Filnavn – Side 1 www.econ.no Jørund K Nilsen Modeller for samarbeid og det finske eksempel.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 ORIENTERING OM DISTRIKTSKONTORET FOR SELVHJELP I MIDT-NORGE.
Advertisements

1 Utstillingsvindu for kvinner i lokalpolitikken Trøndelag For økt kvinneandel i kommunestyrene! Presentasjon i Verdal kommunestyre Marit Voll.
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Innherred samkommune 1 Innherred samkommune - hva nå? Administrasjonssjef Ola Stene Oppdal 3. juni 2008.
Innherred samkommune 1 Erfaringer med Innherred samkommune - utfordringer og muligheter Øystein Lunnan Møte Trondheim
Innherred samkommune 1 Erfaringer med Innherred samkommune - utfordringer og muligheter Ordfører Bjørn Iversen, Administrasjonssjef Ola Stene Steinkjer.
Kommunen og samhandling - utfordringer
Presentasjon av rapport 8. november 2006
Eierskap og styring i høyere utdanning
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Kommunereform for vekst
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
Innherred samkommune – bakgrunn, formål, status og veien videre Jørund K Nilsen ECON Analyse.
Side 1 Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte 19. september Jørund K. Nilsen Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte.
Brannsjefkonferanse –Administrasjonssjef Ola Stene, Innherred samkommune 1 Innherred samkommune Landets første (og.
Statsråden Framtidens lokaldemokrati Hvilken rolle og mulighet skal kommunesektoren ha? Regjeringens tanker for framtidens lokaldemokrati.
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Kommunestruktur – hva skjer i Norden – hva kan skje i Norge? Sigrun Vågeng, administrerende direktør KS.
Formelt interkommunalt samarbeid
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune? Kort om prosjektet og hvilke problemstillinger rapporten berører.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Innherred samkommune 1 Status arbeidet med søknad om ISK 3 Administrasjonssjef Ola Stene
Orientering i samkommunestyret – Ola Stene 1 Søknaden blir vurdert etter forsøksloven § 1. Lovens formål Formålet.
Innherred samkommune 1 Kommunesamarbeidet mellom Levanger og Verdal fra 2010 – alternativer og konsekvenser Rapport fra forstudie ”ISK3” Administrasjonssjef.
Innherred samkommune fase 2 - Innretning og prosess – Åre Geir Vinsand og Jørund K Nilsen, NIVI Analyse Innherred fase 2 - innretning.
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Presentasjon i forbindelse med Statsråd Bjarne Håkon Hanssen sitt besøk i Levanger – Kommunalsjef Øystein Sende 1 STATSRÅD BJARNE HÅKON HANSSEN.
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Regionskontorenes historie… 1 av 6 norske regionskontorer i Brussel - Stavangerregionens Europakontor Midt Norges Europakontor Nord Norges.
Eierskap og Eierstyring.
File name – Page 1 Title of presentation Jørund K Nilsen Nye politikeroller?
Kommunen som arbeidsgiver
Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte 19. september Geir Vinsand Samkommuneløsning i FLV- regionen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Levanger kommune Rådmannen Status arbeidet med søknad om ISK 3 – Ola Stene. Kommunestyret Status arbeidet med søknad om ISK 3 Rådmann Ola Stene.
Plan-og utviklingskomité Driftskomité
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Brukereie innen godstransport Arve Halseth POT seminar, 12. april 2005.
Ernst Kristiansen styremedlem i FFA konserndirektør i SINTEF Kunnskapsdepartementet Hvordan mobilisere flere miljøer til å delta internasjonalt?
Samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal kommuner.
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
Strategiseminar 12K- 12 mars 2008 Det grenseløse oppdraget Adm dir Olav Ulleren, KS.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Arkivnr-1 CDM, klima og utvikling: Forskning for Norge - Behov for norsk forskning Nasjonal konferanse om klimaforskning, 30. mars 2001 Haakon.
Styringsgruppemøte – Verdal rådhus Evaluering Innherred samkommune Hvorfor samkommune? økonomiske forhold nasjonale føringer kommunesammenslåing.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Statlige bindinger på kommunene. 2 Bakgrunn og problemstilling Staten benytter et bredt spekter av virkemidler i styringen av kommunene. −Tre hovedtyper:
File name – Page 1 Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyre 14. oktober Jørund K. Nilsen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Knutepunkts Sørlandet – veien fremover Samling KnpS 13. februar 2008 Grimstad Av Geir Vinsand og Jørund K Nilsen.
Knutepunkt Sørlandet – en funksjonell region – roller, styring og organisering Samling Knutepunkt Sørlandet 12. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Skatteinnfordring i kommunene
Statlige arbeidsplasser til Trøndelag
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Statlige bindinger på kommunene
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune?
Verdal kommune og Kompetansesenter rus – Midt-Norge inviterer til workshop Regional overdosestrategi i Nord - Trøndelag – 10.00: Registrering.
«En selvstendig og nyskapende kommunesektor»
Skatteinnfordring i kommunene
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Komité mennesker og livskvalitet
20. august 2003 var en historisk dag !
Utskrift av presentasjonen:

Filnavn – Side 1 Jørund K Nilsen Modeller for samarbeid og det finske eksempel

Filnavn – Side 2 Om innlegget Det nasjonale reformbildet - alt flyter? Det nasjonale reformbildet - alt flyter? Samarbeidsmodeller Samarbeidsmodeller Finland Finland Eksempler fra Vestfold, Nord-Trøndelag og Asker/Bærum Eksempler fra Vestfold, Nord-Trøndelag og Asker/Bærum

