Møte med referansegruppen for petroleum

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Nytt fra NUTF 2012 Leder Terje Bogen. NUTF • Sammensetning • Bent Chr. Christoffersen Norges rederiforbund. Bent Chr. Christoffersen • Maritime arbeidsgiverorg.
Fagskolens nasjonale retningsgivere
Seminar 1. juni 2011 Norges Kreative Fagskole Avdelingsdirektør Joar Nybo Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Ny statistikkdatabase for fagskoleutdanning
Ny statistikkdatabase for fagskoleutdanning. Bakgrunn: ”Arbeidsgruppe for fagskolestatistikk”, høringsrunde knyttet til denne og Prop. 1 S ( )
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Etikkutvalg for fagskolen
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse Radisson Royal Garden Trondheim 16-17/9 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Læreplanarbeidet i fagskolen Fagskolekonferanse om registrering og rapportering Radisson Blu Værnes Radisson Blu Værnes 2. februar 2011 v/Bård Inge Thun.
Møte med fagpolitisk utvalg for opplæring, kompetanse og verdiskaping i region Øst i Oslo Presentasjon ved Aud Larsen, leder NUFHS Bård Inge Thun,
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
1 Fagskoleseminar for Fagskolen Rogaland onsdag 26. mai
1 Møte med Opplæringsregion Nord (ORN) om fagskole Fylkeshuset i Tromsø Tirsdag 17. august 2010 v/Bård Inge Thun, nasjonal fagskolekoordinator 1.
Rammer og struktur for fagskoleutdanning i helse- og sosialfag- parallellsesjon B Nasjonal konferanse om fagskoleutdanning i helse- og sosialfag Trondheim,
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Konferanse om fagskoleutdanning
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Fagskoleutdanning i helse og sosialfag Nasjonale retningslinjer –Opptak –Planer –Vurdering –Dokumentasjon Læreplanarbeidet –Status og utvikling.
Informasjon fra Rådet for fylkeskommunale fagskoler - RFF
1 Årskonferansen for RFF 2009 Revidering av planverket for teknisk fagskoleutdanning Ivar Lien.
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Årskonferansen 2013 i Bergen Bård Inge 11. Planarbeid i NUTF Nasjonal plan for LØM godkjent vår Nasjonale planer for kjemi (2) høst 2011 Nasjonale.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Nytt fra NUTF Rektor Terje Bogen. Nasjonalt utvalg for teknisk fagskoleutdanning NUTF har hittil i 2010/2011 gjennomført fem utvalgsmøter Hovedagenda.
RFF’s ÅRSKONFERANSE 2013 BERGEN 6. – 8. MAI. RFFs vedtekter (utdrag): Navn og formål  Rådet for offentlige fagskoler (RFF) er et koordinerende organ.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Nasjonal standard for kodeverk i fagskolen
Fagskolen – system og sentrale aktiviteter Lærerkonferansen Gjøvik 1. november 2012 v/Bård Inge Thun Nasjonal fagskolekoordinator.
Besøk ved Østfold fagskole 3. november 2009
Fagskoleansvaret Fylkesrådmannskollegiet Vika konferansesenter 19. november 2009 Fylkesrådmannskollegiet 19. november 2009 ved Bård Inge Thun, fagskolekoordinator.
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun.
FAGSKOLEUTDANNING.
Rapportering for god fagskolestatistikk - - utfordringer og forventninger Informasjonsseminar for styreledere 1. juni 2011 v/Norges Kreative Fagskole Innlegg.
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
Rektor Terje Bogen og koordinator Bård Inge Thun
Plangruppeledersamling Flyporten Guide til plangruppene ved utarbeiding av nasjonale planer for tekniske fagskoler våren 2009 Innhold identisk.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Revidering av nasjonale planer (teknisk) Nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. LærerkonferansenInnlandet 13. – 14. november 2013.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Siste nytt fra RFF. Hva har RFF gjort det siste året: Representasjon i NUTF, NUFHO og Det nasjonale Fagskolerådet Utarbeidet forslag til etiske retningslinjer.
LUB og nasjonale planer
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Fagskoleutvalget André Kristiansen Fagskoleutvalget, sekretariatet 22. september 2014.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Rådet for Offentlige Fagskoler Bernt R. Almedal
Kvalitetssikring i bibelskoler og fagskoler v/ Lars Eirik Sandvik.
Elvy Saus På oppdrag for Nasjonalt fagskoleråd
Råd og utvalg i fagskolesektoren
Nasjonalt utvalg for teknisk fagskole fagskoleutdanning
Rådet for offentlige fagskoler
Fagskolen – system og sentrale aktiviteter
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Møte med referansegruppen for petroleum Weatherford: Anette Aune Schlumberger Roar Sletta Aker Solutions Erland Jørgensen SOTS: Bård Inge Thun og Børge Harestad.   Onsdag 2. juni 2010 kl 11.00 – 13.00 på Brovingen øst. Torbjørn 1

