Lean Verktøy.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Effektiv prosjektplanlegging
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Forbedring på byggeplass
“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.
Norges Røde Kors Hjelpekorps Side 1 Lagledelse LAGLEDELSE EMNEKORT Før søk3 I søk4 Viktig å huske4 Sikkerhet5 Mat/Drikke/Pause5 Etter avsluttet søk5 Rutiner.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Stock Optimiser Beslutningsstøtteverktøy for optimalt reservedelslager
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
Standardisert arbeid.
Student Desember 2012 Presentasjon av mine innleveringsoppgaver og eksamen Lean Ledelse Ved HIB Høsten 2012.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
LEDELSE KNYTTET TIL BYGGEPLASS OG EFFEKTIVITET
Internkontroll i kommuner
“Value Stream Mapping”
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
Forbedringsprosjektet
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
5. Organisasjoner, individer og grupper
13. februar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M15)1 Automatisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
«Forbedringsprosess(en)»
Planlegging og styring
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Enova og industrien Sarpsborg 24. oktober 2013
Human Factors i boring og brønn
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
TQM Center Norway AS 2010 EFD – Grå papir prosess.
Nå situasjonen for xxxxxxx er at bedriften er kommet i gang med LEAN ledelse i fabrikken på xxxxxxx. Det brukes flere LEAN verktøy i det daglige arbeidet.
Internkontroll i norske kommuner
12 Reflekterende lesing.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
= pasning = løp uten ball = føring av ballen PASNINGSØVELSE
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
ERISK på 1, 2, 3… Risikovurdering for å redusere omfang av byggefeil i elektriske og tekniske installasjonsleveranser mot boligmarkedet
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Forelesningsnotat 7 OEE/TAK
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
Lederstil og Motivasjon.
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
Monica Sætervik Briseid, Lean Coach, Fibo-Trespo
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
Lean ledelse Kundeverdi, verdistrøm og kontinuerlig forbedring.
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Opprettholdende faktorområder
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
Planlegge og prioritere tiltak
Læreboken Kapittel 1.2 Modul I Kvalitetsledelse
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Introduksjon til del IV strategiledelse - hoshin
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
ROS-analyse.
Hva er LEAN, og hvordan vil UiO bruke metodikken
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Verktøy for å kartlegge holdninger
RIS-metoden for prosessforbedring
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Kapittel 8 Just in Time og beholdningskontroll
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Utskrift av presentasjonen:

Lean Verktøy

Gå ut og se på arbeidsplassen =Gemba Hva vil vi oppnå? - 3M - Muda, Mura, Muri Muda = sløsing Muri = overbelastning Mura = ulik fordeling av arbeidet eller ustabilitet Defekter Mellomlager Unødvendig bearbeiding Venting Bevegelse Transport Overproduksjon 8. Ubenyttet kreativitet Gå ut og se på arbeidsplassen =Gemba Overproduksjon anses som verst fordi den genererer mange av de andre tapene

Team og forbedringsarbeid Teamtavla Teammøte 1 gang/uke 5-30 min Teamet har ansvaret for Daglig arbeid Å etablere standard og trene alle i teamet Kontinuerlig forbedring Tiltakslista

Begynnelsen på skiftet Operative møter Mål Ha en daglig målstyring som gir ”trykk” i organisasjonen Få opp problem og få gjennomført tiltak raskt Lage dagsplan Morgenmøte Resultat Mål Tiltak til neste 24-timers møte Problem Tiltak Hvem Resultatoppfølging Sveis Drei Mål Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Totalt uke 100 110 99 90 105 102 Tiltak Stående i produksjonen 3 -10 minutter Team Ledere Formann Avd Sjef Fabrikks Sjef Daglig møte Begynnelsen på skiftet 5-10 min Rapportering Information Avd Operatør Visuelt Måned P U K Dag Uke

Morgenmøte Produksjonssjefnivå Grønt kors Reklamasjon Tiltak Status prod. bemanning Brister Produksjonsresultat Avvik

Standardisert arbeid Balanseringsskjema Standardoperasjonsblad Takt = den takten som kunden kjøper produkter i Takt Mål Riktig kvalitet og effektivitet (tid) gjennom at alle følger enpunktsleksjonene (standard) Å fordele arbeidet mellom operatører/ stasjoner Standardoperasjonsblad Enpunktsleksjonen viser detaljer og hvordan man skal utføre arbeidet. Standardoperasjonsbladet beskriver de stegene som skal gjennomføres på arbeidsstasjonen i riktig rekkefølge. Dette kan forklares ved enpunktsleksjoner. Tiden for de ulike stegene brukes for å kunne balansere stasjonene, men også for å kontrollere om standarden følges. Balanseringsskjemaet viser arbeidsoppgavene i forhold til takt og skal til å diskutere omfordelinger av moment mellom ulike stasjoner Rekkefølge Tid Enpunktsleksjon Hvordan man gjør det Hva skal man tenke på

