Dagkirurgi inn i fremtiden:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forflytningskunnskap for helsepersonell
Advertisements

Hydro Oil & Energy Stavanger, Redusert sykefravær – Nærværsarbeid i O&E Offshore Forpleining.
2008 omstilling og integrasjon Ny offshore og landanlegg organisasjon
Sissel Vevle, Sykepleier Bryst og Endokrinkirurgisk poliklinikk
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Dagkirurgiske avdelinger i Norge ’LEDELSE OG ORGANISERING’
1 Dagkirurgisk oppstart i nytt sykehus 10. januar 2009 Avdelingssjef Berit Karin Helland, Dagkirurgisk senter.
© Helse Nord RHF Driftsavtaler med private ØNH-instanser , fagnettverk hørsel.
Vintermøte – 2010 Organisering og ledelse av Dagkirurgiske enheter:
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Fremtidig høreapparatformidling SH-dir Problemstilling •Uklare ansvarsforhold •Mange aktører •Lange ventetider •Forskjeller avhengig av bosted.
Hofteproteser som dagkirurgi?
Elektronisk samhandling Ahus - primærhelsetjenesten
ISO-sertifisering av Dagkirurgisk enhet - etablering og praksis
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Styrende dokumenter 2013 •Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF • Protokoll fra foretaks- møte i St. Olavs Hospital HF –18. februar 2013 –Krav.
Temasamling Irene Sørås Temasamling 3 Radisson Blu Gardermoen 27 november 2012 Gjennomgang av spesialitetsstruktur og -innhold Oppsummering fra.
Utfordringen: Hvordan kan Asker Skiklubb best utnytte Føyka til å sikre klubben ”bærekraftige” løsninger; til glede for dagens og fremtidens idrettsutøvere?
RME Nasjonal Konferanse
Advisory Board for IT- studiene 2011 Bedriftspresentasjoner ved IT-avdelingen.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Er frivillig, ideell sektor flink nok til å fremheve sitt særtrekk? Innlegg på HSH’s frivillighetskonferanse 2008, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
Samhandlingsforum 11.april 2012 Samhandlingsreformen ! Erfaringer så langt - Ortopedisk avdeling SØ.
Arbeidsglede! En analyse av fenomenet arbeidsglede slik det oppleves av operasjonssykepleiere. etw/sept./2007.
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Samkommunestyret – Økonomienheten v/Meir Hallan ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
IPT - Telemark Kartleggingsprosjekt IPT Paul Alfsen Njål Myrseth.
Operasjonsplanlegging Workshop Når planlegges det  Kontinuerlig planlegging  Ingen faste samarbeidende møter  Planleggingen foregår.
Edmonton Symptom Assessment System (ESAS) Innføring i Helse Sør og Akershus Januar 2005 Nina Aass og Sjur B. Hanssen, Regionalt kompetansesenter for.
Kirurgisk divisjon, Akershus universitetssykehus
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Er dagkirurgi et trygt behandlingstilbud til brystkreftpasienter
Distriktsmedisinsk senter (DMS) i Sunndal kommune Storfjordkonferansen Harriet Berntsen assisterende rådmann.
Nordfjordkonferansen1 Synspunkter fra primærhelsetjenesten.
Til tjeneste Lions Norge Gode venner som hjelper andre.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Horten vidergående skole
Aust-Agder fylkeskommune Tannhelsetjenesten Bergen april 2008 ”Den gode tannklinikken” Tanker om organisering av tannhelse- tjenesten, i dag og.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
God ledelse er avgjørende for kvalitet i helsetjenesten
Pilotprosjektet Samhandling innen helse – og omsorgstjenester
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Konferanse Tromsø mai 2010 Kai Brynjar Hagen 1 Kompetanseutvikling som samarbeidstiltak mellom Nordlandssykehuset og kommunene Kai Brynjar Hagen.
Framtidens sykehus Nasjonal helse- og sykehusplan HelseOmsorg21
Digital eksamen på UiA Status.
ROS-analyse.
Trygg kirurgi EU Gardermoen UNN. UNN Tromsø har et betydelig dårligere resultat enn UNN Harstad og UNN Narvik på bruk av sjekkliste (alle tre deler)
Veisøkere og elever Studieverksted Karrieresenter.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Fleksible arbeidstidsordninger – muligheter og utfordringer – hva mener partene i arbeidslivet Samarbeidskonferanse 22. februar 2006 – Bente Stenberg-Nilsen.
Spjelkavik omsorgssenter Hvorfor gjør vi som vi gjør? En bedre hverdag gjennom økt kompetanse Avdelingsleder Kjerstin Holen og Virksomhetsleder Fredrik.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Nyansattundervisning Migrasjonshelse/Tolketjenesten Tolkesentralen Karin E. Andersgaard
Rehabilitering i samhandlingsreformen Knut Tjeldnes, seniorrådgiver.
Klare linjer Klare linjer i oppgavefordeling, ansvar og finansiering: Førstelinje, og grunnmuren i helsetjenesten, er primærhelsetjenesten Andrelinjen.
May Janne Botha Pedersen Avdelingssjef kirurgiske avdelinger Ringerike sykehus.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Informasjon om Avansert hjemmesykehus for barn
Frivillige til de som er alvorlig syke og deres pårørende
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Målet med DMS Sikre et godt helsetilbud til befolkningen på Sør-Helgeland ikke minst for de mest sårbare pasientene For Helgelandssykehuset – beholde og.
Utskrift av presentasjonen:

