Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHalfdan Eggen Endret for 7 år siden
1
Kommunikasjon og mediehåndtering Europeisk mobilitetsuke 2016 03.05.2016 Kommunikasjonsrådgiver Bente Tovik
2
Kommunikasjonsplanlegging ● En kommunikasjonsstrategi skal sikre helhetlig kommunikasjon gjennom hele kampanjen. ● Kommunikasjonsstrategien skal være et hjelpemiddel for deltakende byer, Statens vegvesen og samarbeidsparter til å planlegge gode kommunikasjonstiltak. ● Konkrete forslag til kommunikasjonsaktiviteter beskrives i egen tiltaksplan. ● Tenk kommunikasjon når du planlegger aktiviteter! Europeisk mobilitetsuke 2016 Kommunikasjon og mediehåndtering i Mobilitetsuka 2016 03.05.2016
3
Kommunikasjonsmål Hovedkommunikasjonsmål: Folk skal være bevisste på fordelene ved å reise miljøvennlig Delmål: Målgruppene skal: – kjenne til aktivitetene i den enkelte by/sted – kjenne til årets tema «Reis smart. Det lønner seg» – oppleve byen på en ny måte – kjenne til nye tiltak som prøves ut – kjenne til fordelene ved å gå, sykle eller reise kollektivt Kommunikasjonsplanlegging Kommunikasjon og mediehåndtering i Mobilitetsuka 2016 03.05.2016
4
Målgrupper Kommunikasjonsplanlegging ● Tenk målgrupper når dere planlegger kommunikasjonen ● Hvem snakker vi til? Eller med? – Alle som bor i byen/stedet – Særlig unge voksne? – Arbeidstakere – Barn – Eldre – Skoler – Myndighetene – Media (kanal) – Interne målgrupper Kommunikasjon og mediehåndtering i Mobilitetsuka 2016 03.05.2016
5
Hva skal vi si? ● Hovedbudskap: – Det er smart å reise miljøvennlig. Det lønner seg. ● Flere budskap: ● Gå eller sykle til skolen og jobben ● Gå mer i hverdagen ● Du får bedre helse når du sykler eller går ● Reis kollektivt ● Vi jobber for å få bedre kollektivtransport ● Vi legger til rette for syklister og gående ● Vi ruster opp bygater og byrom slik at de er tilgjengelige for alle Kommunikasjonsplanlegging Kommunikasjon og mediehåndtering i Mobilitetsuka 2016 03.05.2016
6
Hva gjør vi? ● Nasjonal pressemelding – lokale varianter ● Nasjonal markering! ● Kronikker? ● Pressetreff med tema? ● Kommunikasjonsplaner i hver by ● Aktiviteter som trekker folk og presse ● Debatter om permanente tiltak i mediene? ● Innsalg til medier – bli venn med en journalist! ● Planlegg kommunikasjonen ved åpning av nye tiltak ● Filmklipp tilgjengelig for media ● Formidle resultatene av Mobilitetsuka ● Websider; www.mobilitetsuken.no, Facebookwww.mobilitetsuken.noFacebook Kommunikasjonsplanlegging Kommunikasjon og mediehåndtering i Mobilitetsuka 2016 03.05.2016
7
Kreative byer ● Gatekunst ● Gateteater ● Gatekonserter ● Tegnekonkurranse ● Fotokonkurranser ● #pimpdinsykkel ● Sykkelverksted ● Sykkelsjekk og frokost ● Sykkelshow og rulleskøyter ● Skating ● Omvendte bompenger ● Busskrekkurs ● Busskonserter ● Veteranbusser ● Gratis tog og bussbilletter ● Elbiler ● Ola-biler ● Skattejakt for barn ● Sminkepatrulje ● Moteshow i gata 03.05.2016 Kommunikasjon og mediehåndtering i Mobilitetsuka 2016
8
Medieklipp Mobilitetsuka ● 147 saker i Opoint i 2014 ● 2. april - 25. okt. Kommunikasjon og mediehåndtering i Mobilitetsuka 2016 03.05.2016
9
Moss og Fredrikstad 03.05.2016 Kommunikasjon og mediehåndtering i Mobilitetsuka 2016
10
Kunst i flere byer 03.05.2016 Kommunikasjon og mediehåndtering i Mobilitetsuka 2016
11
Planlegg kommunikasjonen godt! Bente Tovik Linda Grønstad Kommunikasjonsstaben Vegdirektoratet linda.gronstad@vegvesen.no Kommunikasjon og mediehåndtering i Mobilitetsuka 2016 03.05.2016
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.