Bjørnsletta Ungdomsskole 198 elever, 18 ansatter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

Foreldrenes betydning
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Teknologi i klasserommet
Alkohol | SVØMMING.
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
Elever som ressurs i kulturarbeidet på Kolnes skole
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
Hønefoss politistasjon
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Janita Flem Spesialrådgiver, Forvaltningsenheten Bærum kommune janita
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.
Arbeidstid skole Regionale kurs høsten 2012.
Velkommen til Minde skole
Barn og unges kommunestyre kårer den sprekeste skolen og de tre mest aktive klassene, høsten 2014 Bli med og vinn fine premier! Beste skolen: Innskripsjon.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Bedre resultater på ro og orden Bedre resultater i alle fag
Hva er Fronter.
Cafédialog – elevmedvirkning
Overgangsprosjektet NY GIV
Leirskole i uke 18.  Alle har selv ansvar for å organisere denne delen.  Avgang fra Arna stasjon mandag 30. april kl  Vær ute i god tid!  Fredag.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Kartlegging av fysisk aktivitet.
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Felt for signatur(enhet, navn og tittel) En dag på UiO for 10. trinn 6. og 7. september 2011.
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Global Dignity Day Klikk for film:.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
Les s Les ”Sametinget” I par velg 1 av temaene Oppsummere dette temaet og forklare hvorfor det er av betydelse (30 min) Klassen skal.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
Cafédialog – elevmedvirkning
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
skriftlig eksamen i norsk
FORELDREMØTE 1. KLASSE 23. SEPTEMBER 2014.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Velkommen til Tastarustå skole
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Lesing og lesestrategier
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 SSP = 4 eksamener Hovedregel 3 skriftlige og en muntlig eller muntlig-praktisk,
8C Skoleåret
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
 Unge & Rus eies og driftes av KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge  Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom −KoRus-Nord −Høgskolen i Bergen.
UNGE OG RUS - AUSK. ALTA UNGDOMSSKOLE Alta ungdomsskole har pr. dato ca. 475 elever og ca. 70 ansatte Skolen består av 17 klasser (inneværende år 6 klasser.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Velkommen til Åmot ungdomsskole. Ungdomsskolens egenart Skolens satsingsområder Permisjoner Fravær – vitnemål Vurdering - utviklingssamtalen.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
FORELDREMØTE NYTT 8.TRINN
Uteseksjonen i Stavanger
Velkommen til foreldremøte SFO
Psykisk helse.
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Foreldremøte 8. trinn Midtstuen skole 6.mars 2019
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Bjørnsletta Ungdomsskole 198 elever, 18 ansatter

PLANLEGGING Hvordan organiserer man oppgavene i forhold til tidsrammen og ressursene, samtidig som man holder oversikt over 71 elever i løpet av to uker???

Timene to timer per dag. Gruppearbeid i den første timen og klassesamtale i den andre timen. Lærere ble værende i klasserommet: Den 1. timen som vakter. Den 2. som ”programledere”.

Oppgavene Lederne traff prosjektlederen, tildeling av oppgavene og datarommene. 1. time- gjennomføring av oppgavene i grupper. 2. time- gjennomføring av filosofisk debatt. Oppsummering av dagen med logg sammen med prosjektlederen.

Uke 1 FAG TIL VALGKRLFAG TIL VALGMATTENORSK UDV/EDMATTESAMFNORSKSAMF. ENGELSKNATURFAGNORSKNATURFAGMUSIKK K og HDFDF – MATTEKRØ K og HNORSK ENGELSKKRØ FAG TIL VALGGYMFAG TIL VALGRLESAMF. ENGELSKMUSIKKENGELSK – NORSKSAMF. NORSKNORSK ED UDVMUSIKKENGELSK NORSKSAMF NORSKNATURFAG MATTEDF MATTE DF MATTEK OG H NATURFAGGYM FAG TIL VALGNATFAG TIL VALGSAMF.KRL MATTEED/UDVENGMUSIKKMATTENAT ED/UDVNOMUSIKK/KRØKRØNORSK DFKRØKHENG DF SAKH

Uke 2 FAG TIL VALGKRLFAG TIL VALGMATTENORSK UDV/EDMATTESAMFNORSKSAMF. ENGELSKNATURFAGNORSKNATURFAGMUSIKK K og HDFDF - MATTEKRØ K og HNORSK ENGELSKKRØ FAG TIL VALGNATFAG TIL VALGSAMF.KRL MATTEED/UDVENGMUSIKKMATTENAT ED/UDVNOMUSIKK/KRØKRØNORSK DFKRØKHENG DF SAKH FAG TIL VALGGYMFAG TIL VALGRLESAMF. ENGELSKMUSIKKENGELSK – NORSKSAMF. NORSKNORSK ED UDVMUSIKKENGELSK NORSKSAMF NORSKNATURFAG MATTEDF MATTE DF MATTEK OG H NATURFAGGYM

