Samling 1, HiØ 20. og 21. sept. 2010 Fagspesifikk del 1, 20.09.10 Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Oppstart tema Meine Familie
Advertisements

TELEMARK FYLKESKOMMUNE Samtale om ny web / nye muligheter Åpen og involverende.
Samiskopplæring i Nordland
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Slik kan du hjelpe skolen din komme i gang med programmering
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
SPRÅK: Digitale ressurser for lærere og elever RKUL kurs v/ Tone Østgård Teppen lektor ved Trysil ungdomsskole 20.mars 2014 Fremmedspråksenteret BBC.
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Fellesfag Yrkesretting Relevans
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Bildet:
Publisering på internett
Mona Stokke Pedagogisk leder, SeLL
Vurdering av kilder Kildekritikk.
Landsby: Avansert internasjonalt undervisningsmateriell Henry Valberg, Institutt for produktutvikling og materialer, IVT, NTNU.
Hva skal vi lære? TEMA: Sør Amerika Hvilke hav omgis verdensdelen av
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Rommet mitt, huset mitt, byen min, landet mitt
NTNU Program for lærerutdanning Etterutdanning region nord Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutda nning.
Konferansebidrag v. Verena Bentzen
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Ndla matematikk Hensiktsmessig bruk av ndla i undervisningen
Weitblick Presentasjon av oppgavestoffet
Læreplan i fremmedspråk. Generelle trekk ved det digitale i læreplanen  Personvern  Opphavsrett  Kildekritikk.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Delfina Díaz Susana Borgen
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
NTNU Program for lærerutdanning Etterutdanning region nord Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutda nning.
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
Presentasjon av hand-out: teori og mange konkrete forslag
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Noen utvalgte lysbilder
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Refleksjonsspørsmål Region nord. Spørsmål 1a Hvorfor skal jeg lære et nytt fremmedspråk i tillegg til engelsk? Hvordan legitimerer vi fremmedspråket?
NTNU Program for lærerutdanning Etterutdanning region nord Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutda nning.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Blogg og publisering på nett
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
– som verktøy for refleksjon og læring Thomas, oktober 2010.
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Personer på våre nettsider John Vedde Norsk og engelsk
Om Internett, World Wide Web, egen hjemmeside Ole Christian Rynning
Språk åpner dører - Om hva jeg fant bak en ny dør.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Velkommen til Vikhammer ungdomsskole
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
Orientering om valg av programfag Et stort antall elever på VG1 ST/IDR/MDD opplever lavere nytteverdi av skolen enn YF-elever Hvordan velge slik.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Velkommen til språkprogrammet - studieretning nederlandsk språk.
Velkommen til språkprogrammet - studieretning tysk språk.
Velkommen til Tastarustå skole
Lesing og lesestrategier
TIMETALL 1. ÅRSTRINN30 T/U 2. ÅRSTRINN30 T/U 3. ÅRSTRINN30 T/U TIL SAMMEN90 T/U I LØPET AV TRE SKOLEÅR MÅ DU MINST HA DELTATT I 90 UKETIMER.
Rita Gjørven ILS UiO 2008 Å utvikle innsikt i læring og undervisning gjennom å lære og undervise i fremmedspråk Rita Gjørven ILS, UiO.
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Хяналт шалгалт, дүн шинжилгээний хэлтэс 2017 он
Den Europeiske språkdagen
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Rekruttering til 2.fremmedspråk.
Læreplan for forsøk med fremmedspråk på 6. og 7. trinn
Innføringsprosjektet
Kastellet skole. Implementeringsplan Bruk av barnepermen Den Europeiske språkpermen Kastellet skole.
Utskrift av presentasjonen:

Samling 1, HiØ 20. og 21. sept Fagspesifikk del 1, Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet

Nettsteder for etterutdanningskurset Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutdanningskurset Sør (Halden): Etterutdaningskurset Nord (Trondheim):

fagspesifikk del 1: tysk rom A-042 Læreplanrelatert område: Språk og språklæring Språkrelatert tema: ”Jeg og min familie” Utdrag fra Læreplanen: ”Mål for opplæringen er at eleven skal kunne fortelle om sine språk og sin språklæring se likheter mellom språk eleven allerede kan og nye språk gi eksempler på ulike måter å lære nye ord og uttrykk på gi eksempler på eget arbeid med å lære språk” Workshop-oppgave: Hvordan vil du som lærer tilrettelegge undervisningen for å realisere disse kompetansemålene? Svar på følgende spørsmål: 1) Gi eksempler på læringsaktiviteter som vil kunne hjelpe eleven til å se likheter mellom språk han allerede kan (f.eks norsk/engelsk) og nye språk (f. eks. fransk, spansk eller tysk). 2) Hvilke tips vil du som lærer gi eleven om hvordan han/hun kan lære nye ord og uttrykk på? Gi konkrete eksempler. 3) Hvilke ark i språkpermen synes du det er viktig å ta i bruk for å bevisstgjøre eleven i språkinnlæringens første fase?

Læringsressurser på nettet Klett: Lehrwerke+f%FCr+junge+Lerner Lehrwerke+f%FCr+junge+Lerner Hueber:

Tema: min familie /meine Familie an/sect07/index.htm an/sect07/index.htm

Hjemmesidene til tyske tv-stasjoner har ofte gode barnesider – spill og annet morsomt (zdf Kinderseite) Blinde-Kuh: (Kinderseite)

Sjekk ut en blogg – gjerne på en familiehjemmeside Spørsmål: Wie heißen die Kinder? Wer sind Jessica und Sissy? Wo war die Familie im Urlaub 2009? Gjerne på et tidlig stadium – fordel: elevene kan ikke gå seg vill.