Hvordan bør naturoppsynet organiseres?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
De politiske partiene i Norge
Advertisements

Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
PLANLEGGING SMÅKRAFTVERK AV EN STØRRE GRUNNEIER
Grunnkurs B, EU-kurs 2 Ilsetra Kari Sollien.
Personalreglementet Sikrer medbestemmelse ved tilsettinger, oppsigelse og disiplinærforføyninger. Må ha 25% av de organiserte Sikrer klageadgang KY Knut.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Kommunen har avgjørelsesmyndighet
Jakt, fiske og friluftsliv som næring
VERNEOMRÅDENE I HOLTÅLEN KOMMUNE FORVALTNING PÅ / AV STATSALLMENNING.
Presentasjon av utfordringsbildet i Helse Nord-Trøndelag HF Kvalitet Respekt Trygghet Aud-Mai Sandberg, Personalsjef 21.oktober 2011 I og med.
Universell utforming. Hva er universell utforming? Rosa Park - Kvinnen som nektet å reise seg på bussen.
FYLKESMANNEN I FINNMARK FINNMÁRKKU FYLKKAMÁNNI
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Det kommunale og det statlige barnevern
Arealavgift AqKva 2008 Havbrukskonferansen Geir Magne Knutsen.
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Den ideelle kommunesammenslåing
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Studieforbund Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom frivillige.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Norges kulturvernforbund Kulturminnemeldingen Høring i Energi- og miljøkomiteen 23. mai 2013.
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Oslo kommunes styringssystem
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
Vergemålsreformen – ny lov om vergemål
Jeg er verneombud i HFK.
Sikring av friluftslivsområder Seniorrådgiver Morten Thaulow Molde, 17 juni 2011.
Orientering i samkommunestyret – Ola Stene 1 Søknaden blir vurdert etter forsøksloven § 1. Lovens formål Formålet.
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
AKSJON INITIATIVTAKERE: KS NAVO HSH SAMARBEIDSPARTNERE: Sosial –og helsedirektoratet Utdanningsdirektoratet NY UTDANNING PÅ VIDEREGÅENDE SKOLE.
Internkontroll i norske kommuner
Forvaltningsplan for Rohkunborri nasjonalpark
Forvaltning av Forollhogna. Den grønne nasjonalparken Stort, sammenhengende, og i det vesentlige urørt fjellområde. Plante- og dyreliv. Villrein. Kulturminner.
1 Statens naturoppsyn Håndheving innen naturvernlovgivningen gjennom forebygging, tilsyn og kontroll Utviklingen av SNO og forholdet til fjellstyrene K.E.
Ny Lov og forskrift om voksenopplæring 2010 VOFO Læring og Kompetanse Presentasjon
YS/STLKY/KLF Knut Ellstrøm Personalreglementet  Sikrer medbestemmelse ved tilsettinger, oppsigelse og disiplinærforføyninger.  Må ha 25% av de organiserte.
1/9 Christian Steel Rådgiver, SABIMAs sekretariat Ny naturmangfoldlov – Blir det godt nok?
Kommunen som arbeidsgiver
Forebyggende og konfliktdempende tiltak
Christian Grorud
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Hva er et studieforbund? Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom.
Mål og virkemidler i den nasjonale skogpolitikken Skogarealene brukes til mange formål og det er mange ulike interesser Skogloven, 1965, rev Grunntanke.
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Departementets styring og styrenes rolle
Etablering av Rådgivnings- og sekretariat-funksjon for UiOs Strategiske koordineringsgruppe.
Larvik Campingplassforening 22 medlemmer, fra 20 til 600 plasser Sesongplasser, døgnplasser, hytter, leiligheter, brygger, badestrender, kafe, aktiviteter,
Markaloven og Maridalen Fem fylker – 19 kommuner 310 km2 i Oslo 850 km2 i Akershus 325 km2 i Buskerud 210 km2 i Oppland 5 km2 i Østfold Til sammen 1700.
Lier kommune Skog, strand og byråkrati – hvordan gjøre gode intensjoner til god politikk? Hvordan Lier kommune forsøker å møte utfordringene i regionen.
NBBLs landsmøte 2003 Oslo 11. –12. juni 2003 Tale til landsmøtet Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Avdelingsstrukturen i Nord-Trøndelag. Hva har hendt siden 1988 Siden etableringen av Fellesforbundet i 1988 har avdelingsstrukturen vært et sentralt tema.
Sentral støtte til lokal innsats Direktør Bjørn-Inge Larsen.
FAKTA om kommunedelplanen som Nore og Uvdal, Sigdal og Rollag har utarbeida i en parallell prosess til verneprosessen for Trillemarka - Rollagsfjell Kommunedelplanen.
En innføring i politisk og administrativt system Bystyrets organer
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Utvising tilleggsjord i statsalmenning. Statsalmenning. Lov om utnytting av rettar og lunnende mm i statsalmenning. – Fjellova. – 2016 oppstart gjennomgang.
Eldrerådsopplæring Øygarden eldreråd Sigmund Olsnes 1Arna Rådgivning Sigmund Olsnes.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Landbruks- og matdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 4 Landbruks- og matdepartementet ©Torbjørn Tandberg Henriette Evensen og Guro Bolstad Fagsamling,
Samhandling for effektive planprosesser
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Helse miljø og sikkerhet
Fylkeskommunal tilskuddsforvaltning
Kurs for brukere av KFF-KSS
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Kurs for brukere av KFF-KSS
VALG.
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan bør naturoppsynet organiseres?

