Filnavn – Side 1 Jørund K Nilsen Modeller for samarbeid og det finske eksempel
Filnavn – Side 2 Om innlegget Det nasjonale reformbildet - alt flyter? Det nasjonale reformbildet - alt flyter? Samarbeidsmodeller Samarbeidsmodeller Finland Finland Eksempler fra Vestfold, Nord-Trøndelag og Asker/Bærum Eksempler fra Vestfold, Nord-Trøndelag og Asker/Bærum
Filnavn – Side 3 Stor spennvidde i modeller Modellvalg avhenger ofte av: Modellvalg avhenger ofte av: Hva det samarbeides om - typen oppgave Hva det samarbeides om - typen oppgave Hvor mange oppgaver det samarbeides om Hvor mange oppgaver det samarbeides om Samarbeidsklima Samarbeidsklima Modeller vaierer i forhold til formalisering/ delegering fra kommunestyrer Modeller vaierer i forhold til formalisering/ delegering fra kommunestyrer Samarbeid med eller uten overbygning Samarbeid med eller uten overbygning
Filnavn – Side 4 Interkommunalt samarbeid
Filnavn – Side 5 Avtalebaserte samarbeider - uten overbygning ”Myke” samarbeidsformer ”Myke” samarbeidsformer Den kommunale familie: - kollegialt samarbeid, virtuellavdeling, felles forvalting Den kommunale familie: - kollegialt samarbeid, virtuellavdeling, felles forvalting Vertskommunemodellen Vertskommunemodellen Utviklingen i Danmark Utviklingen i Danmark
Filnavn – Side 6 Samarbeid med organisatorisk overbygning Felles kommunale styrer Felles kommunale styrer Kommunelovens § 27 (normalmodellen) Kommunelovens § 27 (normalmodellen) Lov om interkommunalt selskap (egne rettsubjekter) Lov om interkommunalt selskap (egne rettsubjekter) Aksjeselskap Aksjeselskap
Filnavn – Side 7 Finland 452 kommuner – ingen fylkeskommune 452 kommuner – ingen fylkeskommune Regionale oppgaver løses interkommunalt eller av staten Regionale oppgaver løses interkommunalt eller av staten Den vanligste formen for samarbeid er samkommunemodellen: Den vanligste formen for samarbeid er samkommunemodellen: Samkommunen er egen juridisk enhet med egen organisasjon og virksomhet basert på indirekte valg og finansiering Samkommunen er egen juridisk enhet med egen organisasjon og virksomhet basert på indirekte valg og finansiering
Filnavn – Side 8 Finland Omfattende delegering av myndighet fra kommunen Omfattende delegering av myndighet fra kommunen Pålagte og frivillige samkommuner Pålagte og frivillige samkommuner Både samarbeid om enkeltoppgaver og flere Både samarbeid om enkeltoppgaver og flere Setter store krav til grunnavtalen når det gjelder bl.a.: - politisk og administrative organer - finansiering Setter store krav til grunnavtalen når det gjelder bl.a.: - politisk og administrative organer - finansiering
Filnavn – Side 9 De norske reformbildet Fri flyt? Fri flyt? Kommunene har initiativet Kommunene har initiativet Interkommunalt samarbeid og sammenslutning i vinden ?????? Interkommunalt samarbeid og sammenslutning i vinden ?????? Forsøk oppgavedifferensiering Forsøk oppgavedifferensiering Hva skjer med fylkeskommunen? Hva skjer med fylkeskommunen? A og B kommuner? A og B kommuner?
Filnavn – Side 10 Det norske reformbildet Frosta, Levanger, Verdal – samkommune og ansvar forbarnevern, rus, miljø og landbruk Frosta, Levanger, Verdal – samkommune og ansvar forbarnevern, rus, miljø og landbruk Asler og Bærum – omfattende samarbeid bl.a. Om barnevern og videregående opplæring Asler og Bærum – omfattende samarbeid bl.a. Om barnevern og videregående opplæring Samarbeidene krever bruk av forsøksloven Samarbeidene krever bruk av forsøksloven Tønsberregionen: Regionråd som ”unnfanger” konkrete samarbeidsprosjekter Tønsberregionen: Regionråd som ”unnfanger” konkrete samarbeidsprosjekter
Filnavn – Side 11 ECON Senter for økonomisk analyse a.s Næringsliv Forvaltning Forskningsråd Interesseorganisasjoner Internasjonale organisasjoner Oslo Stavanger Stockholm København Paris Johannesburg Faglig integritet, kvalitet og relevans Energi & Miljø Arbeidsmarked Makro- og næringsøkonomi Bygg, anlegg & eiendom Transport Offentlig sektor skape verdier for kunder og for samfunnet ledende samfunnsøkonomisk kunnskapsbedrift våre ansattes førstevalg av arbeidsplass Visjon: Kunder Kompetanseprofil
Filnavn – Side 12 ECON Senter for økonomisk analyse a.s Oslo, hovedkontor: Postadresse: Postboks 6823 St. Olavs plass 0130 OSLO Besøksadresse: C. J. Hambros plass 2C, 3. etg. Telefon: Telefaks: e-post: Stockholm: Klarabergsviadukten 90D, 1 tr. S STOCKHOLM Sverige Telefon: Telefaks: e-post: Stavanger: Postadresse: Postboks 327 Sentrum 4002 STAVANGER Besøksadresse: Alex Kiellandsgt. 2 Telefon: /67/68 Telefaks: e-post: Paris: 18, rue de la Perle F PARIS Frankrike Telefon: Telefaks: e-post: Johannesburg: c/o Sad-elec P.O.Box 1049 Rivonia 2128 Sør-Afrika Telefon: Telefaks: e-post: Kontaktinformasjon København: c/o Kreab Vester Søgade 10, 2 DK-1601 København V Danmark Telefon.: Telefaks: e-post: