Inkassoprosessen er avansert kundebehandling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ytringsfrihet for offentlig ansatte i Oslo og Akershus
Advertisements

Company Pulse i samarbeid med HR Norge og Innovasjon Norge.
Langt igjen? Om yrkesdeltakelse, inntekt og utdanning for mennesker med fysisk funksjonsnedsettelse Jon Erik Finnvold, NOVA Resultater fra.
Er barnet allvorligt sykt?
Tautdanning.no Publikumsundersøkelse Våren Metode og gjennomføring • Undersøkelsen er gjennomført med personlige intervju av besøkende ved ulike.
Ditt Nye Shoppingsenter På Internett
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
Den store mystiske kampanjen Dokumentasjon av effekt ved annonsering i avis alene Et samarbeidsprosjekt mellom Norges største lokal- og regionaviser –
Norsk finansbarometer 2006 TNS Gallup & Finansnæringens Hovedorganisasjon Pressekonferanse 30. januar.
Velkommen til SMB-dagen 2004!
Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
Salgsteknikker & Sosial media
Kundens kundelønnsomhet Espen Ellingsen Espen Ellingsen
Go`Supervisor 2010.
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Flåtestyring via PC og internett
Ulike kundestrømmer i et marked
Fornyelse i Lånekassen Nordisk Studiestøttekonferanse 2008.
Eierskapskontroll NKRFs kontrollutvalgskonferanse 2009
Selvfølelse vs selvtillit
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
29.aug.2011 Klyva. Fra gutterom… TIL GRÜNDERDRØM! • Gjennombruddet: ”Rørlegger Bergen” • MaxResultat.no i des • Skreddersydde nettløsninger og strategier.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Sparebankforeningens årsmøte 2004 Pressekonferanse Adm. direktør Arne Hyttnes.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,24. Oktober 2006 Bergen,25. Oktober 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Coaching En innføring i begrep og metodikk
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Et selskap i TK - Konsernet
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Agenda 1.Alta Kraftlag SA – Modell 2.Ishavslink AS – Modell 3.Erfaringer.
SFO I hvor stor grad er du fornøyd med : trivselen til barnet ditt? 4,8 tryggheten til barnet ditt? 4,7 4,64,7 personalets omsorg.
Kreditorforeningen -fordi pengene er dine.
Fra byggeboom til byggedepresjon på rekordtid….. Norske Rørleggerbedrifters Landsforening 15. oktober 2008 Fra byggeboom til byggedepresjon på rekordtid…..
Artsobservasjoner er her- hva nå?
NYTT BADELAND I MOLDE PROSJEKT: Badeland Spa Fysioterapi Trening
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
LR-Akademi Grunnlag markedsføringsplan LR-Akademi LRs forretningsmodell.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Presentasjon Regnskap for 4. kvartal 2006 av adm. direktør Olav Line Oslo, 13. februar 2007.
[Firmanavn AS] Presentasjon av tjenester. Beskrivelse av selskapet Beskrivelse av tjenester –Regnskap –Lønn –Rådgivning –Inkasso Inkassotjeneste levert.
Øving 1 - Forretningsideen
BRUK AV EKSTERNE KONSULENTER – ART JANUAR UTBETALT KR TIL EKSTERNE VEILEDERE/MILJØARBEIDERE. -GJENNOMGANG AV TALLENE VISTE: 2/3 DELER.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Diskriminerings- og likestillingsrett høst 2012 Marianne Jenum Hotvedt, stipendiat Vern mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne.
Drammensbadet KF Presentasjon for eiermøtet oktober 2008 Innhold i presentasjonen Organisasjon – ”kulturbygging” Styrets arbeid Status og erfaringer etter.
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
Hvitvasking Kostnader/merarbeid /flere meldinger Sikkerhetssjef Ole Jørgen Eiterå SpareBank1 Gruppen AS 14.September 2005.
På vei til egen bolig i Stavanger
Gruppeoppgave – Kort refleksjonsmodell
The Lindorff European Credit Outlook 2015
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 06. januar 2016 Kyrre M. Knudsen, sjeføkonom.
Regional Planer PH og TSB Møte med RBU 31.august 2015 Sigrid Aas, rådgiver HMN, PH plan Elise Solheim, rådgiver HMN, TSB plan.
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen Undersøkelse gjennomført i Hægebostad kommune Opinion AS Juni 2016.
The Fjords - Excited by the Fjords
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Forbruker- & Finanstrender 2018
Utskrift av presentasjonen:

Inkassoprosessen er avansert kundebehandling Rolf Wilhelmsen Direktør Aktiv Kapital Norge AS

Inkassoprosessen er avansert kundebehandling Bør være

Agenda Status Inkasso Norge Hvem får betalingsproblemer Skal alle inkassokunder behandles likt? Kundeundersøkelse Telecom Hvilke spørsmål og krav bør du stille til inkassoprosessen Strategisk tilnærming til inkassoprosessen

Noen mediaklipp fra september…

Kraftig vekst i antall inkassooppdrag siste 20 år Nye inkassosaker 1991-2009 5,2 mill.

