MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fakta om fagblader for bruk i annonsesalg •Utarbeidet for: Medlemmene i Fagpresseforeningen •Utarbeidet av: Synovate Project #:88505.
Advertisements

Nytt fra IF Innhold • Justeringer på • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen.
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2010 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2010 (Journalistene)
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN De aller første mediehusanalysene for magasiner og ukeblader.
EMedia 2012 Geir E. Engen Fagsjef digitale medier.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Bruk av streaming og social TV ANFO Knut-Arne.
Bioteknologinemda
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
”Hvem besøker nettstedene” 4. kvartal 2008
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Mediebruk blant tenåringer Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
KM Antall daglige lyttere Kilde: TNS Gallup PPM Det er aldri målt så mange daglige lyttere på radio som i 2011 etter overgangen til PPM-målingen.
Dyreparken på 300 sekunder.
Ipsos MMI Norsk Medieindeks 2012.v
Mediebruk i tid og rom Trender 2006: Seminar for Fagpressen Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Resultat Q Pressekonferanse Bergen 5. mai 2004.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Om Norsk Finansbarometer 2014
Stigende matvarepriser – en drivkraft for inflasjonen?
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 16. mars Norges Bank 2 Vekstanslag BNP vekst i prosent Kilde: Norges Bank
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Side 1 BILFORLAGET AS Best på Bil!. Side 2 Bilforlaget – 30 ÅR!! Bilforlaget AS, etablert 1975, har siden starten spesialisert seg på bilinformasjon.
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 BILFORLAGET AS Best på Bil!
Midlertidig ansatt-undersøkelse Vinteren 2008 Amund Trellevik.
Profilundersøkelsen 2008 Hovedpunkter
Kommunikasjonsarbeid - bakgrunn og fakta. Eksempel på samarbeid lokal og sentralt.
Tilbakegang for lørdags- og søndagsutgavene Rapportering fra 08/ Forbruker & Media Medieåret 2007 Starter med alle. Deretter nett og tv, og til.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
1 Interkodex forhandler MARS Del 1 Nyheter, praktiskinfo, trender.
Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
Telemarksforsking-Bø Figur 1: Utvikling av folketallet i Innherred. Data fra SSB.
INMA RAPPORTEN 2008.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN 65% leser papiraviser daglig Avislesing 2013 TNS Gallup.
Tall og fakta: Unge mediebrukere
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august.
Virkningen av statlige tiltakspakker for næringslivet – kapitaltilgang og konkurranseforhold Administrerende direktør i Eksportfinans ASA, Gisèle Marchand.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Ansvarlig for grafene Bente Pettersen Roar.
Medietall 2014 Lesing av blader og magasiner Lesing av papiraviser
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Det norske radiomarkedet er underutviklet både lytter og annonsemessig *Metode for innhenting av data kan variere fra land til land **Norsk Gallup oppgir.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Kampanje uke SMART Bedrift Internal /Relation/Identifier 0.1 Draft.
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Avislesing 2015: Tilbakegang for papiravisene fortsetter.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2013 © TNS Radiolyttingen i Norge.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Årsrapport for radiolytting.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2014 © TNS Årsrapport for radiolytting.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 Dokumentasjon om lokalavisas.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q2-16 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q2-16.
Årsrapport internettbruk 2014 © TNS TNS Gallup Årsrapport internettbruk 2014.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q4-13 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q4-13.
Radiolytting i Norge er godt dokumentert
Sterk tilbakegang for papiravisene
Avislesing 2016: Fra papir til digitalt
Årsrapport for radiolytting i Norge 2016 Offisielle lyttertall fra radioundersøkelsen Radiolyttingen i Norge 2016.
Daglig dekning: Nasjonale mediehus og mediekonsern
Sammendrag Radioåret 2017 var preget av overgangen fra FM til DAB+, og i desember 2017 gikk de siste nasjonale FM-kanalene av lufta. Gjennomsnittlig daglig.
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Nasjonale radiokanaler
Avislesing 2017/2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter– men nisjeavisene øker Knut-Arne Futsæter Kantar
Brand First gir dokumentasjon av alle enheter og Total Brand Footprint for nettsteder i F&M CATI Innføring av Brand First i F&M CATI fra 2018 som muliggjør.
Sammendrag Radiotallene fra PPM-undersøkelsen i 2018 viser at overgangen fra FM til digital lytting fortsatte å påvirke både lyttertid og dekning, med.
De offisielle online og mediehus tallene for 2019
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Utskrift av presentasjonen:

MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup

Oslobørs 2

Finanskrisen og flokkjournalistikk 3  Spår langvarig krise  Aviser og nettsteder skal dø  Alt må bli verre  Nettannonseringen stuper  Urovekkende for magasiner og ukepresse  Nok et kvinnemagasin legges ned – blir det flere?

4 Norsk Trendindikator: Har pessimismen snudd?  I 4Q 2008 var indeksen (-22,9)på sitt laveste siden 1992!  I 1Q 2009 økte den til -6,9 indekspoeng.

5 Folks vurdering av Norges økonomi Prosent Kilde: Norsk Trendindikator Økonomien i Norge i forhold til for ett år siden Økonomien i Norge om ett år

6 Folks vurdering av egen økonomi Prosent Kilde: Norsk Trendindikator Økonomien i din husstand i forhold til for ett år siden Økonomien i din husstand om ett år

7 Medieutviklingen Kilde: Daglig oppslutning om avis, radio, fjernsyn, tekst-TV og Internett Data fra Forbruker & Media fra Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) Fragmentering av medielandskapet og oppsplitting av publikum (Futsæter 1998).

1. TV

9 Daglig seertid : Rekord høy seertid Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel , NRK Forskningen (Norsk TV Meter Panel) Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) og Daglig mediebruk - en oppdatering (Høst 1991). Minutter

10 Long Tail: Flere kanaler og fragmentert TV-seing Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel. Alle ukedager Avrundet til hele minutter. Minutter Det er de ”andre TV-kanalene” som øker, spesielt søsterkanalene til de norske: NRK3/NRKSuper, TV2 Zebra, Viasat4 og FEM

11 Flatskjerm TV: Har/disponerer, kjøpsplaner og kjøpt siste 12 måneder Prosent Kilde: Forbruker & Media sep – jan 2009 Det er like mange som har kjøpsplaner nå som før Finanskrisen.

2. Radio

13 Radio NRK P4 Lokalradio Minutter Kanal 24 / Radio Norge Radiolytting : Lyttertid på hverdager Kilde: TNS Gallup Radio CATI intervju pr. år. 9 år eller eldre fra CATI intervju (F&M) i år eller eldre.

14 DAB radio: Har/disponerer, kjøpsplaner og kjøpt siste 12 måneder Prosent Kilde: Forbruker & Media sep – jan 2009 Det er like mange som har kjøpsplaner nå som før Finanskrisen.

3. Internett og PC

16 Bruk av Internett 1996 – 2009 Prosent Kilde: Forbruker & Media.

Daglig dekning for redaksjonelle nettsteder: Samlet vekst på 8% Kilde: Forbruker & Media. Antall i tusen E24, NA24, DN.no og andre økonomisk relaterte nettsteder har vokst under Finanskrisen.

18 PC: Har/disponerer, kjøpsplaner og kjøpt siste 12 måneder Prosent Kilde: Forbruker & Media 2007/2008 Det er like mange som har kjøpsplaner både bærbar og stasjonær PC nå som før Finanskrisen.

4. Aviser

20 VG og Dagbladet går tilbake Kilde: Forbruker & Media. Antall i tusen

21  Dagbladet som merkevare har aldri vært sterkere: personer i løpet av en dag.  I 2008 leste Dagbladets trykte utgave, mens brukte Dagbladet.no på nettet. Papir og nett: Dagbladet Daglig antall tusen lesere Kilde: Forbruker & Media.

Indeksert leserutvikling for lokalaviser Kilde: Forbruker & Media. Indeksert antall lesere i tusen i forhold til 1993 for 63 lokalaviser som er blitt målt i hele perioden.. Indeksert fra 1993

23 Klassekampen og Morgenbladet vokser mye Kilde: Forbruker & Media. Antall i tusen

TM Nicole Etienne