Advokat Øyvind Renslo, KS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Advertisements

Møteoffentlighet Åpenhetstinget Hvordan unngå å bli satt på gangen?
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Det kommunale og det statlige barnevern
Advokat Øyvind Renslo, KS
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Fak. oppgave selskapsrett 3. avd
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Saksbehandling i folkevalgte organer Folkevalgtopplæring 30
Informasjonsplikt og uttalerett
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Listeforslag Informasjonsmøte for bydelene
Formelt interkommunalt samarbeid
VALGKOMITEENS ARBEID i KLUBB - KRETS
Endringer i NIFs lov og regelverk som har betydning for klubbene Arne Mathisen ass. gen.sekr.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
VEFSN KOMMUNE § 41Dekning av utgifter og økonomisk tap. § Den som har et kommunalt eller fylkeskommunalt tillitsverv, har krav på skyss-, kost-
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Regler om offentlighet og åpenhet
Foreldreansvarets innhold bl. § 30
BID - forvaltningsmodellen v/ advokat Øyvind Renslo KS Advokatene Gardemoen – 4. mars 2014.
Bruk av avtaler i samhandlingsreformen v/ advokat Øyvind Renslo KS Advokatene Oslo kommune 19. april 2013.
Innlevering og behandling av listeforslag ved stortingsvalg v/ Siri Dolven Bystyrets sekretariat, Oslo kommune Kommunal- og regionaldepartementets valgkonferanse.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Lovrevisjonen – Idrettstinget 2015
1 Quality Hotel Gardermoen Airport 14. og 15. februar 2011 Konstituerende møte og valg av folkevalgte organer Ved rådgiver Steinar Dalbakk.
Mars 2014 Listeforslag Forberedelser. Informasjon til partiene Krav til listeforslaget (f.eks. antall kandidater) Krav til kandidatene Krav til og antall.
Ot.prp. nr. 45 ( )1 Innledning ”Lov om valg til Stortinget, fylkesting og kommunestyrer (valgloven)” Politikken som motiverer til deltakelse Valglovutvalgets.
3 Marius Stub.
Vedtektsendringer - Årsmøtet Vedtektsendringer og prosedyrer Styret foreslår overfor Årsmøtet å gjøre 4 endringer i Norturas vedtekter. De berører.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
JUS102 Advokat Lars Baklund. AS/ASA – Generalforsamlingen Asl og asal kapittel 5 Selskapets øverste myndighet jf. asl § 5-1 Alle aksjonærer har møterett.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Frittstående kurs Vi gjennomfører årsmøtet Robert Olsvik.
Parlamentarismeformen 20. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 7.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Dosent Ingun Sletnes Presentasjonens tittel
Parlamentarismeformen 22. januar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Parlamentarismeformen 9. februar 2017
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 2. februar 2016
3 Marius Stub.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 2. februar 2016
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Saksbehandlingen i folkevalgte organer 5. februar 2015
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Fak. oppgave selskapsrett 3. avd
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Saksliste årsmøte USS
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Forvaltningsnivåer. KS Valg og innbyggerdeltakelse 10. januar 2017
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Parlamentarismeformen 24. januar 2018
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 7. februar 2018
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
3 Marius Stub.
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Advokat Øyvind Renslo, KS Valg Konstituerende møte Kjønnsrepresentasjon ved valg og opprykk Advokat Øyvind Renslo, KS

Innledning Nærmere om KS Advokatene Rettsområder som er sentrale for kommunene; Arbeidsgiversiden Kommunale myndighetsutøving Kommunen som ”privat rettssubjekt” Saksbehandlings- og organregler

Kommunale rettsområder Arbeidsgiversiden Myndighetsutøving Organ/ saksbehandlings-regler Privat rettssubjekt

Kommunen som myndighetsutøver ”Klassisk myndighetsutøving” – forbud, pålegg, tillatelser Fordele offentlige støtte/velferdsordninger, herunder produserer tjenester (Kommunen som ”velferdsleverandør”) Kommunen i grenseområdet mellom offentlig myndighet og privat aktør (”Kommunen som privatrettslig aktør”) Kommunen som samfunnsutvikler

Enkelte endringene i kommuneloven fra 2007 vedr valg mv Fastsettelse av kommunestyrets medlemstall - § 7 nr. 3 – skje senest 31. desember i neste siste år av valgperioden Kommunestyrekomitè – 10a – nå hjemlet i kommuneloven Innkalling av varamedlem - § 16 nr. 1 – innkalles fra den gruppe hvor det er forfall uansett valgmåte Avtalevalg - § 38 og § 38a – det eneste alternative til forholdsvalg