5S – Strukturert arbeidsplass 1. Sortere (Seiri) Bli kvitt unødvendig materiell og utstyr. 2. Systematisere (Seiton) Merke materiell og utstyr og plassere på merkete plasser. 3. Skrubbe og vaske (Seiso) Grundig rengjøring av arbeidsplassen og utstyret. Analyser grunnårsaker till smuss og fjerne disse. 4. Samhandling og trivsel (Shitsuke) Skape regler for samhandling og vedlikehold av 5 S. 5. Standardisering og selvdisiplin (Seiketsu) Felles standarder utviklet i og av teamet. Enpunktsleksjoner og sjekklister Mål At man bare har det man trenger At man finner det man trenger, når man trenger det. At man skall unngå gangtid ved å plassere alt optimalt Få en trivelig arbeidsplass som motiverer till struktur og selvdisiplin Lære seg kontinuerlig forbedring Gjennom 5S tar man bort flere typer av MUDA: Gangtid, leiting, feil, venting. Man trener også teamet i: Systematisk forbedring, skape standarder, samarbeid og selvdisiplin. Gjennom rengjøring, maling og vedlikehold får man også bedre trivsel og en arbeidsplass man kan være stolt over å vise fram. Alt dette legger grunnlaget for en kultur for kontinuerlig forbedring

Operatørvedlikehold… Operatørvedlikehold….. Skal gi operatørene kompetanse og kontroll over utstyret 1. Grundig rengjøring 2. Fjerne årsaker til smuss 4. Allmenn inspeksjon 5. Selvstendig inspeksjon 3. Standarder for rengjøring og smøring 6. Prosessoptimalisering 7. Standardisering og forbedring

Trekk, flyt og Kanban Produksjonsplanlegging Kunden Kunden Prognose/bestilling Mål TREKK betyr at man produserer bare når neste ledd skal bruke den. Det gir en produksjonskjede i balanse – uten mellomlager! Ledetiden for kunden er 0, dvs. varen finns på lager. Man unngår suboptimalisering og produksjon av produkter det ikke er behov for. Det er bedre å ha venting i en stasjon enn overproduksjon, som medfører tap og bare gir et feilaktig inntrykk av effektivitet. Kunden Leveranse Kunden Leveranse Bestilling Å produsere bara når kunden har behov, dvs. å fylle på når neste ledd i prosessen forbruker en vare. Det krever en liten buffer mellom delprosessene og at batch-størrelsene (dvs. omstillingstiden) er liten.

Layout og flyt Analysere flyt for alle varer og deler i produksjonen; visualisere og forbedre. Mål En visuell arbeidsplass der tap blir synliggjort Redusert ledetid gjennom kortere forflyttning og fjerning av unødvendige mellomlagre Forenklet balansering gjennom å flytte arbeidsoperasjoner nærmere hverandre Økt trivsel gjennom mer og tettere kontakt Noen ganger er rett linje mest effektivt, men en modell med mange fordeler er ”U-cellen”. Arbeidsstasjonene er organisert som en ”U” med folk i midten. De står tett med små buffere mellom slik at operatørene kan bytte arbeidsplass og støtte hverandre. Dette gjør det enkelt å ombalansere ved taktendringer eller forbedringer som påvirker operasjonstidene.

Verdistrømsanalyse Nåværende tilstand Framtidig flyt Mål Koplet mot kundens behov Binde sammen material er og informasjonsflyt Synliggjør sløsing Felle språk for prosessen Plan for forbedringer Produktfamilie Framtidig flyt Kartlegging av nåsituasjonen Framtidig flyt Gjennomføring

VSA i administrative prosesser Reduksjon av ledetid Nåsituasjonen Ønsket situasjon

SMED Steg1 – Identifisere ytre omstilling Mål Raske omstillinger slik at maskiner og utstyr får kortere stopptid Ta bort feilårsaker, kvalitetsproblem og behov for innstilling SMED Gjennom standardisert arbeid og forbedringer som reduserer omstillingstiden oppnår man en større fleksibilitet i produksjonen og eliminerer feilårsaker og problemer YO IO IO YO Steg1 – Identifisere ytre omstilling Forberedelse r før omstillingen Sett av tid til forberedelser Sjekklister for å se at alt er klart Sjekk transport og lagring av verktøy og hjelpemidler Steg 2 – Flytt indre omstilling til Ytre Gjør innstilling før omstilling Standardisering Bruk fiksturer IO YO Steg 3 – Forbedre YO og IO Forbedrelagring og transport av verktøy og fiksturer Innfør parallelle operasjoner Bruk snabbfästen Eliminer justering Standardisere verktøytyper Mekanisering IO IO YO YO

