Lærersamling i Ørsta 15. – 16. august 2013. Forsiden Begrensingen til toårig er fjernet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Rapportering til Lånekassen
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Lærerkonferansen på Gjøvik 2010.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Lærersamling på Kråkerøy 27. august 2013 • Grønn skrift: kun teknisk fagskole • Rød skrift: kun helse • Svart skrift: gjelder begge.
NORSK SAMFUNNSVTENSKAPELIG DATATJENESTE AS Database for statistikk om høgre utdanning (DBH) ‘Erfaringer fra årets rapportering’ Fagskolekonferanse 2012,
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Etikkutvalg for fagskolen
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 30. – 31. januar 2013 Scandic hotell Tromsø NASJONALT OPPTAKSKONTOR.
Oppbygning av en nasjonal plan for teknisk fagskole
Større fokus på ledelse i toårig teknisk fagskoleutdanning Ørsta 15. og 16. august 2013.
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 8. – 9. februar 2012 Radisson Blu hotell Trondheim Airport.
Gruppearbeid Nasjonal plan for fagskolen er en overordnet beskrivelse av næringslivets kompetansebehov for det aktuelle fag(området). Planen forventes.
Læreforutsetninger: Fagbrev og 2 års praksis fra TIP programmet
Læreplanarbeidet i fagskolen Fagskolekonferanse om registrering og rapportering Radisson Blu Værnes Radisson Blu Værnes 2. februar 2011 v/Bård Inge Thun.
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Seksjonsleder/hygienesykepleier
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Vigo Driftsorganisasjon IKS
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Årskonferansen i Kristiansund 2010.
Fagskoler i Extens Elin Bjertnes
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
FAGSKOLEN ROGALAND HELSEFAG.
Fagskoleutdanning i helse og sosialfag Nasjonale retningslinjer –Opptak –Planer –Vurdering –Dokumentasjon Læreplanarbeidet –Status og utvikling.
1 Årskonferansen for RFF 2009 Revidering av planverket for teknisk fagskoleutdanning Ivar Lien.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Utfordringer og muligheter Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler mai 2012 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby, NOKUT.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Nasjonal standard for kodeverk i fagskolen
Vigo Driftsorganisasjon Trude Riple
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 30. – 31. januar 2013 Scandic hotell Tromsø NASJONALT OPPTAKSKONTOR.
Fagskolen – system og sentrale aktiviteter
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
Om fagskolen fagskole.wikispaces.com/orsta Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. Lærersamling.
Lærersamling ved Bergen tekniske fagskole 5. mars 2014
Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun.
Om fagskolen fagskole.wikispaces.com/of2013 Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. Lærersamling.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Rapportering for god fagskolestatistikk - - utfordringer og forventninger Informasjonsseminar for styreledere 1. juni 2011 v/Norges Kreative Fagskole Innlegg.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Plangruppeledersamling Flyporten Guide til plangruppene ved utarbeiding av nasjonale planer for tekniske fagskoler våren 2009 Innhold identisk.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Revidering av nasjonale planer (teknisk) Nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. LærerkonferansenInnlandet 13. – 14. november 2013.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.
LUB og nasjonale planer
Presentasjonsteknikk Innsendingsoppgaver og prosjektarbeid
Maritim lærerkonferanse 2014 på Fagernes
Rapportering til Lånekassen Fagskoler 30. og 31. januar 2013
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse for stipendiater Line Wittek Fagområdet for universitetspedagogikk Universitetet.
Om fagskolen fagskole.wikispaces.com/tele Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. Lærersamling.
Forkurs, TRES og Y-veien
Begrepsavklaring Workshop godkjenning godskriving innpassing jevngodhetsvurdering faglig godkjenning erstatte i utdanningsplan fritak fullt fritak.
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
Fagskoleutdanning Yrkesrettet høyere utdanning GENG
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Faglig ledelse, hva er det?
Bachelor Hva betyr det for deg?.
Gjennomføring av tilsynet
Fagskolen – system og sentrale aktiviteter
Redskapsintegrering i teknisk fagskole
Utskrift av presentasjonen:

Lærersamling i Ørsta 15. – 16. august 2013

Forsiden Begrensingen til toårig er fjernet.

1. Innledning Inndelingen i utdanningsenheter er fjernet. Den ubeskyttede tittelen fagtekniker er tatt ut og erstattet med navn på sluttdokumentasjon. Muligheten for å fortsette høgskoler- og universiteter er beholdt. Opplæringsplaner heter nå utdanningsplaner (En dag blir det kanskje studieplaner ). Referanse til NKR/EQF er nå tatt med. Faglig kompetanse, sosial kompetanse, ferdigheter og holdninger er nå endret til kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Opptakskravene er omarbeidet noe for å møte NOKUTs krav.

2. Organisering av utdanningen Utdanningsenheter er tatt ut. Emner erstatter moduler. Utdanningsomfang er endret til 30 – 120 fagskolepoeng for også å dekke de kortere utdanningene. Plantypematrisen er forenklet og har fått oppdaterte termer. Organisering av emner erstatter organisering av fag. Poengfordelingen er oppdatert.

3. Arbeidsformer Listen med læringsformer/metoder er fjernet. Tverrfaglig prosjektarbeid er fremhevet som anbefalt arbeidsform. Mapper er ikke bare til bruk ved vurdering, men også en metodikk i læringsprosessen.

4. Vurdering Kompetansen skal vurderes helhetlig. Emne er minste resultatbærende enhet og skal derfor vurderes. Mappevurdering skal brukes. Eventuelle vurderinger underveis i emnet som har til hensikt å sikre at studentene har tilegnet seg faktakunnskaper, gis godkjent/ikke godkjent og tas normalt ikke inn i mappen. Plagiering omtales. Karakterbeskrivelsene er nå like UH-sektorens.

5. Eksamensordning Min. antall trekkemner er redusert fra 2 til 1. Redskapsemner kan ikke trekkes ut til eksamen.

6. Dokumentasjon Vitnemål er det juridiske, norske navnet på sluttdokumentasjonen. Kompetansebevis er endret til karakterutskrift i tråd med praksis ved annen tertiærutdanning. Det finnes to typer koder: Tilbudskoder og emnekoder. Forvaltes av NOF. Fagskoledata rapporteres nå til DBH-F.

Om kapittel 7 og 8 Kapittel 7 omhandlet tidligere fagkoder, men disse ligger nå under dokumentasjon. Kapittel 8 Alternativt løp, er fjernet, da dette ikke er fagskoleutdanning. Kapittel 8 omhandler nå maritim fagretning.

7. Eksamensregler (tidl. 9) (7.3) Antall forbedringseksamener redusert fra 3 til 1. Nytt punkt om klageadgang. (c.) Eksamen i andre emner nå bare PPD.

8. Om maritim fagretning Eget kapittel som redegjør for denne fagretningens særegenheter.

9. Fagskolelovens omfangsbegrensing Nytt kapittel som beskriver hvilken fleksibilitet/hvilke begrensinger som ligger i loven om en ønsker å tilby parallelle spesialiseringer.

10. Fagskolen og kvalifikasjonsrammeverket Fagskolen er nå en del av NKR. Kapittelet omtaler kort system og læringsutbyttebeskrivelser.

11. Begrepsdefinisjoner Oppdaterte termer slik at vi kan snakke samme språk.

Vedleggene Hovedprosjektet stort sett uendret. Ny: Gjennomføringsmodell for mappevurdering.