Mestring og forebygging av depresjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

God Jul ? Du behøver ikke å vente til Jul….
Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
Skjønnlitterær fortelling
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Ta livet og øyeblikket tilbake
Den Glade Internasjonale Vennskaps Uke.
Fra ord til liv Mars 2011.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Mestring og forebygging av depresjon
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
Mestring og forebygging av depresjon
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
ER DU EN PERSON SOM… Kan tenke nye tanker? Kan gjøre noe du ikke har gjort før? Kan du gjøre noe som ikke er typisk deg? Ser du for deg at du om ett år.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Mestring og forebygging av depresjon
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Selvfølelse vs selvtillit
Det gode Det rette Det rettferdige
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
GROW modellen.
En måte å lese Bibelen på
Mestring og forebygging av depresjon
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
-av familieterapeut Hege Aitken
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Bokpresentasjon Bergen
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Post 4, sykehuset Levanger
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
HelART i Ulåsen barnehage
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
For at denne skal virke må den brukes som fremvisning Klikk her.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Berit Berg, Samfunnsdagen 23. august 2011
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
“Disippel-høring”.
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
Politisk påvirkning.
Aggresjon.
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
Kognitiv terapi ved depresjon Psykolog Torkil Berge Harstad oktober 2010.
Psykologiske følger av misnøye med utseende NOl-LEOOS
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
- Ta kontakt med kursledere:
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Utskrift av presentasjonen:

Mestring og forebygging av depresjon Grubling og bekymring

Grubling og bekymring Vedvarende grubling og bekymring forsterker depresjon og bidrar til tilbakefall Grubling i form av kverning rundt fortiden, de depressive plagene og hvorfor situasjonen er blitt som den er Bekymring i form av kverning rundt mulige problemer i fremtiden Involvering i konkrete gjøremål i hverdagen motvirker overdreven grubling og bekymring Leve mer i nåtid og mindre i fortid og fremtid

Depressiv grubling Grubling er selvforsterkende = som ”kvikksand” Er ubehagelig, men kan samtidig føles nyttig Bidrar til energitap og handlingslammelse Trekker til seg stadig flere negative tanker og minner Stenger tilgangen på positive minner Mangel på verdi, mening og håp = depresjonens stemme

Hva er depressiv grubling? Tankene kretser rundt de depressive plagene og mulige årsaker til dem Ofte ”hvorfor”-spørsmål det er vanskelig å svare på Dveling rundt tap og feilgrep, og sammenlikner seg med andre og med ens tidligere selv Overlapper med bekymring

Grublespørsmål versus nyttige spørsmål Hvorfor er jeg så tiltaksløs? Hvorfor er jeg aldri glad lenger? Hvorfor kan jeg ikke håndtere dette bedre? Hvorfor må jeg alltid føle det slik? Hvordan kan jeg begynne å løse dette problemet? Hvordan få mer konkret informasjon om dette? Hva trenger jeg nå? Hva og hvem kan hjelpe meg dit jeg ønsker?

Bekymring: fordeler og ulemper Fordeler ved bekymring Forbereder deg på å løse problemer Viser at du bryr deg Du slipper å tenke på noe som kanskje er enda mer urovekkende å tenke på Ulemper ved bekymring Kan skape pessimisme, tvil og ubesluttsomhet Farer og problemer kan overdrives Kan gjøre deg urolig og anspent Kan bidra til angst, depresjon og søvnproblemer

Kartlegging av grubling og bekymring Hvor mye tid bruker jeg til grubling og bekymring? På hvilken tidspunkter skjer dette? Hva dreier grublingen og bekymringen seg vanligvis om? Hvilke fordeler og ulemper har grubling og bekymring? Hvilke påvirkningsmuligheter har jeg over ”kvernetankene”

Se på grubletankene, ikke gjennom dem Hvordan unngå strømmen av grubletanker? Slik skrev Gwyneth Lewis i sin bok om depresjonen: ”Den endeløse kampen med de kritiske stemmene i hodet hadde gjort meg så mye vondt at jeg gjorde alt jeg kunne for å undertrykke dem. Men så forsto jeg at uansett hvor mange ’busser’ med tanker som kom kjørende, så trengte jeg ikke å hoppe på noen av dem. Jeg lærte å la bussene kjøre forbi, så dem bare passere. Dette er det aller viktigste jeg har lært om depresjonen. Det virker kanskje opplagt, men for meg var virkningen enorm.”

Tiltak ved bekymring og grubling Akseptere at slike ”kvernetanker” vil melde seg, uten forsøk på tankeundertrykking, og bruk av de tre D-er: Distraksjon gjennom hverdagens gjøremål Distansering, la ikke tankene svekke selvfølelsen Diskusjon av tankenes gyldighet ved ABC-modellen Skrive temaene ned, se på dem senere Sette av fast, begrenset tid til refleksjon Erstatte hvorfor-spørsmål med hva og hvordan Kombinere problemløsning med selvomsorg og egenstøtte