Nye veier i lærerutdanninga

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Tre grunnleggende elementer Lover og regler Kommunikasjon Lojalitet
Partnerskap i praksis Samarbeide om praksisopplæringa i lærerutdanninga – en utviklingsmulighet for høgskole og praksisskole Høgskolen i Volda Roy-Asle.
IKT Orkide Ledelse og Skole
Skrivestien.
Utvikler lærerstudentene digital kompetanse? Og hva er det egentlig!?
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Kompetente barn og unge
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Ungdomstrinn i utvikling
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Dannelse og kunstens vesen -
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Felles læreplan i norsk og aksjonsforskning Lise Iversen Kulbrandstad.
Pedagogisk ledelse i Den gode Akershusskolen
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Hva er et prosjekt? Nylen 2.. Hva er et prosjekt DefinisjonTrekk ved oppgaven Oppgaven er unik. Den skiller seg fra det rutinemessige. Mål og rammer kan.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Horten vidergående skole
Mer praksis – bedre lærere?
Anders Isnes Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling PLUTO Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling Universitet i Oslo Presentasjon Utdannningstorget.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling. Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Integrering av digitale medier i LU ved Høgskolen i Vestfold Anne Fængsrud studieleder.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Skolebasert vurdering og erfaring.  Erfaring handler om å kunne se.  Det er ut fra vår egen erfaring vi ser, forstår og – analyserer andre. ”De virksomheter.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Skolebasert kompetanseutvikling
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
Fra kunnskap til handling
Læring på ungdomstrinnet
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Nye veier i lærerutdanninga PLUTO prosjektet som innovasjonsagent i lærerutdanninga Høgskolen i Volda Roy-Asle Andreassen ra@hivolda.no

PLUTO – overordna mål Langsiktig ambisjon: Endre forestillinger om læring og kunnskap i hele utdanningssektoren

Hva skal endres? IKT - en grunnleggende premiss i endringsarbeidet Endringene handler om pedagogisk utvikling Pedagogisk utvikling i lærerutdanning har noen organisasjonsmessige implikasjoner, eller konsekvenser Slik settes organisasjonsutvikling i sammenheng med gjennomføring av vårt PLUTO prosjekt Endringene berører slik både innhold, struktur – og kultur.

Arbeidsformer Læreraktivitet ”kontroll” Undervisning Oppgaver Case Studentaktivitet ”ansvar” Undervisning Oppgaver Case Gjen- danning (kunnskap) Omdanning (kompetanse) IKT Studium Prosjekt

Organisering Leavitts paradigme: Struktur Mål/oppgave teknologi aktør Formal kompetanse Realkompetanse Aktøren som kulturbærer: -holdninger -oppfatninger -”jantelov”

Sosial organisasjon Materielle artifakter Atferdsmønstre Hvordan gir muligheter/ setter begrensninger for atferd Hvordan atferd produserer materielle artifakter Atferdsmønstre

U-uttalte grunnleggende Kulturelle verdier Uttalte verdier Hvordan U-uttalte Verdier Gjøres uttalte Hvordan uttalte verdier gjøres u-utalte U-uttalte grunnleggende verdier

Sosial organisasjon av kulturelle verdier Materielle artifakter Atferdsmønstre Den sosiale organisasjonens virkning på kulturelle verdier Den sosiale organisasjonen av kulturelle verdier Sosial organisasjon Kultur Uttalte verdier U-uttalte grunnleggende verdier

3 år - noen erfaringer Lærerutdanninga som et komplekst organisasjonssystem med mange kulturer Høgskolen Avdelinger - fag Øvingsskoler Klasser – fag – enkeltlærere

Erfaringer fortsatt….. Multistandardorganisasjonen Ledelse blir en utfordring overorganisatorisk ledelse Behov for (nye) felles fora og fellesarenaer. Praksisfellesskaper Kompetanseutvikling (formal- og realkompetanse)

Utfordringer videre….. Praksistilknytning, praksisskolene som en integrert del av lærerutdanninga Å sikre samsvar mellom utviklingen i skolen og utviklingen i lærerutdanningen Å utvikle en lærerutdanning med kritisk refleksjon i dialog med praksisfeltet Å utvikle en lærerutdanning hvor IKT blir en substansiell del av lærerens framtidige kompetanse