Lovendringer (forts) Supplering av formannskap - § 16 nr. 2 og 3 – nå nyvalg Nyvalg av medlem til formannskapet - § 16 nr. 6 – utpekes av den gruppen som har mistet representant Godkjenning av kommunevalget – § 17 nr. 2 - skjer i konstituerende møte Innbyggerinitiativ - § 39

Konstituerende møte Avholdes innen utgangen av oktober. Vedtaksført når 2/3 av representantene til stede/avgir stemme - § 17-1 Godkjenning av valget - § 17 nr.2, valgloven § 13-4. Betydningen av klage. Nærmere om klagereglene – alle som har stemmerett kan klage (valgloven § 13-2, § 13-4), lovlighetskontroll iht til kommuneloven § 59 Det skal velges formannskap, ordfører og varaordfører Det bør også velges medlemmer til andre nemnder, men dette kan utstå

forts Forholdsvalg - § 36, § 37 Avtalevalg - § 38 a Formannskapet og eventuelle kommuenestyrekomiteer velges blant kommunestyrerepresentantene. Til nemnder kan/skal også andre velges Fordelingen av representanter til formannskap og nemnder – ”den største brøksmetode” – Se Bernt Frydenberg, kommunalrett s. 89. Delegasjonsreglementer – vedtas på ny?

Kjønnsreprensentasjon – når krav? Kommunestyret -ikke krav Formannskapet Nemnder – lovpålagte og andre oppnevnte folkevalgte organer – herunder styringsgrupper, arbeidsutvalg oppnevnt av folkevalgte organer Kommunale foretak - § 29 nr. 4 IKS etter lov om interkommunale selskaper - § 10, 1. ledd Allmennaksjeselskap – allmennaksjeloven § 6-11a Aksjeselskap – ikke krav Administrativt oppnevnte utvalg – ikke krav

Forts Sondringen mellom formannskapet/kommunestyrekomiteer og andre folkevalgte organer Partiets kandidater fordelt på ulike lister – forbud etter § 36 nr. 1 Betydning av felleslister ved kommunevalg - § 36 nr. 2. Senere brudd på samarbeid Betydning av øvrig samarbeid under valgperioden Valg med ”gjennomgående representasjon” – § 36 nr. 2

Fordelingen Målet er at begge kjønn skal være representert med minst 40 % i de kommunale organer - §§ 36, 37, 38a Ved forholdsvalg; Listeforslag - § 36: Regelen om minst 40 % av begge kjønn Unntak Ved avtalevalg; Innstilling - § 36 a Gjelder både fordeling av medlemmer og varamedlemmer

Forts Ordfører skal kontrollere listene og innstillingen Når det er klargjort hvor mange representanter hver liste får, og det viser seg at et kjønn ikke vil få 40 % av antallet representanter, skal kandidater fra det underrepresenterte kjønn rykke opp - § 37 nr. 3, § 38 a 3. ledd Gir uttregningen av de 40 % en brøk, avrundes oppover for underrepresentert

forts Særlig om hvor flere lister bare får en representant av samme kjønn, ene kjønn underrepresentert i kommunestyret Særlig om hvor en representant ikke møter Nærmere om opprykk - § 16 nr. 2 og 3 – hvis et kjønn ellers vil blir representert med mindre enn 40 % av medlemmene i organet, skal et varamedlem fra det underrepresenterte kjønn rykke opp Merk også kommuneloven § 48 nr. 5 – årsberetningen – omtale likestillingsarbeid

Virkningene av feil Virkning av feil i forhold til valg av formannskap og nemnder Rundskriv H-5/96 av 9. mai 1996 og H-23/03 av 16 september 2003 Er det plikt til omvalg hvor en liste likevel inneholder tilstrekkelig representanter av det underrepresenterte kjønn til å rykke opp, og slik oppfylle lovens krav til kjønnsrepresentasjon? Et ugyldig valg kan omgjøres av kommunestyret selv. Lovlighetskontroll iht kommunelov § 59.

Rettsvirkninger Virkning av feil i forhold til avgjørelse som formannskapet eller nemnd har tatt Avgjørelsen vil likevel være gyldig dersom feilen ikke kan hatt betydning for resultatet, jf fvl § 41 – nærmere vurdering