Dagkirurgi inn i fremtiden: Ny stor- enhet ved Ahus Nordaf Vintermøte 11. januar 2008 Berit Karin Helland

Hvor står vi? Hvor går vi? Dagens situasjon Fagområder Drift tre ulike steder Til dels kummerlige fasiliteter Fagområder Ortopedi ØNH Gynekologi Gastro Urologi Kar/thorax Dato 1. april 2008  innflytting i nytt sykehus

Måltall for dagkirurgi i Hovedfunksjons programmet for nye Ahus 2001 Refleksjon: Er opptaktsområdet stort nok til å nå plantall? Kjøp av helsetjenester fra private aktører? Det primære og førende fra denne regjeringen er at kapasitet i det offentlige skal utnyttes optimalt.

Med fokus på det friske Friske føringer i Hovedfunksjonsprogrammet 240 dager 10 timers åpningstid = knivtid Høye plantall LEON Organisering av et delayed emergency /kort varsel tilbud Tverrfaglige team

Råderett over egne ressurser Organisatorisk plassering Egen avdeling i Kirurgisk divisjon Personalet Med unntak av operatør og anestesilege har all helsepersonell og støttepersonell fast tilhørighet i Dagkirurgisk senter (DKS) For å sikre og utvikle spesialsykepleiernes ferdigheter og kompetanse kan vi inngå avtaler om rullering / utveksling til sentraloperasjon (SOP) evt. andre virksomheter.

Utfordring Rekruttere pasienter Pasienten i endring: Stiller større krav til service, komfort og involvering Førstevalg Service Tilgjengelighet Føle skreddersøm i et løpebåndsapparat Pasienttilfredshets kartlegging Årlig Et styringsverktøy til forbedring Anbefale oss til familie og venner

Suksessfaktorer Medarbeiderne den viktigste ressursen Tydeliggjøring av mål - pasientfokus Sammen skape en dagkirurgisk kultur Dedikert, motivert, engasjert Hva skal vi kjennetegnes av? Hvordan vil vi bli oppfattet? Bevisstgjøring Bemanning Avlæring og innlæring Kontinuitet for å bli gode sammen Løsninger som reduserer sårbarhet Øke bredden i kompetansen, primære/sekundære fagområder Glede i og med et høyt tempo der vi drar lasset sammen! Stolt av arbeidsplassen Arbeidsmiljøet – et fellesansvar!