Laste ned presentasjonen
1
Kirurgisk divisjon, Akershus universitetssykehus
Organisering og ledelse av dagkirurgiske enheter – hva er den riktige modell? Berit Karin Helland Kirurgisk divisjon, Akershus universitetssykehus 8. januar 2010
2
Overordnet organisering
Avgjørende er: Foretakets satsing Liten / stor enhet Egen avdeling Organisert i eller ved annen virksomhet Økonomien vil være styrende – hva får vi til med de pengene vi har... ”What’s in it for me?” Berit Karin Helland Akershus universitetssykehus HF
3
Suksesskriterier ”Ahus modell”
Egen avdeling i samme bygg, 1 et. Råderett over ressursene Egen ledelse Egne operasjonsstuer Eget utstyr Eget personell (operasjonssykepleiere, anestesisykepleiere, intensiv- og autoriserte sykepleiere, teknikere, renhold, merkantil) Egen koordinator Operatørene og anestesilegene er organisert i sine avdelinger Adskilt fra SOP Berit Karin Helland Akershus universitetssykehus HF
4
Dagkirurgisk senter (DKS)
Berit Karin Helland Akershus universitetssykehus HF
5
Berit Karin Helland Akershus universitetssykehus HF
Hva har vi fått til? Visjon Ledestjernen vi styrer etter Driftsråd Fagspesifikke team Primær – og sekundær område Faste / variable team ”Delayed emergency” tilbud Knivtid kl. 0800 Koordinator Pasient logistikk Berit Karin Helland Akershus universitetssykehus HF
6
Berit Karin Helland Akershus universitetssykehus HF
Hva har vi fått til? Ca operasjoner 8 stuer i drift 40 pasienter daglig Mellomtid 12 min. Krav til konvertering For hver elektiv pasient som opereres på SOP opereres 2 pasienter dagkirurgisk Årlige pasienttilfredshets kartlegging Pulsmåleren Klare roller og ansvarsområder Holdninger Alle hjelper alle Vi opererer til programmet er ferdig Berit Karin Helland Akershus universitetssykehus HF
7
Berit Karin Helland Akershus universitetssykehus HF
Tendenser - utvikling Større inngrep Lenger varighet Eldre pasienter Bevissthet i befolkningen Valgfrihet Pasienter som velger operatør og sykehus Tidspunkt for inngrep Berit Karin Helland Akershus universitetssykehus HF
8
Berit Karin Helland Akershus universitetssykehus HF
Utfordringer Rekruttere pasienter ”Pynte bruden” være attraktiv for pasienten, fastlege Pasientopplevelsen oppleve skreddersøm i et løpebåndsapparat Medarbeideren – den viktigste ressursen! Trivsel / trivselstiltak i en travel hverdag Programoppsett En kunst som må foredles Konsekvensene av DRG avkortning for dagkirurgi… Hovedstadsprosessen Hvordan ser Ahus DKS ut i 2011? Berit Karin Helland Akershus universitetssykehus HF
9
Takk for oppmerksomheten!
Berit Karin Helland Akershus universitetssykehus HF
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.