Betydningen av entreprenørskap i skoleverket Fredrik Svendsen, NHO/Ungt Entreprenørskap Buskerud Erlend Eggen, Ungt Entreprenørskap Buskerud
Ungt Entreprenørskap Stiftet i 1997 Ideell forening støttet av blant annet tre departementer, NHO og Innovasjon Norge Fylkesforeninger i alle fylkene Samarbeid skole og næringsliv Programmer på alle skoletrinn www.ue.no
Entreprenørskap i utdanningen? 800 000 nye arbeidsplasser må skapes de neste 20 årene Halvparten vil være i næringer/områder som ikke finnes i dag Dagens elever og studenter skal skape fremtidens arbeidsplasser og sikre utviklingen av velferd og velstand Norsk arbeidsliv trenger unge som ser mulighetene og gjør noe med dem - vi trenger entreprenører
Regjeringen la i 2003 fram en plan for en helhetlig innovasjonspolitikk: ”Fra idé til verdi.” Her lanserte Regjeringen sin visjon: "Norge skal være ett av verdens mest nyskapende land der bedrifter og mennesker med pågangsmot og skaperevne har gode muligheter til å utvikle lønnsom virksomhet.” Innenfor utdanningsdelen er denne visjonen konkretisert ytterligere: Det norske utdanningssystemet skal bli blant de beste i verden når det gjelder opplæring i entreprenørskap. Regjeringens strategiplanen” Se mulighetene og gjør noe med dem” skisserer store ambisjoner innenfor entreprenørskap i utdanning.
Regjeringens Visjon ” Det norske utdanningssystemet skal bli blant de beste i verden når det gjelder opplæring i entreprenørskap” Kristin Clemet Utdannings- og forskningsminister Ansgar Gabrielsen Nærings- og handelsminister Erna Solberg Kommunal- og regionalminister
Hovedmål Utdanningssystemet skal bidra til verdiskapning, nyetableringer og innovasjon i Norge ved å stimulere holdninger, kunnskap og ferdigheter hos elever, studenter og lærere på alle nivåer og utvikle en kultur for entreprenørskap
Program for nyskaping og entreprenørskap i opplæring og utdanning i Norge 2002-2005 programmet skal forankre en landsomfattende permanent organisasjon som skal utvikle og implementere modeller og metoder innenfor entreprenørskap i utdanning og opplæring som hvert år skal omfatte minst 20% av et årskull elever i grunnskolen ( ca 100.000 elever pr år) minst 20% av et årskull i videregående skole (ca 12.000 elever pr år) minst 10% av et årskull i høyskole og universitet. (ca 4.000 studenter pr år)
Entreprenørskapskompetanse Personlige egen -skaper og holdninger • Evne og vilje til å ta initiativ • Nytenkning og kreativitet • Risikovilje • Selvtillit Kunnskap og ferdigheter • Hva • Hvordan
Studentbedrift – hva er det? 2-15 studenter danner en studentbedrift Starte, drive og avvikle en bedrift Egne produkter/tjenester
Hvorfor Studentbedrift? Få erfaring med bedriftsetablering og drift Reduserer barrierene for å starte for seg selv Praktisering av teorien Utfordrende og gøy!
Læring - Ikke næring Omsetning under 140 000 kr Ikke skatteplikt på overskudd, ikke momspliktig Må avvikles etter 12 måneder Studentbedrift integrert i studiene Oppfølging av mentor Egne erfaringer
Høgskole Grunnskole 2004/05: 7000 elever Videregående skole 2004/05: 9000 elever
NM Studentbedrift 2005 Teach SB Blue Me SB
Entreprenørskap læres, ...er ikke medfødt... ”… koordinert innsats En vellykket satsing på entreprenørskap i utdanningen krever langsiktighet og koordinert innsats fra fylkesmannen, fylkeskommuner, kommuner, skoler, lærere, arbeids- og næringslivsorganisasjoner og næringsliv.”
Entreprenørskap i lærerutdanningen Lærere som rollemodeller og kunnskapsformidlere Positiv holdning blant skoleelever til næringsliv, entreprenørskap og verdiskapning krever at lærerne har kunnskap om dette Kunnskap om ulike arbeidsformer for arbeid med entreprenørskap i skolen
Kultur for læring Styrket samarbeid skole- næringsliv Elevbedrift og ungdomsbedrift trekkes frem som viktige metoder Partnerskap skole-næringsliv
Den nyskapende skolen No Smoke Mobile – Kjøsterud skole Innovation Camp er et årlig program hvor elever primært i ungdomskolen motiveres til kreativitet og nyskapning. Programmet fører ungdommene gjennom de forskjellige fasene fra ideunnfangelse til presentasjon av ideen. Målet er å få frem en kultur preget av et klima med større utfordringer for den enkelte og hvor verdiskapning, offensiv tankegang og optimisme er sentrale elementer. Innovation Camp driftes av HIBU og samarbeider nært med og er en del av UE Buskerud sin satsing Elevbedriften ”No smoke Mobile” er utviklet på Innovation Camp Buskerud 2004 No Smoke Mobile – Kjøsterud skole
Den nyskapende skolen Denne ideen fant juryen ut var den de raskest kunne tjene penger på. Har også fått mye skryt fra legehold. Første premie Innovation Camp 2004 – Letteste realiserbare ide DiScope - Skotselv skole
Hva hendte siden ? – Nord-Trøndelagsforskning Det ble lagt fram en rapport i 2003, som viser de samme tendensene i Norge som tidligere er vist i Sverige: Blant dem som nå er mellom 25 og 34 år, har 20,5 % startet sin egen bedrift. Det normale i denne aldersgruppen er 4,5 %. Det ser altså ut til at å drive ungdomsbedrift i videregående skole mer enn firedobler etableringsfrekvensen. Det er bestilt en ny undersøkelse m.h.t resultater fra Nord-Trøndelagsforskning. Denne skal være klar i løpet av våren. Undersøkelsen fokuserer på ungdomsbedrift, men skal også ta med studenter som har deltatt i studentbedrift.