Kilder og risiko for akutt oljeforurensning i Norge og Svalbard.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Advertisements

Spesielle utfordringer i Barentshavet
Systematisk HMS arbeid
Kilder og risiko for akutt oljeforurensning i Norge
Forside.
 Arbeidsgiver skal sørge for at BHT bistår med planlegging og gjennomføring av fysiske og organisatoriske endringer i virksomheten, herunder etablering,
Miljø og virkning Aksjon med miljø i fokus Viktig informasjon
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Arbeid i høyden – Fallende gjenstander
Konsekvensenes tid Ola Skaalvik Elvevold Stavanger, 28. april 2014.
Brukermøte 2007 Stavanger Forum.
Kjemisk dispergering Strandrensemiddel
Byggedagen Venke Moe Plan- og bygningssjef
Forebygging av idrettskader POL 15. januar 2013
Maren Esmark 25.April 2008 Ren kyst! WWFs frivillige oljevern.
Kystverket.
Kortversjonen av foredraget Borger HMS-standarden i petroleumsvirksomheten for en bærekraftig utvikling? Nei, men den hjelper.
Oljeberedskap, ikke bare snakk om teknologi, men også kunnskap Anders Jelmert og Erik Olsen.
PetroOnline 2010 Visjon og strategi. Accella styrer depotet •Ved import fra bil, båt og tog •Ved planlegging av lasting •Ved lasting av bil •Ved overføring.
HMS - Helse, Miljø og Sikkerhet
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Risiko for oljesøl fra skip i nordområdene
VELG RIKTIG - MILJØ ER VIKTIG! 8. november 2012 Egil Dragsund Fagsjef miljø, Norsk olje og gass.
ISPS sikring og Beredskap
Forslag til petroleumsfrie områder i Barentshavet
Mal: Risikoanalyse med veiledning
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Modeller til studier av effekter (impacts) av klimaendringer på hele økonomien CGE-modeller, –hele den formelle økonomien –i varierende grad ikke-markedseffekter.
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
ingen miljøgifter innen er det mulig?
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Grønn innovasjon og grønne arbeidsplasser i Oslo
Olje- og gassindustriens ambisjoner: En trussel mot fiskerinæringen? Oslo, 4. februar 2009 Lars Arne Ryssdal Direktør næring og miljø Oljeindustriens Landsforening.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Vil helseskadene øke i takt med aktivitet og økt press Oslo 26. mai 2010, Knut Barland, konsernsjef Skagerak Energi.
Step 1: “State-of-the-art” Knowledge data base Step 2: Framework definitions Step 3: Project analysis Step 4: User requirements and priorities Step 7:
Forvaltningsplan Barentshavet Utredning av ytre påvirkning – høringsmøter oktober 2004 Forvaltningsplan Barentshavet Utredning av ytre påvirkning – høringsmøter.
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
Er det registrert Avvik til planen? Er det identifisert Risiko?
Strategiplaner og temakart Faglig forum 3. september 2013
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Litt om håndtering av risiko
Vi kan ikke brenne all olje og gass Muligheter for å lete etter mer olje og gass dersom det skal være sannsynlig å nå togradersmålet.
(Ansatt i annen avdeling)
Sikkerhet ved datasystemer hos Skjåk Energi
Risiko og sikkerhet i transportsektoren – et transportovergripende forskningsprogram Programstyreleder Finn Harald Amundsen Statens vegvesen, Vegdirektoratet.
Kraftvarmverket på Mongstad Utslippstillatelse til Statoil Forpliktende samarbeid om helhetlig miljø- og energiprosjekt Pressekonferanse torsdag 12. oktober.
”Utfordringer i forebyggende sjøsikkerhetsarbeid og oljevernberedskap” Haugesundkonferansen 8. og 9. februar 2005 ved fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Norsk oljeindustri ¼ av norske utslipp 1,5 prosent av verdens utslipp 75 % av all oppdaget petroleum må bli liggende Noen må sette ned foten.
ROS-analyse.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Innføring av miljøledelse ISO 14001: 2004 i Helse Stavanger.
- TIL NYTTE FOR SAMFUNNETSJØDATA SJØDATA TIL NYTTE FOR SAMFUNNET STATENS KARTVERK SJØ Herman Iversen Prosjektdirektør Statens kartverk Sjø.
Byregionprogrammet for Namsosregionen «Infrastruktur som grunnlag for økt samhandling og økonomisk vekst»
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
ROS-analyse.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Petroleumstilsynet og det ytre miljøet
Rapporten om utvikling i risikonivået Petroleumstilsynet årsberetning
HMS © Caritas Norge..
Bilbelte Læringsmål: Naturfag
Case og øvingsoppgaver
Fokus på klima og miljø i transportsektoren
Informasjon til berørte kommuner Sikkerhet - trusselbilde
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Viltulykker - hva gjør vi?
Oslo Havn Risikokartlegging Ytre Miljø
Utskrift av presentasjonen:

Kilder og risiko for akutt oljeforurensning i Norge og Svalbard

Kilder til akutt forurensning Skipsfarten (gods og passajerer) Olje- og gassvirksomhet Raffinerier og terminaler Tankanlegg Transport på vei og jernbane

Kilder til akutt forurensning på Svalbard Tankanlegg Longyearbyen Svea Ny-Ålesund Barentsburg Skipstrafikk Fiskefartøy Cruiseturisme - Oversjøiske - Dagsturer i Isfjordområdet - ”Ekspedisjonscruise” Kullskip Mindre tankfartøy Annen nyttetransport til bosettingene (Leteboring)

Kilder til utslipp fra olje- og gassvirksomheten Leting & produksjon

Kilder til utslipp fra skipsfarten Driftsutslipp inkluderer gråvann, sortvann, bilgevann, rensing av tanken, avløp fra dekket…

Risiko = Sannsynlighet Konsekvens

Konsekvenser av oljeforurensning for bl.a.: Sjøfugl Sjøpattedyr Plante- og dyreorganismer i strandsonen Havstrender og strandenger Fiskeegg og larver Frilufts- og rekreasjonsområder Næringsvirksomhet (havbruk, turisme) Hva vil bli ødelagt, skadet eller forstyrret?

Sannsynlighet og type oljeutslipp fra petroleumsvirksomheten Driftsutslipp fra produksjonen Akutt Blow-out Overfylling Problemer med separatorer m.v

Sannsynlighet og type oljeutslipp fra skipsfarten Driftutslipp ”bilge water” Fylling av drivstoff Akutt Grunnstøtting Kollisjon Tekniske problemer (se Polar Star forrige uke)

Men husk den største risikofaktoren! Mennesket!

Risikoanalyse er vanskelig for bevegelige kilder.  Du vet ikke hvor ulykken skjer  Du vet ikke hva slags ulykke skjer  Varierende oljetyper  Varierende mengder  Store variasjoner i ytre forhold som lys- og værforhold  Manglende kunnskapsgrunnlag om skipstraffiken og skipstyper Hvordan dimensjonere oljevernberedskap ?

Risiko for oljeutslipp fra skipsfarten

Prioritet 1: Befolkningsrelaterte forhold (liv, helse, sikkerhet) Prioritet 2: Naturressursene - innbyrdes prioritering etter prinsippene i MOB- modellen Prioritet 3: Næringsinteresser - Naturbasert aktivitet og næring - Annen næring Prioritering av tiltak under en oljevernaksjon

Oljevernberedskap er kjempeviktig. Men enda viktigere er det å redusere risikoen for at uhell skjer!