Vrimledag/2012 Haugesund, 24.04.2012 Navn: Torhild Bråthen Tittel: Seniorrådgiver Barnehagen og skolens betydning for barn i en vanskelig livssituasjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Advertisements

Tidlig inn- opplæringspakka Barn i rusfamilier Barn som bekymrer
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Digital kompetanse i Mat og helse
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Rolighetsmoen barnehage
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
Barns læring, voksnes ansvar!
Styringsgruppemøte Borgøy
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Velkommen til ”VRIMLEDAG ” 24. April 2012 Haugalandsløftet.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Tidlig innsats HS styret 7. desember 2010 Svein Ove Ueland
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
MSFs opplæringsplattform Ledermøte MSFs opplæringsplattform Sentralt lovverket MSFs rammeverk Vedtekter Handlingsprogram Planstruktur (under.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
1 Barneverntjenesten En lovpålagt tjeneste. 2 Først en gladnyhet Fylkesmannen har innvilget kr ,- til 50% stilling med virkning fra
Velkommen til viktig oppstartseminar Kjell Erik Øie Statssekretær.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Evaluering av Barne- og familieenheten(BFE ) Direktør for oppvekst og utdanning Planlagt startdato: Fase 1: 15. juni 2013 Planlagt sluttdato : Fase 1 +
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
1 Samling for kommunene 2. juni 2015 Nytt fra Fylkesmannen.
Kurs høsten 2015 Praktiske opplysninger om kurset: Kurset blir ledet av godkjente kursledere. Kurset går over ganger og varer i 2 ½ time. Det er.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Habilitering av barn og unge – gode aldersoverganger og mestrende familier Oslo, 10. juni 2008 av Ingrid Bjørnstad og Grete Müller.
Rett hjelp tidlig – Kvello Stavanger kommune har startet et treårig prosjekt ( )for å kvalitetssikre barnehagen og bedre samarbeidet mellom det.
Samfunnsutviklingens konsekvenser for yrkesutøvelsen i oppvekstsektoren.
Med skolen som arena – hvordan forebygge mer systematisk? Kristin Andreassen Eide Rådgiver i bedre barnehage- og skolemiljø Vestby kommune
Kristine Aksøy Leder av seksjon for barn, unge og trosopplæring Kirkerådet.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
En introduksjon.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Bapp gruppe Bapp gruppe er et forebyggende kurs for barn år(barn) og for ungdommer 13– 17 år(ungdom) som lever nært mennesker med psykiske vansker.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Siste året i barnehagen
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Vi vil være en kirke som Strategi for Stavanger bispedømme
Voldsforebyggende opplæring
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Vrimledag/2012 Haugesund, Navn: Torhild Bråthen Tittel: Seniorrådgiver Barnehagen og skolens betydning for barn i en vanskelig livssituasjon

Vrimledag  Barnehage og skole skal gi et omsorgs- og læringstilbud til alle barn.  Psykisk helse påvirker evne til konsentrasjon, oppmerksomhet og trivsel.  Barnehage/skole har en viktig rolle i å styrke sosiale, følelsesmessige, atferdsmessige, kognitive og moralske ferdigheter.  Normalitet og tilhørighet.

Vrimledag  Opplæring/skole er en nøkkelfaktor for livet som voksen.  Opplæringsloven og likeverdig opplæring.  Rammeplanen for barnehagen bygger på et helhetlig læringssyn.  Rett til spesialpedagogisk hjelp etter sakkyndig vurdering/enkeltvedtak.

Vrimledag  Samarbeid skole/barnehage/hjem og ulike hjelpeinstanser er viktig.  Haugalandsløftet legger vekt på å styrke samhandling mellom ulike instanser.  Flerfaglig og tverrfaglig tenkning rundt barnet for å samordne kommunale tjenester.  Faglig oppdatering for å utvikle en felles forståelse og tilnærming.

Vrimledag  Vi lever i et kunnskapssamfunn, og dette gjør utdanningen viktigere i dag enn tidligere.  Sosial reproduksjon er større i dag enn for 10 år siden.  For barn/unge i en vanskelig livssituasjon er barnehage og skole er en viktig faktor for mestring og opplevelse av å tilhøre et fellesskap.