Direktør Senter for statlig økonomistyring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk,
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Risikostyring i staten
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Risikovurdering for e-handelsprosjekt - mal med eksempler
Internkontroll i kommuner
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
ABC – D el 2 Styringspakken
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Private høyskolers rapportering til departementet
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Barnehagene – det første og viktigste skritt i oppvekstspolitikken Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Arbeid til alle krever økt innsats … Anne-Lise Bakken nestleder i ASVL Fagkonferansen 10.februar 2012.
Internkontroll i norske kommuner
Samfunnsøkonomisk analyse av vindmøller
Direktør Senter for statlig økonomistyring
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Direktør Senter for statlig økonomistyring
Direktør Senter for statlig økonomistyring
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Virksomhetsstyring med periodisert regnskap i statsforvaltningen
Side 1© Senter for statlig økonomistyring | Tittel på presentasjonen Behandling av usikkerhet i statlige prosjekter Frokostseminar 17. november 2006 Senter.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Departementets styring og styrenes rolle
Styre og bli styrt Hvordan praktisere god etatsstyring? Hvordan kan virksomhetene utnytte sitt handlingsrom og fullmakter i styring og ledelse? Marianne.
Prosjektavslutning og sluttrapport
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB Forskningsdirektør Odd Jarle Skjelhaugen.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Produktivitetskommisjonen Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under.
Veileder for risikovurdering
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Økonomiplaner. Brukergrupper –ulike behov Administrasjonen –For høyt prioritert i mange ØP’er i dag? Politikere –Opptatt av budsjett og nære ting –Et.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Direktør Marianne Andreassen
ROS-analyse.
Finansdepartementet Norsk mal: Startside Finansdepartementet Statssekretær Paal Bjørnestad Oslo, 16. mars 2016 Bedre grunnlag for beslutninger.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
Kommunal styring og privatisering.
VEILEDNING – RISIKOVURDERINGER
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB
Det integrerte universitetssykehuset
Konkurranseeksponering og brukeren i fokus
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Standardisering av IT-virksomheten
Utskrift av presentasjonen:

Direktør Senter for statlig økonomistyring SSØ-dagen 18. januar 2006 Helhetlig virksomhets- og økonomistyring krever gode metoder og verktøy; mål- og resultatstyring, risikostyring, samfunnsøkonomiske analyser og evalueringer Marianne Andreassen Direktør Senter for statlig økonomistyring © Senter for statlig økonomistyring - SSØ dagen

Makroøkonomiske utfordringer Økende antall pensjonerte Store ressurser til omsorg Knapphet på arbeidskraft Ønsket resultat Effektivisering av offentlig tjeneste- produksjon Balanse i arbeidskraft- tilgang offentlig/privat sektor Deling av kunnskap - også mellom offentlig og privat sektor Økt tjenesteproduksjon Forbedret kvalitet Senter for statlig økonomistyring – SSØ dagen

Fornyelse i staten – hva nå Regjeringens nei til konkurranseeksponering og privatisering av grunnleggende offentlige tjenester Fornyelse internt i statsforvaltningen for å sikre effektiv ressursbruk Nytt innhold i mål- og resultatstyringen Satsing på elektroniske arbeidsprosesser gjennom flere felles tiltak Kompetanseutvikling - samarbeid med arbeidslivets parter Senter for statlig økonomistyring – SSØ dagen

Styringsprinsipp i staten Mål- og resultatstyring – overordnet styringsprinsipp på og mellom alle nivåer i staten Økonomistyringen er selve gjennomføringen av mål- og resultatstyringen – styring av ressursbruken i en virksomhet for å nå virksomhetens mål Senter for statlig økonomistyring – SSØ dagen

Nytt innhold i mål- og resultatstyringen Brukere og skattebetalere Stortinget Myndigheter Krav og forventninger til statlige virksomheter Riksrevisjonen Senter for statlig økonomistyring – SSØ dagen

Mål- og resultatstyring - på (og mellom) alle nivåer i staten Hvordan skal vi gjøre det? Hva skal vi gjøre? Gjennomfører vi som planlagt? MÅL RESULTAT Var vi effektive? Senter for statlig økonomistyring – SSØ dagen

Blir styringen mer komplisert og ressurskrevende Mer måloppnåelse med mindre administrative ressurser Fra Til Bokholderi Økonomistyring Rapportering og budsjettering Ressursforbruk Rapportering og budsjettering Håndtere transaksjoner, registrere og kontrollere Håndtere transaksjoner, registrere og kontrollere Senter for statlig økonomistyring – SSØ dagen

Uttak av stordriftsfordeler innenfor økonomitjenester i staten Statlig fellesorganisering av økonomitjenester vil forsterke ressursbesparelsen i de administrative prosessene, men trend: Økte fullmakter til virksomhetene innenfor statlig økonomistyring og personalforvaltning Økte ønsker om tilpasning av økonomitjenester til den enkelte virksomhet Samtidig få obligatoriske fellesfunksjoner og standarder Hindrer dette staten i å ta ut stordriftsfordeler ved investeringer i blant annet elektronisk støtte til arbeidsprosesser? Senter for statlig økonomistyring – SSØ dagen

Staten i forhold til det private Særtrekk ved statsforvaltningen i forhold til private virksomheter: Staten har andre mål enn private foretak Opptjeningen av inntekter er grunnleggende forskjellig i staten og i privat sektor. Statens aktivitet er i hovedsak skattefinansiert, mens private foretak utnytter markedets betalingsvillighet for sine produkter Statlige virksomheter kan ikke gå konkurs For mange typer statlig aktivitet eksisterer det ikke noe ordinært marked for sluttproduktene Forvaltningen mangler de incentiver og pressmekanismer for effektiv ressursbruk som gjelder i et konkurranseutsatt marked Nytt styringsinnhold i mål- og resultatstyringen skal bidra til bedre beslutninger som understøtter effektiv ressursbruk i staten Senter for statlig økonomistyring – SSØ dagen

