Tysværvåg B&U-skule og Stangeland U-skole.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
NORSKE JULETRADISJONER 7 SLAG TIL JUL
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Utdanningsvalg på Haugalandet Kurs for 9
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
På vei til ingeniør ? Eit tilpassa utdanningsløp, lokalt og for fagfolk Er det mulig ? Elisabeth og Turid.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Avklaring av begreper - roller
no/it/article ece. 1. år er det mest kritiske -? Flest slutter da Mange har problemer med overgangen fra vgs. til høyskole, trenger.
Velkommen til klasse- foreldrene
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Hverdagen for Ruth og Sissel.
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
UTDANNINGSVALG.
Programfag til valg på Haugalandet Idedugnad 1.Februar 2008 Aase Soland Bjelland, Haugalandet Skole – Arbeidsliv, Koordinator Programfag til valg (PTV)
Yrkesmessen på Haugalandet
Time vidaregåande skole
Programfag til valg – Et samarbeidsprosjekt
Programfag til valg på Haugalandet
Programfag til valg på Haugalandet Del av 2t kurs på ungdomsskolen Aase Soland Bjelland, Haugalandet Skole – Arbeidsliv, Koordinator Programfag til valg.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Yrkes- og utdanningsveiledning Plan for 10. trinn 2010/2011.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Praksissamling for fjerde semester praksis på Lektorprogrammet.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Avdeling for ingeniørutdanning
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen.
Cafédialog – elevmedvirkning
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Orientering om valg av programfag Et stort antall elever på VG1 ST/IDR/MDD opplever lavere nytteverdi av skolen enn YF-elever Hvordan velge slik.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Senter for yrkesrettleiing i Hordaland
Informasjon om videregående opplæring Tirsdag 8. nov Magnus Hugdahl, rådgiver Vikhammer ungdomsskole.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
” Frå Utdanning til Jobb ” Hausten 2011 / Våren 2012.
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Nynorsk fagskriving Orden i teksta.
Vanlege nynorskfeil.
Kunnskapsløftet og kroppsøvingsfaget v/ Reidun Nerhus Fretland Konferanse i Loen mars 2006.
Marianne Hiltunen 2006 Læringsstilar Korleis lærer me? Korleis lærer me? Kven skal plukke Eplet for oss? Kven skal plukke Eplet for oss? - Gjer me som.
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
Utviklet av pedagoger i
Naaman Ein dag sa jenta til matmor si: «Om berre husbonden kunne koma til profeten i Samaria, skulle nok han fri han frå hudsjukdomen.» 2.Kongebok.
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
Velkommen.
Utdanningsvalg – 9. trinn 15-16
Utdanningsvalg – 9. trinn 16-17
Målrettet opplæring i grunnleggende norsk
Rådgjeving/ utdanningsval
Utskrift av presentasjonen:

Tysværvåg B&U-skule og Stangeland U-skole. Programfag til val Tysværvåg B&U-skule og Stangeland U-skole. Erfaringar så langt.

Tysværvåg B&U-skule Stangeland U-skole 128 u-elever 381 u-elever 8. trinn: 46 8. trinn: 120 9. trinn: 40 9 trinn: 133 10. trinn: 42 10 trinn: 119

PTV ressurser ved Tysværvåg Rådgiver har fått en ressurs på 3 t/v og er hovedansvarlig for framdrift/opplegg. Samarbeid med en eller flere av lærerne på trinnet som og har fått ressurser. 0,25 t/v på 8. trinn 1,25 t/v på 9. trinn 1,5 t/v på 10. trinn Når elevene ikke har PTV, har de norsk/samfunnsfag. Nytter tirsdager og onsdager til PTV undervisning.

PTV ressurser ved Stangeland - Rådgiver har hov.ansvar for gj.føring av PTV - Det betyr oppdatere/briefe/mase, slik at lærerne kan gj.føre PTV - Rådgiver har ingen ekstra ressurs

Utgangspunktet for PTV er Haugalandsmodellen 8. trinn : 16 timer 9. trinn : 49 timer 10. trinn : 48 timer Totalt timetall er 113 a 60 min. Programfag til valg følger en årsplan med utg. punkt i timetallet for faget og forslag fra Haugalandsmodellen for PTV.

Årsplan for faget på alle trinn. Årsplanene inneholder alle de faste opplegg som kjøres i regi av HSA. 8. trinn : Jobbskygging. Besøk av representant frå Opplæringskontorene(Tysv.våg). 9. trinn: VGS dager og Jobbdager. Besøk av representant frå Opplæringskontorene. Hydrobesøk(Stangel)‏ 10. trinn: VGS dager og Jobbdager. Bedriftsbesøk. Åpen dag. Yrkesmesse. Besøk av representant frå Opplæringskontorene. Haugalandsmodellens PTV plan inneholder mange gode forslag til aktiviteter til en årsplan for trinnene. Skolene lager sine egne planer med utg. p. i modellen.