Norges Fjellstyresamband - NFS Frivillig medlemsorganisasjon for fjellstyrene. Alle de 94 fjellstyrene er medlemmer. Mål: Ivareta fjellstyrenes interesser Bindeledd mellom fjellstyrer og mellom fjellstyrer og myndigheter/organisasjoner Gjennomføre opplæring og servicetiltak Saksbehandling på grunnlag av fjellovens mål og intensjoner

Nøkkeltall: Areal: 27 mill daa Antall fjellstyrer: 94 Gj.snittsareal: 300.000 daa Antall ansatte: ca 60 årsverk Brutto omsetning: ca 50 - 60 mill kr.

Viktig næringsmessig og bosetningsmessig betydning for mange bygder. Viktige friluftslivsområder. Inneholder store verneområder (ca 38% vernet). Friluftsliv: 330 egne hytter, 286 båter, 6.000 fritidsb. Annen tilrettelegging og rekruttering. Kortsalg Fiskekort 50.000 stk Småviltkort 25.000 stk Villreinkort 6.700 stk Elg, hjort, rådyr 1.200 stk Beite/seter Småfe 140 000 Storfe 12 000 Utvist tilleggsjord 50 000 daa Setre: ca. 2000/1600 i bruk

Sør: 35/59

Fjelloven: lokal, folkevalgt forvaltning av lokale og nasjonale rettigheter og interesser Forarb. til Fjelloven av 1920 (Stortingsmann fra Hallingdal): …” Jeg kjender noksaa godt fjellbygdsfolkene, jeg er født i en fjeldbygd og har mine sterkeste interesser knyttet til en fjeldbygd. Min erfaring er at fjeldbygdernes folk er gjennomgaaende gløgge karer - langt gløggere end de fleste byfolk! Jeg tror, at man trygt kan overlate disse folk at stelle både med..” (.)

Fjelloppsyn Fjellstyrenes ansatte ”Krumtappen” 60 årsverk

Fjelloppsynets hovedoppgaver: Medvirke til en bærekraftig bruk av statsallmenningene og bidra til å sikre viktige lokale og nasjonale samfunnsinteresser i områder der staten som grunneier har et spesielt ansvar. Forebygge miljøkriminalitet og bidra til at offentligrettslige bestemmelser overholdes. Se til at grunneiers og rettighetshavers privatrettslige bestemmelser overholdes. Fjelloppsynet skal drive informasjon, tilrettelegging, skjøtsel, naturovervåking/registrering og kontroll. Fjelloppsynet skal prioritere forebyggende virksomhet.

Fjellovens § 36 Fjellstyret kan tilsette oppsyn til å føre tilsyn med statsallmenningen. Oppsyn lønnes av fjellkassa. Når tilsetting er skjedd i samsvar med oppsynsordning som departementet har godkjent, har fjellstyret krav på å få refundert halvparten av lønnsutgiftene av statskassa. Fjellstyret gir instruks for oppsynstjenesten. Instruksen skal godkjennes av departementet.

Naturoppsynet bør ha sterk lokal forankring 1. Brobygger Hovedoppgaven er forebyggende miljøvernarbeid. Fjellstyrene er lokale folkevalgte organ. Fjellstyrenes ansatte – fjelloppsynet – har slik en sterk lokal forankring. Det er viktigere enn noen gang å ta vare på brobyggerfunksjoner mellom lokalsamfunn og storsamfunn i sentrale miljøspørsmål som vern, rovvilt og motorferdsel. Fjelloppsynet ivaretar en slik rolle. Lokal forankring og lokal tillit er nødvendig for å drive et effektivt naturoppsyn. 2. Kostnadseffektivitet/redusert ferdsel. P.g.a. sine funksjoner for fjellstyrene vil fjelloppsynet være tilstede i statsallmenningene uansett. Fjelloppsynet har gjennom flere tiår bygget opp oppsynsfaglig kompetanse, lokalkunnskap og nødvendig infrastruktur. Fjelloppsynet har til i dag vært et totaloppsyn i statsallmenningene som også løser de oppgaver staten har behov for. Et multifunksjonelt oppsyn er kostnadseffektivt og reduserer ferdselen i sårbare områder/tider.  

Hvordan bør naturoppsynet organiseres (i statsallm.)? Viderefør fjelloppsynsordningen/nye oppsynsbehov tillegges fjelloppsynet. SNO som overordnet koordinator, ansv. for kompetanseutvikling. Etabler gode rutiner for bestilling/rapportering med stort rom for lokalt ansvar og eierskap. Forutsigbarhet (oppgaver og økonomiske rammer).

Energi- og miljøkomiteen (2007): ”Komiteen viser til at det ble lagt som forutsetning ved etablering av SNO at de ikke skal erstatte etablerte godt fungerende oppsynsordninger. I statsallmenninger mener komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, at fjelloppsynet skal utføre oppsyn/feltoppgaver. Flertallet vil påpeke at det må etableres gode rutiner for bestilling og rapportering.”