Filnavn – Side 3 Stor spennvidde i modeller Modellvalg avhenger ofte av: Modellvalg avhenger ofte av: Hva det samarbeides om - typen oppgave Hva det samarbeides om - typen oppgave Hvor mange oppgaver det samarbeides om Hvor mange oppgaver det samarbeides om Samarbeidsklima Samarbeidsklima Modeller vaierer i forhold til formalisering/ delegering fra kommunestyrer Modeller vaierer i forhold til formalisering/ delegering fra kommunestyrer Samarbeid med eller uten overbygning Samarbeid med eller uten overbygning

Filnavn – Side 4 Interkommunalt samarbeid

Filnavn – Side 5 Avtalebaserte samarbeider - uten overbygning ”Myke” samarbeidsformer ”Myke” samarbeidsformer Den kommunale familie: - kollegialt samarbeid, virtuellavdeling, felles forvalting Den kommunale familie: - kollegialt samarbeid, virtuellavdeling, felles forvalting Vertskommunemodellen Vertskommunemodellen Utviklingen i Danmark Utviklingen i Danmark

Filnavn – Side 6 Samarbeid med organisatorisk overbygning Felles kommunale styrer Felles kommunale styrer Kommunelovens § 27 (normalmodellen) Kommunelovens § 27 (normalmodellen) Lov om interkommunalt selskap (egne rettsubjekter) Lov om interkommunalt selskap (egne rettsubjekter) Aksjeselskap Aksjeselskap

Filnavn – Side 7 Finland 452 kommuner – ingen fylkeskommune 452 kommuner – ingen fylkeskommune Regionale oppgaver løses interkommunalt eller av staten Regionale oppgaver løses interkommunalt eller av staten Den vanligste formen for samarbeid er samkommunemodellen: Den vanligste formen for samarbeid er samkommunemodellen: Samkommunen er egen juridisk enhet med egen organisasjon og virksomhet basert på indirekte valg og finansiering Samkommunen er egen juridisk enhet med egen organisasjon og virksomhet basert på indirekte valg og finansiering

Filnavn – Side 8 Finland Omfattende delegering av myndighet fra kommunen Omfattende delegering av myndighet fra kommunen Pålagte og frivillige samkommuner Pålagte og frivillige samkommuner Både samarbeid om enkeltoppgaver og flere Både samarbeid om enkeltoppgaver og flere Setter store krav til grunnavtalen når det gjelder bl.a.: - politisk og administrative organer - finansiering Setter store krav til grunnavtalen når det gjelder bl.a.: - politisk og administrative organer - finansiering

Filnavn – Side 9 De norske reformbildet Fri flyt? Fri flyt? Kommunene har initiativet Kommunene har initiativet Interkommunalt samarbeid og sammenslutning i vinden ?????? Interkommunalt samarbeid og sammenslutning i vinden ?????? Forsøk oppgavedifferensiering Forsøk oppgavedifferensiering Hva skjer med fylkeskommunen? Hva skjer med fylkeskommunen? A og B kommuner? A og B kommuner?

Filnavn – Side 10 Det norske reformbildet Frosta, Levanger, Verdal – samkommune og ansvar forbarnevern, rus, miljø og landbruk Frosta, Levanger, Verdal – samkommune og ansvar forbarnevern, rus, miljø og landbruk Asler og Bærum – omfattende samarbeid bl.a. Om barnevern og videregående opplæring Asler og Bærum – omfattende samarbeid bl.a. Om barnevern og videregående opplæring Samarbeidene krever bruk av forsøksloven Samarbeidene krever bruk av forsøksloven Tønsberregionen: Regionråd som ”unnfanger” konkrete samarbeidsprosjekter Tønsberregionen: Regionråd som ”unnfanger” konkrete samarbeidsprosjekter

Filnavn – Side 11 ECON Senter for økonomisk analyse a.s Næringsliv Forvaltning Forskningsråd Interesseorganisasjoner Internasjonale organisasjoner Oslo Stavanger Stockholm København Paris Johannesburg Faglig integritet, kvalitet og relevans Energi & Miljø Arbeidsmarked Makro- og næringsøkonomi Bygg, anlegg & eiendom Transport Offentlig sektor skape verdier for kunder og for samfunnet ledende samfunnsøkonomisk kunnskapsbedrift våre ansattes førstevalg av arbeidsplass Visjon: Kunder Kompetanseprofil

Filnavn – Side 12 ECON Senter for økonomisk analyse a.s Oslo, hovedkontor: Postadresse: Postboks 6823 St. Olavs plass 0130 OSLO Besøksadresse: C. J. Hambros plass 2C, 3. etg. Telefon: Telefaks: e-post: Stockholm: Klarabergsviadukten 90D, 1 tr. S STOCKHOLM Sverige Telefon: Telefaks: e-post: Stavanger: Postadresse: Postboks 327 Sentrum 4002 STAVANGER Besøksadresse: Alex Kiellandsgt. 2 Telefon: /67/68 Telefaks: e-post: Paris: 18, rue de la Perle F PARIS Frankrike Telefon: Telefaks: e-post: Johannesburg: c/o Sad-elec P.O.Box 1049 Rivonia 2128 Sør-Afrika Telefon: Telefaks: e-post: Kontaktinformasjon København: c/o Kreab Vester Søgade 10, 2 DK-1601 København V Danmark Telefon.: Telefaks: e-post: