Samling 1, HiØ 20. og 21. sept Fagspesifikk del 1, Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet
Nettsteder for etterutdanningskurset Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutdanningskurset Sør (Halden): Etterutdaningskurset Nord (Trondheim):
fagspesifikk del 1: tysk rom A-042 Læreplanrelatert område: Språk og språklæring Språkrelatert tema: ”Jeg og min familie” Utdrag fra Læreplanen: ”Mål for opplæringen er at eleven skal kunne fortelle om sine språk og sin språklæring se likheter mellom språk eleven allerede kan og nye språk gi eksempler på ulike måter å lære nye ord og uttrykk på gi eksempler på eget arbeid med å lære språk” Workshop-oppgave: Hvordan vil du som lærer tilrettelegge undervisningen for å realisere disse kompetansemålene? Svar på følgende spørsmål: 1) Gi eksempler på læringsaktiviteter som vil kunne hjelpe eleven til å se likheter mellom språk han allerede kan (f.eks norsk/engelsk) og nye språk (f. eks. fransk, spansk eller tysk). 2) Hvilke tips vil du som lærer gi eleven om hvordan han/hun kan lære nye ord og uttrykk på? Gi konkrete eksempler. 3) Hvilke ark i språkpermen synes du det er viktig å ta i bruk for å bevisstgjøre eleven i språkinnlæringens første fase?
Læringsressurser på nettet Klett: Lehrwerke+f%FCr+junge+Lerner Lehrwerke+f%FCr+junge+Lerner Hueber:
Tema: min familie /meine Familie an/sect07/index.htm an/sect07/index.htm
Hjemmesidene til tyske tv-stasjoner har ofte gode barnesider – spill og annet morsomt (zdf Kinderseite) Blinde-Kuh: (Kinderseite)
Sjekk ut en blogg – gjerne på en familiehjemmeside Spørsmål: Wie heißen die Kinder? Wer sind Jessica und Sissy? Wo war die Familie im Urlaub 2009? Gjerne på et tidlig stadium – fordel: elevene kan ikke gå seg vill.