Norsk sentrumskonferanse 2010 Tilgjengelighet er nøkkelordet Gottfried Heinzerling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er forsvarlighet i LAR?
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Foto: Helén Eliassen Sentrumsutvikling – samarbeid med næringslivet Kathrine Strømmen Koordinator møte Framtidens byer 25.august
SLIK SIKRER VI SYSTEMATISK LIKESTILLINGSARBEID Anne Marit Skarsbø Seniorrådgiver Mangfold og likestilling i arbeidslivet 28.september.
Areal- og transportplan for Buskerudbyen
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Trafikkbildet i Bergen • Jevn økning i trafikkveksten  Veinettet har alvorlige kapasitetsproblemer  Tiltakende støy- og luftforurensing.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Forum for Sandnes som sunn by 10. juni Rogaland arboret Sakliste: •Referat fra møte •Ny plan for integrering og inkludering •Kort pause.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
PLANER og planer … Hjelper det med planstrategi?.
Generelt om Randaberg Kommunen
Norsk Sentrumsforum(NSF) • NSF berømmer arbeidet som er gjort for å utvikle, vitalisere og markedsføre norske byer og tettsteder. • De fleste sentrumsorganisasjoner.
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
Hvordan påvirker klimaendringene de marine økosystemene?
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Fornybar energi: Bra for næringslivet, men hva med miljøet?
Konkurranseutsetting i pleie og omsorg - keiserens nye klær? Eli Gunhild By Forbundsleder NSF Velferdskonferansen 22. mai 2012.
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
ARNE – prosjekt – faggruppe handel/grossist Målsettingen som fungerer som basis for utviklingen av regionen som logistikk- knutepunkt:  Regionen utvikles.
Konkurransetilsynets oppfølging av konkurranseforhold i bilbransjen Seksjonssjef Birgit Løyland, Konkurransetilsynet.
”Brukerstyrte forskningskvoter”
 Mitt forslag til design av nytt signalbygg modellert i SketchUp tar utgangspunkt i kriteriene fra den åpne konkurransen til Statsbygg. Jeg har ikke.
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Sykkelundersøkelsen Stavanger kommune Formålet med undersøkelsen er å kartlegge holdning, adferd (handlinger, vaner) og intensjoner i forhold til.
Begrensninger og muligheter
AREALPROSJEKTET Felles overordnet
Oslo – flest utfordringer – størst oppmerksomhet
HOVEDSTADEN FORNYER OG STYRKER SIN MILJØPOLITIKK Byrådsleder Stian Berger Røsland.
Budsjettarbeidet i 2005 Arbeidet i DKFU i forbindelse med budsjettet Strategi ved inngangen av året Historikk fra 2005 Konkrete resultater oppnådd Utgangspunkt.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Møteplasser og handel Grorud Samfunnshus Steen & Strøm Dir. kommersiell utvikling. Henrik Larsen.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Planleggingens utfordringer
Prai en taxi En kort presentasjon av den nye digitale løsningen.
Hva kan gjøres for å styrke sentrums attraktivitet som etableringsarena for handel og service? Sentrumskonferansen - VITALISERING AV SENTRUM Sandefjord.
Nasjonal sykkelstrategi Tryggere og mer attraktivt å sykle Økt trafikksikkerhet for syklister Øke andel syklende med 50% i sykkelbyer (SFJ; fra 7% til.
Planleggingens utfordringer Professor Tor Medalen Institutt for by- og regionplanlegging NTNU
God planlegging Rådgiver Marianne Siiri, seksjon for plan og miljø Dato
To spørsmål å besvare: 1.Hvor mange personer vil være aktuelle for HAB i Norge? 2.Dersom 5 HAB sentre, hvor mange pasienter vil ikke nås pga stor geografisk.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Kommunikasjon og mediehåndtering Europeisk mobilitetsuke Kommunikasjonsrådgiver Bente Tovik.
Felles strategi for innfarts- og pendlerparkering i Buskerudbyen ATM-rådsmøte Helene Justad, ordfører i Lier.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
IRIS MARIE BORVIK Transport. Foredragets innhold Problemstilling Reiseliv og transport Utslipp fra transportmidler Buss – fordeler og ulemper Tog – fordeler.
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling
Urban Audit,- kommunenes rolle. Birger Elvestad, Trondheim kommune
Kommunesammenslåing.
Frivillighetens rolle i velferdstjenestenes innovasjonsarbeid
Kommunemøter RPBA - om RTP
Regional plan for attraktive byer og tettsteder
Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011
Dialogkonferanse om fremtidens mobilitetsmarked
Wenche Teigland,
Kommunikasjon og mediehåndtering
EUROPEISKMOBILITETSUKE
Utskrift av presentasjonen:

