Betydningen av entreprenørskap i skoleverket

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Entreprenører vil forme fremtidens utdanning Vibeke Hammer Madsen, HSH
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Læring på arbeidsplassen
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
Presentasjon på pressekonferanse, 25. mai 2005 Partnerne bak Næringsbarometeret: Utdrag og tillegg til publikasjon Hordaland, 26. mai 2005.
Ue.no Enterprise without Borders Videregående opplæring FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
ELEVBEDRIFT … starte, drive og avvikle en liten bedrift, med skolens lærere og andre samarbeidspartnere som veiledere.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Matendo Kreativ Ungdom (MKU)
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Ungt entreprenørskap Hedmark
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Nyskaping gir vekst Forutsetninger for mer nyskaping: Det må lønne seg å jobbe Enklere å starte egen bedrift Kunnskaper og innsikt Hva gjøres: Lavere skatt.
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
Høgskolen i Telemark 1.Studentopptak 2.Tre strategiske satsinger på tvers – status nå: 1.E-læring 2.Entreprenørskap 3.HiT sin miljø- og verdibaserte plattform.
Velkommen til plandialogdag Marit Moe, KS Nord-Trøndelag Roald Huseth, Fylkesmannen i Nord-Trøndelag Karl-Heinz Cegla, Nord-Trøndelag fylkeskommune.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
13-Jul-14Slide 1 Trondheim 5. oktober 2009 Bjørnar Skjevik.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Satsning på Entreprenørskap Hibu, avd. Hønefoss Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap for lærere i videregående skole.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Våre viktigste valgkampsaker Fylkestingsprogrammet Ved Odd Arild og Tone.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Hvordan tette gapet mellom skole og næringsliv? Kristine Engan Ræder, UE Trøndelag.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Velkommen til kurs i ”Ungdomsbedrift som metode”
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Velkommen til motivasjonsdag UB Ungt Entreprenørskap Troms Hugo Pettersen Espen Kirkvik.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Utfordring, skaperkraft og læring i trivsel og harmoni i pakt med natur og miljø Utfordring, skaperkraft og læring i trivsel og harmoni i pakt med natur.
kan læres, ...er ikke medfødt...
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Rammevilkår for skipsfarten Sjøsikkerhetskonferansen 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg 5. Oktober 2004.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
els-fredrikstad En moderne industripolitikk for innovasjon og konkurranseevne Nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen Sunndal 3. desember.
Erfaringer fra Kompetanseutviklingsprogrammet Sveinung Skule, Fafo Erik Døving, SNF.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
STYRKE næringsnær læring
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Røros videregående Elin Viken Ungt Entreprenørskap Hedmark.
Samspill mellom utdanning og arbeidsliv for økt innovasjonskraft Råd for samarbeid med arbeidslivet – RSA NTNU 14. August 2013 Anthony Kallevig, LO A.Kallevig,LO1NTNU.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
1 Hvilke konsekvenser vil nordområdesatsingen ha på regjeringens distrikts- og regionalpolitikk ? Nordlandskonferansen 2007 Bodø 17. januar Kommunal-og.
Kompetanse for mangfold
Velkommen til Nasjonalt lærerseminar 2017
Framtid - Samspill - Skaperglede
SÅ FINT DU IKKE ER SIKKER PÅ HVA DU VIL BLI….
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

Betydningen av entreprenørskap i skoleverket Fredrik Svendsen, NHO/Ungt Entreprenørskap Buskerud Erlend Eggen, Ungt Entreprenørskap Buskerud

Ungt Entreprenørskap Stiftet i 1997 Ideell forening støttet av blant annet tre departementer, NHO og Innovasjon Norge Fylkesforeninger i alle fylkene Samarbeid skole og næringsliv Programmer på alle skoletrinn www.ue.no

Entreprenørskap i utdanningen? 800 000 nye arbeidsplasser må skapes de neste 20 årene Halvparten vil være i næringer/områder som ikke finnes i dag Dagens elever og studenter skal skape fremtidens arbeidsplasser og sikre utviklingen av velferd og velstand Norsk arbeidsliv trenger unge som ser mulighetene og gjør noe med dem - vi trenger entreprenører

Regjeringen la i 2003 fram en plan for en helhetlig innovasjonspolitikk: ”Fra idé til verdi.” Her lanserte Regjeringen sin visjon: "Norge skal være ett av verdens mest nyskapende land der bedrifter og mennesker med pågangsmot og skaperevne har gode muligheter til å utvikle lønnsom virksomhet.” Innenfor utdanningsdelen er denne visjonen konkretisert ytterligere: Det norske utdanningssystemet skal bli blant de beste i verden når det gjelder opplæring i entreprenørskap. Regjeringens strategiplanen” Se mulighetene og gjør noe med dem” skisserer store ambisjoner innenfor entreprenørskap i utdanning.

