PBL – Jente 14 år Espen, Hugo, Dag Morten, Rune, Tormod og Henrik

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Advertisements

-ikke bare for zippylæreren…
Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.
-ikke bare for zippylæreren…
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Noen utfordringer for skolene
Fra prøving og feiling til
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Venn kommer av norrønt: Vinr
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
Språk og sosialisering
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Kroppsøvingsdidaktikk
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Et økende problem i skolen?
Lek og begynneropplæring
TOFU TimeOut For Utvikling
Venn kommer av norrønt: Vinr
Generelle tiltak og forebygging
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Stress, utbrenning, mobbing
Tanker om barnehagens læringsmiljø
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Ulikheter og variasjoner
Olweus spørreundersøkelse Første gangs undersøkelse Grafikk.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Senter for atferdsforskning
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Norsk nettverk for Forskning om Funksjonshemming 3. nasjonale forskningskonferanse Bergen, Oktober, 2008 Samhandling i klassen Dolva,
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
SFO Kultur- og fritidsaktiviteter. Skal være tilpasset barna og foreldrenes behov.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Aggresjon.
Om identitet og sosialisering
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Aggresjon.
Mobbing og atferdsproblemer
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Mobbing. Mobbing defineres som systematisk vold, fysisk eller psykisk, rettet mot et offer og utført av personer eller grupper Se film: Kan man bli kvitt.
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
Voksne som rollemodeller for barn. Helga Hope.. TILHØRIGHET Mennesket og flokken ! Per Fugeli Hvordan mennesket blir skapt i samspillet med fellesskapet.
Vennegrupper. KJENNETEGN PÅ VENNEGRUPPER:  Faste smågrupper som holder sammen over tid  Grupper sammensatt av lærer  Gutter og jenter i samme gruppe.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Lekens egenverdi.
Hvordan forebygge mobbing?
Utstøtelse og ekskludering som sosial praksis
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Mål for skoleåret – «indremedisin»
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Siste året i barnehagen
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Vennskap for 1. og 2. klasse.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

PBL – Jente 14 år Espen, Hugo, Dag Morten, Rune, Tormod og Henrik Ulike aspekter ved denne jentas problem.

Arbeidsprosessen Hvordan jobbet vi som gruppe? Utarbeiding av hovedproblemstilling. Inndeling og valg av ulike aspekt. Presentasjonen

IDENTITET IDENTITETSDANNELSE Pubertet Integrert enhet Selvoppfatning Sosial forankring

IDENTITETSFORSTYRRELSE/KRISE Usikkerhet Forvirring (Erikson) Psykisk tilstand Generell tilstand

KONKLUSJON Overidentifikasjon - identitet settes til side - avbildning/overføring av identitet (Erikson, Imsen s.285)

George Herbert Meads speilingsteori

Inkludering/ekskludering og vennskap ”Studentene må lære å observere og få trening i å forstå dei behova elevar har for merksemd, utfordringar, omsorg og hjelp” (KUF, s.22)

Veier til konklusjonen 4 typer barn De populære, de avviste, de neglisjerte, de kontroversielle (Evenhaug og Halle) Sosiale ferdigheter 2 veier til sosial ekskludering (Stensaasen og Sletta) Jenter og gutter (Stensaasen og Sletta) Vennskap ”Å ha venner, å være sammen med venner, å leke med dem, dette er noe av barndommens aller største gleder” (Stensaasen og Sletta)

Konklusjon Ikke aggressiv, men er mer den tilbaketrukne eller neglisjerte Dårlig foreldre/barn-relasjoner

Sosialisering/Sosial kompetanse Hva er problemet? Sekundærsosialiseringen Sosialiseringsagenter Hvordan oppstår dette? Ekskludering over tid

Konklusjon Hvordan møte jentas problem? Må hjelpes inn i klassemiljøet. Hvorfor oppstår en slik situasjon? Sosial kompetanse er noe som må øves opp. ”Hele skolen bør være involvert, og skolens ledelse må både faglig og praktisk legge forholdene til rette for at læring av sosial kompetanse skal bli en av de dagligdagse pedagogiske aktivitetene i skolen.” LS – Om sosial kompetanse

Mobbeadferd Kompliserte årsaksforhold Sosiale og emosjonelle problemer må alltid forstås i lys av konteksten. Elevens sosiale og kulturelle bakgrunn, klassemiljø, kvaliteter i det sosiale samspillet i klassen og ved skolen for øvrig og ikke minst mellom lærer og elev, er viktige forklaringsfaktorer bak de vanskene vi taler om. (Imsen 2000:10.5)

Mobbeadferd Begrepet mobbing (relativt nytt ca. 1972) Mobbing er langvarig vold, psykisk og/eller psykisk rettet mot et offer og utført av enkeltpersoner eller grupper. (Roland, 1983:12) Utvidet begrep - manglende empati i omgivelsen, fra lærere og medelever. - ubevisst ekskludering (utfrysing) --------------------------------------------------------------------- - undertrykking, antasting, mishandling, bakvaskelse, særbehandling, frihetsberøvelse

Mobbeadferd Hvem mobber? Hvem blir offer? Hvorfor mobber mobberen? Hvorfor forblir offeret et offer. Symptomer /signaler på mobbing. Tiltak mot mobbing.