Link er viktigere enn matte,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BARN OG UNGE MED FUNKSJONSNEDSETTELSER I BARNEVERNET
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Traumebevisst skole i Grimstad
IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Norges Musikkhøgskole
-ikke bare for zippylæreren…
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Sommervikar i Blend.
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Hønefoss politistasjon
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Omstilling uten nedbemanning
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
7. Motivasjon i organisasjoner
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Å møte barn og unge i krise - fokus på traumebevisst omsorg
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Ungdomsrollen i dagens samfunn Elisabeth Backe-Hansen NOVA.
Vår spennende barnehagehverdag på Rød VI OPPLEVER FIN LEK, KOSER OSS VELDIG, OG DANNER STADIG NYE VENNSKAPSBÅND PÅ RØD AVDELING. HER ER SMÅ GLIMT FRA VÅR.
Kurslederkurs Bra mat for bedre helse Endringsfokusert rådgiving
-ikke bare for zippylæreren…
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
GARDEROBE/GANG GI TRYGGHET TA ANSVAR VISE RESPEKT
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Autoritær VisjonærDemokratisk Faglig ekspert CoachingMellommenneskelig Du Lytter Velge Medarbeider Respondere Medarbeider.
Inger Lise Andersen og Wibeke Hansteensen
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
Workshop, Dokka – 9. nov
MÅLRETTET MILJØARBEID
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Hva er egentlig læringsutbytte og hvorfor er det viktig?
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Fra ”Nesten som deg selv”
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Problemløsning.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Relasjonelle konsekvenser v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
God service er å innfri over en forventning\ et behov ”gi det lille ekstra”
FASE 3 BEVISSTGJØRE VEIEN TIL LEDELSE. Ledermobilisering Side 2 Lederkandidat-forløpet.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
7. Motivasjon i organisasjoner
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Norges Musikkhøgskole
7. Motivasjon i organisasjoner
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Ledelse VÆRE ROLLEMODELL SETTE RETNING ENGASJERE GJENNOMFØRE Forstå
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

www.linktillivet.no Link er viktigere enn matte, enda matte er veldig viktig www.linktillivet.no

Hjelpehånden

Tre muligheter i møte med barn som ikke responderer som forventet Plan A Plan B Plan C Utgangspunktet er at barnet ikke er motivert for å respondere etter forventningene og man øker motivasjon med belønning og evt. konsekvenser. Utgangspunktet er at barnet er motivert, men ikke har ferdighetene som skal til for å handle etter forventningene. Skill not will Kids do well if they can Samarbeidsløsningen / Collaborative Problem Solving Utgangspunktet er at utfordringer må prioriteres. Noen ganger velger man å ikke gjøre noe med den manglende respons her og nå. Den blir oversett til fordel for andre oppgaver i denne omgang.

Plan B: Samarbeidsløsningen Forståelse Hvordan henger dette sammen? Etterspør den andres perspektiv. Nøytral observasjon rundt problemet. Mål: Begge parter forstår mest mulig av problemet. Problemstillinger Definere barnets problem ut fra barnets perspektiv. Definere den voksnes problem. Lytte og vente. Mål: Begge parters klare problemstillinger på bordet. Muligheter Idestorm om handlingsalternativer. Gode strategier ivaretar trygghet, læring og relasjon til andre. Mål: Strategier som imøtekommer begges parters problemstillinger.

Kapteinen er på plass. En annen måte å forklare det på: Toleransevinduet. Smale vinduer kontra åpne vinduer Starter høyt, kontra starter passelig Når vi er over reaksjonen faller vi raskt på plass kontra, faller sent på plass, og faller ikke helt ned, men fortsetter over, lenge!!! Derfor er det verre når vi eskalerer konflikten med disse barna enn med andre. Harmoniske barn lar seg roe, tar seg sammen, innfinner seg med situasjonene. Disse barna kan ikke det!! Når det har skjedd noe som gjør at de er over toleransevinduet, kan vi misforstå det og tro det handler om at de ikke vil oppføre seg. Hvis vi da møter de med irritasjon, sinne, aggresjon eller krav de ikke har forutsetning til å innfri, fyker de enda høyere opp. Og de blir der, lenge!

Samregulering Annen regulering Oppmerksomhet på egne følelser Ingen tradisjon for oppmerksomhet på egne følelser Fokus på barnets følelser Fokus på barnets atferd Målet er å hjelpe barnet å finne ro og balanse Måler er å stoppe uhensiktsmessig atferd Rolig og empatisk kommunikasjon Korrigerende kommunikasjon Collaborative Problem Solving Collaborative Problem Solving

Traumebevisst verktøykasse