Norsk sentrumskonferanse 2010 Tilgjengelighet er nøkkelordet Gottfried Heinzerling

Norsk sentrumskonferanse 2010 Tilgjengelighet er nøkkelordet Mitt utgangspunkt: 1.Historiske eller eldre by-, bydels- og tettstedssentre er under et vedvarende utviklingspress knyttet til nye og vanligvis mer bilbaserte senterdannelser. 2.Tilgjengelighet er ikke det samme som biltilgjengelighet. 3.De ulike transportmidlene har sine fordeler og ulemper. 4.Behov for miljø og kvalitet i det offentlige rom.

Norsk sentrumskonferanse 2010 Tilgjengelighet er nøkkelordet Valg av reisemiddel i 1998 and 2005 i Stavangerregionen (kilde: Christin Berg, Gunnar Thesen, Stavanger, 2006)

Norsk sentrumskonferanse 2010 Tilgjengelighet er nøkkelordet Valg av reisemiddel i 1998 and 2005 for utvalgte områder i Stavangerregionen (kilde: Gunnar Thesen, Stavanger, 2007)

Norsk sentrumskonferanse 2010 Tilgjengelighet er nøkkelordet Stavanger and Sandnes 1960 og 2000 – utbyggingsområder (kilde: Fylkesmannen i Rogaland)

Norsk sentrumskonferanse 2010 Tilgjengelighet er nøkkelordet Stavanger and Sandnes 2040 – fremtidige utbyggingsområder? (kilde: Fylkesmannen i Rogaland)

Norsk sentrumskonferanse 2010 Tilgjengelighet er nøkkelordet De ulike transportmidlene har sine fordeler og ulemper: -Gange – meget miljøvennlig, helseeffekt, maks. turlengder opp mot 3 kilometer, avhengig av været. - Sykling – meget miljøvennlig, helseeffekt, maks. turlengder opp mot 6 kilometer, avhengig av været. -Kollektivtransport – miljøvennlig, etterspørselen er avhengig av entydige og konsentrerte senterdannelser og en attraktiv rutestruktur, konkurransedyktige reisetider er en utfordring. -Biltransport – mindre miljøvennlig (arealforbruk og det offentlige rom), ytterst fleksibel (”kan nærmest alt” inkl. varetransport), veikapasitet og kødannelser. Utfordringen er å sikre tilgjengeligheten ved å satse balansert på de ulike transportmidlene.

Norsk sentrumskonferanse 2010 Tilgjengelighet er nøkkelordet Utvikling av god tilgjenglighet for sentrumsområder – noen punkt: - Konsept og konkrete løsninger der alle transportmidler ses under ett. - I større byer og tettsteder bør biltransporten kun prioriteres ved reiser som har handel, varetransport og ferie/turisme som formål. Reiser med formål arbeid og utdanning kan med fordel henvises til andre transportmidler. -Større parkeringsanlegg bør lokaliseres i utkanten av sentrumsområdene de betjener, for å redusere belastningen av sentrumsveinettet. -Miljø- og opplevelseskvalitetene i det offentlige rom bør være god for gående og syklende.

Norsk sentrumskonferanse 2010 Tilgjengelighet er nøkkelordet Utvikling av god tilgjenglighet for sentrumsområder – noen punkt (fortsettelse): - Gående, syklende og kollektivbrukerne trenger sentrumsområder av et begrenset omfang. - Sentrene bør romme et mangfold av funksjoner og tilbud. Ensidige bruksmønstrene bidrar til å fremme en bilbasert utvikling. -Historiske og eldre sentrumsområder bør markedsføre sine styrker for å påvirke folks oppfatninger og valg. -Like vilkår for sentrumsområdene innefor en region (parkeringspolitikk, trafikantfinansiering med mer).

Norsk sentrumskonferanse 2010 Tilgjengelighet er nøkkelordet Takk for oppmerksomheten! International Research Institute of Stavanger Gottfried Heinzerling P.O. Box 8046, 4068 Stavanger Phone: +47/