Er staten effektiv Det er klare effektivitetspotensialer både når det gjelder å gjøre de riktige tingene (samfunnsøkonomisk effektivitet) og å gjøre tingene riktig (kostnadseffektivitet) Undersøkelser viser stor variasjon i effektivitetspotensialet i ulike sektorer/områder i det offentlige: Fra 6 til 35 %, mange undersøkelser viser potensialer på rundt 20 % Senter for statlig økonomistyring – SSØ dagen

Nærmere om innholdet i mål- og resultatstyringen © Senter for statlig økonomistyring - SSØ dagen

Hva oppnås med bedre mål- og resultatstyring i staten Bedre måloppnåelse og mer effektiv ressursbruk Mer velferd for pengene Økt brukerfokus Bedre informasjons- og beslutningsgrunnlag Fremmer læring og innovasjon Innsyn og ansvarlighet overfor befolkningen som gir økt legitimitet Senter for statlig økonomistyring – SSØ dagen

Risikostyring i staten - hva kan oppnås med en strukturert tilnærming Større sannsynlighet for å nå målsettingene Større ledelsesfokus på de viktigste sakene Færre overraskelser og kriser Mer fokus internt på å gjøre de riktige tingene på riktig måte Økt sannsynlighet for at man lykkes med å gjennomføre endringer Mer veloverveid risikotaking og beslutningstaking Senter for statlig økonomistyring – SSØ dagen

Risikostyring - prosess integrert i mål- og resultatstyringen Senter for statlig økonomistyring – SSØ dagen

Risikostyring i staten…..? Senter for statlig økonomistyring – SSØ dagen

Risikostyring i staten! Identifiser målene Identifiser hva som er viktigst for å lykkes med målene Identifiser risikoene Vurdere og prioritere risikoene med hensyn til sannsynlighet og konsekvens Tiltak og kontrollaktiviteter som følge av vurderingene Oppfølging av risikoene Senter for statlig økonomistyring – SSØ dagen

Risikokart Risiko Sannsynlighet Konsekvens Svært stor Stor Kritisk Moderat Høy Moderat Liten Lav Meget liten Svært alvorlig Ubetydelig Lav Moderat Alvorlig Konsekvens Senter for statlig økonomistyring – SSØ dagen

Metodedokument om risikostyring i staten Lanseringsseminar i Oslo 7. mars Senter for statlig økonomistyring – SSØ dagen

Bruk av samfunnsøkonomiske analyser og evalueringer Resultatkjede Resultat Planlegging Ressurser Aktiviteter/ Prosesser Effekter Prestasjoner Samfunns- økonomisk analyse Evalueringer Senter for statlig økonomistyring – SSØ dagen

Samfunnsøkonomiske analyser og evalueringer Alle sektorer/tiltak kan bruke metodikken for samfunnsøkonomiske analyser Transport, helse, justis, arbeid og trygd, …. Trenger ikke innebære stor ressursinnsats Håndterer usikkerhet og risiko på en strukturert måte Innebærer ikke at en ser bort fra fordelingshensyn Senter for statlig økonomistyring – SSØ dagen

Eksempler på samfunnsøkonomiske analyser og evalueringer Senter for statlig økonomistyring – SSØ dagen

Analysen gjør det lettere å vurdere om viktigheten av å innføre EFB Bruk av analyse og evaluering i økonomistyringen – Eks. elektronisk fakturabehandling (EFB) i staten SSØ lagde en samfunnsøkonomisk analyse som viste at lønnsomheten for samfunnet av å innføre en bedre arbeidsflyt i saksbehandling av fakturaer for SSØs kunder var på 444 mill. kroner SSØ lagde en tilhørende budsjettanalyse med konsekvenser for SSØ og kundene Finansdepartementet fikk analysen til vurdering og det ble gitt midler til å gjennomføre prosjektet Vi er i full gang med utrulling i statlige virksomheter Analysen gjør det lettere å vurdere om viktigheten av å innføre EFB Det er etablert et rammeverk for å løpende måle, følge opp og evaluere tiltaket Senter for statlig økonomistyring – SSØ dagen

Viktig å gjøre analyse før en slik reform Det planlegges en pilot Bruk av analyse og evaluering i statens reformarbeid – eks. seks-timersdag Målet er flere i arbeid, at folk er lengre i arbeid og et mer ”humant” arbeidsliv Viktig å gjøre analyse før en slik reform Det planlegges en pilot I planleggingsfasen arbeides det også med hvordan tiltaket skal evalueres i etterkant Denne prosessen er et eksempel til etterfølgelse ! Senter for statlig økonomistyring – SSØ dagen

Oppsummering © Senter for statlig økonomistyring - SSØ dagen

SSØs tilbud til statlige virksomheter SSØ lager metoder og veiledningsmateriell SSØ tilbyr gratis kurs for statlige virksomheter på økonomistyring, herunder analyse, evaluering, risikostyring, mål- og resultatstyring, budsjettstyring og regnskap, se http://www.sfso.no/ SSØ tilbyr økonomitjenester innenfor regnskap og budsjett, lønn og personal og rådgivning på god økonomistyring SSØ bistår i konkrete analyser og evalueringer sammen med statlige virksomheter Senter for statlig økonomistyring – SSØ dagen