Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
En ripe i lakken? Arbeidet i Fagetisk råd og Ankeutvalget
Evaluering av fire spesialiserte korttidsenheter Elektronisk spørreskjemaundersøkelse til ledere av 10 bestillerkontor i Oslo og 4 tjenestekontor på nedre.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
”En pille for alt som er ille”
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Gemensamt beslutsfattande Individ og system Gøteborg 4. februar 2005 Michael de Vibe Stiftelsen gruppe for kvalitetsutvikling i sosial og helsetjenesten.
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Etikk og samhandling FoU dag Vestfold
Ulike tilnærminger til systematisk etikkarbeid
INDIVIDUELL PLAN Presentasjon ved Kristin Langtjernet
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Samtaleteknikk ledertrening i Skien kommune Ketil Mjøen, rådgiver
”Det som ikke skulle skje” presentasjon av et anti-nasketiltak
Etikkprosjektet FoU - prosjekt: Utvikling av systematisk
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Orientering om utfordringer i legevaktsamarbeidet Situasjonen rundt legevaktsituasjonen har endret seg siden evalueringen fra 6K og Agenda K ble gjort.
Veiledning av studenter
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
Veien videre for den slagrammede
”Opplæringsprogrammet Pårørende”
Avdeling for sosionomutdanning
Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen?
Lærlingordningen i Stavanger
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
Klinisk etisk komité i kommunetjenesten – sykehjem
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Etikk i Haugesund Kommune
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
Prosjektavslutning og sluttrapport
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Og.
ETIKKKAFFE Høstkonferansen Bodø 7 og 8 Oktober 2014 Elin Johansen, Dønna sykehjem.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Prosjekt Barn som pårørende SI somatikk 2014
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Kommunerevisjonens rapport - oppdrag fra Kontrollkomiteen 2014 Samhandlingsrutiner ved overgangsfaser.
  - Vegen fra ”Etisk refleksjon og palliasjon” til implementering av etiske refleksjonsgrupper Etikkprosjekt, Ottestad sykehjem våren 2009 – høsten.
Erfaringer med samhandlingsreformen
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Samarbeid om etisk kompetanseheving
Jus, kultur og ukultur i helsetjenesten
IHR – gruppearbeid 1 Direktørnettverket, 5. jan 2011.
Etisk kompetanseheving i Stange kommune
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Gruppeoppgave – Kort refleksjonsmodell
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Hva var bra, og hva ville vi gjort annerledes? Hjemmerehabilitering.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
”I pasientens fotspor”
Hensikt med veilederen Beslutningsprosesser ved begrensning av livsforlengende behandling:
Utskrift av presentasjonen:

Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum, 7.sept. 2011

Oversikt Hva stod på spill? –Hvilke utfordringer dominerte? –Hvordan ble de håndtert? –Hva ønsket de ansatte? Hva ble gjort? Hva ble resultatet? Suksesskriterier Kunne noe vært gjort annerledes? Hva vet vi ikke? Diskusjon

Betydning og resultat Struktur –Refleksjonsgrupper (på planen) –Etikk-komite –Videreutviklet kompetansehevning for alle –Etikk-veilederskole Prosess –SME-malen –Arbeidsrutiner i refleksjonsgruppene og KEK og ute i avdelingene/i hverdagen Effekt (Outcome)

Evaluering Hvordan evaluere? Hvem skal spørres? –Vi spurte etikk-veilederne, enhetsledere og de ansatte som hadde deltatt i refleksjonsgruppene –Midtveisevaluering og fokusgruppeintervju (til slutt) – skriftlig og intervju –Prosjektmøter/styringsgruppe

Betydning Se boka ”La etikken blomstre i praksis” – spesielt side

Refleksjoner om morgenkaffen På en av våre etiske refleksjonsgrupper stiller en av de ansatte spørsmål ved praksisen vi har fulgt i en årrekke for en av våre beboere. Hva er begrunnelsen for at vi nekter beboeren morgenkaffen hun ønsker seg, og som hun gang på gang ber om å få? Det er jo mange av oss som trenger en kaffekopp for å våkne på morgenen.

Morgenkaffen, forts. I refleksjonen i gruppen denne dagen kommer det fram at tjenestemottakeren har faste rutiner som et ledd i å opprettholde ADL ferdigheter og at dette er en del av rutinen; ingen morgenkaffe før morgenstell, frokost og tannpuss er gjennomført. I drøftingen kommer det fram at dette er en praksis som kan føres 20–30 år tilbake i tid, til den gang tjenestemottaker bodde i institusjon. I refleksjonen rundt situasjonen i dag blir det stilt spørsmål ved hvorfor dette fremdeles opprettholdes. Har hun ikke tilegnet seg disse ferdighetene godt nok gjennom alle disse årene? Hvordan kan vi forsvare å nekte henne morgenkaffen hun ønsker seg? Resultatet av refleksjonen er at vi i dag tilbyr beboeren en kopp kaffe når hun står opp. Den koser hun seg med i sofaen foran Frokost-TV før hun går på badet.

Mens pasienter, brukere og pårørende ofte ble betraktet som et problem for oss, har etikkarbeidet ført til at vi nå ser på dem som personer med ressurser.

Suksesskriterier Forankring –Forpliktende/på planen/faste arenaer og tider –Leder pådriver –De ansattes behov og utfordringer –En egen satsning (apropos etikk- og kvalitetsutvalg) Tid (fast hver 14. dag, 1-1,5 time) og ressurser SME-malen Konkrete problemer/løsningsorienterte drøftinger Tverrfaglighet Kompetanse (avdeling, kommune og nasjonalt) –Alle + etikk-veilederskole (co-veiledning m.m.)

Hva kunne vært gjort annerledes? Kriterier for utvelgelse av etikk-veiledere Dedikert tid/vikar (spesielt viktig i oppstarten) Involvere lederne på alle enheter og avdelinger fra starten (vente med oppstart der dette ikke er mulig) Case fokus (enda tidligere) Dokumentasjon/logg – spredning? Juss-kompetanse / de vanskeligste sakene (KEK/kommunen) Kobling til KEK/blikk utenfra Pasienter og pårørende Legene? Psykisk helsearbeid og rus

Hva vet vi ikke? Representativitet? Generaliserbarhet? Kvalitet? Pasient og pårørende? Andre aktuelle parametre (for eksempel sykemelding, turnover)