Nye veier i lærerutdanninga PLUTO prosjektet som innovasjonsagent i lærerutdanninga Høgskolen i Volda Roy-Asle Andreassen ra@hivolda.no
PLUTO – overordna mål Langsiktig ambisjon: Endre forestillinger om læring og kunnskap i hele utdanningssektoren
Hva skal endres? IKT - en grunnleggende premiss i endringsarbeidet Endringene handler om pedagogisk utvikling Pedagogisk utvikling i lærerutdanning har noen organisasjonsmessige implikasjoner, eller konsekvenser Slik settes organisasjonsutvikling i sammenheng med gjennomføring av vårt PLUTO prosjekt Endringene berører slik både innhold, struktur – og kultur.
Arbeidsformer Læreraktivitet ”kontroll” Undervisning Oppgaver Case Studentaktivitet ”ansvar” Undervisning Oppgaver Case Gjen- danning (kunnskap) Omdanning (kompetanse) IKT Studium Prosjekt
Organisering Leavitts paradigme: Struktur Mål/oppgave teknologi aktør Formal kompetanse Realkompetanse Aktøren som kulturbærer: -holdninger -oppfatninger -”jantelov”
Sosial organisasjon Materielle artifakter Atferdsmønstre Hvordan gir muligheter/ setter begrensninger for atferd Hvordan atferd produserer materielle artifakter Atferdsmønstre
U-uttalte grunnleggende Kulturelle verdier Uttalte verdier Hvordan U-uttalte Verdier Gjøres uttalte Hvordan uttalte verdier gjøres u-utalte U-uttalte grunnleggende verdier
Sosial organisasjon av kulturelle verdier Materielle artifakter Atferdsmønstre Den sosiale organisasjonens virkning på kulturelle verdier Den sosiale organisasjonen av kulturelle verdier Sosial organisasjon Kultur Uttalte verdier U-uttalte grunnleggende verdier
3 år - noen erfaringer Lærerutdanninga som et komplekst organisasjonssystem med mange kulturer Høgskolen Avdelinger - fag Øvingsskoler Klasser – fag – enkeltlærere
Erfaringer fortsatt….. Multistandardorganisasjonen Ledelse blir en utfordring overorganisatorisk ledelse Behov for (nye) felles fora og fellesarenaer. Praksisfellesskaper Kompetanseutvikling (formal- og realkompetanse)
Utfordringer videre….. Praksistilknytning, praksisskolene som en integrert del av lærerutdanninga Å sikre samsvar mellom utviklingen i skolen og utviklingen i lærerutdanningen Å utvikle en lærerutdanning med kritisk refleksjon i dialog med praksisfeltet Å utvikle en lærerutdanning hvor IKT blir en substansiell del av lærerens framtidige kompetanse