Kort om loven av 2003 Gjelder utdanningen Ingen rettighetslov for fagskoler Sikring for studentene Bestemmer styrestørrelse, styreansvar, godkjennings-myndighet. Angir utdanningslengde/omfang, hva fagskoleutdanningen bygger på og sikrer yrkesrettethet.

Det norske systemet § 3-5 Ph.d. Master Bachelor Fagskoleutdanning Videregående Ungdomsskole Barne- og mellomtrinn Fagskoleutdanning § 3-5 § 3-5 refererer seg til høyskoleloven og ikke opplæringsloven

Etter loven kom Ordning med sentrale, departementsgodkjente læreplaner opphørte samtidig. Ansvaret for læreplanarbeidet og utvikling av skoleslaget ble pålagt den enkelte utdanningstilbyder. Loven understreket sterkt nødvendigheten av nært samarbeid mellom skolene og arbeidslivet i utviklingen av studietilbudet i fagskolen. Departementets tidligere rolle forsvant. Hva med nye læreplaner og videre utvikling av fagskolen? Hva med en nasjonal standard? Torbjørn 4

Etablering av nasjonale råd og utvalg Fylkeskommunene tok ansvar og formaliserte Rådet for fylkeskommunale fagskoler (RFF). Nasjonale utvalg for teknisk fagskole (NUTF) etablert 2004 med fast koordinator. I 2006 ble NUFHS opprettet for å ivareta fagskoleutdanningen i helsefag. Disse utvalgene har satt nasjonal standard for fagskolen. Fylkeskommunene er blitt enige om å følge denne standarden. De nasjonale utvalgene ledes av medlemmer av RFF. , Ivar

Nasjonal standard NOKUT bærer ikke ansvar for å sikre nasjonal standard. Standarden er beskrevet i et generelt og et fagspesifikt planverk. Det generelle planverket gjelder alle fagretninger og fordypninger. Felles begrepsapparat utarbeidet for å sikre god kommunikasjon. Utvikling av læreplaner i tekniske fag- en stor nasjonal dugnadsinnsats i 2005. Revidering startet H-08 pga for høy detaljeringsgrad og tilpasning til NKR (NQF/EQF) Ivar/Bård Inge Aud 6 6 6

Tankegodset i generell plan Studentene skal utvikle evne til samarbeid og kommunikasjon. Studentenes egne praktiske erfaringer muliggjør erfaringsbaserte og studentsentrerte læringsformer. Studentene trenes opp til refleksjon i egen læringsprosess. Fokus på helhetlig kompetanse som omfatter både kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Vurderingen skal fremme en kontinuerlig læringsprosess hos studentene, hvor refleksjon omkring egen læring er et viktig element. Studentene skal gis mulighet til å forbedre seg underveis i løpet og derved erfare at den første kunnskapen i en modul vil kunne suppleres med ny Bård Inge 7 7

Nasjonalt opptak FFU har vedtatt opptaksregler for tekniske fagfelt. Opptakskontoret skal foreta opptak til heltidstilbudene i offentlig fagskoleutdanning Ivar/Aud 8 8 8

Planverk for teknisk fagfelt I perioden september 2004 til sep 2005 ble det utarbeidet nasjonale planer for 7 fagretninger pluss en generell del (”rammeplanen”) Under fagretningene ligger det nå 29 fordypninger Planene er nå under revisjon Bygg/anlegg Elektro TIP Kjemi Maritim Petroleum Datateknikk Ivar 9 9

Om skoler og studenter 42 fylkeskommunale skoler som har godkjente fagskoletilbud 5222 studenter i 2010 hvorav 655 innen helse Utdanningen kjennetegnes ved at mange tar utdanning i andre fylker enn hjemfylket (Enkelte skoler har opp mot 60% utenfra)

NKR Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Berører hele utdanningssystemet. Basert på et prinsipp om å beskrive læringsutbytte gjennom deskriptorer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Fagskolen skal inn i et rammeverk. Planen er å komme frem til et sømløst, overordnet rammeverk som relateres til EQF (europeisk kvalifikasjonsrammeverk) om et drøyt års tid. Pilotprosjekt med 15 fagskoleutdanninger pågår nå.