Uke 3 FAG TIL VALGKRLFAG TIL VALGMATTENORSK UDV/EDMATTESAMFNORSKSAMF. ENGELSKNATURFAGNORSKNATURFAGMUSIKK K og HDFDF - MATTEKRØ K og HNORSK ENGELSKKRØ FAG TIL VALGGYMFAG TIL VALGRLESAMF. ENGELSKMUSIKKENGELSK – NORSKSAMF. NORSKNORSK ED UDVMUSIKKENGELSK NORSKSAMF NORSKNATURFAG MATTEDF MATTE DF MATTEK OG H NATURFAGGYM FAG TIL VALGNATFAG TIL VALGSAMF.KRL MATTEED/UDVENGMUSIKKMATTENAT ED/UDVNOMUSIKK/KRØKRØNORSK DFKRØKHENG DF SAKH

Dag 3: – I dag skal vi arbeide fra 09:40 til 10:40 og fra 10:55 til 11:55. Husk at grupperledere skal treffe Bruno fra kl 11:40 slik at vi kan reflektere over gruppesamarbeidet i dag. – Fra kl 10:55 til kl 11:10 – Skal alle dere sitte sammen og skrive LOGG. – Kl 11:10 skal alle samles i sine egne klasserom for å ha den filosofiske samtalen: 8A i 8A, 8B i 8B og 8C i 8C (ikke i grupper) ALLE SKAL ARBEIDE MED TRE OPPGAVER FRA TEMA 2 i dag: Oppgave 2A skal utarbeides i gruppe slik vi gjorde med 1A. Alle svarer på et ark selv og senere samles alle svar på et felles ark. Oppgave 2B skal besvares individuelt. Oppgave 2E skal besvares individuelt. I denne oppgaven skal dere også lage en konvolutt og brevet skal få to hull, slik at det kan bevares inne i permen deres. Si til alle i deres gruppe at oppgavene 2C og 2E skal gjøres hjemme.

Utfordring 2 Hvordan gjennomføre to foreldremøter slik at man lager et felles reglement og får ca over 200 mennesker (foreldre og ungdom) til å samhandle innenfor …

HER???

Foreldremøtet 1 To timer - 66% deltakelse Første time Foredragene: sosiallærer, rektor og politi. Andre time: Foreldre treffer foreldre - TAVLESTORM Innlevering av forslagene til foreldrerepresentantene.

D –”alle de andre får lov bortsett fra meg.” Finn gode forslag for felles regler/grenser D.1 – regler for overnatting og innetider: (fra kino/konsert): D.2 – om alenefest: D.3 – Andre viktige regler/tips for å unngå at ungdom får tilgang til alkohol:

Kontrakten Regler for overnatting og innetider: (fra kino/konsert): Hverdager – som anbefalt av politiet – kl Helgedager – kl 2200 hvis de bare er ”ute”, kl hvis de er borte på definert aktivitet, avtale henting av foreldre dersom aktivitet er i sentrum. Overnatting – avtalt med foreldre på forhånd, ikke overnatting hvis foreldrene/voksne er bortreist. Om alenefest: Arrangert alenefest er ikke aktuelt – ”barna” får ikke gå. Dersom det er liten middag med kun få involverte ”barn”, avtales dette i hvert tilfelle mellom foreldrene. Andre viktige regler/tips for å unngå at ungdom får tilgang til alkohol: Hente barna når de er ute i helgene. Være observant ift alkohol i eget hjem – gjøre alkohol så lite tilgjengelig som mulig, og sjekk jevnlig innholdet. Være våken når barna kommer hjem. Være observant for pengebruk hos ”barna”. Tydelig i holdning og handling i forhold til alkohol - det er 18-års grense. (det er straffbart å kjøpe og gi alkohol til barna) Lav terskel for å ta kontakt med andre foreldre dersom man ”oppdager” noe.

Foreldremøte 2 88% deltakelse blant foreldre og ungdom. 1. time: 45 min - foredrag 30 min - vanlig foreldremøte 2. time: 45 min - foreldre treffer elever

Kritisk blikk på egen rolle Sentralisering av planlegging. Mer opptatt av koordinering enn vurdering.

Hemmende og fremmende faktorer Tidsrammen av 20 timer bare for skoler med 45 minutters timer. Skolene med mer enn 60 minutters timer må finne på ekstra aktiviteter. Man får vite hva og hvorfor, men mye av hvordan man skal operere tiltaket, er opp til hver og én å finne ut selv.

Hva fungerte mindre bra? Gruppelederopplæring. Innlegg fra foreldre til elever (ca 50% var bra). Filosofisk samtale (ca 50% var bra)

Hva fungerte bra? Begge foreldremøter Inndelingen i grupper Gjennomføringen av arbeidsoppgaver Presentasjonen av sluttproduktet til foreldrene