015
Folkehelseplan (kommunedelplan) for Aurskog-Høland kommune
NAV, Side 1 Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse  2007 – 2012  Bygger på erfaringer fra Vilje Viser Vei satsingen i NAV og opptrappingsplanen.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Utfordringer og kompetansebehov i kommunenes folkehelsearbeid
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Folkehelse i kommunene. Kommunene er pålagt å drive med helsefremmende arbeid Følger opp myndighetenes mål og arbeid for folkehelse gjennom tjenester.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Folkehelse og rus Avdelingsdirektør Ole Trygve Stigen.
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Ny folkehelselov – behov for nye spørsmål i KOSTRA?
Kommunikasjonsnettverk
Orientering om Skolehelsetjenesten og Helsestasjon for ungdom
Veien videre – oppfølging fra sentrale myndigheter
Utskrift av presentasjonen:

Folkehelsearbeid Folkehelsearbeid er samfunnets totale innsats for å opprettholde, bedre og fremme folkehelsen. God helse i befolkningen baseres på faktorer som i all hovedsak ligger utenfor helsesektoren. Eksempler: Arbeid, utdanning, inntekt, bolig, sosial tilknytning, inkludering og deltakelse, ytre miljøfaktorer, individuell helseadferd Alle samfunnssektorer må vurdere hvordan deres virksomhet kan planlegges og gjennomføres slik at det påvirker befolkningens helse i positiv retning.

Folkehelsearbeid Plan- og bygningsloven og den nye folkehelseloven (fra 2012) knytter planlegging tett til utvikling av god helse i befolkningen. Staten har to hovedstrategier for folkehelsearbeidet: Styrke befolkningens helse ved at alle samfunnssektorer bidrar til et helsefremmende samfunn Legge mer vekt på helsesektorens innsats i forebygging, slik at man på sikt reduserer behovet for behandling. Dette er en av hovedbegrunnelsene for Samhandlingsreformen.

Utfordringer i det lokale folkehelsearbeidet Kommunene må ta stilling til: Hvilke forhold ved befolkningens helse utgjør hovedutfordringer for vår kommune? Hovedutfordringer som gjelder befolkningens helse skal inngå som grunnlag for arbeidet med kommunens planstrategi En drøfting av kommunens folkehelseutfordringer bør inngå i strategien Basert på oversikten over utfordringer skal kommunen sette mål for utviklingen og iverksette tiltak Det finnes metodikk, statistikk og ulike dataverktøy til hjelp for å besvare overnevnte spørsmål. Fylkesmannen kan veilede kommunene om dette, og om det øvrige folkehelsearbeidet. Kommunene kan få økonomisk støtte, faglig støtte, tilbud om kompetanseheving og tilgang til faglige nettverk. Kontaktperson: Seniorrådgiver Anders Aasheim, tlf 918 33389, e-post aaa@fmtr.no

Kommunal planstrategi Ikke lenger krav om at kommuneplan – arealdelen skal revideres hvert 4. år. Det er kommunal planstrategi som nå skal revideres hvert 4. år. Men kommunen har plikt til å vurdere behovet for å revidere arealplanen i forbindelse med behandlingen av kommunal planstrategi Viktig at arbeid starter tidlig etter konstituering – skal gi nytt kommunestyre mulighet til å vurdere og ta stilling til hvilke planoppgaver som er viktige å arbeide med i kommunestyreperioden. Et forsøk på å forenkle for kommunene. Kommunal planstrategi er nytt, kommuneplanprosessen er ganske lik som før – noen endringer. Er blant annet ikke lenger reguleringsplan og bebyggelsesplan. Nå er reguleringsplan en felles betegnelse på typer planer – områderegulering og detaljregulering Først skal vi se på prosessen rundt kommunal planstrategi 4

Hvilke utfordringer har kommunen når det gjelder befolkningens helse? Noen utfordringer er like for alle kommuner Noen utfordringer er tilknyttet lokale forhold Nyttig informasjon til hjelp for å avdekke utfordringer kan finnes i Nasjonal statistikk Lokale kunnskapsressurser

Utviklingstrekkrapporten 2010 Helsedirektoratet: Folkehelsearbeidet – veien til god helse for alle Kan lastes ned her: http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/utviklingstrekkrapport_2010__folkehelsearbeidet___veien_til_god_helse_for_alle_763604

Nasjonal statistikk Kommunehelseprofiler www.helsedirektoratet.no/kommunehelseprofiler Kommunebarometeret http://nesstar.shdir.no/kommunebarometer/ (se neste bilde) Norgeshelsa www.fhi.no Kostra www.ssb.no/kostra Helsebiblioteket www.helsebiblioteket.no NB: Helsedirektoratet vil oppdatere flere statistikkverktøy i 2011 og 2012.