Regjeringens Visjon ” Det norske utdanningssystemet skal bli blant de beste i verden når det gjelder opplæring i entreprenørskap” Kristin Clemet Utdannings- og forskningsminister Ansgar Gabrielsen Nærings- og handelsminister Erna Solberg Kommunal- og regionalminister

Hovedmål Utdanningssystemet skal bidra til verdiskapning, nyetableringer og innovasjon i Norge ved å stimulere holdninger, kunnskap og ferdigheter hos elever, studenter og lærere på alle nivåer og utvikle en kultur for entreprenørskap

Program for nyskaping og entreprenørskap i opplæring og utdanning i Norge 2002-2005 programmet skal forankre en landsomfattende permanent organisasjon som skal utvikle og implementere modeller og metoder innenfor entreprenørskap i utdanning og opplæring som hvert år skal omfatte minst 20% av et årskull elever i grunnskolen ( ca 100.000 elever pr år) minst 20% av et årskull i videregående skole (ca 12.000 elever pr år) minst 10% av et årskull i høyskole og universitet. (ca 4.000 studenter pr år)

Entreprenørskapskompetanse Personlige egen -skaper og holdninger • Evne og vilje til å ta initiativ • Nytenkning og kreativitet • Risikovilje • Selvtillit Kunnskap og ferdigheter • Hva • Hvordan

Studentbedrift – hva er det? 2-15 studenter danner en studentbedrift Starte, drive og avvikle en bedrift Egne produkter/tjenester

Hvorfor Studentbedrift? Få erfaring med bedriftsetablering og drift Reduserer barrierene for å starte for seg selv Praktisering av teorien Utfordrende og gøy!

Læring - Ikke næring Omsetning under 140 000 kr Ikke skatteplikt på overskudd, ikke momspliktig Må avvikles etter 12 måneder Studentbedrift integrert i studiene Oppfølging av mentor Egne erfaringer

Høgskole Grunnskole 2004/05: 7000 elever Videregående skole 2004/05: 9000 elever

NM Studentbedrift 2005 Teach SB Blue Me SB

Entreprenørskap læres, ...er ikke medfødt... ”… koordinert innsats En vellykket satsing på entreprenørskap i utdanningen krever langsiktighet og koordinert innsats fra fylkesmannen, fylkeskommuner, kommuner, skoler, lærere, arbeids- og næringslivsorganisasjoner og næringsliv.”

Entreprenørskap i lærerutdanningen Lærere som rollemodeller og kunnskapsformidlere Positiv holdning blant skoleelever til næringsliv, entreprenørskap og verdiskapning krever at lærerne har kunnskap om dette Kunnskap om ulike arbeidsformer for arbeid med entreprenørskap i skolen

Kultur for læring Styrket samarbeid skole- næringsliv Elevbedrift og ungdomsbedrift trekkes frem som viktige metoder Partnerskap skole-næringsliv

Den nyskapende skolen No Smoke Mobile – Kjøsterud skole Innovation Camp er et årlig program hvor elever primært i ungdomskolen motiveres til kreativitet og nyskapning. Programmet fører ungdommene gjennom de forskjellige fasene fra ideunnfangelse til presentasjon av ideen. Målet er å få frem en kultur preget av et klima med større utfordringer for den enkelte og hvor verdiskapning, offensiv tankegang og optimisme er sentrale elementer. Innovation Camp driftes av HIBU og samarbeider nært med og er en del av UE Buskerud sin satsing Elevbedriften ”No smoke Mobile” er utviklet på Innovation Camp Buskerud 2004 No Smoke Mobile – Kjøsterud skole

Den nyskapende skolen Denne ideen fant juryen ut var den de raskest kunne tjene penger på. Har også fått mye skryt fra legehold. Første premie Innovation Camp 2004 – Letteste realiserbare ide DiScope - Skotselv skole

Hva hendte siden ? – Nord-Trøndelagsforskning Det ble lagt fram en rapport i 2003, som viser de samme tendensene i Norge som tidligere er vist i Sverige: Blant dem som nå er mellom 25 og 34 år, har 20,5 % startet sin egen bedrift. Det normale i denne aldersgruppen er 4,5 %. Det ser altså ut til at å drive ungdomsbedrift i videregående skole mer enn firedobler etableringsfrekvensen. Det er bestilt en ny undersøkelse m.h.t resultater fra Nord-Trøndelagsforskning. Denne skal være klar i løpet av våren. Undersøkelsen fokuserer på ungdomsbedrift, men skal også ta med studenter som har deltatt i studentbedrift.