Visuell informasjon Mål Selvstyring Selvbedømning En arbeidsplass der hver operatør vet hva han skal gjøre uten kontroll fra arbeidslederen Selvstyring Alle operatører forstår hva som er problemet Selvbedømning Visuell informasjon betyr en visuell arbeidsplass. Man vet hele tiden hva som skjer, hvilke problem er som finns og hva man skal gjøre med problemene. All informasjon er tilgjengelig direkte på golvet. Informasjonsveien er fra arbeidsplassen og videre opp i organisasjonen. Det er sjelden behov for informasjon fra ledelse og støttefunksjoner nedover. De bør istedenfor stille spørsmål.

Riktig fra begynnelsen, sekvensiell kontroll og feilsikring Mål 1-10-100 - 1000 regelen 1- Kostnaden for å forebygge feil 10 - kostnaden om man retter feilen på stedet, eller før neste operasjon 100 - Kostnaden om man retter feilen senere i virksomhetens flyt 1000 – Kostnaden om kunden finner feilen RFB Jeg tar ikke imot, bearbeider ikke og leverer ikke videre produkter med feil. Aktiviteter for feilsikring FMEA for å finne de viktigste feilene Poka Yoke for å forebygge feil Egenkontroll og sekvensiell kontroll for å rette opp feilen i prosessen (RFB) Standardisert arbeid med egenkontroll Feil og mangler skal rettes straks! Poka Yoke på kopieringsmaskin Hvilken knapp skal jeg sette på plata med?

Andon – operatøralarm ved problemer Mål Operatørene i produksjonen har alltid tilgjengelig støtte Kvalitetsfeil kommer aldri videre til neste ledd Man kan belegge en arbeidsstasjon fullt uten å ta hensyn till uregelmessige feil Takt Tid 3 min 10 min 30 min Teamleder Arbeidsleder Frikople menneske- maskin Alarm Stopp ved feil Støttesystem Avdelingssjef Produksjons- sjef Support

Utjevnet produksjon Mål Ta bort behovet for ekstra maskiner, utstyr og bemanning som er der for å handtere variasjoner i produktmiks og etterspørsel Oppnå en jevn produksjonstakt Økt produktivitet Gi virksomhetens leverandører forutsetninger for en jevn produksjon Mandag                                                                                                                                      Tirsdag Onsdag                                                          Omstilling                                                    Torsdag                                                                                                                                   Fredag                                                                                                                                                       Mandag                                                                                                                                      Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag

Utdanning, trening og rotasjon Mål Unngå skader og hendelser Fleksibilitet i produksjonen Kvalitet Beskriv hvem som kan hva i en kompetansematrise OJT (On the job training) Lære seg nye oppgaver Arbeidsrotasjon Unngå skader Utvikle kompetanse og fleksibilitet Øke motivasjon og trivsel Kontinuerlig forbedring Trening gir ferdigheter

Kaizen, og PUKK Mål Øke tempoet i forbedringsarbeidet Involvere alle i forbedringsarbeidet Kaizen, og PUKK PLANLEGGE Nåsituasjonen. Sette mål Bestemme metode (aktiviteter) Innen teamets arbeids- og ansvarsområde. Faktainnsamling. Hvorfor oppsto problemet? Hva var årsaken? Spør: Hvem? Hva? Når? Hvordan? Hvor mange? Samle de fakta dere trenger. UTFØRE Gjennomfør aktivitetene etter planen. KONTOLLER Har vi oppnådd ønsket virkning? Bekreft dette med fakta eller gå tilbake til UTFØR. Fortsett å måle etter at målet er oppnådd for å vedlikeholde og dokumentere forbedringen. KORRIGERE Implementer den nye arbeidsmåten. Sjekk at den nye metoden brukes i daglig arbeid Del erfaringen med andre team. Evaluer prosessen. Diskuter sterke og svake sider i teamets gjennomføring av forbedringen. Ris og ROS!. Hva er neste forbedringsoppgave? (sjekk forbedringslista) Gå tilbake til PLANLEGGE. Kaizen Investeringer Små steg er OK Tid Handlingsplan