© KTP - Konfidensielt Modell A* - Konsernets anbefaling - 1 - © KTP Konsernet har utarbeidet en alternativ løsningsmodell A* som vil gi ”enda mer kollektivtrafikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dialogkonferanse spesialtransport 2014
Advertisements

Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Effektiv prosjektplanlegging
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Halsa Interkommunale Psykiatriske Senter
Forretningsplan IndPro AS Plan for videreføring av nyskapings- og utviklingsprogrammet Orientering til Innherred samkommunestyre 26. oktober.
Beslutningsområde Hva skal scenariene brukes til? Hva kan gjøres for å bidra til at petroleumsvirksomhet i Norge i 2015 fremdeles er en foregangsnæring.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Internkontroll i kommuner
Bransjemøte - SVV - mars 2005 Ny organisasjon – konkurranse- utsetting – ble det som vi trodde?  Hovedinntrykk: Vi er godt fornøyd med utviklingen  Forvaltning.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Optimaliseringsprosjektet Samhandlingsmøtet.
Nytt østfoldsykehus.
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Bergen kommunes styrings- system Alternative modeller på bydelsnivå Finansbyråd Trond Tystad 15. Mai 2003.
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Felles anskaffelse av LMS
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Malverk intern produktopplæring
Organisering av IKT området
Classification: Internal Status: Draft Innstilling fra arbeidstakerrepresentantene i GF BU til behandling av dimensjonering og organisering
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Senter for operativ virksomhet i nord NMI Årskonferanse 22.okt.2008 Kristine Lind-Olsen, senterleder Møte mellom forskning og næringsliv.
September 2004.
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Terminaler Punktlighetsseminar 27.november 2014 Terminaler 2014.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Pressefrokost 6. februar 2006 Trond Bjørgan konsernsjef.
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Forslag til ny organisering av fakultetsdministrasjonen (resultatet etter ledermøtet ) Dekanus Strategisk rådgivning Strategisk rådgivning NK fakultetsdir.
Moss kommune Hva betyr forslaget for kommunenes ledelse og forvaltning? Ann-Janette Hansen Rådgiver - Moss kommune Tlf nr
Kommunal styring og privatisering.
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
Hva er prinsippene i modellen
Hvordan styrke bestillerkompetansen
Det strukturelle perspektivet
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Dialogkonferanse El-buss Bussanlegg AS
Generelt Organisasjonsprosjektet går etter planen Grunnlag nå:
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
Organisering og økonomi
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
HP Sektor organisasjon, styring og utvikling
IT-arkitektur – leveransemodell
Ruters dialogkonferanse 12. februar 2018
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Langtidsplan og budsjett
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

© KTP - Konfidensielt Modell A* - Konsernets anbefaling © KTP Konsernet har utarbeidet en alternativ løsningsmodell A* som vil gi ”enda mer kollektivtrafikk for pengene” enn modell A. Modell A* er konsernets prefererte modell Eierskap Materiell (OVS) Infrastruktur Eiendom Prosjekter Produksjon IP VE Operatør Trikk T-bane Unibuss AS Økonomi Sikkerhet Stab ”nye KTP” Ikke del av operasjonell konsernledelse Modell A*

© KTP - Konfidensielt Modell A* ~ Industrialisering med enheter for drift, eierskap og produksjon (vedlikehold) © KTP - Konfidensielt OrganiseringOppsummering Konsernledelsen består av konsernsjef og sju konserndirektører. 1 for Økonomi/finans og 1 for øvrige staber, herunder konsernsenteret. Fire resultatområder Forvalting, Produksjon, Operatør (spor) og Buss med hver sin konserndirektør Resultatområdene etableres som divisjoner med unntak av buss som er eget AS. Unibuss sin tilknytning til konsernledelsen og KTP kan vurderes nærmere uavhengig av modell Forvaltning har ansvar for eierskap og bestillerrollen for både bane og vognmateriell, samt eiendom, utviklings- og byggeprosjekter Utførerrollen for vedlikehold (både langsiktig og kortsiktig) innehas av Produksjon, herunder samordning av teknisk kompetanse knyttet til produksjon (VE og IP). Produksjon konkurrerer på kontrakter over en gitt størrelse (defineres). Produksjon sørger for at klargjorte baner og vogner leveres til operatører iht fastlagt avtaler for servicegrad, kvalitet, m.m. Modellen krever en samordning av kompetanse og en klargjøring av arbeidsdeling mellom Produksjon (utfører) og Forvaltning (bestiller). Operatørorganisasjonen (T-bane og Trikk) er en ren driftsorganisasjon med ansvar for trafikkstyring, kjøring og kunde, med maksimering av synergipotensial og helhetlig ressursutnyttelse. Unike funksjons- og kompetanseområder innenfor hhv Trikk og T-bane etableres i egne organisasjonsløsninger innenfor operatørorganisasjonen. Sikkerhetsansvaret er systemsatt sentralt under konsernsjef med egen sikkerhetsdirektør. Sikkerhetsmyndighet for trafikkstyring og kjøring hos operatører og sikkerhet for infrastruktur hos Forvaltning Staber på konsern og i Forvalting/ Produksjon sørger for nødvendig koordinering og systemsetting av tverrgående prosesser Konsernet leder og koordinerer forhandlinger med Ruter, med aktiv deltakelse fra de respektive resultatansvarlige (Forvaltning, Produksjon og Operatør). Buss videreføre etter dagens modell. Sentralisert modell med sterk samordning av forhandlinger/interaksjon med Ruter. Reduksjon av årsverk ift strukturendringer årsverk [15-27 mill] Effektivitet i forhold til prosessforenkling årsverk [3-5 mill] Ytterligere effektiviseringsmuligheter årsverk [19-24 mill] Totale effektiviseringsmuligheter årsverk [37 – 55 mill] Økonomiske resultater Styrker Konsernhelhetlig styring. Konsernsjef og konsernledelse med god kontroll på hele verdikjeden (operatører som en del av konsernledelsen) Henter ut samordningseffekter mellom driftsoperatørene Tekniske avdelinger (IE og VE) får samlet kompetansen (ingeniørene) i ett miljø Enhetlig ansvar for infrastruktur (eierskap til budsjett og prioritering på lang og kort sikt) Fokus på kjernekompetanse og effektivisering av enheter Legger til rette for konkurranseutsetting av VE/IP (Operatører krever noe mer) Helhetlig og effektiv sikkerhetsfunksjon Svakheter Noe mindre motivasjon for egenutvikling i T-bane og Trikk som unike produkter Krever reorganisering av sikkerhetsansvar og arbeid, herunder avklaringer og avtaler med jernbanetilsynet Krever industrialisering og samordning av to utførende enheter (IP og VE) som tradisjonelt ikke har jobbet tett sammen Bestillingskjede (spesielt mellom IE og IP) som krever gode og tydelige avtaler (men alle ledere samlet i en og samme ledergruppe) Konsern- sjef ForvaltningProduksjonOperatørBuss Finans / Økonomi Staber og fellesfunk. Sikkerhet og kvalitet