Antall betalingsanmerkninger fortsetter å stige… Kilde: Experian

Men i 2010 ser vi en nedgang i antall personer med betalingsanmerkninger Kilde: Experian

Stadig flere sliter……. Gjennomsnittelig antall betalingsanmerkninger pr person Kilde: Experian

Det begynner i 20 årene…… antall med betalingsanmerkninger alder antall

Mange er gjengangere…… antall Men en stor gruppe blir raskt gode betalere !

Hvem får betalingsproblemer?

Store betalingsproblemer kan ramme både deg og meg…!

Vanligste årsaker Arbeidsløshet Sykdom Skilsmisse Konkurs (næringsdrivende)

Hvem er de dårlige betalere? 65 % er menn Snittalder 42 år Kjennetegnes ved å flytte oftere Skyldlig beløp; ca kr 140.000 i snitt- økende Nettoinntekt: 173.000 (snitt Norge 225.000)

Men er alle inkassokunder like ”dårlige”? 20-25 % blir gode betalere etter 6 mnd 46 % er under 40 år….. 30 % har formue 20 % har nettoinntekt over landsgjennomsnittet 30 % eier fast eiendom For ca 25 % er betalingsproblemene midlertidige…

Hvor blir det av kundestrategien når kunden kommer i mislighold….. Markedsavdelingen: Inkassoavdelingen: Rettslig pågang namsmannen inkassosak Segmentering Bevare og utvikle CRM Bygge relasjoner konkurs DM kampanje Mersalg og kryssalg Det er som regel langt fra markedsavdelingen til inkassoavdelingen……

Kunder har forskjelling verdi og potensial… Toppkunder Bevare og utvikle Bevare Lønnsomhet vedlikeholde utvikle potensial Skal alle behandles likt…?

Kundeundersøkelse: Telecom Bakgrunn: Et av Norges største telecom selskaper Bruker flere inkassoleverandører Undersøkelse gjennomført Q4 2009 Totalt 1836 respondenter

Formål: Hvordan påvirker inkassobehandlingen kundetilfredshet og kundelojalitet? inkassobyrå Oppdragsgiver Skyldner

Stor forskjell i kundeopplevelsen

Behandlingen hos inkassobyrå har gitt store utslag mht kundelojalitet

Hvilke spørsmål bør stilles til inkassoprosessen? Hvordan skal inkassokundene håndteres? Toppkunder vs andre kundesegmenter – behandles likt? Hva slags opplevelse skal dine kunder ha av inkassoprosessen? Hvordan skal vi måle og følge opp kundeopplevelsen hos inkassobyrå?

Still krav til din inkassopartner! Saksbehandlingen og ressurser Tilgjengelighet, servicegrad og responstider Adferd, imøtekommenhet, løsningsorientering Opplevd kundeservice Og krev dokumentasjon… Hvordan ditt inkassobyrå håndterer dine ”gode” kunder er avgjørende for det fremtidige kundeforholdet.

Eksempel på differensiert inkassoprosess CRM strategi kundesegmenter Ulønnsomme / Lav kredittverdighet Toppkunder med god kredittverdighet Inkassostrategi inkassostrategi Saksløp og tiltak Tilbud og fullmakter Kunde behandling og opplevd kundeservice Saksløp og tiltak Tilbud og fullmakter Kunde behandling og opplevd kundeservice

Eksempel på differensiert inkassoprosess Mål: Verdi og kundegjenvinning Mål: Verdigjenvinning CRM strategi kundesegmenter Ulønnsomme / Lav kredittverdighet Toppkunder med god kredittverdighet Inkassostrategi inkassostrategi Saksløp og tiltak Tilbud og fullmakter Kunde behandling og opplevd kundeservice Saksløp og tiltak Tilbud og fullmakter Kunde behandling og opplevd kundeservice

Det gjelder å være i forkant!

Lykke til! Rolf Wilhelmsen Direktør inkasso