Kommunebarometeret http://nesstar.shdir.no/kommunebarometer/

Lokal kunnskap Lokale ressurser kan benyttes for å finne ut hvor skoen trykker: Helsepersonell: Fastleger, fysioterapeuter, helsestasjon, skolehelsetjeneste, pleiepersonell, psykiatrisk helsetjeneste, andre… Folkehelsekoordinator Skoler og barnehager Barneverntjenesten NAV Politi Kirken Frivillig sektor Politikere Folk flest

Opptrappingsplanen på rusfeltet Søknader om tilskudd for 2011: Antall kommuner: 22 Antall tiltak:          42 Totalbeløp: kr 12 089 395 Det kan søkes på to ulike ordninger som gjelder Kapasitetsheving i tjenesten (lønnsmidler) Midler til kompetanseheving. For få søknader! Se her: http://www.helsedirektoratet.no/tilskudd/kommuner/tilskudd_til__styrking_av_helse__og_sosialpersonells_kompetanse_om_rus_og_avhengighetsproblematikk__795754 Søknader fra samme kommune innen rus, boligsosialt arbeid og barnefattigdom berører hverandre i stor grad. Varierende hvor målrettede og systematiske søknadene er

Opptrappingsplan for rusfeltet 2007 – 2012 Hva kan det søkes om økonomiske midler til – noen eksempler Lenvik kommune: (Tildeling 2010: kr 250.000 – ½ stilling) Styrking av helsesøstertjenesten – forebyggende virksomhet for ungdom Tverrfaglig satsing i samarbeid med barnevernstjenesten, NAV, ungdomsleder. Tilgjengelighet og ”uformell” deltakelse ved å: være tilstede/delta på barn og unges arena (Ungdommens hus), internat mv drift av mestringsgrupper etablere ungdomsteam - engasjere ungdommene i forebyggende arbeid – fokus på rus Avvikle temakvelder Samarbeide med frivillige organisasjoner – idrettsråd mv (Helsesøster er den faggruppen som oppleves som ”minst farlig av ungdom” - sitat fra søknad)

Opptrappingsplan for rusfeltet 2007 – 2012 Hva kan det søkes om økonomiske midler til – noen eksempler Balsfjord kommune: (Tildeling 2010: kr 500.000 – 1/1 stilling) Prosjektstilling ungdom og rus – administrativt forankret på rådmannsnivå. Oppsøkende virksomhet i samarbeid med politi, barnevern og helsesøster skaffe seg en bredere forståelse av ungdomsmiljøet – delta på deres arena benytte skolearenaer som utgangspunkt for informasjon og samarbeid samarbeide med ungdomsrådet og brukerråd for funksjonshemmede ”Bry dæ” forestilling laget for og av ungdom Musikk og teatervirksomhet - idrettsaktiviteter Det er etablert politiråd – formalisert samarbeid mellom kommunen og politiet, der prosjektstillingen kan medvirke til en samordnet innsats.

Psykisk helsearbeid Regjeringen framholder at psykisk helse fortsatt skal prioriteres Fylkesmannen skal kartlegge kommunenes prioritering av feltet Fylkesmannen skal bidra til at kommunenes innsats på feltet opprettholdes og videreutvikles Fylkesmannen skal bidra til kvalitet og kompetanseheving, og vektlegge oppfølging av kommuner som er kommet kort i styrking av det psykiske helsearbeidet og brukermedvirkningen Fylkesmannen avholder regionvise dialogmøter høsten 2011 med kommunene. Tema: Samarbeid og samordning innen oppgaver fra Helsedirektoratet (psykisk helse, rus, boligsosiale tiltak og barnefattigdom)

Psykisk helsearbeid Fylkesmannen forvalter tilskudd til tverrfaglige videreutdanninger – men for få har søkt! Tilskudd til tverrfaglig videreutdanning i psykisk helsearbeid. Tilskudd til tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge. Lenke til informasjon om tilskuddsordningene: http://www.helsedirektoratet.no/tilskudd/kommuner/tilskudd_til_tverrfaglig_videreutdanning_i_psykisk_helsearbeid_og_tverrfaglig_videreutdanning_i_psykososialt_arbeid_med_barn_og_unge_for_h_yskoleutdannet_personell_i_kommuner_og_bydeler_376594 Kommunene som har søkt er: Tromsø, Kvæfjord, Lenvik, Bardu og Salangen.

Kontaktinformasjon www.fylkesmannen.no/troms Opptrappingsplanen for rusfeltet: Rådgiver Brith Kvalnes, tlf. 77 64 24 66, e-post bkv@fmtr.no Psykisk helsearbeid: Rådgiver Jens-Vidar Viken, tlf. 77 64 22 12 eller 97 01 68 48, e-post jvv@fmtr.no Folkehelsearbeid: Seniorrådgiver Anders Aasheim, tlf. 77 64 24 78 eller 91 83 33 89, e-post aaa@fmtr.no www.fylkesmannen.no/troms