Bibliotek og informasjonsøkonomi Hva ligger i faget?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Modernisering og byråkratisering i sykehusene?
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
5 Kultur.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Møteplass: Ledelse Tema: Ledelse i endringstider
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
2 Europass… åpner dører til utdanning og arbeid i Europa Bergen, Kjersti Skjervheim.
90 medlemmer – både små og store hus Nasjonalt nettverk - fra Longyearbyen til Lyngdal 20 % stilling som daglig leder Stifta på Ål i 1994 Driftet på dugnadsbasis.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Europeiske trender og utviklingstrekk
Sentralisering av oppdrag – hva med SMB?
Kommunestruktur og tjenestekvalitet - og nogo attåt
Kompetansekartlegging
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
Ytringsfrihet - informasjonsfrihet
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Rune Nilsen prorektor.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Brukere per årsverk i biblioteket Indikator A2. brukere per årsverk Mål Vise hvor store personalressurser som stilles til disposisjon for bibliotekets.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Forutsetninger for samarbeid Ansvar og Ressurser Arbeidsdeling og Organisering.
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
BoS22R.Vaagan JBI/HiO1 BoS22 Bibliotek- og informasjonsøkonomi Ta utgangspunkt i RBTs forslag til kvalitets-/resultatindikatorer og konsentrer deg om den.
Høgskolen i Oslo Å måle kvalitet på bibliotekstjenester Mellom eksternt begrunnede og faglige begrunnede mål - forelesning BoS
Bibliotekutvikling og Aleph i Norge Bibliotekfaglige og -politiske saker København, 2003.
Program for velferd, arbeidsliv og migrasjon (VAM)
E-demokrati muligheter og realiteter Paneldebatt mellom nordiske IT ministere Reykjavik 26. august 2004 Morten Øgård Institutt for statsvitenskap Høgskolen.
Side 1 Hvor er vi… … og hvor vil vi Nytt bibliotek i Krona UKO
Prosjektavslutning og sluttrapport
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
BIBLIOTEKSTRATEGI FOR BUSKERUD BLI KJENT MED FYLKESBIBLIOTEKET, 15. JANUAR 2015.
Høgskolen i Oslo Folkebibliotekpolitikk Forelesning BoS januar 2002.
Kommunesektorens utfordringer fremover
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Avgrensning og definisjon av formidling Resultatbasert finansiering av forskingskomponenten i UH- budsjettet En forskingskomponent – Vitenskapelig Publisering.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
1 SIU Nasjonal profileringsstrategi Oslo, Kristin Solheim, SIU.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten En offentlig sektor for framtida: mål – eller mening? - Hvordan utvikle offentlig sektor samtidig som man utkjemper.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Menneskerettigheter - kjennetegn Enkeltindividene har dem og statlige myndigheter skal oppfylle dem De er universelle De er normer med høy prioritet De.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Barns utvikling: viktige begreper
Status for vårt arbeid med:
Pål Vegar Storeheier UiT Norges arktiske universitet
Interessen i opplysnings- og behandlingskvalitet
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Etikk i kommunesektoren 21. februar 2017
RFID på Deichmanske bibliotek [Petter gjør foil 1-10]
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
Bibliotekloven i Norge
SØLVBERGET MAKERSPACE
Gjennomføring
Utskrift av presentasjonen:

Bibliotek og informasjonsøkonomi Hva ligger i faget?

BoS 22 sammenlignet med 1.år og 2.år Første år: Makroperspektiv: Det institusjonelle og juridiske rammeverket. Historie. Kulturpolitikk Annet år: Én grunnleggende prosess knyttet til planlegging av bibliotekinstitusjoner. Bibliotekenes samfunnsøknomiske rolle Tredje år: Kombinasjon av dypdykk

Prestasjonsmåling og resultatvurderinger Prestasjonsmåling og resultatvurdering er integrerte element i en planleggingsprosess som omfatter: - Formulering av mål - Valg av virkemidler - Iverksetting - Evaluering av effekter - revidering av mål

Hvordan kan vi si noe om kvaliteten på bibliotektjenester Finnes det objektive, kvantifiserbare mål? Sier ressurser, for eksempel samlingsstørrelse, antall ansatte, antall PC’er noe om kvalitet? Er ekspertvurderinger valide uttrykk for kvalitet? Hva med brukervurderinger? Eiervurderinger?

Kvalitetsvurdering skjer i et komplekst spenningsfelt mellom Krav fra oppdragsgivere og de politiske omgivelsene: Mer bibliotek (skole, helse….) for hver kroner Biblioteksfaglige normer, verdier og vurderingskriterier Krav fra brukere Leverandører

Utviklingstendensen ser ut til å være Økt ansvar på de enkelte institusjonene - desentralisering og resultat-ansvar. Derfor: økt variasjon sammenlignet med tidligere sentralstyring Svekkelse av profesjonene for å etablere ett felles rammeverk for ulike institusjoners planlegging - universelle trender og moter. Derfor: uniformering - økt likhet

Bibliotekene - en kompleks institusjonstype Bibliotekenes begrunnelse er knyttet til fundamentale politiske verdier, for eksempel likhet - aksiomatiske verdier Bibliotekene er instrumenter for å effektivisere utdanning, forskning, forvaltning, produksjon - leverer de ikke varene, forsvinner deres begrunnelse

Rotsystemet i bibliotekenes verdigrunnlag Det aristokratiske borgerskapets nasjonsbyggingsprosjekt Industriborgerskapets moderniserings- og demokratiseringsprosjekt Arbeiderbevegelsens frigjøringsprosjekt Utdanningssamfunnet Kunnskaps- og informasjonssamfunnet

Alle tradisjonene finner vi igjen i dag - og alle utfordres Nasjonsbyggingsprosjektet og framveksten av bibliotek: Arv - UB’ene - NB’ene Industrialisering - modernisering - sosial mobilititet: Bibliotekene som moderniserings- og frigjøringsagenter. Arv: Folkebibliotekene Bibliotekene som upartiske redskap for demokratiet

Den verdimessige arven fortsetter.. Utdanningssamfunnet og bibliotekenes nye rolle Fra dannelse og formidling av et felles verdigrunnlag til kulturell pluralisme Informasjon og kunnskap som vare: bibliotekene og markedsliberalismen - en ny bibliotekartype