Gjennomføringen av PTV v. Stangeland - Med utg.pkt i årsplan/halvårsplan samkjører rådgiver m. Klasselærere. Klassene har sjøl styrt når og hvordan de vil organisere ”teori-bolken” - 8 klassene organiserer timene som tema - 9 klassene har org ulikt: * 2 småklasser har hatt 1/2 timer på planen * 2 storklasser har kjørt som temaundervisning

Gjennomføring av PTV v. Tysværvåg. Med utgangspunkt i trinnets årsplan samkjører rådgiver opplegget med trinnets faglærer som har fått ressurs. Bruk av læremidlene. Heftet ”Framtida mi”. Nettressursen ”PTV-pakken” + de andre gode nettressursene skolen har tilgang til. Hver time starter med litt gjennomgang. Info. Mye bruk av IT. Hver elev lager sin digitale mappe.

Læremiddel Boka ”Framtida mi” frå Pedlex forlag. Elevhefte laga av Johannes Johannessen. Samling av nettressursar på skulen si web-side: http://www.tysver.kommune.no/tysvervag Nettressursen ”http://www.ptv-pakken.no/” frå Læremiddelforlaget AS. Alle elevane lagrar arbeida sine i digitale mapper.

Erfaringer så langt Fint å kombinere PTV ressurs med rådgiver-ressurs. Fleksibel timeplan.(Tysv.v.)‏ Mange interesserte elever. Liker å være detektiv i sin egen framtid. Godt samarbeid med lærerne på de aktuelle trinna. Lett å få til opplegg. Fleksibelt. Sammen om gjennomføringen av timene. Klasselærer/faglærer sammen med rådgiver på HSA møte(Tysv.v). Inspirerende å jobbe med PTV Stor pågang på datarommet. Teoristoff som må leses på nettet, kan kanskje være litt vanskelig for noen elever.

Erfaringar med VGS dagane. De videregående skolene var godt forberedt. Hadde laga gode opplegg. Lærerne var positive til opplegget. Entusiasme. Fint å få opplegga lagt ut på nettsida til HSA. VGS skolene hadde godt oversikt over elevene. Elevene var stort sett veldig godt fornøyde med dagene. Elevsitat: ”Slik vil eg ha det kvar onsdag”. Litt problem med busstransporten. Evalueringsskjema gjennom HSA. Raskt gjennomført. HSA webben var fin å bruke. En kunne endre på valget sitt tett opp mot gjennomføringsdagen.

Erfaringar med Jobbdagane v. Stangeland - Elevene fant sjøl jobb. Dette gikk bra. - Satt igjen med et knippe på ca 20 el som ikke hadde jobb. Disse fikk hjelp. - De fleste jobbene stod i sammenheng m VGS-besøk. Størst problem m. Media og Mus/da/dra

Erfaringer med Jobbdagene v Tysværvåg 22. – 24. april var vår jobbperiode. Nesten alle elevene hadde jobb som hadde sammenheng med utdannings-programmet de hadde vært gjennom. Rådgiver fant fram til aktuell jobb og hadde kontakten med bedriftene. De fleste elevene var godt fornøyde med opplegget.

Kva meiner elevane om PTV? Kvifor har skulen faget PTV? Vi skal bli sikrare på kva vil skal velje etter ungdomsskulen. For å kunne ta gode val etter 10. trinn. Korleis har faget PTV vore for deg? PTV har vore kjekt. Gøy. Det har vore til stor hjelp for meg. No veit eg meir kva eg skal velje mellom. Eg har blitt tryggare på vala mine. Litt annleis på ein positiv måte.

Kva meiner elevane om PTV? Kva har du lært i faget PTV? Eg har lært om utdanningar, og korleis vidaregåande fungerer. Eg har lært om vala eg kan ta. Eg har lært korleis det er i arbeidslivet. Eg har lært at det er slitsamt å jobbe! Kva har vore det kjekkaste? VGS-dagane og Jobbdagane. Det har gjort meg tryggare. Databruk og utplassering.

Kva meiner elevane om PTV? Er det noko du saknar i faget? Besøk av yrkesutøvarar som fortel om arbeidet sitt. Eg ønskjer meir tid til jobbing, minst ei veke. Fleire timar i veka til faget. Er det noko du kan gjere for at faget skal bli betre for deg? Eg kan vere meir aktiv. Bidra litt meir. Eg kunne få betre orden i sakene mine. Eg bør lære å levere inn til rett tid. Sjå positivt på det. Dette faget hjelper meg jo med framtida.