Kvalifikasjonsrammeverk EQF-nivåene Nivå 8 Nivå 7 Nivå 6 Nivå 5 Nivå 4 Nivå 3 Ivar Nivå 2 Nivå 1 12 12

Status NKR (EQF)- arbeidet Tre faser: Erfaring, utvikling, implementering Pilotskoler er valgt ut: Oslo (BIM), Østfold (eldreomsorg), Bergen (bygg), Rogaland (boring), Gjøvik (elkraft), Tromsø (nautikk) og Narvik (psyk. helsearb.) Arbeidsseminar november 09 i Bergen Førsteutkast primo des-09, ferdig medio jan-10 Utviklingsfasen ut 2010 Implementering på den enkelte skole Ivar 13

NOKUTS roller Godkjenningsorgan Kvalitetssikringsorgan Tilsynsorgan Utviklingshjelper

NOKUTs krav til system for kvalitetssikring Tilbyder av fagskoleutdanning er selv ansvarlig for å sikre at tilbudene holder tilfredsstillende kvalitet og yrkesrelevans. Tilbyder må derfor alltid ha oppdatert kunnskap om forhold og prosesser som har vesentlig betydning for kvaliteten i utdanningstilbud som tilbys eller planlegges. Slik kunnskap skal fremskaffes og dokumenteres ved hjelp av: Kvantitativ informasjon om utdanningstilbudet 2. Studentenes vurdering av utdanningstilbudet Undervisningspersonalets og sensorenes vurdering av utdanningstilbudet Eksterne interessenters vurdering av utdanningstilbudet 5. Ledelsens samlede analyse og vurdering av kvaliteten 6. Bruk av kunnskapen til forbedring av kvaliteten Fagskoler som søker godkjenning av fagområde må også dokumentere at de har: Rutiner for etablering av nye utdanningstilbud Torbjørn 15 15 15

Godkjenningsprosessen

Statistikk Sjelden har så mange visst så lite om så mye! KD har Organisering av fagskolestatistikk på høring Høringsfrist: 25. juni Fagskolene, myndighetene, SSB, Lånekassen, NOKUT og mange flere har interesse av bedre statistikk | 17 17

Praktisk pedagogisk arbeid for fagskolen (HiAk) Se helhet i læringsarbeidet Jobber med utvikling av tverrfaglighet Vektlegging av nærhet til det virkelige liv Fokus på vurdering Fokus på læring, ikke på undervisning Vekt på læringsutbytte, ikke pensum Variasjon av virkemidler Finne nye læringsarenaer

Fra konklusjonene i St. meld. 44 ”Opprette et råd for fagskolene” Rådet for fylkeskommunale fagskoler RFF Fra konklusjonene i St. meld. 44 (2008-2009) ”Opprette et råd for fagskolene”

Sammensetning Nasjonalt fagskoleråd har 14 medlemmer Rådet for fylkeskommunale fagskoler RFF Sammensetning Nasjonalt fagskoleråd har 14 medlemmer   Forum for fagskoler (FFF) 2 Norske Fag- og Friskoler / Kristne Friskoler 1 Voksenopplæringsforb. (Vofo) /(NFF) 1 Rådet for fylkekommunale fagskoler (RFF) 2 KS 1 NHO (2) / HSH (1) 3 LO 2 Utdanningsforbundet 1 Studentrepresentant 1

Fra Statsråd Tora Aasland 19.04.10 Prosessen videre Fagskolesektoren må selv definere hva et fagskoleråd skal være og gjøre legitimitet i arbeidslivet er viktig Nasjonal organisasjon for fagskolestudentene – første store oppgave for fagskolerådet?

fagskole.wikispaces.com/partner Nettadresser Denne presentasjonen: fagskole.wikispaces.com/partner www.fagskolen.info www.fagskoleopptak.no www.helseogsosialfag.no 22 22